Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi. Nu!

Chianti: sjunger lovsånger med tobak, sadelläder och vacker frukt. Australiern känns klumpedunsig...
PXL_20220819_104331359.jpg
PXL_20220819_110553041.PORTRAIT.jpg

Muuuums!

PXL_20220819_105230243.jpgPXL_20220819_104322864.jpg
Fantastiska rätter!
Vi är halvvägs.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Personligen har jag ingen brist på Toscana från 2015 och 2016 i min källare. Och när nu 2019 ser ut att bli ett kanon-år så kommer jag nog hoppa över 17/18 helt.
Känns inte värt det med så mycket annat gott vin man kan bunkra.
Klok strategi. Det enda som kan behövas brasklappas in är att man (jag) ibland (alltid) vill samla ihop till en vertikal, som förmodligen aldrig kommer att bli av.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
#metoo :öga:
Har levererat kanske 10 vertikaler i livet hitintills, men bakbundit min egen objektiva njutning med flera hundra vertikaler som aldrig kommer genomföras. För att:
1. Jag drack upp dem, inkl skuldkänslor modell PTSD. Oinbjudna gäster som aldrig ville gå.
2. Årgångarna upphörde. Antingen lokalt oinköpsbart, Price hike eller, à la Red Car, pga död...
3. Annat...

...och ingen sa någonsin 'tack'.
...och jag samlar fortfarande till vertikaler för ANDRA :vägg: som limiterar min egen njutning...

Finns det några diagnoser jag kan studera i hopp om att lära mig mitigera?



Klok strategi. Det enda som kan behövas brasklappas in är att man (jag) ibland (alltid) vill samla ihop till en vertikal, som förmodligen aldrig kommer att bli av.?
 

LarsW

Medlem
Klok strategi. Det enda som kan behövas brasklappas in är att man (jag) ibland (alltid) vill samla ihop till en vertikal, som förmodligen aldrig kommer att bli av.

#metoo :öga:
Har levererat kanske 10 vertikaler i livet hitintills, men bakbundit min egen objektiva njutning med flera hundra vertikaler som aldrig kommer genomföras. För att:
1. Jag drack upp dem, inkl skuldkänslor modell PTSD. Oinbjudna gäster som aldrig ville gå.
2. Årgångarna upphörde. Antingen lokalt oinköpsbart, Price hike eller, à la Red Car, pga död...
3. Annat...

...och ingen sa någonsin 'tack'.
...och jag samlar fortfarande till vertikaler för ANDRA :vägg: som limiterar min egen njutning...

Finns det några diagnoser jag kan studera i hopp om att lära mig mitigera?
Försöker undvika vertikaler.
Undantagen är:
1: Bonnaire Vintage.
2: Mont-Redon CndP.
Men har inget krav på mig att skaffa ALLA årgångar så det är gott om hål i dessa och det händer jag dricker upp dem från den äldre änden om jag inte får till en provning så känns inte som ngt tvångsbeteende. Och det är ju ganska rimligt prissatta flaskor båda två.

Horisontaler däremot...:ängel:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Försöker undvika vertikaler.
Undantagen är:
1: Bonnaire Vintage.
2: Mont-Redon CndP.
Men har inget krav på mig att skaffa ALLA årgångar så det är gott om hål i dessa och det händer jag dricker upp dem från den äldre änden om jag inte får till en provning så känns inte som ngt tvångsbeteende. Och det är ju ganska rimligt prissatta flaskor båda två.

Horisontaler däremot...:ängel:
Nu driver du ångesten flera våningar uppåt...
Precis just inte vad jag behöver.
Utomordentligt lovvärt, mums!

Hade funderat på att njuta av två årgångar av Haut Bages Liberal imorgon (lördag). Men, nu vet jag inte längre. *suck*
Usch hur du saboterat vår humbla njutning.
Dina CdP-vertikaler är jag både hungrig deltagare till samt har en begränsad mängd flaskor att bidra med…
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vin, igår:
original_d6d6df98-e6a3-48e7-accb-c43cc0a9d886_PXL_20220819_104331359.jpg


1991 Chianti Classico Riserva av Banfi, 93p
Nivå: mid-shoulder.
Ovanpå korken: kondenserat vin-klet.
Förväntning: sönderoxiderat skitvin.
Men, det fanns inte en minsta antydan till oxidation! Yippi!

