Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Twenne sakkar åstadkom stor glädje i afton.
En spelade på sista skvätten och den andra spelade på den första.
Båda producerade enligt samma metoder men på olika rissorter.
  • Den gröna på Yama xxx Nishiki. (Ursäkta, men jag kan inte alla kanji)
  • Den lila på Yamada Nishiki. (Sakkarnas motsvarighet till CS.)
Den gröna dansar lätt som en älva.
Den lila är medelfyllig och dovare än den gröna, men fortfarande blomstrig och finstämd, utan att fnittra.

Var så inåt hillpittans underbar att den råkade ta slut… Helt tvärtemot planen.
AAE29499-76FF-47BA-8E70-BEE0C1AA47E0.jpeg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Startar veckan med lite moget vin.
Paul Bonnet 1967.jpg

Hög nivå, fräsch kork och alldeles klart direkt ur flaskan. Verkar som om det har varit omkorkat. Varken producent eller årgång tyder på förfalskning.
1967 Paul Bonnet et fils Chambolle Musigny. Doft av stall, läder, vildhallon och svart te. I smaken finns blodapelsin, läder, lingon, tranbär, hallon, jord och te. Rejäl syra och bra frukt. Moget, men skulle nog snarare ha gissat på 2007 än 1967. 90p
 

buteljen

Medlem
IMG_8619.jpg


2012 Tenuta dell'Ornellaia Masseto Toscana IGT serverades som avslutning på Salonprovningen i fredags. Kontrasten kunde knappt ha varit större. Masseton kändes oerhört krallig i jämförelse med de tighta, syrastinna champagnerna.

Stor doft av mörka mogna körsbär, choklad, lakrits, rök ... med mera ..etc .... Kroppen kändes enorm, men ändå elegant. Massor med sammetslena tanniner som ändå greppar tag i en. Mogen koncentrerad frukt i lager på lager. Energin i vinet är sagolik. Superlång kvalitetsfinish. Sannerligen en härlig avslutning på en minnesvärd kväll.
 

Magikern

Medlem
Startar veckan med lite moget vin.
Visa bifogad bild 25876
Hög nivå, fräsch kork och alldeles klart direkt ur flaskan. Verkar som om det har varit omkorkat. Varken producent eller årgång tyder på förfalskning.
1967 Paul Bonnet et fils Chambolle Musigny. Doft av stall, läder, vildhallon och svart te. I smaken finns blodapelsin, läder, lingon, tranbär, hallon, jord och te. Rejäl syra och bra frukt. Moget, men skulle nog snarare ha gissat på 2007 än 1967. 90p
Detta är ingenting som finns på öppna marknaden i dagsläget så vitt du vet?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 25877

2012 Tenuta dell'Ornellaia Masseto Toscana IGT serverades som avslutning på Salonprovningen i fredags. Kontrasten kunde knappt ha varit större. Masseton kändes oerhört krallig i jämförelse med de tighta, syrastinna champagnerna.

Stor doft av mörka mogna körsbär, choklad, lakrits, rök ... med mera ..etc .... Kroppen kändes enorm, men ändå elegant. Massor med sammetslena tanniner som ändå greppar tag i en. Mogen koncentrerad frukt i lager på lager. Energin i vinet är sagolik. Superlång kvalitetsfinish. Sannerligen en härlig avslutning på en minnesvärd kväll.
Vilken tur att du tog med dig bordeauxglasen.

Jag hade kunnat genomlida sur Salon med det avslutet!

Med reservation för att jag aldrig fått Masseto helblint så är det mitt förstaval när det gäller rött om priset räknas bort.
 

LarsW

Medlem
Trimbach Cuvée Frédéric Emile 2010

I näsan är det citronsaft, citronfudge, smör och en sötma typ honungsmelon som hintar åt ett sött vin som vanligt.
I munnen är det både citronsaft och skal. Gnistrande torrt! Rostfritt stål och koppar. En smörig blommighet. Ingefära och honung. En sötma som inte är söt...
Låååång eftersmak, håller sig kvar i 5+ minuter.

Kanske kommer bli ett snäpp vassare med några år till, vi får se!
Mitt referensvin när det kommer till torr riesling. Har fortfarande aldrig blivit besviken även om det stiger i pris. Givet köp varje årgång.

Glad nu!
:)

92(+)p

20220324_191905.jpg
 

Sebran

Medlem
Väldigt trevlig vinprovning på Systembolaget i Stockholm igår med temat Italien Prestige.

Vin.jpg


Bland de första två Brunellos vann Marroneto Madonna Delle Grazie 2015 övertygande mot Biondi Santi 2013. Biondi var total knuten och gav inte någonting på doften, behöver säkert 10 år till. Även Marroneton kommer vinna enormt på lagring, men charmade redan nu med bra balans och ädel frukt.

