Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kommer alltid tycka att vi dricker alldeles för lite mogen Bdx.
Restaurant Tani (@Patrik Sellin har varit här)

1975 Château Nenin, Pomerol, 95p

PXL_20220301_094155195.PORTRAIT.jpg


Korken i bara fyra delar.
Mörkt röd med viss tegling. Ser ut som Bdx 2001.
Magisk nos! Läder, mörka moreller, sumi ink, och Bdx-jord i vackra lass
Exceptionellt välkomponerad upplevelse i munnen. Samma aromer som i nosen, bra syror, fortfarande ett gott tanninbett (får en att undra över hur det här kan ha smakat 1980 - taggtråd?) och en hel orkester med tertiära aromer.
Inte en minsta tillstymmelse till oxidation.
Hustrun drack i djupa drag.
Vilken njutning!
 

The Wall

Medlem
2021 (eller 2201?) Anselmo Mendes Alvarinho Contacto.
Portugals svar på riesling; från flaska ner i Veritas Riesling; lite mineral och lite päronsplitt. I munnen viss syra, aningen pepprighet, limezest, och ett uns unga nässlor. Gott och klunkvänligt.
A4C55DD3-C0D7-4CAF-90CC-09E7D8D5F52B.jpeg

Tillfällig paus från riesling på jakt efter något annat? Det här är ett bra val.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igår drack vi risvin och yuzushu.
PXL_20220302_113655009.PORTRAIT.jpg

Yuzushu av Ououbiden, ohyggligt gott! Citrustoner från Asgård. On the rocks.
Tedorigawa Nama Genshu, drar åt mörk choklad och dova toner. Koncentrat av umami.
Tedorigawa Arabashiri. Oändligt vacker blommighet. Sällan som de blommiga passar till mat. Detta är ett mycket vackert undantag. Undrar om @Mats håller med?
Specialsakke med lätt slöjighet "Usu-Nigori" och petillant. Ren och fin i smaken. Av en lättare typ som passade extra fint med KARA-SUMI (soltorkad fiskrom).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 25656Dra mig baklänges… allt och lite till. Komplexitet som en Montrachet, elegans som riesling. Längd som den bästa Romanee Conti. 100/100 i min bok!
Kul att du också föll pladask. Fantastiskt vin på alla sätt! Jag tänkte mer 98 pinnar men blir då skyldigt svaret vad som fattas och det är inte lätt att komma på. Håller med om att det är en blandras mellan ekad bourgogne och riesling, även om jag inte riktigt vet vad "elegans" syftar på. Jag tänker mig mer kraftigare riesling.

Vilka årgångar av Romanée Conti tänker du särskilt på?
Kul, drack en '19 igår jag med. Bra skit men halva priset hade känts mer rimligt. Fathanteringen är ju uspen med vinet men det tog över för mycket för min smak. Får se vad ett par år på rygg gör men jag väljer nog att bara hämta ut 1 av de 2 flaskor jag beställde.
Tycker det här är intressant. BK Wine hade liknande omdöme och gav den "bara" 16,5 p. Riesling ska tydligen inte vara ekad... När jag haft Ozyetra 18 & 19 blint har ingen gissat riesling men däremot tyckt vinet varit riktigt bra. Frågan är om viner som inte är ursprungstypiska blir sämre efter avtäckning? Liknande kritik har framförts mot Schäfer-Frölich fast då att Felseneck skulle vara för reduktiv. Jag är inte puritan och älskar flera stilar oavsett om det smakar riesling eller inte.

500 kr är väl standard för toppriesling men för ett toppvin är 500 kr snarare orimligt i min bok.;)
 

Pontus

Medlem
Kul att du också föll pladask. Fantastiskt vin på alla sätt! Jag tänkte mer 98 pinnar men blir då skyldigt svaret vad som fattas och det är inte lätt att komma på. Håller med om att det är en blandras mellan ekad bourgogne och riesling, även om jag inte riktigt vet vad "elegans" syftar på. Jag tänker mig mer kraftigare riesling.

