Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Callxx

Medlem
Bodegas Alion -20
Efter en helvetes dag via Gibraltar så är vi äntligen framme strax söder om Cadiz. Beräknad ankomst vid avfärd var runt 15:30, faktiskt ankomst slutade på 19:00 blankt.

Dunder snabb incheckning på Palacio de Sancti Petri (varm rekomendation till alla som ska till området) för att nästan ögonblickligen gå till Entrevientos för en bit mat. Ett par rejäla bitar Iberisk Presa beställdes in och vinlistan granskades noga!
Valet föll på Alion -20 som strax släpps på TS!

Den var ultra aromatisk på näsan med mörka bär, kakao och ceder, franska faten gör sitt jobb utmärkt! I munnen var det relativt komplex, medel fyllig kropp och återigen välfylld med frukt. Frun blev kär och om jag tolkade hennes kommentarer rätt så har jag absolut fullt stöd i att beställa minst en låda den 14/11 när de släpps i Sverige. Hon kan även ha varit mätt & kissnödig, men troligen så var det bara lovord.

20251027_202444.jpg

Lennart

Medlem
IMG_5586.jpeg
Henri Boillot Volnay Les Fremiets 1:er Cru 2009
Domaine de Bonserine Côte-Rotie La Garde 2010
Montes Alpha M 2018
Mascarello Barolo Monprivato 2019

Executive summary: Tre skolboksexempel och ett atypiskt vin.

Om vi börjar med de typiska. La Garde blev kvällens överlägsna vinnare. Björnbär, fat, chark, läder, örter. Sa jag skolbok? Ja, det är så här Côte-Rotie med lite ålder ska smaka. Fantastisk intensitet och längd. I början av drickfönstret. Satans gott, köp mer norra Rhone (note to self).

Montes Alpha M blev lite av en stereotyp av en Cabernet Sauvignon från nya världen. Har aldrig någonsin känt så mycket svartvinbärsaromer från ett vin. Tankarna gick till en pyramidformad fruktdryck i tetra som jag fick som barn när det var riktigt festligt. Vinet har hög alkohol och frukten bröstar det utan problem. Bra struktur generellt men det går inte att komma ifrån att komplexiteten försvinner i cassis-chocken.

Monprivato, återigen skolbok. Röda bär, nypon, fat. Ungt och mycket tanniner förstås men inte alls så att vinet inte går att dricka. Tvärtom, det är otroligt njutbart, även om jag skulle föredra tjugo år till i källaren.

Till sist då det atypiska. Ska inte en Pinot från 2009 vara ljusare i färgen än en Cabernet från 2018? Inte nödvändigtvis, tydligen. Väldigt mörka bär i doften, i smaken kom det dock även fram röda. Frukten fortfarande i primärstadiet med en liten antydan till något mer konfiterat. Rejäla tanniner som rundats av med tiden. Kryddigt, speciellt vitpeppar. En gnutta tobak men annars inte mycket tertiärt. Blir imponerad om någon sätter denna som Bourgogne blint.

En trevlig måndagskväll med @MattiasMei

Johan L

Medlem
BYOB-provning med östgötagänget igen, omkring ett år sen sist. Den här gången med nytt röstningssystem, där man utsåg de tre bästa vinerna i vardera flight, med 3 p för första plats, 2 p för andra plats och 1 p för tredje plats. Som vanligt en riktigt kul och lärorik provning, tack till alla deltagare.

Välkomstbubbel
Eric Taillet Renaissance Bland de Meunier
Jag var lite sen och hann bara få en liten mun. Tydliga drag av röda druvor, en del mognadstoner men något stickigt i avslutet. Har provat Taillets ExklusivT (också BdM) för inte så längesen som var bättre då den saknade den stickiga tonen.

20251026_162956.jpg

Flight 1 - Bubbel
Clement Perseval Le Luth
(BdPN)
Ganska runt, småmogen känsla, lite äppligt och en vag citruston. Lite tunt.