Ornellaia och Sassicaia var otroligt olika, trots samma årgång och cab sauv dominans i båda vinerna. Ornellaian hedonistisk, svulstig och varm medan Sassicaian var sval, mer elegant men också mer sluten i dagsläget.

Mascarello och Conterno levererade en tuff fight från Piemonte, medan Voerzion upplevdes lite vresig och obalanserad. I slutändan var det dock Mascarello som tog hem både vinsten bland Barolos samt den totala segern av samtliga viner. Även för egen del utsåg jag Mascarellon till min favorit och jag får nog säga att detta var den bästa Barolon jag någonsin druckit. Ett stort vin vars eftersmak fortfarande sitter kvar nu dagen efter. Wow!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2016 Flaccianello della Pieve
Fått 100 p både här och där. Dekanterad under 2 timmar och tagen till restaurangen i PET-flaska. TCA-test hemmavid var negativt. Vi förväntade oss en ny kärlekshistoria med detta vin, men ack och nej. Det slog helt slint.
Sommelieren på PRIMO tog Sangiovese och Toscana blint på under 2 minuter. Även om han landade i Bolgheri, var det riktigt vasst gissat. Detta är ett av hans favoritviner, så vi lämnade kvar två glas i karaffen. Maten var, som vanligt, utsökt balanserad, sensitivt tillredd och vackert upplagd.

flaccianello.jpg


Från CT:
Our scores are both around 80, and this is obviously not our cup of tea.
Great acidity and tannic build, but other than that... *pft* nothing. It's thin. Terribly thin.
If you like Burgundy, then you may like also this. If you are like us and don't quite "get it" with Burgundy, you're likely to feel that you wasted your money and an evening for ... nothing.
  • An utterly non-interesting wine.
 

The Wall

Medlem
2016 Flaccianello della Pieve
Fått 100 p både här och där. Dekanterad under 2 timmar och tagen till restaurangen i PET-flaska. TCA-test hemmavid var negativt. Vi förväntade oss en ny kärlekshistoria med detta vin, men ack och nej. Det slog helt slint.
Sommelieren på PRIMO tog Sangiovese och Toscana blint på under 2 minuter. Även om han landade i Bolgheri, var det riktigt vasst gissat. Detta är ett av hans favoritviner, så vi lämnade kvar två glas i karaffen. Maten var, som vanligt, utsökt balanserad, sensitivt tillredd och vackert upplagd.

Visa bifogad bild 25898

Från CT:
Our scores are both around 80, and this is obviously not our cup of tea.
Great acidity and tannic build, but other than that... *pft* nothing. It's thin. Terribly thin.
If you like Burgundy, then you may like also this. If you are like us and don't quite "get it" with Burgundy, you're likely to feel that you wasted your money and an evening for ... nothing.
  • An utterly non-interesting wine.
Ajaj, den brukar ju vara bra. För ung? Eller bara för intetsägande?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ajaj, den brukar ju vara bra. För ung? Eller bara för intetsägande?
2016 Flaccianello har ett enormt högt och fint anseende på CT och bland proffsen. Förmodligen för ungt. Personligheten bortpolerad. Vi fann ingenting i det förutom riktigt bra tannin- och syrastruktur. Men, det blir ju liksom intetsägande då vinet bara är tunnt. Inte utspätt eller regnskadat, bara anemiskt och...

Har fått ett gäng kommentarer på CT om att jag borde söka mig en mogen flaska. Vi får väl se. Det kanske blir så. Njuter ju normalt sett storligen av Sangiovese.

En jämförelse: Nästan alla Brunellosar jag någonsin druckit var minst ett trappsteg ovanför denna och sammalika med väldigt många Chiantisar...

Kanske hustrun och jag bara hade en dålig dag, felaktigt ställda förväntningar osv, men sommeliererna gick i spinn... (Båda har fö Bgn som favoritregion.)
 

LeChat

Medlem
2016 Flaccianello har ett enormt högt och fint anseende på CT och bland proffsen. Förmodligen för ungt. Personligheten bortpolerad. Vi fann ingenting i det förutom riktigt bra tannin- och syrastruktur. Men, det blir ju liksom intetsägande då vinet bara är tunnt. Inte utspätt eller regnskadat, bara anemiskt och...

Har fått ett gäng kommentarer på CT om att jag borde söka mig en mogen flaska. Vi får väl se. Det kanske blir så. Njuter ju normalt sett storligen av Sangiovese.

En jämförelse: Nästan alla Brunellosar jag någonsin druckit var minst ett trappsteg ovanför denna och sammalika med väldigt många Chiantisar...