Ljust tegel.
Stor och vacker mogen Sangiovese med fuktig tobak, läderaffär, ramaffär och en körsbärsaffär.
I munnen är detta inte lika underbart, men tillräckligt bra för att få tre guldstjärnor! En klassisk Chianti med bra syror, intensiv munkänsla och bra driv i smakerna. Lite åt det kortare hållet med mindre finesss än i nosen.

Ser jag det kommer jag köpa det - omedelbart!
Kommer leva länge och vackert!

Köptips!
Denna 1991:a av Banfis Chianti ligger utlagd på Catawiki, ett 6-pack. Prislapp som en påse chips. Först till kvarnen!!!

2001 Penfold's Bin 389, 85p
Mörklila.
Stor nos av Bassett's All Sorts lakrits och anis i kombo med några whiffar CS-frukt. Ungt.
I munnen är detta lent, omfattande med bra syror, lite klena tanniner och en mycket underlig parfym som gör vinet rent av svårdrucket utan mat. (Hustrun fnös, föste undan glaset och pratade istället drömskt om Mollydooker.)
Kan ha varit något fel på vår flaska, för på CT hissas detta vin rätt ordentligt.



Biosteria Komakine, Yokohama

PXL_20220819_110553041.PORTRAIT.jpg


PXL_20220819_105230243.jpg

PXL_20220819_112029490.jpg

Svamp från himlen!
Helstekt forell.
Oh deer.
 

buteljen

Medlem
Höstens första BYOB hemma hos mig bjöd på en fantastisk line up ❤️ .
Bästa vin för kvällen blev 2009 Chateau Montrose (97p) med 2018 Andremily Mourvèdre (96p) hack i häl. Bästa vita blev 2005 Chateau Pape Clément Blanc (95p).

1661009620532.jpeg

1661009632348.jpeg


Vita

2005 Château Pape Clément Blanc
- 93 p
Stor doft av honung, nougat, smörkola, dova gula frukter. Sälta i eftersmaken.
Här låg de flesta runt 95 p men jag tyckte inte den hade riktigt tryck i midpalate och ingen direkt lager på lager komplexitet. Vet inte om jag var tillfälligt förvirrad, men jag tyckte inte den nådde upp till de nivåerna.

NV Schloss Gobelsburg Tradition Heritage Cuvee 50 Years - 93 p
Kul vin som jag hade med mig. Egentligen omöjligt att gissa blint eftersom det är en cuvee gjord för att fira Schloss Gobelsburgs 850 års jubileum. Vinet är en blend av 31 olika årgångar (den äldsta från 1970) och 9 olika druvor.
It is a blend of vintages 31 vintages dating back to 1970
33 % of the cuvée is from 2010 (2011, 2013, 2014 and 2017),
37% from 2000 (2002-2005, 2007 and 2009),
7% from the 1990s (1991, 1993, 1994, 1996, 1998, 1999),
12% from the 1980s (1980, 1981-1984, 1986, 1987, 1989) and
11% from the 1970s (1970, 1971, 1973, 1974, 1977 und 1979).

Grapvarieties that make up this blend,
Riesling, Grüner Sylvaner, Muskat Sylvaner (Sauvignon Blanc), Riesling Sylvaner (Müller-Thurgau), Welschriesling, Muskat Ottonen, Trainer Muskateller (Muscat à petit grains).
Gyllene färg med gröna stick. Stor doft avd exotisk frukt, kanderad ananas, kaprifol. Mycket koncentrerad. Mineralisk. Stor, fet kropp men ändå slank och elegant. Vaxig textur. Ingen lyckades pricka land.

