Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
FD83A4C5-C2FF-4B61-87CC-7D35F445DF13.jpeg

2010 Forman Cabernet Sauvignon

Härligt bett! Komplex smak, kraftfullt och intensivt men samtidigt silkeslen elegans. Alkoholen på 15% ger vinet en maffig känsla och ett lite varmare uttryck. Men här finns ändå lite bordeauxvibbar om en tänker riktigt lyckade flaskor från exempelvis 2003 eller 2009.
Har även gillat tidigare flaskor från Forman och har ett par flaskor från 2013 men annars har jag i princip slutat att köpa CS från Napa. Har ingen koll på vad en får ge idag men skulle tro att de kan köpas för runt tusenlappen. Kvalitet kostar, men i Napa kostar det mer. Och svingott är det!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har köpt ett par viner från de senaste släppen för att kolla hur väl mina noter från "smakningarna" på Systembolaget överensstämmer med vad jag tycker när jag dricker vinerna "på riktigt":
keller enselberg.jpg

Då:
"94321 Franz Keller Enselberg Spätburgunder GG 2019 389 kr
N: Smultron, hallon, blåbär och blomjord.
M: Blodapelsin, hallon, vanilj, läder och tobak. Söt, fin frukt, polerat elegant och tillgängligt. En av de bästa tyska pinoter jag har testat. 91-93p"
Nu:
Det mesta stämmer, särskilt doften är helt fantastisk. Ett mycket elegant vin. Jag tycker dock att det kanske saknas lite ryggrad för att det ska komma till de riktigt höga höjderna. Lite väl lätt för min smak. Poängen hamnar dock inom intervallet från provningen.
hombre bala corullon.jpg

Då:
"94332 El Hombre Bala 2018 199 kr
N: Vanilj, blåbär, hallon, granskott och rosmarin.
M: Lakrits, blåbär, hallon, grön paprika, vitpeppar och choklad. Sval, koncentrerad frukt, rejäla, men integrerade tanniner. Fräsch och elegant. 88-90p"
Nu:
Nästan på pricken, det kommer en lätt stallighet med luften som gör vinet mer komplett. Mycket bra för att kosta under 200 kr. Minst 90p.

2019 Descendientes de José Palacios Bierzo Villa de Corullon: Inte med på provningen, men en bra referens. Mörka svarta vinbär, blåbär, bläck och grafit. Polerat och elegant. Behövde dock rejält med tid och luft innan det kunde passera Hombre Bala på mållinjen. 92p
Dönhoff.jpg

Då:
" 92995 Dönnhoff Riesling Trocken 2020 165 kr
N: Fläder, syren, päron och lavendel.
M: Äpple, päron, lavendel, fläder och citrus. Fräsch, fin frukt, bra syra och balans. massor av vin för slanten. 87-89p"
Nu:
Allt stämmer, citrusen dominerar och syran är skyhög. Hamnar mitt i intervallet på 88p
 

LeChat

Medlem
4D36D9A0-06C3-4D4A-A62C-9E2602244829.jpeg

2015 Château Montus Madiran

Vårväder lockar till grill. Blir då även sugen på att prova årgång 2015 av Montus.
Ingen lager på lager komplexitet, men ett väldigt välgjort och riktigt gott vin, med härlig munkänsla och som kommer göra jobbet galant till en grillad entrecôte med potatisgratäng. Inget snobberi, utan enkelt och genuint. Genialt!
 

Sonderlese

Medlem
Har köpt ett par viner från de senaste släppen för att kolla hur väl mina noter från "smakningarna" på Systembolaget överensstämmer med vad jag tycker när jag dricker vinerna "på riktigt":
Visa bifogad bild 25651
Då:
"94321 Franz Keller Enselberg Spätburgunder GG 2019 389 kr
N: Smultron, hallon, blåbär och blomjord.
M: Blodapelsin, hallon, vanilj, läder och tobak. Söt, fin frukt, polerat elegant och tillgängligt. En av de bästa tyska pinoter jag har testat. 91-93p"
Nu:
Det mesta stämmer, särskilt doften är helt fantastisk. Ett mycket elegant vin. Jag tycker dock att det kanske saknas lite ryggrad för att det ska komma till de riktigt höga höjderna. Lite väl lätt för min smak. Poängen hamnar dock inom intervallet från provningen.
Visa bifogad bild 25652
Då:
"94332 El Hombre Bala 2018 199 kr
N: Vanilj, blåbär, hallon, granskott och rosmarin.
M: Lakrits, blåbär, hallon, grön paprika, vitpeppar och choklad. Sval, koncentrerad frukt, rejäla, men integrerade tanniner. Fräsch och elegant. 88-90p"
Nu:
Nästan på pricken, det kommer en lätt stallighet med luften som gör vinet mer komplett. Mycket bra för att kosta under 200 kr. Minst 90p.