Carré Frères Les Maladiers
Nagellack i doften, lite mildare i smaken men med ättikstoner där med. Lite äppligt och åt röda snarare än gröna druvor bakom det. Hade säkert varit toppen utan ättikssyran, men den stör mig jättemycket.
1x1:a, 3x2:a = 5p
1 WotN-röst

Graham Beck Extra Brut 157 (2009)
Spritsigare känsla, fattoner, hög men angenäm syra, vagt rökig/krutig mot slutet. Svårt att sätta ålder då den dels känns både pigg och otämjd och dels har en fin rondör (som i och för sig kan komma av faten också).
Min andraplats i flighten
1x2:a, 1x3:a = 3p

Laurent-Perrier Brut 2012
Piggt och fräscht, ungdomligt fruktig men med lite rund vanilj på slutet. Frukten tunnar av fort i avslutet. Är inne på att det inte är champagne, utan kanske snarare bättre cava.
1x1:a, 1x2:a = 5p
1 WotN-röst

Antoine Bouvet Bisseuil
Nästan lite stalligt inledningsvis men vädrar bort med lite tid i glaset. Piggt och med dov frukt på samma gång. Röddruvigt. Någon tung smaknot jag aldrig sätter fingret på. Påminner om fino.
Min tredjeplats i flighten.
3x1:a, 2x3:a = 8p

Perrier-Jouët Belle Epoque 2011
Mycket som händer, komplex fruktighet med rund avslutning. Lite jästig smak, samt lite offtoner.

Paul Dethune Cuvee A l'Ancienne 2008
Väldigt äppligt initialt, men lufter med tid och högre temperatur och får mer komplexitet. Piggt men med långsamma mognadstoner, dvs smakar som ett vin som tar lång tid på sig att mogna fullt ut men har kommit en märkbar bit på vägen. Inga tydliga fat. Mycket gott!
Min förstaplats i flighten
4x1:a, 1x2:a, 1x3:a = 15p
3 WotN-röster

20251026_145947.jpg

Flight 2 - Vitt
Ej planerat att det bara skulle vara riesling, men så blev det
Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Auslese 2019
Tydlig men väl integrerad sötma med fin syra som möter upp. Fin mognad! Tydlig ton av persika. Fylligt med smaker som fyller ut ordentligt. Jäkligt gott!
Min förstaplats i flighten
1x1:a, 1x2:a, 1x3:a = 6p
1 WotN-röst (min)

Schäfer Frölich Felseneck Riesling GG 2019 (mitt vin)
Tydliga rieslingtoner, mjuk och fin men torr, mineralisk och liten stenfruktston. Långsamma mognadstoner, klarar nog lång tid till och mår nog bara bra av mer tid.
Min andraplats i flighten
1x2:a, 1x3:a = 3p

Sybille Kuntz Organic Riesling 2020
Orange färg men inga typiska orangevinstoner. Smakar däremot spontanjäst och lite stickigt med brettiga inslag. Lite bittert. Svårt att sätta druva.
1x3:a = 1p

Von Winning Ungeheuer GG 2019
Krutigt och fatigt, lite skitigt, torrt och med ganska stor fyllighet, med en smak som verkligen fyller ut munhålan. Svårt att hitta några druvtypiska toner, så ihop med fatbehandlingen och fylligheten är jag inne på Chardonnay. Vinner på att få komma upp lite i temp. Liten beska i avslutningen.
5x1:a, 1x3:a = 16p

Wili Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2018 (mitt vin)
I jämförelse med ettan i flighten är denna lite mindre sött, lite tunnare och känns yngre. Även här finns en fin ton av persika/stenfrukt. Fyller inte heller ut lika bra. Jag tycker det är som en blekare kopia av ettan.
4x2:a, 2x3:a = 10p
1 WotN-röst

20251026_162903.jpg

Flight 3 - Rött
Arnaldo Rivera Barolo 2013

Medelfyllig med sandiga tanniner. Lite gröna toner och en touch av svarta vinbär. Någon blend med cabernet franc? Kände inga barolotoner alls blint, efter avtäckning dök de upp.