Vilka årgångar av Romanée Conti tänker du särskilt på?

Tycker det här är intressant. BK Wine hade liknande omdöme och gav den "bara" 16,5 p. Riesling ska tydligen inte vara ekad... När jag haft Ozyetra 18 & 19 blint har ingen gissat riesling men däremot tyckt vinet varit riktigt bra. Frågan är om viner som inte är ursprungstypiska blir sämre efter avtäckning? Liknande kritik har framförts mot Schäfer-Frölich fast då att Felseneck skulle vara för reduktiv. Jag är inte puritan och älskar flera stilar oavsett om det smakar riesling eller inte.

500 kr är väl standard för toppriesling men för ett toppvin är 500 kr snarare orimligt i min bok.;)
Även jag hade problem med eken (har endast druckit 2019 en gång), men det kan vara så att det beror på förväntningar och/eller aquired taste. Sen är det ju ett helt oskrivet kort vad som händer med vinet om 10-20 år. Jag tänker att syran i Riesling med lagring ter sig annorlunda jämfört med t ex Chardonnay. Det blir intressant att följa vinet framåt...
 

The Wall

Medlem
2018 Gheppio Langhe Nebbiolo

Troligen importören Budbreaks ”.egna” vin, men det kan ju vara drickbart ändå.

Från flaska och rakt ner i Zalto Bourgogne; lite parfymerad asfalt och en köttighet som jag inte känt i nebbiolo tidigare. Rosor! Men ingen spearmint. Munnen; strävt och…..gott! Såpass gott att man kommer av sig när man letar efter markörer. Lite bränt trä, bruten nypongren. Eldig trots måttliga 13,5%. Korkade upp flaskan strax innan matlagningen så jag får köpa en ny flaska och utvärdera. Och troligen en till för att vara på den säkra sidan.
66C4D71B-B71B-41B7-9604-568FEFB012B3.jpeg

Kluck, kluck, kluck. Va? Redan slut?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur förgyller man en redan gyllene kväll? Ja, inte plockar man iaf fram en 2015 Château Montus...

2015 Château Montus, 86 p
PXL_20220304_170412105.jpg


Inte alls en favorit från Brumonts stall. Slår oss som tunn, obalanserad och opretentiös syrlig sörja på alla våglängder. Inga strandplankor, inga spännande djurdelar, inga fantasifulla svettningar. Inte ens tanninerna skulle få en mellanstadiepedagog att höja på ögonbrynen. Rent ut tråkigt. Vill ha lite mer krig (inte som Ryssland-Ukraina, mer som Hollywood i riddarnas Europa) och skolbok sex empel på Tannat.

2016 Montus är ett magiskt djur, 2015 är det inte. Iaf inte idag, här och vad som mökade sig ur denna flaska.

... Rudeles däremot sjöng skönsång genom hela flaskan...
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2016 Protos Reserva 5 Año

Dags att grilla ryggbiff och styra upp en potatisgratäng så vi rycker korken och häller direkt i Zalto Bx. Näsan möts av mörk choklad och vanilj samt lite torkade örter och en gnutta mynta. I munnen är vinet behagligt strävt med trevlig syra och viss eldighet (14,5%). Smakmässigt går doftintrycken igen kombinerat med lite bränt trä men eldigheten tar kol på de första smakintrycken så det är i eftersmaken man får leta efter finesserna. Känns som att vinet behöver tid och krämigt tillbehör.
BE371D20-0D81-4ED9-BC61-F4EA8E18D375.jpeg

Här vankas det eld och vanilj.
 

