Bitter Sediment
Medlem
Jisses vilken provning. Rakt ner i min smak-låda.Här kommer lite noter och tankar från BYOBen hemma hos @buteljen i fredags. Fantastisk kväll, komplett med inhalering av pizza vid 22-tiden.
Bra att veta är att vi serverar vinerna ett-och-ett, så alltså inte traditionella flighter.
Flight 1 - bubbel
#1 2008 Billecart-Salmon, Cuvée Elisabeth
Röda bär, blodapelsin, järn, knäck, smultron. Bra power, bra längd i avslutet. I smaken röda bär, jordgubbar, gula äpplen. Hög syra och torrt avslut. Seriös och elegant; riktigt härlig rosé. Har framtiden, tja, framför sig. 93+p.
#2 2001 Bellavista, Vittorio Moretti
Äppelmust, knäck, honung, gula äpplen, gröna äpplen, boka äpplen (äpple i kvadrat helt enkelt)! Smak av bokna äpplen, nougat, lite kaffe, honung. Bra och integrerad syra. Mycket smakrik om än inte megakomplex. Väldigt spännande fet/oljig munkänsla (menar detta positivt). Bra längd i avslutet. 92+p.
Som svar på din fråga ovan @Crist(al)ian 77 så vill jag minnas att folk var lite överallt på den här, men många av oss tyckte att något sade "inte champagne". Men att det var så bra gjorde att vi försökte placera den i champagne ändå (gissningar på odlare och Aube, t.ex., men utan att nämna producent). Jag tror att jag landade i bubblig Loire, chenin blanc, baserat på den feta känslan och på honungstonerna.
Flight 2 - vitt
#3 2014 Raveneau, Petit Chablis (magnum)
Gröna äpplen, lite gröna toner överlag, kalk/ostron, filmjölk, gula äpplen, liten puff av vanilj. Smakar lite salt, gula äpplen, något laktiskt. Riktigt snyggt och elegant, med torrt och långt avslut. 91+p.
Mitt vin, tog med det som extravin eftersom jag var rädd att mitt senare vin faktiskt var smådefekt. Det var svårgissat.
#4 2019 Ch. Smith Haut Lafite
Extremt expressiv doft; knygnävslag i ansiktet. Krusbär, gröna äpplen, aprikos och en allmän grön ton. Smakar lätt salt, krusbär, aprikos och lime (fruktköttet). Hög syra, lite fet känsla. Lång och lite sötaktig eftersmak. Växer under kvällen. Ungt, men väldigt balanserat. 93p.
Väldigt överraskande att det var så ungt som 2019! Gissade att den hade cirka 10 år på nacken. Hade tankar på om det kunde vara Daugeanau Silex.
#5 2016 Ganevat, Les Chamois du Paradis
Väldigt funkig doft och utseende, smutsig, sälta, spansk cider, "skruttig", popcorn. Smak av äppeljuice, kalk och gröna äpplen. Lätt spritsig. Sjukt hög syra, som nästan ger lite vinägerkänsla. Väldigt långt avslut. 91p.
#6 1979 Fruitier Vinicole, Château-Chalon
Nötter, sherry (alla typer), mandelmasssa,blåmögelost, hav, golvvax, en lätt bränt ton, knäck, varm ingefära (torkad), ljusrostat kaffe. Väldigt hög syra, och otroligt torr munkänsla. Snörper ihop hela munnen. Stark smak av nötter, honung, smutsig honung, blåmögelost,blandade kryddor. Väääääldigt lång eftersmak. Noter gör på intet sätt vinet rättvisa: 96p.
Mitt vin. Var väldigt märklig och källartung doft när jag öppnade flaskan; hoppades att det skulle blåsa bort och det gjorde det! Uppenbart vad det var för alla med en gång, men svårt att placera åldern. Fick 95-96 av samtliga runt bordet (utom en som avstod att sätta poäng pga svårbedömd vinstil).
#7 2013 Kongsgaard Chardonnay
Smör, gula äpplen, vanilj, popcorn. Smakar typ samma, med tillägget päron och visst kryddigt intryck. Hög syra, bra power, väldigt koncentrerat. Låååångt avslut. Maffigt men snyggt vin. 94p.
Flight 3 - rött (nu börjar koncentrationen tryta något)
#8 Mayacamas CS
Pennväss, paprika, blå frukt, lakrits, örter. Smak av blå frukt och lakrits. Tanninerna är mycket närvarande. Bra balans med ungdomlig fräschör kvar. 93+p.
#9 2007 Catena Zapata, Nicolas
Mörk frukt, kött, vanilj, järn, kryddigt (någon sade kryddpeppar, håller med). Relativt stor om än mogen frukt, pepprighet. Koncentrerat, balanserat. Mycket trevligt! Tämligen utvecklat vin. 93p.
#10 2011 Sassicaia
Krossade jordgubbar, vanilj, rostade fat, tobak, röda bär (lingon). I munnen är det lite blåare frukt, röda bär och tobak. Svalt intryck. Bra syra, integrerade tanniner och integrerad ek. Fantastisk fas på vinet, där allt är i balans. 95p.
#11 2010 Pietradolce, Vigna Barbagalli
Svartpeppar, lingon, körsbär, "italiensk parfym", svart te. Intressant vin. Kraftig smak, med körsbär och lingon i spetsen. Elegant intryck med balanserad syra och fina sandiga tanniner. 92p.
#12 2005 SQN Atlantis
Expressiv doft! Smör, vanilj, choklad, nougat, tung frukt, plommon, tobak, lyxig chark och prickig korv (ej lyxig chark...). I munnen är det KRAFT, väldigt koncentrerat, med en del fruktsötma. Dofterna går igen som smak. Den massiva frukten balanseras av faten - balansen är perfekt. Syra och tanniner ligger exakt där de bör vara. Trots massiv kraft är det ändå på något märkligt sätt elegant (balansen mellan alla beståndsdelar som gör det tror jag - helheten blir större än delarna). Avslutet tar aldrig slut. Hur jävla gott som helst; bästa rödvin jag någonsin druckit. 98+p.
#13 2003 Torbreck, The Factor
Örter, kryddigt, körsbärskärnor, blå frukt, tobak, järn, rostade fat. Smakar kryddigt, massivt frukt (delvis uttorkad), tobak. Megakoncentrerat, men ändå snyggt som fasen. Fina, närvarande tanniner. Rätt hög syra, lång eftersmak med något söt frukt. Fantastiskt vin, men känns lite klumpigare än SQN. 95p.
Kongsgaard och SQN blev jag osunt sugen på att testa, hur hittar man lättast?
Not so fun fact: Va på provning hos Torbreck i Barossa för 3 år sen. Magiska viner (speciellt The Factor och RunRig). Men den otrevligaste personalen jag någonsin stött på vid ett vingårdsbesök. Makalöst nonchalanta trots att min vän var försäljare av vinerna i Australien. Vinerna smakar inte lika gott längre tyvärr...