Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Här kommer lite noter och tankar från BYOBen hemma hos @buteljen i fredags. Fantastisk kväll, komplett med inhalering av pizza vid 22-tiden.

Bra att veta är att vi serverar vinerna ett-och-ett, så alltså inte traditionella flighter.

Flight 1 - bubbel
#1 2008 Billecart-Salmon, Cuvée Elisabeth
Röda bär, blodapelsin, järn, knäck, smultron. Bra power, bra längd i avslutet. I smaken röda bär, jordgubbar, gula äpplen. Hög syra och torrt avslut. Seriös och elegant; riktigt härlig rosé. Har framtiden, tja, framför sig. 93+p.

#2 2001 Bellavista, Vittorio Moretti
Äppelmust, knäck, honung, gula äpplen, gröna äpplen, boka äpplen (äpple i kvadrat helt enkelt)! Smak av bokna äpplen, nougat, lite kaffe, honung. Bra och integrerad syra. Mycket smakrik om än inte megakomplex. Väldigt spännande fet/oljig munkänsla (menar detta positivt). Bra längd i avslutet. 92+p.
Som svar på din fråga ovan @Crist(al)ian 77 så vill jag minnas att folk var lite överallt på den här, men många av oss tyckte att något sade "inte champagne". Men att det var så bra gjorde att vi försökte placera den i champagne ändå (gissningar på odlare och Aube, t.ex., men utan att nämna producent). Jag tror att jag landade i bubblig Loire, chenin blanc, baserat på den feta känslan och på honungstonerna.

Flight 2 - vitt
#3 2014 Raveneau, Petit Chablis (magnum)
Gröna äpplen, lite gröna toner överlag, kalk/ostron, filmjölk, gula äpplen, liten puff av vanilj. Smakar lite salt, gula äpplen, något laktiskt. Riktigt snyggt och elegant, med torrt och långt avslut. 91+p.
Mitt vin, tog med det som extravin eftersom jag var rädd att mitt senare vin faktiskt var smådefekt. Det var svårgissat.

#4 2019 Ch. Smith Haut Lafite
Extremt expressiv doft; knygnävslag i ansiktet. Krusbär, gröna äpplen, aprikos och en allmän grön ton. Smakar lätt salt, krusbär, aprikos och lime (fruktköttet). Hög syra, lite fet känsla. Lång och lite sötaktig eftersmak. Växer under kvällen. Ungt, men väldigt balanserat. 93p.
Väldigt överraskande att det var så ungt som 2019! Gissade att den hade cirka 10 år på nacken. Hade tankar på om det kunde vara Daugeanau Silex.

#5 2016 Ganevat, Les Chamois du Paradis
Väldigt funkig doft och utseende, smutsig, sälta, spansk cider, "skruttig", popcorn. Smak av äppeljuice, kalk och gröna äpplen. Lätt spritsig. Sjukt hög syra, som nästan ger lite vinägerkänsla. Väldigt långt avslut. 91p.

#6 1979 Fruitier Vinicole, Château-Chalon
Nötter, sherry (alla typer), mandelmasssa,blåmögelost, hav, golvvax, en lätt bränt ton, knäck, varm ingefära (torkad), ljusrostat kaffe. Väldigt hög syra, och otroligt torr munkänsla. Snörper ihop hela munnen. Stark smak av nötter, honung, smutsig honung, blåmögelost,blandade kryddor. Väääääldigt lång eftersmak. Noter gör på intet sätt vinet rättvisa: 96p.
Mitt vin. Var väldigt märklig och källartung doft när jag öppnade flaskan; hoppades att det skulle blåsa bort och det gjorde det! Uppenbart vad det var för alla med en gång, men svårt att placera åldern. Fick 95-96 av samtliga runt bordet (utom en som avstod att sätta poäng pga svårbedömd vinstil).

#7 2013 Kongsgaard Chardonnay
Smör, gula äpplen, vanilj, popcorn. Smakar typ samma, med tillägget päron och visst kryddigt intryck. Hög syra, bra power, väldigt koncentrerat. Låååångt avslut. Maffigt men snyggt vin. 94p.

Flight 3 - rött (nu börjar koncentrationen tryta något)

#8 Mayacamas CS
Pennväss, paprika, blå frukt, lakrits, örter. Smak av blå frukt och lakrits. Tanninerna är mycket närvarande. Bra balans med ungdomlig fräschör kvar. 93+p.

#9 2007 Catena Zapata, Nicolas
Mörk frukt, kött, vanilj, järn, kryddigt (någon sade kryddpeppar, håller med). Relativt stor om än mogen frukt, pepprighet. Koncentrerat, balanserat. Mycket trevligt! Tämligen utvecklat vin. 93p.