2014 Domaine Georges Vernay Condrieu Coteau de Vernon - 92 p
Inte så ofta man dricker högklassisk Condrieu. Mycket trevlig med fet textur och mineralsälta. Tyckte dock den hade lite väl beskt avslut och saknade lite energi.

1996 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Viña Tondonia - 93
Hounung, nötter, aprikos, bokna äpplen, smörkola, kryddor, ingefära. Ingen gissade på Tondonia. Jättebra kvalitetsvin, men lämnade inget större avtryck egentligen.

1992 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant Savennières-Coulée de Serrant - ?
Det blev lite fel med det här vinet tror jag. Det öppnades precis innan provningen och alla tyckte det var defekt. Den som hade med sig vinet var lite vag och både höll med och inte höll med, men styrde inte riktigt upp det utifrån vilket vin det var. Vi kom fram till att det var defekt och satte det åt sidan. Men när vi gick tillbaka till det efter några timmar så var det mesta bortblåst. Dock fick det inget fokus igen eftersom de röda var så jäkla bra. Det fanns några centiliter kvar i flaskan dagen efter och då var det ett helt annat vin (med massor med toner av björnklister/mandel). Riktigt synd att detta inte öppnades långt innan provningen.

2012 Pol Roger Champagne Vintage Brut - 90 p
Jag tog fram en champagne som eftersläckare. Trevlig och bra men inget wow.

Röda

2009 Château Montrose
- 95-96p
Fantastiskt vin. Choklad, mocca, valrhona, lite mynta. Krämig, nästan gräddig textur. Voluptuous. Otroligt koncentrerad. Har många, många år framför sig. Lite otillgänglig just nu tyckte jag, men det tyckte inte de flesta andra kring bordet. Typ “Hur kan ni inte fatta att detta är ett 100 poängs vin”.

2002 Château Léoville Las Cases St. Julien - 95p
Kom efter Montrose. I mitt tycke, för kvällen ungefär lika bra. Dock är väl 2002 inte en långlagrare så Montrosen har ju helt andra förutsättningar. Men väldigt gott vin. Lager på lager av komplexitet. Lakrits, kryddor, viol, euchalyptus/örter. Slank och elegant. Himla god.

2015 Bodegas Lanzaga (Telmo Rodriguez) Rioja Tabuerniga - 94-95p
Vilket spännande vin!! Jag var helt ute o cyklade. Först var jag inne på norra Rhone pga pepprigheten, kryddigheten och elegansen. När det hade lagt sig lite så … kan det vara en Corton? Så otroligt elegant med lager på lager av komplexitet. Men det var alltså Tempranillo från Rioja! Väldigt ungt men oh, så bra det var. Första gången jag provar Rodriquez single vineyard Riojor.
En kommentar på insta gör mig nyfiken - “…exceptionellt vin, en slags återgång till proto-rioja före vinlus och allt.” Har noll koll på dessa viner… någon som har provat och har några inspel?

1996 Abadia Retuerta Cabernet Sauvignon Pago Valdebellon - 92p
Det här vinet fick 96-97p av Wine Advocate 1998.
“The 1996 Valdebelon is made from a parcel of 100% Cabernet Sauvignon planted in the estate's highest vineyard (at an altitude of over 2,400 feet). With yields of under 22 hectoliters per hectare, this wine is reminiscent of an exotic, hypothetical blend of Mouton-Rothschild and Latour.”
Mognadstoner, sötfruktig cassis, mynta. Bra tryck, lång finish. Dock så stack syran iväg lite och kändes utanpåliggande. Vinet har nått sin topp men är en mycket välbevarad 27-åring. Jätteroligt vin att prova!

2004 Torbreck Mataro The Pict - 93p
Hade lite volatil syra, mognadstoner men en trevlig fräschör som lyfte vinet. Bra finish. Kändes att den var från varmare breddgrader. Ingen gissade Mourvédre. De flesta trodde Syrah och Australien fanns med i gissningarna.