LeChat

Medlem
48C5900C-C57D-49B4-AA0B-01D426E74A03.jpeg

2019 von Winning Forster Pechstein Riesling Ozyetra

Det är läge att prova en flaska. Provade först i Riedels rieslingglas och bourgognekupa. Upplever att bourgognekupans volym nog är att föredra så jag håller mig till den.
Jag dricker inte mycket stilla vita. Men när det görs så blir det nästan enbart riesling eller fatad chardonnay.

Näsan är inne på bourgogne med någon slags twist. I munnen är det mer en blandning av tydlig ungfruktig riesling och chardonnay, präglad av fattoner och mineral. Smakrikt, balanserat och elegant med en frisk syra som blir tydligare med tid. Känns ungt men absolut inte ofärdigt utan redan väldigt gott och klunkvänligt. Ska bli intressant att se vart det tar vägen med lite lagring. Av någon anledning kom jag att tänka på Leeuwin Estate Chardonnay Art Series men det var länge sedan, så jag minns kanske fel.

Jag tycker verkligen om vinet. Men blir inte knockad i dagsläget. Mina referensramar är dock närmast obefintliga när det gäller stilla vita viner så mitt tyckande blir därför kanske en aning försiktigt. Två flaskor kvar vilket känns lagom.
 

LeChat

Medlem
C8AB2C28-560C-416E-804D-E39834328618.jpeg

2013 Le Macchiole Paleo Rosso

Lördag kräver biff och gott rött. Ryggbiff och Paleo får göra jobbet.

Bra balanserat med en syra som lyfter, och tanninerna har ett litet, men angenämt bett. Känns betydligt mer mogen idag än senast jag drack. Kan dock vara att denna är inköpt vid ett senare tillfälle på auktion.

Till en början är det mest körsbär och choklad men med lite tid så kommer det fram bl.a. lite animaliska drag, te och lakrits. Känner egentligen inga karaktäristiska markörer för CF. Men som tur är så är vinet riktigt gott ändå, men något skumt kan det vara med flaskan. Har haft otur även tidigare med auktionsköp av ”äldre” flaskor från just Italien vilket gjort att jag slutat buda på dessa viner. Nya flaskor från handlare har däremot inte varit några problem.

Paleo är ett vin som jag upptäckte tack vare @Omar Khayyam (som tyvärr verkar ha blivit helnykterist;)). CF kan vara ogin och nästan motbjudande i vissa fall men samtidigt alldeles underbar som i t.ex. Paleo eller Clos de la Dioterie av Charles Joguet.
 

Wintermute

Medlem
Château La Reyne L'Excellence 2014. Jag visste egentligen att det inte var dags att öppna den, men... Efter fem minuter i glaset är det mycket slånbär, lingon, omogna blåbär, lite kryddor (kryddpeppar, nejlikor, kanske muskot) och ganska mycket aceton. Och stenhårda tanniner. Funkade ganska bra till Brie de Meaux och en galet mogen Morbier. Den halva flaska som är kvar skall få en timme i karaff i morgon. Den flaska som ligger i källaren får ligga till 2020 eller så.
51 månader senare. Balanserat, bra längd, blåbär och lingon tidigt i smaken. I slutet finns lite vanilj och nymalet kaffe. Det här är nog årets första 90-poängare. Lite synd att jag bara köpte 2.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2016 Protos Reserva 5 Año

Dags att grilla ryggbiff och styra upp en potatisgratäng så vi rycker korken och häller direkt i Zalto Bx. Näsan möts av mörk choklad och vanilj samt lite torkade örter och en gnutta mynta. I munnen är vinet behagligt strävt med trevlig syra och viss eldighet (14,5%). Smakmässigt går doftintrycken igen kombinerat med lite bränt trä men eldigheten tar kol på de första smakintrycken så det är i eftersmaken man får leta efter finesserna. Känns som att vinet behöver tid och krämigt tillbehör.
Visa bifogad bild 25726
Här vankas det eld och vanilj.
Stånkade den fram intensitet, koncentration och annat maffigt?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1989 Jaboulet 'Les Cèdres' CdP, 92p
Dubbeldekanterad hemmavid.

