BYOB-provning med östgötagänget igen, omkring ett år sen sist. Den här gången med nytt röstningssystem, där man utsåg de tre bästa vinerna i vardera flight, med 3 p för första plats, 2 p för andra plats och 1 p för tredje plats. Som vanligt en riktigt kul och lärorik provning, tack till alla deltagare.
Välkomstbubbel
Eric Taillet Renaissance Bland de Meunier
Jag var lite sen och hann bara få en liten mun. Tydliga drag av röda druvor, en del mognadstoner men något stickigt i avslutet. Har provat Taillets ExklusivT (också BdM) för inte så längesen som var bättre då den saknade den stickiga tonen.
Flight 1 - Bubbel
Clement Perseval Le Luth (BdPN)
Ganska runt, småmogen känsla, lite äppligt och en vag citruston. Lite tunt.
Carré Frères Les Maladiers
Nagellack i doften, lite mildare i smaken men med ättikstoner där med. Lite äppligt och åt röda snarare än gröna druvor bakom det. Hade säkert varit toppen utan ättikssyran, men den stör mig jättemycket.
1x1:a, 3x2:a = 5p
1 WotN-röst
Graham Beck Extra Brut 157 (2009)
Spritsigare känsla, fattoner, hög men angenäm syra, vagt rökig/krutig mot slutet. Svårt att sätta ålder då den dels känns både pigg och otämjd och dels har en fin rondör (som i och för sig kan komma av faten också).
Min andraplats i flighten
1x2:a, 1x3:a = 3p
Laurent-Perrier Brut 2012
Piggt och fräscht, ungdomligt fruktig men med lite rund vanilj på slutet. Frukten tunnar av fort i avslutet. Är inne på att det inte är champagne, utan kanske snarare bättre cava.
1x1:a, 1x2:a = 5p
1 WotN-röst
Antoine Bouvet Bisseuil
Nästan lite stalligt inledningsvis men vädrar bort med lite tid i glaset. Piggt och med dov frukt på samma gång. Röddruvigt. Någon tung smaknot jag aldrig sätter fingret på. Påminner om fino.
Min tredjeplats i flighten.
3x1:a, 2x3:a = 8p
Perrier-Jouët Belle Epoque 2011
Mycket som händer, komplex fruktighet med rund avslutning. Lite jästig smak, samt lite offtoner.
Paul Dethune Cuvee A l'Ancienne 2008
Väldigt äppligt initialt, men lufter med tid och högre temperatur och får mer komplexitet. Piggt men med långsamma mognadstoner, dvs smakar som ett vin som tar lång tid på sig att mogna fullt ut men har kommit en märkbar bit på vägen. Inga tydliga fat. Mycket gott!
Min förstaplats i flighten
4x1:a, 1x2:a, 1x3:a = 15p
3 WotN-röster
Flight 2 - Vitt
Ej planerat att det bara skulle vara riesling, men så blev det
Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Auslese 2019
Tydlig men väl integrerad sötma med fin syra som möter upp. Fin mognad! Tydlig ton av persika. Fylligt med smaker som fyller ut ordentligt. Jäkligt gott!
Min förstaplats i flighten
1x1:a, 1x2:a, 1x3:a = 6p
1 WotN-röst (min)
Schäfer Frölich Felseneck Riesling GG 2019 (mitt vin)
Tydliga rieslingtoner, mjuk och fin men torr, mineralisk och liten stenfruktston. Långsamma mognadstoner, klarar nog lång tid till och mår nog bara bra av mer tid.
Min andraplats i flighten
1x2:a, 1x3:a = 3p
Sybille Kuntz Organic Riesling 2020
Orange färg men inga typiska orangevinstoner. Smakar däremot spontanjäst och lite stickigt med brettiga inslag. Lite bittert. Svårt att sätta druva.
1x3:a = 1p
Von Winning Ungeheuer GG 2019
Krutigt och fatigt, lite skitigt, torrt och med ganska stor fyllighet, med en smak som verkligen fyller ut munhålan. Svårt att hitta några druvtypiska toner, så ihop med fatbehandlingen och fylligheten är jag inne på Chardonnay. Vinner på att få komma upp lite i temp. Liten beska i avslutningen.
5x1:a, 1x3:a = 16p
Wili Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2018 (mitt vin)
I jämförelse med ettan i flighten är denna lite mindre sött, lite tunnare och känns yngre. Även här finns en fin ton av persika/stenfrukt. Fyller inte heller ut lika bra. Jag tycker det är som en blekare kopia av ettan.
4x2:a, 2x3:a = 10p
1 WotN-röst
Flight 3 - Rött
Arnaldo Rivera Barolo 2013
Medelfyllig med sandiga tanniner. Lite gröna toner och en touch av svarta vinbär. Någon blend med cabernet franc? Kände inga barolotoner alls blint, efter avtäckning dök de upp.
AltaCima 4.090 Cabernet Sauvignon Carmenere Syrah 2007 (?)
Något över medelfyllig, både grön och lätt charkrökig, nästan en chipotleton fast utan hetta. Väldigt säregen men rätt god. En liten slamkrypare, kostar 91 kr i BS.
Min andraplats i flighten.
2x2:a, 1x3:a = 5p
Domaine de la Cote Bloom's Field Pinot Noir 2015
Supergrön, nästan jalapeño. Inte så fruktig. Tillsammans med den ljusa färgen är jag helt ställd på vad det kan vara, fast rätt gott.
1x3:a = 1p
Grand Ormeau Lalande De Pomerol 2018
Tydliga tanniner. Lite svartvinbär och några andra markörer leder mig till att gissa på ung Bdx-blend.
1x1:a, 2x3:a = 5p
M.Chapoutier Les Meysonniers Crozes-Hermitage 2017
Köttig men rätt så tunn. Svårplacerad, det köttiga känns ju definitivt som syrah och norra Rhone, men aldrig upplevt vin därifrån så här tunna.
2x1:a, 3x3:a = 9p
Carcereri de Prati Recioto della Valpolicella Amarone 1968
Tydligt moget och med italienska markörer (körsbär), med med väldigt kraftiga tanniner som griper tag ordentligt om hela munhålan. Gammalt men inte helt över kullen.
Min förstaplats i flighten.
2x1:a, 1x3:a = 7p
Pieve Santa Restituta Brunello di Montalcino 2015
Riktigt greppiga tanniner som suger tag i allt. En smula tunt och för mig väldigt svårplacerat då tanninerna är så överväldigande.
2x1:a, 4x2:a = 10p