AltaCima 4.090 Cabernet Sauvignon Carmenere Syrah 2007 (?)
Något över medelfyllig, både grön och lätt charkrökig, nästan en chipotleton fast utan hetta. Väldigt säregen men rätt god. En liten slamkrypare, kostar 91 kr i BS.
Min andraplats i flighten.
2x2:a, 1x3:a = 5p

Domaine de la Cote Bloom's Field Pinot Noir 2015
Supergrön, nästan jalapeño. Inte så fruktig. Tillsammans med den ljusa färgen är jag helt ställd på vad det kan vara, fast rätt gott.
1x3:a = 1p

Grand Ormeau Lalande De Pomerol 2018
Tydliga tanniner. Lite svartvinbär och några andra markörer leder mig till att gissa på ung Bdx-blend.
1x1:a, 2x3:a = 5p

M.Chapoutier Les Meysonniers Crozes-Hermitage 2017
Köttig men rätt så tunn. Svårplacerad, det köttiga känns ju definitivt som syrah och norra Rhone, men aldrig upplevt vin därifrån så här tunna.
2x1:a, 3x3:a = 9p

Carcereri de Prati Recioto della Valpolicella Amarone 1968
Tydligt moget och med italienska markörer (körsbär), med med väldigt kraftiga tanniner som griper tag ordentligt om hela munhålan. Gammalt men inte helt över kullen.
Min förstaplats i flighten.
2x1:a, 1x3:a = 7p

Pieve Santa Restituta Brunello di Montalcino 2015
Riktigt greppiga tanniner som suger tag i allt. En smula tunt och för mig väldigt svårplacerat då tanninerna är så överväldigande.
2x1:a, 4x2:a = 10p

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inspirerad av Stefans minst sagt stora entusiasm av Muscadet (tror 99% av alla +95 poäng av Muscadet på Cellartracker kommer från honom), provar vi ikväll Jeremie Huchet Les Quinze Hommées 2022.

Ovanligt gyllengult i glaset, lätt fizzy a la Vin Nature. Päron/melon i doften. Känns rätt seriöst tills den stora tomheten kommer i smaken. Det är väl Melon de Bourgognes stora svaghet? Det finns ingen kropp alls. Mittensmaken är slående lik mineralvatten. Vi gör vinsås på Aligoté från Davenne (standardsortimentet), och det vinet är bättre.

Besvikelse! Därmed inte sagt att Muscadet är kass. Vi hade en magisk upplevelse av Bretaudeau i somras.

Visa bifogad bild 35201
Min hustru upplever också ofta med Muscadet att mittpaletten är 'tom'. Jag gör det enbart sällan. För mig är mittpaletten som ett magiskt fönster där mineralia i vinet står på exposé och kan avnjutas på sätt som hos inga andra viner jag provat. En del Albariño har liknande egenskaper (jag testar och testar, och skall undersöka mer!) och alla de bättre Assyrtiko-viner från Santorini jag druckit hitintills.

Det underliga för mig, är att medan jag blir alldeles tagen av just detta magiska fönster så upplever jag det flesta andra vindrickare som 'mugglare' - helt blinda för den magi jag har i glaset. Det är så stora vinupplevelser att jag för några år sedan beslutade betygsätta mina druckna Muscadetter utifrån just den hänförelse jag ofta får erfara genom dem.

Själv är jag ju i det närmaste genetiskt bortkopplad från Gamay, PN och Champagne. Jag fattar helt enkelt inte vad som är så himla fantastiskt med majoriteten av dessa drycker. Min gom är nu monterad såsom den är...

Tanken var att dyka extra djupt ned i Muscadet i år (nästa år så många franska Appellationer som möjligt) men jag är rädd att jag nog gärna väljer ännu ett år med fokus på Muscadet.

Har aldrig njutit så stort av en vintyp tidigare.

Känns lite som om jag kommit hem.

Last edited:
Jag gillar din ihärdighet och kärlek till området!