När det avslöjades att det var Torbrecks “Mataro The Pict” i näst sista glaset (vi kör alltid ett vin i taget) så kunde jag knappt hålla masken inför kvällens sista flaska som var mitt vin - Andremily Mourvèdre. Vad är oddsen att två av världens bästa viner gjorda på Mourvèdre kommer upp precis efter varandra i en blindprovning utan tema? Helt otroligt!

2018 Andremily Mourvèdre - 97p
Otroligt bra vin och WOTN för mig. Vet inte riktigt hur de lyckas men just kombinationen av maffig frukt och samtidigt elegans och stringens är väldigt speciell. Stor koncentration, tät, kryddig, mörka bär, lite örtig, sandelträ, rostade toner, elegans. Choklad, sammet, fräsch, elegant, power, bra tryck och extremt lång finish.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lördagsfeeling! Så vi ploppade lite mogen Bordeaux och en Assyrtiko från Santorini.

Mogen Bdx har vi förmodligen prisat både högre och mer intensivt än vad USA:s evangeliker prisat Jesus. Medan Assyrtiko från Santorini är helt nytt på vår meny. Detta var andra flaskan. Andra! Känner mig pånyttfödd... Vi är dock redan beredda på att släppa in denna magiska dekokt i finrummet, samman med SB från Sancerre och Pouilly Fumé och MdB från Muscadet.

Wow!

Kanske vi haft tur. Kanske vår smak bara råkar svinga i denna riktning... Vi får väl se efter 20:en flaskan innan jul. (20 flaskor på singular tema är en bra måttstock.) Återkommer!

PXL_20220820_160841856.jpg

Våg för hundmat, cup ramen, glas med rött vin, grekiskt vitt vin, handsprit, rött vin från Bdx.

2005 Château Croizet-Bages, Pauillac
En härlig Bdx, vid vägens slut för dem som är rädda för oxidation.

Små oxidativa toner på näsan, nästan ingenting på gommen.

Ljusröd med kraftig tegling.
Näsa: lätt oxidation över en vacker Bdx-åker av nyvänd jord och ren frukt. Bred och härlig!
Mun: mogen Bdx i sitt bästa kliv. Detta är L-O-V-E-L-Y med vispgrädde på toppen. Är på sin platå och kommer vara kvar här i många år framöver. Det skriker av Pauillac: den där speciella jordnära egenskapen av ceder som nästan bara kommer härifrån...

Kommer att förbli tillgänglig för Bdx-älskare under många år framöver. #Prisvärt

2021 Sigalas Assyrtiko Santorini, 92p
Var bara tvungen att öppna en flaska. Vår nyfunna kärlek till denna druva är efter endast en flaska! Blev glad över att se den i butik. Blev lite ledsen över att se den dissas på CT. Ploppade! (Vilka alternativ fanns där, liksom?)

Omedelbart intryck: Wow!

Svårt tro att jag drack samma vin som negativisterna på CT. Vi fick iaf en magisk flaska! Kommer köpa fler!!!

Som vår nyfunna kärlek är Assyrtiko en vitvinsdruva som producerar FANTASTISKT mineraldrivna viner från Santorini. Druvan har denna genetiska twist som gör att den behåller syran även när druvorna mognar. Det översätts till: varmt, solsken, mognad och friskhet. Samtidigt.

Detta vin har allt:
Stort komplex vitt: check!
Bra syra: check!
Transparent struktur: check!
Mineralitet: fan JA!

DETTA är ett vitt vin att älska!

Från ett långt liv av tvivel på vita viners nytta och mening är jag fullt redo att erkänna SB från Sancerre och Pouilly Fumé, MdB från Muscadet och Assyrtiko från Santorini.

Helt enkelt fantastiska kombinationer av druvor, jord och klimat.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Höstens första BYOB hemma hos mig bjöd på en fantastisk line up ❤️ .
Bästa vin för kvällen blev 2009 Chateau Montrose (97p) med 2018 Andremily Mourvèdre (96p) hack i häl. Bästa vita blev 2005 Chateau Pape Clément Blanc (95p).