#10 2011 Sassicaia
Krossade jordgubbar, vanilj, rostade fat, tobak, röda bär (lingon). I munnen är det lite blåare frukt, röda bär och tobak. Svalt intryck. Bra syra, integrerade tanniner och integrerad ek. Fantastisk fas på vinet, där allt är i balans. 95p.

#11 2010 Pietradolce, Vigna Barbagalli
Svartpeppar, lingon, körsbär, "italiensk parfym", svart te. Intressant vin. Kraftig smak, med körsbär och lingon i spetsen. Elegant intryck med balanserad syra och fina sandiga tanniner. 92p.

#12 2005 SQN Atlantis
Expressiv doft! Smör, vanilj, choklad, nougat, tung frukt, plommon, tobak, lyxig chark och prickig korv (ej lyxig chark...). I munnen är det KRAFT, väldigt koncentrerat, med en del fruktsötma. Dofterna går igen som smak. Den massiva frukten balanseras av faten - balansen är perfekt. Syra och tanniner ligger exakt där de bör vara. Trots massiv kraft är det ändå på något märkligt sätt elegant (balansen mellan alla beståndsdelar som gör det tror jag - helheten blir större än delarna). Avslutet tar aldrig slut. Hur jävla gott som helst; bästa rödvin jag någonsin druckit. 98+p.

#13 2003 Torbreck, The Factor
Örter, kryddigt, körsbärskärnor, blå frukt, tobak, järn, rostade fat. Smakar kryddigt, massivt frukt (delvis uttorkad), tobak. Megakoncentrerat, men ändå snyggt som fasen. Fina, närvarande tanniner. Rätt hög syra, lång eftersmak med något söt frukt. Fantastiskt vin, men känns lite klumpigare än SQN. 95p.
Jisses vilken provning. Rakt ner i min smak-låda.
Kongsgaard och SQN blev jag osunt sugen på att testa, hur hittar man lättast?

Not so fun fact: Va på provning hos Torbreck i Barossa för 3 år sen. Magiska viner (speciellt The Factor och RunRig). Men den otrevligaste personalen jag någonsin stött på vid ett vingårdsbesök. Makalöst nonchalanta trots att min vän var försäljare av vinerna i Australien. Vinerna smakar inte lika gott längre tyvärr...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jisses vilken provning. Rakt ner i min smak-låda.
Kongsgaard och SQN blev jag osunt sugen på att testa, hur hittar man lättast?
Vill du ha dem med lite ålder så kolla Bukowskis. De brukar vara relativt vanligt förekommande där, fra SQN. Men det kostar…
’Annars är det webbsläppen som gäller. SQN brukar släppas i maj och där gäller det att vara snabb. Kongsgaard släpptes 24/2. Årgång 2019 för 1299.- och det finns fortfarande 20 kvar i webbsaldot.

Edit. SQN är ofta inga problem att dricka ”unga” med stor behållning.
 
Last edited:

Akimchik

Medlem
Tack för svaren, nu sitter man och försöker motivera sig att gå ner till Grodan och lägga några tusen. Får väl bli så så småningom. Okej priser vad jag såg.
 

buteljen

Medlem
Intressant. Visste inte att 5 poäng gällde typicitet. Har även läst att parkerskalan bedömer vinets färg. Har aldrig hittat någon bra info om parkerskalans olika steg och hur många poäng varje steg maximalt kan ge. Har du tillgång till det?

Hur var Bellavista 2001 och vad gissades det på?
Du har inte gått direkt till källan??? ;)

Bellavista
Gyllengul färg. Stor underbar doft av honung, lite svamp, blommor, kryddor, gula äpplen. I smaken fyllig kropp, fet och nästan vaxig på tungan. Inte jättekomplex men bra balans. Bra finish med bibehållen frukt. 91p (snittpoäng runt bordet 91)
Vaxigheten och gula äpplena gjorde att det kändes lite som en cremant från Loire. Men det var högre kvalitet än vad cremant från Loire brukar visa så det stämde inte riktigt. Någon gissade på cava men det tycker jag inte alls det kändes som. Champagne från varmare områden pga fylligheten gissades det också på. Till sist var det väl någon som klämde ur sig Italien och Franciacorta :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Du har inte gått direkt till källan??? ;)