Kanske hustrun och jag bara hade en dålig dag, felaktigt ställda förväntningar osv, men sommeliererna gick i spinn... (Båda har fö Bgn som favoritregion.)
Fontodis CC är allt annat än tunn. Däremot rik på syra och tannin.
Italienska syror i sig brukar ju vara utmärkande och i årgång 2016 flyttar de fram sina positioner ytterligare ett par snäpp.
Tror som du, att den förmodligen är alldeles för ung. De 2016 brunello som jag provat har upplevts på liknande sätt, olika grad av för tidigt öppnat. Har själv ett par flaskor 2013 Flaccianello som jag funderar på när en ska öppna. Det börjar bli dags!
 

Fredrik L

Medlem
Fontodis CC är allt annat än tunn. Däremot rik på syra och tannin.
Italienska syror i sig brukar ju vara utmärkande och i årgång 2016 flyttar de fram sina positioner ytterligare ett par snäpp.
Tror som du, att den förmodligen är alldeles för ung. De 2016 brunello som jag provat har upplevts på liknande sätt, olika grad av för tidigt öppnat. Har själv ett par flaskor 2013 Flaccianello som jag funderar på när en ska öppna. Det börjar bli dags!
Har bara druckit Flaccianello ett fåtal gånger. Minns det som alltför hårt fatat. Typ träplanka. Kan det stämma, eller minns jag fel?
 

LeChat

Medlem
Har bara druckit Flaccianello ett fåtal gånger. Minns det som alltför hårt fatat. Typ träplanka. Kan det stämma, eller minns jag fel?
Det kan säkert stämma. Har faktiskt aldrig druckit Flaccianello ännu.
(Det fanns väl en period av italienska träplankeviner för ca 20 år sedan har jag för mig? Har i alla fall druckit några sådan tror jag som du verkar mena. Verkligen vedervärdiga.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har bara druckit Flaccianello ett fåtal gånger. Minns det som alltför hårt fatat. Typ träplanka. Kan det stämma, eller minns jag fel?
Vår butelj var avskalad. Ingen noterbar fathantering...
Ett självsvultet vin med riktigt bra syror och tanniner, men inget mer.
Typ: Beter sig som bålgetingbo, men visar sig vara bara en liten mojäng från Buttericks...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
..så vi pizzaploppade en:
PXL_20220326_171500919.PORTRAIT~2.jpg

2013 Col d'Orcia BdM, 91 p
Vacker lätt röd färg med fantastiskt tegel i brimmen.
Doften tar en direkt till Toscana, med både körsbär och jordighet.
I munnen är detta ungt, men accessbart. Rekommendation: Spara!
Vackra syror och slipade tanniner spelar över en plattform av vacker frukt som osar av både körsbär och den där solövermogna komponenten som inte alltid är bra. I detta fallet . . Mjae.. Kanske. Gissar att de borde ha skördat lite tidigare.

Även om detta är en lite enklare BdM, klår den gårdagens prestation med hästlängder.

Har satt upp på min Budcketlist att dricka minst en mogen Flaccianello. Förmodligen ingenting varken min gom eller själ kommer lida ont av :)
 
Last edited:

LeChat

Medlem
90CC939F-FD42-4855-A13A-0570EA2E3A4A.jpeg

2000 Château Haut-Bages Libéral
(Andra flaskan av tre köpta på auktion nyligen.)


En djup doft av stall, järn, brasved, höstlöv, läder mm, bärs upp av en ganska fyllig men elegant frukt. Även smaken har mycket av doftens aromer men även svarta vinbär, och mot slutet en liten chokladbit.

Munkänslan är riktigt behaglig med stiliga syror och beskedliga tanniner.
Riktigt anständig hela vägen från tungspets till svalg och med ett snyggt avslut utan äppelskrutt.
I min mun är denna helt färdig och sista flaskan bör drickas detta året. Det får bli gubben med cigarren igen, :cigarr:
 

Kaptenen

Medlem
Visa bifogad bild 25902
2000 Château Haut-Bages Libéral
(Andra flaskan av tre köpta på auktion nyligen.)


En djup doft av stall, järn, brasved, höstlöv, läder mm, bärs upp av en ganska fyllig men elegant frukt. Även smaken har mycket av doftens aromer men även svarta vinbär, och mot slutet en liten chokladbit.

Munkänslan är riktigt behaglig med stiliga syror och beskedliga tanniner.
Riktigt anständig hela vägen från tungspets till svalg och med ett snyggt avslut utan äppelskrutt.
I min mun är denna helt färdig och sista flaskan bör drickas detta året. Det får bli gubben med cigarren igen, :cigarr:
1.e4 e6 2.d4 d5 3.Sc3 Sf6 o s v
 
Last edited:
Toppen