Visa bifogad bild 26902
Visa bifogad bild 26903

Vita

2005 Château Pape Clément Blanc
- 93 p
Stor doft av honung, nougat, smörkola, dova gula frukter. Sälta i eftersmaken.
Här låg de flesta runt 95 p men jag tyckte inte den hade riktigt tryck i midpalate och ingen direkt lager på lager komplexitet. Vet inte om jag var tillfälligt förvirrad, men jag tyckte inte den nådde upp till de nivåerna.

NV Schloss Gobelsburg Tradition Heritage Cuvee 50 Years - 93 p
Kul vin som jag hade med mig. Egentligen omöjligt att gissa blint eftersom det är en cuvee gjord för att fira Schloss Gobelsburgs 850 års jubileum. Vinet är en blend av 31 olika årgångar (den äldsta från 1970) och 9 olika druvor.

Gyllene färg med gröna stick. Stor doft avd exotisk frukt, kanderad ananas, kaprifol. Mycket koncentrerad. Mineralisk. Stor, fet kropp men ändå slank och elegant. Vaxig textur. Ingen lyckades pricka land.

2014 Domaine Georges Vernay Condrieu Coteau de Vernon - 92 p
Inte så ofta man dricker högklassisk Condrieu. Mycket trevlig med fet textur och mineralsälta. Tyckte dock den hade lite väl beskt avslut och saknade lite energi.

1996 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Viña Tondonia - 93
Hounung, nötter, aprikos, bokna äpplen, smörkola, kryddor, ingefära. Ingen gissade på Tondonia. Jättebra kvalitetsvin, men lämnade inget större avtryck egentligen.

1992 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant Savennières-Coulée de Serrant - ?
Det blev lite fel med det här vinet tror jag. Det öppnades precis innan provningen och alla tyckte det var defekt. Den som hade med sig vinet var lite vag och både höll med och inte höll med, men styrde inte riktigt upp det utifrån vilket vin det var. Vi kom fram till att det var defekt och satte det åt sidan. Men när vi gick tillbaka till det efter några timmar så var det mesta bortblåst. Dock fick det inget fokus igen eftersom de röda var så jäkla bra. Det fanns några centiliter kvar i flaskan dagen efter och då var det ett helt annat vin (med massor med toner av björnklister/mandel). Riktigt synd att detta inte öppnades långt innan provningen.

2012 Pol Roger Champagne Vintage Brut - 90 p
Jag tog fram en champagne som eftersläckare. Trevlig och bra men inget wow.

Röda

2009 Château Montrose
- 95-96p
Fantastiskt vin. Choklad, mocca, valrhona, lite mynta. Krämig, nästan gräddig textur. Voluptuous. Otroligt koncentrerad. Har många, många år framför sig. Lite otillgänglig just nu tyckte jag, men det tyckte inte de flesta andra kring bordet. Typ “Hur kan ni inte fatta att detta är ett 100 poängs vin”.

2002 Château Léoville Las Cases St. Julien - 95p
Kom efter Montrose. I mitt tycke, för kvällen ungefär lika bra. Dock är väl 2002 inte en långlagrare så Montrosen har ju helt andra förutsättningar. Men väldigt gott vin. Lager på lager av komplexitet. Lakrits, kryddor, viol, euchalyptus/örter. Slank och elegant. Himla god.

2015 Bodegas Lanzaga (Telmo Rodriguez) Rioja Tabuerniga - 94-95p
Vilket spännande vin!! Jag var helt ute o cyklade. Först var jag inne på norra Rhone pga pepprigheten, kryddigheten och elegansen. När det hade lagt sig lite så … kan det vara en Corton? Så otroligt elegant med lager på lager av komplexitet. Men det var alltså Tempranillo från Rioja! Väldigt ungt men oh, så bra det var. Första gången jag provar Rodriquez single vineyard Riojor.
En kommentar på insta gör mig nyfiken - “…exceptionellt vin, en slags återgång till proto-rioja före vinlus och allt.” Har noll koll på dessa viner… någon som har provat och har några inspel?