Vi öppnade faktiskt flaska nr 2 av Huchet igår, och det tjänade verkligen på att inte röras ihop med andra viner. Då blir det lätt en tävling i intensitet. Vinet är klart godkänt! Sen tror jag att jag betalade typ 14 euro så man kan ju inte förvänta sej att himlen skall ramla ner. Bretaudeau Gaia kostade minst 3-4 ggr mer.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
lanzavecchia.jpg

1970 Poderi Lanzavecchia Riserva speciale: doft av rosor, mynta, körsbär, kanel och läder. I smaken finns lingon, körsbär, choklad, mint, mint och ingefära. Fräsch, koncentrerad, söt frukt, skyhög syra och integrerade tanniner. Klart bättre än alla förväntningar. 55 år ungt och vid sitt livs höjdpunkt. Troligtvis årets bästa Barolo. 96p

StefanAkiko

Insåg precis (kl 5:37 på morgonen) att jag upplever Muscadet de S&M sur Lie väldigt mycket på samma sätt som jag upplever Zen i Kyotos magiska stenträdgårdar. Estetiskt stramt, men med djup som kräver mentalt engagemang för att greppa och växa med. Kompromisslöst på ett sätt. Öppnar nya dörrar ju mer jag hän-ger mig...

Muscadet calm.jpeg

Skall försöka skaffa mig ett liv!

muscadet.jpg

Roger, en Muscadet!
...och sen en till!
Och sen?
...en till!

Halloween

På fredag blir det undantag från vita månaden: Italienskt Halloween party på PRIMO. Vi funderade mycket på vad som är ett bra Hallo-Win. Mitt förslag på en 60-årig Bordeaux med låg nivå skrämdes, men var ingenting som gick hem. Det enda blodröda vin jag någonsin druckit var ett uzbekistanskt vin gjort på granatöpple. Inte någonting jag utvecklade storslagen kärlek till vid första ögonkastet. Kanske borde leta upp några fler. Bara för att...

Någon som funderat över om vad som är det ultimata Hallo-Winet?

Concha y Toro Casillero del Diablo känns lite beige...

buteljen

Medlem
Min hustru upplever också ofta med Muscadet att mittpaletten är 'tom'. Jag gör det enbart sällan. För mig är mittpaletten som ett magiskt fönster där mineralia i vinet står på exposé och kan avnjutas på sätt som hos inga andra viner jag provat. En del Albariño har liknande egenskaper (jag testar och testar, och skall undersöka mer!) och alla de bättre Assyrtiko-viner från Santorini jag druckit hitintills.

Det underliga för mig, är att medan jag blir alldeles tagen av just detta magiska fönster så upplever jag det flesta andra vindrickare som 'mugglare' - helt blinda för den magi jag har i glaset. Det är så stora vinupplevelser att jag för några år sedan beslutade betygsätta mina druckna Muscadetter utifrån just den hänförelse jag ofta får erfara genom dem.

Själv är jag ju i det närmaste genetiskt bortkopplad från Gamay, PN och Champagne. Jag fattar helt enkelt inte vad som är så himla fantastiskt med majoriteten av dessa drycker. Min gom är nu monterad såsom den är...

Tanken var att dyka extra djupt ned i Muscadet i år (nästa år så många franska Appellationer som möjligt) men jag är rädd att jag nog gärna väljer ännu ett år med fokus på Muscadet.

Har aldrig njutit så stort av en vintyp tidigare.

Känns lite som om jag kommit hem.

Jag gillar din ihärdighet och kärlek till området!

Vi öppnade faktiskt flaska nr 2 av Huchet igår, och det tjänade verkligen på att inte röras ihop med andra viner. Då blir det lätt en tävling i intensitet. Vinet är klart godkänt! Sen tror jag att jag betalade typ 14 euro så man kan ju inte förvänta sej att himlen skall ramla ner. Bretaudeau Gaia kostade minst 3-4 ggr mer.
Cirkus 14 euro (149 kr) på bolaget kostade den Muscadet som @StefanAkiko ger 97 p (2022 Domaine du Haut Bourg Muscadet-Côtes de Grandlieu Le Pavillon sur lie). Jag tänkte att det måste vara ett skämt. Och för mig var det det. Finns inte en möjlighet att detta vin kan få 97 p. Alla har ju dock rätt till sin egen upplevelse, så det finns ju egentligen inget rätt eller fel. Det gäller att hitta de provare man känner att man kan kalibrera sig med.

