Har köpt ett par viner från de senaste släppen för att kolla hur väl mina noter från "smakningarna" på Systembolaget överensstämmer med vad jag tycker när jag dricker vinerna "på riktigt":
Visa bifogad bild 25651
Då:
"
94321 Franz Keller Enselberg Spätburgunder GG 2019 389 kr
N: Smultron, hallon, blåbär och blomjord.
M: Blodapelsin, hallon, vanilj, läder och tobak. Söt, fin frukt, polerat elegant och tillgängligt. En av de bästa tyska pinoter jag har testat. 91-93p"
Nu:
Det mesta stämmer, särskilt doften är helt fantastisk. Ett mycket elegant vin. Jag tycker dock att det kanske saknas lite ryggrad för att det ska komma till de riktigt höga höjderna. Lite väl lätt för min smak. Poängen hamnar dock inom intervallet från provningen.
Visa bifogad bild 25652
Då:
"94332 El Hombre Bala 2018 199 kr
N: Vanilj, blåbär, hallon, granskott och rosmarin.
M: Lakrits, blåbär, hallon, grön paprika, vitpeppar och choklad. Sval, koncentrerad frukt, rejäla, men integrerade tanniner. Fräsch och elegant. 88-90p"
Nu:
Nästan på pricken, det kommer en lätt stallighet med luften som gör vinet mer komplett. Mycket bra för att kosta under 200 kr. Minst 90p.
2019 Descendientes de José Palacios Bierzo Villa de Corullon: Inte med på provningen, men en bra referens. Mörka svarta vinbär, blåbär, bläck och grafit. Polerat och elegant. Behövde dock rejält med tid och luft innan det kunde passera Hombre Bala på mållinjen. 92p
Visa bifogad bild 25653
Då:
" 92995 Dönnhoff Riesling Trocken 2020 165 kr
N: Fläder, syren, päron och lavendel.
M: Äpple, päron, lavendel, fläder och citrus. Fräsch, fin frukt, bra syra och balans. massor av vin för slanten. 87-89p"
Nu:
Allt stämmer, citrusen dominerar och syran är skyhög. Hamnar mitt i intervallet på 88p