1996 Abadia Retuerta Cabernet Sauvignon Pago Valdebellon - 92p
Det här vinet fick 96-97p av Wine Advocate 1998.

Mognadstoner, sötfruktig cassis, mynta. Bra tryck, lång finish. Dock så stack syran iväg lite och kändes utanpåliggande. Vinet har nått sin topp men är en mycket välbevarad 27-åring. Jätteroligt vin att prova!

2004 Torbreck Mataro The Pict - 93p
Hade lite volatil syra, mognadstoner men en trevlig fräschör som lyfte vinet. Bra finish. Kändes att den var från varmare breddgrader. Ingen gissade Mourvédre. De flesta trodde Syrah och Australien fanns med i gissningarna.

När det avslöjades att det var Torbrecks “Mataro The Pict” i näst sista glaset (vi kör alltid ett vin i taget) så kunde jag knappt hålla masken inför kvällens sista flaska som var mitt vin - Andremily Mourvèdre. Vad är oddsen att två av världens bästa viner gjorda på Mourvèdre kommer upp precis efter varandra i en blindprovning utan tema? Helt otroligt!

2018 Andremily Mourvèdre - 97p
Otroligt bra vin och WOTN för mig. Vet inte riktigt hur de lyckas men just kombinationen av maffig frukt och samtidigt elegans och stringens är väldigt speciell. Stor koncentration, tät, kryddig, mörka bär, lite örtig, sandelträ, rostade toner, elegans. Choklad, sammet, fräsch, elegant, power, bra tryck och extremt lång finish.
Wish I was there!!!
 

buteljen

Medlem
Lördagsfeeling! Så vi ploppade lite mogen Bordeaux och en Assyrtiko från Santorini.

Mogen Bdx har vi förmodligen prisat både högre och mer intensivt än vad USA:s evangeliker prisat Jesus. Medan Assyrtiko från Santorini är helt nytt på vår meny. Detta var andra flaskan. Andra! Känner mig pånyttfödd... Vi är dock redan beredda på att släppa in denna magiska dekokt i finrummet, samman med SB från Sancerre och Pouilly Fumé och MdB från Muscadet.

Wow!

Kanske vi haft tur. Kanske vår smak bara råkar svinga i denna riktning... Vi får väl se efter 20:en flaskan innan jul. (20 flaskor på singular tema är en bra måttstock.) Återkommer!

Visa bifogad bild 26904

2005 Château Croizet-Bages, Pauillac
En härlig Bdx, vid vägens slut för dem som är rädda för oxidation.

Små oxidativa toner på näsan, nästan ingenting på gommen.

Ljusröd med kraftig tegling.
Näsa: lätt oxidation över en vacker Bdx-åker av jord och ren frukt. Bred och härlig!
Mun: mogen Bdx i sitt bästa kliv. Detta är L-O-V-E-L-Y med vispgrädde på toppen. Är på sin platå och kommer vara kvar här i många år framöver. Det skriker av Pauillac: den där speciella jordnära egenskapen av ceder som nästan bara kommer härifrån...

Kommer att förbli tillgänglig för Bdx-älskare i många år framöver. #Prisvärt

2021 Sigalas Assyrtiko Santorini, 92p
Var bara tvungen att öppna en flaska. Nyfunnen kärlek till denna druva efter endast en flaska! Glad att se den i butik. Ledsen att se den dissas på CT. Var bara tvungen!

Omedelbart intryck: Wow!

Svårt tro att jag drack samma vin som negativisterna på CT. Vi fick iaf en magisk flaska! Kommer köpa fler!!!

Som vår nyfunna kärlek är Assyrtiko en vitvinsdruva som producerar FANTASTISKT mineraldrivna viner från Santorini. Druvan har denna genetiska twist som gör att den behåller syran även när druvorna mognar. Det översätts till: varmt, solsken, mognad och friskhet. Samtidigt.