Bellavista
Gyllengul färg. Stor underbar doft av honung, lite svamp, blommor, kryddor, gula äpplen. I smaken fyllig kropp, fet och nästan vaxig på tungan. Inte jättekomplex men bra balans. Bra finish med bibehållen frukt. 91p (snittpoäng runt bordet 91)
Vaxigheten och gula äpplena gjorde att det kändes lite som en cremant från Loire. Men det var högre kvalitet än vad cremant från Loire brukar visa så det stämde inte riktigt. Någon gissade på cava men det tycker jag inte alls det kändes som. Champagne från varmare områden pga fylligheten gissades det också på. Till sist var det väl någon som klämde ur sig Italien och Franciacorta :)
Missuppfattade dig. Läste som att 5 av 50 poäng utgjordes av vinets typicitet. Vad jag letar efter är alltså parkerskalans olika bedömningsdelar och hur många poäng varje del maximalt kan ge. Som jag förstått det summeras alla delbetyg för att få totalbetyget.

Kul med mogen franciacorta av rang. Bästa minnet jag har är en Ferrari 95 intagen på Reale utanför Rom.
 
Pierre Gonon Saint Joseph 2018
Här tänder jag på alla cylindrar.
Läder, Rökt kött, mogna jordgubbar, anis och kalamataolivspad.
Mer av detta tack.

1646898470266.png
 
Missuppfattade dig. Läste som att 5 av 50 poäng utgjordes av vinets typicitet. Vad jag letar efter är alltså parkerskalans olika bedömningsdelar och hur många poäng varje del maximalt kan ge. Som jag förstått det summeras alla delbetyg för att få totalbetyget.

Kul med mogen franciacorta av rang. Bästa minnet jag har är en Ferrari 95 intagen på Reale utanför Rom.

2018 fick jag och sambon Ca' del Bosco Franciacorta Cuvée Annamaria Clementi till fördrink på Osteria Francescana. Håller det som det bästa mousserande jag druckit. Maten och situationen kan dock ha dopat alla sinnesintryck den kvällen.
 

BallyJ

Medlem
Missuppfattade dig. Läste som att 5 av 50 poäng utgjordes av vinets typicitet. Vad jag letar efter är alltså parkerskalans olika bedömningsdelar och hur många poäng varje del maximalt kan ge. Som jag förstått det summeras alla delbetyg för att få totalbetyget.

Kul med mogen franciacorta av rang. Bästa minnet jag har är en Ferrari 95 intagen på Reale utanför Rom.
Är det tabellen med olika bedömningskomponenter en bit ner på den här sidan du menar?
 
Kul att höra när man har 2 flaskor i källaren. Vad tror du om tidshorisonten för denna, var syran och tanninerna fortfarande dominanta?
Bara att gratulera!
Till en början relativt slutet och lite kärvt. Skulle jag haft två i källaren skulle jag dricka en om 5 år och en om 10+ år.
Ser att CT föreslår 2024-2037, ser inget problem med de ramarna utefter gårdagens erfarenhet. Snarare svårt att hålla sig mer än 10 år tror jag. :)

Vart kan man köpa?!
 

Sebran

Medlem
Bara att gratulera!
Till en början relativt slutet och lite kärvt. Skulle jag haft två i källaren skulle jag dricka en om 5 år och en om 10+ år.
Ser att CT föreslår 2024-2037, ser inget problem med de ramarna utefter gårdagens erfarenhet. Snarare svårt att hålla sig mer än 10 år tror jag. :)

Vart kan man köpa?

Johan Lidby brukar släppa Gonon en gång om året för medlemmar. Brukar vara nästan omöjligt att få tag på i dessa släpp, men hade turen med mig när 2018 släpptes trots kraschad hemsida och allmänt kaos :D


Drick den innan den passerat femårsdagen, eller efter den passerat 10-år.

Tack för tipset.
 

buteljen

Medlem
Missuppfattade dig. Läste som att 5 av 50 poäng utgjordes av vinets typicitet. Vad jag letar efter är alltså parkerskalans olika bedömningsdelar och hur många poäng varje del maximalt kan ge. Som jag förstått det summeras alla delbetyg för att få totalbetyget.
Aha.
Så här står det i Parkers bok om Bx utgiven för 20 år sedan:
93D1311C-C3DD-46D3-90AA-91D3268CF0CA.jpeg

7963FD54-5901-4F0E-BC35-164F623D404A.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Intressant. Visste inte att 5 poäng gällde typicitet. Har även läst att parkerskalan bedömer vinets färg. Har aldrig hittat någon bra info om parkerskalans olika steg och hur många poäng varje steg maximalt kan ge. Har du tillgång till det?

Praktiskt med en poängskala som straffar vinmakaren när man gissar fel blint. Fast egentligen implicerar parkerskalan att man inte dricker blint...:rolleyes: Ligger även i linje med min teori om att de som anser Ozyetra för ekad gör det med vetskapen om att det är en riesling.