2019 Descendientes de José Palacios Bierzo Villa de Corullon: Inte med på provningen, men en bra referens. Mörka svarta vinbär, blåbär, bläck och grafit. Polerat och elegant. Behövde dock rejält med tid och luft innan det kunde passera Hombre Bala på mållinjen. 92p
Visa bifogad bild 25653
Då:
" 92995 Dönnhoff Riesling Trocken 2020 165 kr
N: Fläder, syren, päron och lavendel.
M: Äpple, päron, lavendel, fläder och citrus. Fräsch, fin frukt, bra syra och balans. massor av vin för slanten. 87-89p"
Nu:
Allt stämmer, citrusen dominerar och syran är skyhög. Hamnar mitt i intervallet på 88p
Stort tack Patrik!
Sådan här uppföljning är oerhört uppskattad och viktigt. Bravo!
 

buteljen

Medlem
Dra mig baklänges… allt och lite till. Komplexitet som en Montrachet, elegans som riesling. Längd som den bästa Romanee Conti. 100/100 i min bok!
Citat för ett år sedan när Ozyetra lanserades ...
Ingen som köpte Ozyetra? Supernyfiken på den! Så den var given!
Jävligt dyrt för lite Riesling.. Men den är säkert värd sina pengar om 30 år :D
Så den var värd sina pengar redan nu?? :D
 

Martin F

Medlem
Visa bifogad bild 25656Dra mig baklänges… allt och lite till. Komplexitet som en Montrachet, elegans som riesling. Längd som den bästa Romanee Conti. 100/100 i min bok!
Kul, drack en '19 igår jag med. Bra skit men halva priset hade känts mer rimligt. Fathanteringen är ju uspen med vinet men det tog över för mycket för min smak. Får se vad ett par år på rygg gör men jag väljer nog att bara hämta ut 1 av de 2 flaskor jag beställde.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 25655
2015 Château Montus Madiran

Vårväder lockar till grill. Blir då även sugen på att prova årgång 2015 av Montus.
Ingen lager på lager komplexitet, men ett väldigt välgjort och riktigt gott vin, med härlig munkänsla och som kommer göra jobbet galant till en grillad entrecôte med potatisgratäng. Inget snobberi, utan enkelt och genuint. Genialt!
Stod i valet och kvalet om denna och en 2a holmgång med Rudeles. I afton vann Rudeles eftersom jag fortfarande är i återhämtning efter 2014 Montus och alla dess _-underliga-_ jordnötter. Svårgillad, och så vill jag ju inte ha mina Montussar. '16 är extremt magisk. '13 är ond och elak.

Blir spännande att se om jag också kommer fram till att 15 är 'meh'.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Korkjävla skadad! Var är skruvisarna då man behöver dem? *pft*
PXL_20220228_093701181.PORTRAIT.jpg

Ristorante HiRo Centro in Maru Bldg, overlooking Tokyo Station from the 35h floor.


1997 Ridge Lytton Springs
Det mest lättskadade vinet hitintills. Vi beslutade dricka upp den. Fullt drickbart men utan glädjefnatt.
(Självspäkning:) Gissningsvis smittade vi den med den sparade kork vi pluggade igen den efter dubbeldekantingen. Samma problem vid förra vinet. Så: kastade alla korkjävlar och duken de var inlindade i.

Fy fuckrn vad jag hatar korkjävlarna!
 

The Wall

Medlem
Korkjävla skadad! Var är skruvisarna då man behöver dem? *pft*
Visa bifogad bild 25664
Ristorante HiRo Centro in Maru Bldg, overlooking Tokyo Station from the 35h floor.


1997 Ridge Lytton Springs
Det mest lättskadade vinet hitintills. Vi beslutade dricka upp den. Fullt drickbart men utan glädjefnatt.
(Självspäkning:) Gissningsvis smittade vi den med den sparade kork vi pluggade igen den efter dubbeldekantingen. Samma problem vid förra vinet. Så: kastade alla korkjävlar och duken de var inlindade i.

Fy fuckrn vad jag hatar korkjävlarna!
Skruv, plast eller glas. Allt är bättre än kork. Långt ifrån samma känsla, men om valet står mellan "ingen känsla vid öppnande av flaskan och perfekt vin" och "fantastisk känsla vid öppnande av flaska och korkdefekt" är valet tämligen enkelt; när vill man ha den trevligaste upplevelsen/känslan, när man öppnar eller när man sniffar och dricker?
 

The Wall

Medlem
Stod i valet och kvalet om denna och en 2a holmgång med Rudeles. I afton vann Rudeles eftersom jag fortfarande är i återhämtning efter 2014 Montus och alla dess _-underliga-_ jordnötter. Svårgillad, och så vill jag ju inte ha mina Montussar. '16 är extremt magisk. '13 är ond och elak.

Blir spännande att se om jag också kommer fram till att 15 är 'meh'.
Montus känns för min del ofta som att det är bra med en 20-årshorisont innan man överväger att dra korken.
 

Vingubben

Medlem
007451A9-ABBA-4C41-BFAD-2242D0D1B226.jpeg


Le Grappin, Saint-Aubin, en L’Ebaupin, 2016

Flaskan öppnades i fredags men har hållt sig bra fram till idag. Inga krusiduller utan en vit bourgogne som levererar som förväntat i prisklassen. Rätt kryddig, med en uns vitpeppar. Frukten är framförallt citrus och gula äpplen med lite grapebeska på sluttampen. Håller ihop bra hela vägen. 89p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skruv, plast eller glas. Allt är bättre än kork. Långt ifrån samma känsla, men om valet står mellan "ingen känsla vid öppnande av flaskan och perfekt vin" och "fantastisk känsla vid öppnande av flaska och korkdefekt" är valet tämligen enkelt; när vill man ha den trevligaste upplevelsen/känslan, när man öppnar eller när man sniffar och dricker?
Precis så.
Har vaskat alldeles för många korkskadade 1000-lappar. Kommer aldrig anse att det finns någon slags charm med rysk roulette.
 
Toppen