Magikern

Medlem
Någon som funderat över om vad som är det ultimata Hallo-Winet?

Concha y Toro Casillero del Diablo känns lite beige...

Någon gammaldags Barolo med både höstig doft och tanninbett eller varför inte en Sagrantino med lite ålder. Rejält draculabett i tanninerna men ändå med en känsla av höst. Det finns nog inga viner som smakar eller doftar pumpa skulle jag gissa men jag är inte så insatt. Någon smaksatt historia tror jag inte på heller.

StefanAkiko

Cirkus 14 euro (149 kr) på bolaget kostade den Muscadet som @StefanAkiko ger 97 p (2022 Domaine du Haut Bourg Muscadet-Côtes de Grandlieu Le Pavillon sur lie). Jag tänkte att det måste vara ett skämt. Och för mig var det det. Finns inte en möjlighet att detta vin kan få 97 p. Alla har ju dock rätt till sin egen upplevelse, så det finns ju egentligen inget rätt eller fel. Det gäller att hitta de provare man känner att man kan kalibrera sig med.
Vad bra att du sitter på facit 🥴
Som vi alla vet: pris korrelerar enbart fläckvis (om ens det) med kvalitet och att dissa viner bara för att priset inte är "exklusivt" får andra än jag ägna sig åt.
Om man inte ser magin i "zen-trädgården" utan behöver annat för att gå igång, jamen, då är det så.

Jag fattar varken Champagne eller PN (än), du fattar inte Muscadet (än)

Last edited:

buteljen

Medlem
Vad bra att du sitter på facit 🥴
Som vi alla vet: pris korrelerar enbart fläckvis (om ens det) med kvalitet och att dissa viner bara för att priset inte är "exklusivt" får andra än jag ägna sig åt.
Om man inte ser magin i "zen-trädgården" utan behöver annat för att gå igång, jamen, då är det så.

Jag fattar varken Champagne eller PN (än), du fattar inte Muscadet (än)
Det handlar inte om det. Jag tog upp priset för att von galten skrev ”Sen tror jag att jag betalade typ 14 euro så man kan ju inte förvänta sej att himlen skall ramla ner.”

Det finns helt enkelt ingen Zen-magi i det vinet för mig och förmodligen ej heller för de allra flesta vinprovare.

Vad gäller ”sitta på facit” så skrev jag ”Alla har ju dock rätt till sin egen upplevelse, så det finns ju egentligen inget rätt eller fel.”.

Last edited:
IMG_8531.jpeg

Sitter med frun på Vinland Brasserie i Oslo. Visar sig att Biondi-Santi har vinmakarmiddag på övervåningen. Mr. B-S kommer ner och bjussar på var sitt glas av riserva 2010. Needless to say, rätt smarrigt. En lakritsbomb i doften, sangiovese i sin renaste form i smaken. Tuggiga tanniner, vinet har ett lååångt liv framför sig. Grattis om du har en flarra eller två i källaren. Over and out.

The Wall

Medlem
Tack för ditt inlägg! MMM-vin är för övrigt min insomnade blogg 😊

Jag har rätt stor erfarenhet av Graillot och tyvärr tror jag att att ganska många svenskar köpte bara på ren reflex och stoppade ner i källaren. Jag gillar Graillot men har lärt mej den hårda vägen att det gäller att välja årgång och sen dricka inom något år. Några få årgångar gick att lagra längre (som 1999 och 2005).

I början av mitt vinsamlande hade jag extremt mycket Graillot. Sen började vi plocka upp årgång efter årgång från 1994 och framåt. Det var stendött och uthällda flaskor i parti och minut.

Även en nytappad och bra Graillot är inget för medelsvensson. Det är syrligt och bonnigt. Inget ”bussigt” vin som Larsson hade sagt. Därför gissar jag att många hobbysamlare har blivit rätt besvikna på sina investerade timmar i köerna. Idag är det noll drag runt Graillot, vinerna står i vanliga hyllan på Hansakompaniet
Allt beror på glaset! Vi var lite fundersamma när vi korkade upp 2012 Graillot, men allt löste sig med rätt glas.

Toppen