Själv tänker jag 0-100 % kvalitet vid bedömning som självklart kan vara blind. Huruvida 100 % är vinets eidos enligt Platon och oerfarbart likt grottan eller erfarbart enligt Aristoteles är en annan fråga.:cigarr:


Hur var Bellavista 2001 och vad gissades det på?



Korrekt. Också 2012? Kom dock inte ihåg om det var på en relativ eller absolut skala. Ifall det var samma kväll som Lafite 90 så var konkurrensen mördande. Minns däremot en Fleur Cardinale i Kalmar med @Emanuel som jag gillade. 2 av 3 blindprovningar har jag i alla fall gillat den.


Varför det, har du druckit övriga viner och provat blint?

Chave hade 2 förstaplatser, 2 andraplatser och en tredjeplats så det presterade bra och var verkligen i en perfekt fas. Aldrig hört någon beskriva ett vin med att det är i en tunnel blint utan beskrivningen kommer alltid som en post hoc-hypotes efter avtäckning. Märkligt stark korrelation med priset också...

Sedan är väl inte vita rhoneviner alltid allas melodi.
Många intressanta iakttagelser och frågeställningar. Hur en "korrekt" poängskala skall se ut är för mycket religion för min egen del. Min tagning är iaf att det är den blinda bedömning som är det enda som kommer med något slags värde.

Minns tex Parker på blindprovning med Bdx 2005. Han var extremt sparsmakad med kommentarer, men pekade iaf ut ett vin i en flight som en First Growth. Och, voilà, det var ju Cos...

I början satte jag poäng på färgen, men det är ju helt värdelöst blint. Sedan tycker jag inte att färgen spelar någon roll för gommen och näsan. Gissar att någon som inte tänkt riktigt färdigt lade till färg, ben, viskositet mm bara för att det är på något vis mätbart.

Blir ju lite som att också ge flaskans BMI ett poängvärde.

Eller: "jag är amerikan och gillar bara mörklila viner på frukten!" ...vilket diskvalificerar både Tawny och Montrachet.

Som du påpekar ang typicitet som en kvalitetsmarkör, är det ju fullkomligt sjukt. Där tänker man förmodligen att blindprovning är av ondo och att etiketten spelar en särskild roll för poängen.

Jag menar: vore det inte kalas att dricka 200-kr Cava som (blint) ger högre tillfredsställelse än en 2000-kr Champoo? Eller en österrikisk PN för en spottstyver som biter 2000 kr Bgn I rumpan? Eller en meritage från Bulgarien som också besegrar Bdx med 10x prislapp?

...eller en Bojo som tar Grange i marklyft!

Färg, typicitet och pris kan man inte ta blint och har ingenting att göra med njutningen av ett vin för oss som sniffar, snuffar, sörplar och sväljer. Tycker nog att tilltugg och sällskap påverkar mer än färg, etikett, typicitet och prislapp.

100p för sällskapet är jag så pass lyckligt lottad av att jag har upplevt flera gånger. Och, wow, det blir alltid bättre framåt natten!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Spanien har sådan fantastisk rikedom i utbudet vad gäller tagningar på temat Tempranillo att man bara baxnar. Vilken underbar druva det är och vilken range av uttryck den har. Som värsta skådespelerskan/-aren.
Dricker alldeles för lite mogen Tempranillo.

Plockade runt några flaskor i ett hörn, och en flaska:
1987 Viña Pomal Reserva, Rioja, 91p
...tittade fram.
Bra fyllnadsnivå. Rejält mycket rött, mögel och TCA-stank under kapsylen. Skrubbade länge och noga. Korken gled nedåt bara jag petade på den...

Befarade det värsta, men icket då!

Tunnt från start, men 2 tim slow-ox gjorde susen!

Helt ren bärig doft med ospecifika aromer av torr jord, mörk choklad, marsipan, umami och konstiga blommor som ingen vill ha inomhus för att de inte riktigt doftar gott.
I munnen är detta dock en hit! Tanninerna nästan helt smälta. Perfekta syror för en bit Wagyu. Bra längd även om åldern fört in en del hål i strukturen. Torr jord, mynta, caramel, och en härlig intensitet.

Perfekt timing för min smak. Kommer leva många fler år. Minst 20.

Var redo att vaska innan plopp och hade förberett med ersättare.

PXL_20220310_111503837.PORTRAIT~2.jpg

Snacks som efterrätt: こいわし。KOIWASHI. Små friterade sardiner. Mums! Nyttigt!
 
Toppen