Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

matage

Medlem
La Pèira en Damaisèla Terrasses du Larzac Las Flors de La Pèira 2006
Dracks över tre dagar.
Näranog becksvart med röda kanter. Mörkfruktigt med björnbär och lite plommon/boysenbär, tobak och drivor av örter.
Lite stenkross, eneträ och mintchoklad i bakkant med mjuka sandiga tanniner och pigg fräsch syra.

Höll ihop fint över tre dagar och dracks bäst nedåt 16C för att hålla frukten i schack.
Inte på nedgång på något sätt men fullt integrerat och jag har svårt att se att det blir bättre än så här.
Dracks till kött och bea, Kantarellmacka med riven anklever och sen lite tryffelbrie. Funkade fint överlag och var skitgott även på egen hand.
Glad att jag har en flaska kvar!
Glas: Riedel Veritas OW Syrah

917B7B2E-0F28-407D-BE14-5C0C18502AA6.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens köptips! Här!

2018 Isabelle et Pierre Clément Menetou-Salon Pierre-Alexandre, 94p


6844BD64-061A-4C49-BAC0-E5C0004F49EF.jpeg


Vet inte om jag borde gett den högre poäng...
Snyggt ekad, redan integrerad. Smälter i munnen som ett riktigt högklassigt ekat vitt från Napa. Intensiv med rejäl fetma. Knappast ursprungstypisk, men vad spelar väl det för roll då det är så här distingerat för en klen peng? Kostar lite över 300 kr flaskan i Japan, men bara just över 200 kr i Europas friare länder.

Köpte upp resten av butikens lager, tack och lov endast 6 puteller.

Kommer belöna oss ändå mer med liten ålder.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Friday feeling men det går inte göra ngt vettigt med OSYNLIGA KONTROLLER på detta forum. Känns lite trist. Vill gärna skapa rubriker, ge relevanta färger till dagens viner…
78387E72-6FF7-454C-8340-39A42DD049F1.jpeg


2011 Fattoria Galardi Terra di Lavoro, 89p
Spännande vin. Rejält med rökta komponenter, grillat kött och gylf som inte vill sig. Obalanserat, men rikt, fylligt, spännande! På ren japanska: あちこち。

2019 Domaine Daniel Chotard Sancerre, 85p
Ett riktigt bra vin, men även om solskenet är på rätt plats kände vi att det var lite tråkigt inatt. En centrumfilé som inte riktigt når orgasm på Östermalm.

2019 Vincent Grall Sancerre Le Manoir, 82p
Tidigare avrapporterat vin efter flera dagar under kork.
Kommer inte köpa fler. Huh!
 
Last edited:

LeChat

Medlem
9CD3F26F-30FF-4599-8AE7-2005B901C323.jpeg

2013 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Pianrosso

2013 Pianrosso har mognadstoner som en äldre bordeaux men med ett härligt ungdomligt tanninbett och läskande syra.
Alkoholen på 15% tycker jag ger vinet en lagom fyllig karaktär utan att den bränner eller blir stickig.

Farligt gott! Den här tar ju nästan slut innan maten.:nagelbitare:
Då är det gött med källare!:cigarr:

B87B5BAB-D76C-436C-9EF7-85CAA20F8A64.jpeg
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
vina monty.jpg

En nostalgitripp: Viña Monty 1975 var det första kvalitetsvin jag köpte och nog det vin som startade mitt vinintresse. Per Wrigstad lovprisade det i Expressen och jag tänkte att det vore kul att prova ett "bra" vin. På den vägen är det. 55 kronor kostade Gran Reservan ~1984.
Tyvärr är det här inte exakt samma vin. Det är bara en Reserva, men man får hålla till godo med det lilla.
1975 Bodegas Montecillo Rioja Viña Monty Reserva: Doft av halm, svarta vinbär, plommon och vanilj. I smaken finns plommon, körsbär, dill, svarta vinbär, fikon, dill, vanilj och valnötter. Ganska oljigt med rejält koncentrerad frukt och markerade tanniner. Klart moget, men frukten gör att det inte känns trött. 90p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2002

1945 Terroir du Crest et de L'Agly Rivesaltes Blanc
Visa bifogad bild 26949
En nostalgitripp: Viña Monty 1975 var det första kvalitetsvin jag köpte och nog det vin som startade mitt vinintresse. Per Wrigstad lovprisade det i Expressen och jag tänkte att det vore kul att prova ett "bra" vin. På den vägen är det. 55 kronor kostade Gran Reservan ~1984.
Tyvärr är det här inte exakt samma vin. Det är bara en Reserva, men man får hålla till godo med det lilla.
1975 Bodegas Montecillo Rioja Viña Monty Reserva: Doft av halm, svarta vinbär, plommon och vanilj. I smaken finns plommon, körsbär, dill, svarta vinbär, fikon, dill, vanilj och valnötter. Ganska oljigt med rejält koncentrerad frukt och markerade tanniner. Klart moget, men frukten gör att det inte känns trött. 90p
Med inspiration från @Patrik Sellin : att ploppa vin med liten ålder och att hålla tillgodo med det lilla, ploppades två flaskor samman med några humbla ostkanter samt att en flaska från tidigare i augusti fick sin andra genomhyvling:

PXL_20220827_124904333.PORTRAIT.jpg


2002 Chateau Suduiraut, 88p
Mitt i vägen, typisk, mycket mumsig Sauternes. Generiskt men bra. Går dock lika bra eller bättre med billigare alternativ från bättre årgångar.