Detta vin har allt:
Stort komplex vitt: check!
Bra syra: check!
Transparent struktur: check!
Mineralitet: fan JA!

DETTA är ett vitt vin att älska!

Från ett långt liv av tvivel på vita viners nytta och mening är jag fullt redo att erkänna SB från Sancerre och Pouilly Fumé, MdB från Muscadet och Assyrtiko från Santorini.

Helt enkelt fantastiska kombinationer av druvor, jord och klimat.
Har några 2016 Sigalas, men sista flaskan jag drack för något år sedan hade en sån satans sälta i sig så den var inte god.
Sedan dess har jag inte öppnat någon. Har även några Gaia Assyrtiko Wild Ferment -16. Den är mer ekad tror jag. Kanske dags leta fram en flaska.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har några 2016 Sigalas, men sista flaskan jag drack för något år sedan hade en sån satans sälta i sig så den var inte god.
Sedan dess har jag inte öppnat någon. Har även några Gaia Assyrtiko Wild Ferment -16. Den är mer ekad tror jag. Kanske dags leta fram en flaska.
Är bara nyförälskad i Assyrtiko. Efter två random flaskor känns det lite som om att:
"vad sysslar de egentligen med i Loire?"

Upplever Assyrtiko (mina ynkliga två: en hög, en låg) som allt vad Chablis utlovar på papperet men fasiken aldrig levererar, som de bästa SB:arna från Loire vad handlar om djup och transparens med stora mängder solsken och fräschör…

Men, vissa föredrar ju den mer oljiga kalkjorden, de mer fruktstinna vita vinerna och de mer nerviga utan mineralitet.

Min smak drar iaf något galet åt Assyrtiko. Introducerat i mitt mycket skeptiska liv av PJaines från UK och CT. En totalt galen men god vän (med fransk hustru som varit utbytesstudent nära där jag bor i Japan…) med en magisk gom och total känsla för feeling.

Skall absolut släpa med honom till Lund :cool:
 

The Wall

Medlem
Har några 2016 Sigalas, men sista flaskan jag drack för något år sedan hade en sån satans sälta i sig så den var inte god.
Sedan dess har jag inte öppnat någon. Har även några Gaia Assyrtiko Wild Ferment -16. Den är mer ekad tror jag. Kanske dags leta fram en flaska.
Personligen föredrar jag Sigalas framför Gaia; den förstnämnda inbjuder till klunkande medan den andra känns mer som ett önologiskt experiment. För vildjäst?
 

The Wall

Medlem
Är bara nyförälskad i Assyrtiko. Efter två random flaskor känns det lite som om att:
"vad sysslar de egentligen med i Loire?"

Upplever Assyrtiko (mina ynkliga två: en hög, en låg) som allt vad Chablis utlovar på papperet men fasiken aldrig levererar, som de bästa SB:arna från Loire vad handlar om djup och transparens med stora mängder solsken och fräschör…

Men, vissa föredrar ju den mer oljiga kalkjorden, de mer fruktstinna vita vinerna och de mer nerviga utan mineralitet.

Min smak drar iaf något galet åt Assyrtiko. Introducerat i mitt mycket skeptiska liv av PJaines från UK och CT. En totalt galen men god vän (med fransk hustru som varit utbytesstudent nära där jag bor i Japan…) med en magisk gom och total känsla för feeling.

Skall absolut släpa med honom till Lund :cool:
Just Sigalas brukar prestera väldigt bra i vår gom. Bra till typ allt, men ffa grillad fisk, föga förvånande.
 

Swedish

Medlem
@StefanAkiko Du har ju iofs lyckats pricka in två topp-producenter. Men visst, jag som inte är någon torr-riesling fantast, lägger ju hellre pengarna på Assyrtiko (och Albarino) och får exakt det jag vill ha.