PXL_20220306_101727707~2.jpg


Vilken magi!
Blint hade jag aldrig tagit CdP.
Öga: som en mogen Bdx.
Nos: körsbär, fikon, läder, grillad stek, halm och en gnutta hallon (som jag förmodligen inte hittat om jag inte aktivt letat efter Grenache.) Saknas La Garrigue, söt frukt, Solskensvägen och kryddighet. Har ju trots allt ca 70% Grenache i blodet...
Mun: lent, sofistikerat, moget med en tesked tanniner och två dl syra. Långt, komplext, exceptionellt väl sammansatt. Lite tunn i midpalate och en aning eftersatt i rikedomen. Syran bär iväg en aning.

Men, rävlarns gott till de vällagade rätterna på Pecorella. Söndagsmiddagens jubelnummer!

PXL_20220306_110547019.PORTRAIT.jpg
PXL_20220306_112835897.PORTRAIT.jpg
PXL_20220306_113823081.PORTRAIT.jpg
 

buteljen

Medlem
Jag tänkte mer 98 pinnar men blir då skyldigt svaret vad som fattas och det är inte lätt att komma på. Håller med om att det är en blandras mellan ekad bourgogne och riesling
Tycker det här är intressant. BK Wine hade liknande omdöme och gav den "bara" 16,5 p. Riesling ska tydligen inte vara ekad... När jag haft Ozyetra 18 & 19 blint har ingen gissat riesling men däremot tyckt vinet varit riktigt bra. Frågan är om viner som inte är ursprungstypiska blir sämre efter avtäckning? Liknande kritik har framförts mot Schäfer-Frölich fast då att Felseneck skulle vara för reduktiv. Jag är inte puritan och älskar flera stilar oavsett om det smakar riesling eller inte.
Egentligen så kan Ozyetra inte få mer än 95 p med tex Parkerskalan eftersom de flesta ej ens gissar på att det är en Riesling :D. De sista poängen handlar om typicitet.
96-100p "An extraordinary wine of profound and complex character displaying all the attributes expected of a classic wine of its variety. "
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Galet bra BYOB hos mig i fredags ❤ . Helt fantastiska viner att prova och bäst var en magisk 2005 Sine Qua Non Atlantis . Men många av de andra viner var även de helt fantastiska. 1979 Chateau Chalon var otroligt bra (från @Daniel A så klart), 2013 Kongsgaard Chardonnay super, 2003 Torbreck The Factor wow, 2019 Smith Haut Lafitte Blanc oh yes, 2014 Raveneau Petit Chablis- en fröjd att dricka en PC med denna kvalitet. Har inte orkat skriva rent några noter men det kanske kommer.

D5EF93DE-5105-4746-A38A-C49B24E6E216.jpg


IMG_8263.jpg


D3C8D0DD-E037-4E67-AACC-16F6B9FB0A76 2.jpg

25F804A9-C5A2-41EB-B99C-BF82A3FB93DF.jpg
 
Last edited:

stevie22002

Medlem
Galet bra BYOB hos mig i fredags ❤ . Helt fantastiska viner att prova och bäst var en magisk 2005 Sine Qua Non Atlantis . Men många av de andra viner var även de helt fantastiska. 1979 Chateau Chalon var otroligt bra (från @Daniel A så klart), 2013 Kongsgaard Chardonnay super, 2003 Torbreck The Factor wow, 2019 Smith Haut Lafitte Blanc oh yes, 2014 Raveneau Petit Chablis en fröjd att dricka en PC med denna kvalitet. Har inte orkat skriva rent några noter men det kanske kommer.

Visa bifogad bild 25750

Visa bifogad bild 25751

Visa bifogad bild 25752
Visa bifogad bild 25753
Wow, vilken provning!!! o_O Grattis till er som närvarade!!! :)
 
Toppen