1977 Miguels Colheita (sätter poäng nästa vända)
Efter 40 år på fat (!) har den nästan helt tappat all sin färg. Episk nos. Lite väl söt för min smak, dvs att syrorna inte riktigt täcker upp för sötman i detta vin. Sjungande frukt! Detta vin kommer leva och frodas under säkerligen ytterligare minst en mansålder. Gick den bra till ost? JADÅ! :cool:

1945 Terroir du Crest et de L'Agly Rivesaltes Blanc 98 p
...med potential för 100. Rik tawny (skall enligt facit vara en vit Rivesaltes, men svårt att säga om det verkligen är ett vitt vin). Extrema röda frukter, rök, asfalt, kaffe, kryddpåsar mm i både doft och smak. I munnen är detta groteskt bra! Nästan ingen sötma, nästan ingen rancio med röda vinbär som har laserprecision och en närmast oändlig finish med allt mörkt som kan återfinnas i ett kök... To live for!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2006 Château Bouscassé Vielles Vignes, 87p
Inte i nivå med varken förväntningar eller prisnivå. Poängen självklart satt utan hänsyn till pris.

Mycket mörkt röd med lätt tegling.
Näsan är "djupt druvaktig", tämligen ungdomlig.
Smaken har bra balans, fin frukt, söta tanniner etc men är alldels för enkel. Långt ifrån La Tyre...

Kan bli bättre till ca 2035.
 

Vingubben

Medlem
56EAEAEF-1F25-4F90-A0FC-933C9B058A13.jpeg


Bernard Gripa, Saint-Joseph, Parady 2017

Gröna toner i doften. I munnen är det blåbär, slånbär, druvkärnor och en lättare pepprighet. Saknar lite av charken och oliverna även om dom finns där i bakgrunden. Bra vin och 92p idag, men svårt att säga om denna är bättre än hans standard St Joseph.
 

Esko

Medlem
F14176A3-ECAE-44BE-92CF-B0AE6C3450A0.jpeg

Detta var helgens stora behållning och bland de bästa vita jag druckit. Drack Dauvissat la forest och Piuze coteau de fontenay i somras som jag också verkligen gillade.

Dancer var reduktion i stilen med stendamm och krut. Kompletteras med en ganska hög syra som gör att de känns väldigt fräscht. Men de som sticker ut för mig är kraften i vinet, en koncentration och tyngd som gör att vinet nästan känns mer visköst i munnen. Hur gott är inte vit bourgogne? Ser framemot att jaga tag i raveneau framöver!
 

Gradin

Medlem
Visa bifogad bild 26962
Detta var helgens stora behållning och bland de bästa vita jag druckit. Drack Dauvissat la forest och Piuze coteau de fontenay i somras som jag också verkligen gillade.

Dancer var reduktion i stilen med stendamm och krut. Kompletteras med en ganska hög syra som gör att de känns väldigt fräscht. Men de som sticker ut för mig är kraften i vinet, en koncentration och tyngd som gör att vinet nästan känns mer visköst i munnen. Hur gott är inte vit bourgogne? Ser framemot att jaga tag i raveneau framöver!

Vincent Dancer är verkligen skitgott när man får tag på det och oftast väldigt prisvänligt för vad man får i form av vit Bourgogne!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26962
Detta var helgens stora behållning och bland de bästa vita jag druckit. Drack Dauvissat la forest och Piuze coteau de fontenay i somras som jag också verkligen gillade.

Dancer var reduktion i stilen med stendamm och krut. Kompletteras med en ganska hög syra som gör att de känns väldigt fräscht. Men de som sticker ut för mig är kraften i vinet, en koncentration och tyngd som gör att vinet nästan känns mer visköst i munnen. Hur gott är inte vit bourgogne? Ser framemot att jaga tag i raveneau framöver!
Vad är prislappen för denna putell?

Smaknoten för detta vita vin ser jag oändligt muåucket fram mot (ursäkt för rättstavnings-AI-som är efterblivet) och önskar närmare info hur få tag i en flaska av detta underbara!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inte riktigt på samma nivå som @StefanAkiko men det är iaf ett erkänt distrikt.
Visa bifogad bild 26970
Not kommer så småningom.
Är grön av avund för din magiska flaska. Ungt, jamen visst.
Om jag får gissa: komplext, rikt, fylligt, ungdomligt och exceptionellt lovande :cool:

Bra Rivesaltes är bra Rivesaltes. Då det kommer till (blint) är söta viners ålder extremt svårt att assessa. Men då det handlar om VDN är årgångar fullständigt omöjliga att ens gissa.