@buteljen Det här med Rioja är ju kul. Vi är ju egentligen inne på det moderna moderna moderna Rioja nu. Det Telmo gör (och t.ex Artuke och Aguilla i Ribera samt en hel del andra i kanske främst Galicien) är ju att gå tillbaka i tiden (gamla samplanterade gårdar, neutrala kärl osv) fast med nutidens kunskap och burgundisk filosofi...
 

buteljen

Medlem
@buteljen Det här med Rioja är ju kul. Vi är ju egentligen inne på det moderna moderna moderna Rioja nu. Det Telmo gör (och t.ex Artuke och Aguilla i Ribera samt en hel del andra i kanske främst Galicien) är ju att gå tillbaka i tiden (gamla samplanterade gårdar, neutrala kärl osv) fast med nutidens kunskap och burgundisk filosofi...
Ok, Got it! Du menar typ detta:
... the structure of the region was messed up in the late 19th century by the French merchants who came in (Bordeaux was suffering from phylloxera). ‘Rioja decided to grow in a commercial direction.’ But he thinks that the original structure of the region, with its villages, growers and vineyards, was much more like Burgundy.
...
he had the idea of going back to how the region was in the 18th century. ‘Rioja today doesn’t correspond with Rioja of the past. It doesn’t correspond with the history of Rioja, going back to the vineyards and the villages, Burgundy style.’

He says, ‘Rioja is absolutely a grower/village model. The blend of different regions is yesterday. That is a 100-year-old model, but the region has been making wine for a lot longer.’ He thinks that in the 17th century he’s sure the wines were interesting. ‘The best vineyards were abandoned in Rioja 150 years ago. The wineries weren’t interested in good grapes. Rioja became a cheap wine, and by doing what we are doing now, we are breaking this market.’

So here we have Bodega Lanzaga, his Rioja project based on 17 hectares of estate vineyards, consisting of small, exceptional parcels acquired over time. With this project he’s aiming to go back to the great Rioja wines of the past, based on vineyards, before the big factory wineries took over in the region. Rather than classify by ageing, he’s thinking more of village/premier cru/grand cru distinctions.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
@StefanAkiko Du har ju iofs lyckats pricka in två topp-producenter. Men visst, jag som inte är någon torr-riesling fantast, lägger ju hellre pengarna på Assyrtiko (och Albarino) och får exakt det jag vill ha.
Har du testat Hatzimichalis Estate Assyrtiko Alepotrypa? Nya årgången kommer i släppet 16/9. Jag tyckte att den var riktigt bra för inga pengar alls.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Söndagsmiddag på Trattoria Pecorella med lite vin.:

377CFDD6-FB83-4338-8DA7-234D7063FA99.jpeg


Menetou Salon har länge varit på min radar, men av olika anledningar har jag låtit bli dem. Detta är ett instegsvin och med betydelsen att förväntningarna var låga…

2019 Isabelle et Pierre Clément Menetou-Salon Classique, 87p

Detta var dynamit för mig, medel-minion för hustrun.
Ljust gul.
Näsa som rockar krusbär, kiwi, gräs, massor av citrus…
I munnen är detta som en medel-Sancerre med "fetma", såsom Menetou-Salon definieras. Hade inte tagit det blint, men… Helt klart är mellanregistret fett och döljer lite av mineraliteten... Gott, men lite klent och med (vår smak) felfokus vad gäller mineraliteten. Oljegrus är typ sämsta sorten…

Ser mycket fram mot vår nästa flaska från denna producent eftersom det är deras phettigaste buteljering och både hustrun å jag gillade deras insteg… (även om vi inte direkt swimmade av vinets phantasmagorier).

1991 Granducato Brunello di Montalcino, 93p

För två år sedan drack vi en flaska ac detta BdM-elixir. Underbart icke-extraherat och klassiskt. Har verkligen allt vackert som en bra BdM har.:
ljust röd färg,
Vacker nos av tobak, te, körsbär, Brunello och affär där man säljer gamla ekmöbler. Mums!
I munnen: ettriga syror, bra tanninbett, intensitet, mjummiga körsbär-tobak-te… Vansinnigt gott!

FDDF22F6-DBDE-44A9-AD0E-51A1DF44CC9E.jpeg
 
Toppen