Lösning:
Är det bra, ja, då är det BRA (^○^)

…om man skall vara ärlig:
Vilken färg ett sött vin hade med hänsyn till dess druvor då det skapades, är inte alls helt enkelt att känna igen eller avkoda… År på rygg bidrar till komplexiteten. Fy för den lede! Jag har druckit viner jag varit helt säker på varit gröna/blå från druvor… men tagit fel förfärligt ofta. Ovh väldigt ofta tagit PHET-fel…
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tror att den kostade 1200
Vill inte söka begränsa dig på något vis i ditt sökande. Men, har du letat efter liknande njutning för halva eller tredjedelen av insatsen i etablerade vita torra viner från:
  • Sancerre
  • Pouilly Fumé
  • Bdx
  • Tüsk Riesling
  • Santorini (Assyrtiko)
  • Pinot gris (Alsace)
  • Suave, Trentino etc
  • Nya Världens (känns mer som Etablerade Världens) vita
  • Osv, tex Muscadet, vit Rioja, vit Madiran…
  • Det tar aldrig slut…
Har du testat dessa och andra områden?
Har du testat dem blint?
Vad är dina slutsatser so far?
 
Last edited:

Esko

Medlem
Vill inte söka begränsa dig på något vis i ditt sökande. Men, har du letat efter liknande njutning för halva eller tredjedelen av insatsen i etablerade vita torra viner
Absolut medveten om att de finns viner som säkert kan leverera lika bra upplevelser. Bourgogne är svårt när de kommer till kvalitet kontra pris. Men ser de mer som att de är härligt när de dyrare vinerna verkligen levererat, har öppnat många flaskor i högre prissegment som inte levererat efter förväntningarna.
 

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 26962
Detta var helgens stora behållning och bland de bästa vita jag druckit. Drack Dauvissat la forest och Piuze coteau de fontenay i somras som jag också verkligen gillade.

Dancer var reduktion i stilen med stendamm och krut. Kompletteras med en ganska hög syra som gör att de känns väldigt fräscht. Men de som sticker ut för mig är kraften i vinet, en koncentration och tyngd som gör att vinet nästan känns mer visköst i munnen. Hur gott är inte vit bourgogne? Ser framemot att jaga tag i raveneau framöver!
:ängel: Skriv gärna ut identitet på vinet när du gör en not så man kan få en träff på det om man söker. Speciellt om det är så där bra :)!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Absolut medveten om att de finns viner som säkert kan leverera lika bra upplevelser. Bourgogne är svårt när de kommer till kvalitet kontra pris. Men ser de mer som att de är härligt när de dyrare vinerna verkligen levererat, har öppnat många flaskor i högre prissegment som inte levererat efter förväntningarna.
Perspnligen är jag så gammaldags att jag aldrig skulle komma mig för att betala mer än 400 pix för en Meursault. Detta för naturligtvis med sig konsekvensen att jag inte druckit en enda BRA vit Bgn sedan jag senast soffsov hos @Patrik Sellin och fick avnjuta npgra magiska droppar av:

2015 Domaine Marc Morey & Fils Puligny-Montrachet 1er Cru Les Referts, 94p

Beautifully oaked, managed and carried out.
Elegant and stately.

My guess was a better Rioja from the mid 1990'ies :vägg:
Wrong on ao many levels…

94! Fruck! Yeah! THAT's a high-score in my score-book :)
Absolutely sublime pleasures.
Best white of the flight.

One of this year's best whites for me!
Would love to enjoy it again at age 15 and 25.
 

Vingubben

Medlem
Är grön av avund för din magiska flaska. Ungt, jamen visst.
Om jag får gissa: komplext, rikt, fylligt, ungdomligt och exceptionellt lovande :cool:

Bra Rivesaltes är bra Rivesaltes. Då det kommer till (blint) är söta viners ålder extremt svårt att assessa. Men då det handlar om VDN är årgångar fullständigt omöjliga att ens gissa.

Lösning:
Är det bra, ja, då är det BRA (^○^)

…om man skall vara ärlig:
Vilken färg ett sött vin hade med hänsyn till dess druvor då det skapades, är inte alls helt enkelt att känna igen eller avkoda… År på rygg bidrar till komplexiteten. Fy för den lede! Jag har druckit viner jag varit helt säker på varit gröna/blå från druvor… men tagit fel förfärligt ofta. Ovh väldigt ofta tagit PHET-fel…
50F37D34-AFDE-4109-8A41-C914F3306588.jpeg
9840DB9B-EE35-4128-BF30-8FD17200E992.jpeg


Tänkte på dig @StefanAkiko när jag var i Frankrike i somras och besökte Leclerc (typ ICA) och hittade dessa godingar.
 
Toppen