Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 35936
Faiveley Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes 2018
Funderade på vilken Bourgogne jag skulle öppna till fläskfilé, ugnsrostade potatisskivor och bea. Gick inte att motstå denna efter att jag hade läst ovan.
Min 2018 var däremot bra. Precis som ovan röda bär som hallon, körsbär, kanske lite röda vinbär eller tranbär och sedan kryddor och salmiak som dyker upp efter någon sekund och håller sig kvar. Känner även tydlig rök och tobak. Tanninerna är fina och behagliga, bra mineralitet och syra. Ek ja, men vid det här laget nedtonad och bra balanserad med frukten.
Vet inte om jag var något otydlig kanske men jag menade iallafall att det var något knas med just min flaska. Din flaska lät helt korrekt!

pinoten

Medlem
Vet inte om jag var något otydlig kanske men jag menade iallafall att det var något knas med just min flaska. Din flaska lät helt korrekt!
Ja, jag tänkte att det nog bara var ett måndagsexemplar du hade råkat på. Borde ju klara 8 år utan att dö i alla fall 🙂

Callxx

Medlem
Grabb(gubb)helg i fjällen får invigas med dedikerade viner!

No Girls Tempranillo -16
N: Torkade örter, läder, järn & lite mer funk än vad jag är bekväm med, blir bättre med lite tid i glaset.
M: Mörka körsbär, plommon, väl integrerade tanniner och en kryddighet som ligger kvar länge.

No Girls Grenache -16
N: Parfymerad med rosor & syrliga hallon.
M: Vansinnigt elektrisk på tungan, väldigt rena frukter som domineras av jordgubbar och syrliga körsbär.

No Girls Syrah -16
N: Intensivt parfymerad med oliver, rökt kött, lite viol och något mörk fruktigt.
M: Lakrits, björnbär, peppar och en lång avslutande smak av blodapelsin, inte bitter men något åt det hållet. WOTN!

Syrah är och blir bäst av de tre under kvällen, brukar ha lite svårt när det bli för mycket chark & animaliska toner men här är det väldigt fint avvägt! Jag skulle nog gissa att Grenache och Tempranillo har passerat sin peak men Syrah känns odödlig här.
20260205_212549.jpg

Vingubben

Medlem
IMG_6829.jpeg

Domaine des Tours 2010

Dras med en influensa så litar inte helt på näsan, men det är ett kraftfullt vin dock utan de Rayasmarkörer man normalt brukar stöta på i hans viner. Lite lätt kvalmigt och en uns av rotfrukter skvallrar om att vinet har passerat sin peak men fullt drickbart. Generös frukt med blåbär och skogshallon, lätt jordigt och lite trä och tobak i avslutet. Idag blir det 88p men har nog varit över 90 pinnar en gång i tiden.

Callxx

Medlem
After-Afterski med vuxen storlek på kvällens vin.

PSI -19
N: Drivor av mörka bär så som blåbär, björnbär och lite viol där i bakgrunden.
M: Fortsatt massor av mörka bär, lite mer plommon & mörka körsbär i smaken. Jäkligt lena taniner och fin bred rygg. Grymt lätt tillgänglig redan nu, klarar många år mer på rygg.

Någon som har koll på hur 2019 var som år i Ribera Del Duero, relativt varmt va?
20260206_180548.jpg

Foodcoma

Medlem
Tyler 2023
IMG_5471.jpeg

Bad min 5 åriga dotter beskriva doften lite snabbt och hon sa direkt jordgubbar och rödbeta och ja, varför inte. Fin balans och syra, tillgängligt men utan syltighet eller godiston i frukten. Ganska lättgillat inbillar jag mig. Inget direkt bakomliggande terroir vad jag upplever. Gott så. 90p

Pinot är så… gott… är nästan alltid när jag ska plocka något från källaren som passar att dricka lite halvfokuserat till maten och sen fortsätta under kvällen att det hamnar på pinot - passar så väl i den kontexten. Har ni några andra druvor eller stilar som ni tycker funkar bra till att dricka för sig själv?

Brukar även gilla Etna rosso och Brunello för det syftet. Kanske typ höghöjds nebbiolo?

Last edited:

Callxx

Medlem
Tyler 2023
Visa bifogad bild 35942

Bad min 5 åriga dotter beskriva doften lite snabbt och hon sa direkt jordgubbar och rödbeta och ja, varför inte. Fin balans och syra, tillgängligt men utan syltighet eller godiston i frukten. Ganska lättgillat inbillar jag mig. Inget direkt bakomliggande terroir vad jag upplever. Gott så. 90p

Pinot är så… gott… är nästan alltid när jag ska plocka något från källaren som passar att dricka lite halvfokuserat till maten (två små barn) och sen fortsätta under kvällen att det hamnar på pinot - passar så väl i den kontexten. Har ni några andra druvor eller stilar som ni tycker funkar bra till att dricka för sig själv?

Brukar även gilla Etna rosso och Brunello för det syftet. Kanske typ höghöjds nebbiolo?
Dom där små liven brukar inte ha så jäkla fel när de får dofta på viner. Min femåring har dock fastnat på jordgubbar och svett, bara för att modern nämnde svett vid något tillfälle...

chambertin

Medlem
. Har ni några andra druvor eller stilar som ni tycker funkar bra till att dricka för sig själv?
Halvtorr Riesling och kanske ännu mer specifikt Riesling från övre delen av Mosel dvs Ruwer, Saar och Mosel från runt Bernkastel och uppströms. Drack nyligen en 2018 Abstberg Riesling Spätlese från Maximin Grünhauser (Ruwer) som lämnade mig mållös av lycka.
1770410495052.jpeg

På röda sidan så sniffar jag själv precis som du gärna Pinot men för omväxlings skull så hamnar lite lättare Nebbiolo i glaset och väldigt gärna även ung Crozes-Hermitage (eller annan Syrah gjord med hög andel Carbonique-jäsning). Lite enklare och mjukare Bierzo (Mencia) kan också funka som kontemplations- och sniffarvin utan mat. Rent generellt så brukar jag undvika de ”stora” vinerna för dessa sammanhang och positionera mig en bit under vg kraft och koncentration och leta efter viner som gjorts för att vara drickvänliga som unga.

pinoten

Medlem
Pinot är så… gott… är nästan alltid när jag ska plocka något från källaren som passar att dricka lite halvfokuserat till maten och sen fortsätta under kvällen att det hamnar på pinot - passar så väl i den kontexten. Har ni några andra druvor eller stilar som ni tycker funkar bra till att dricka för sig själv?
Hamnar själv också oftast i Pinot Noir men lika ofta med en Chardonnay och då oftast i form av Chablis vilket jag tycker passar bäst av Chardonnay-uttrycken att dricka solo, oftast bara en Village eller enklare Premier Cru. Vissa Maconnais funkar också bra medan jag oftast sparar Cote d'Or som matkomplement. Sen är det ganska tomt på förslag...kan finnas ett visst samband med att min källare innehåller 25% Pinot, 30% Chardonnay, 10% Champagne (också Pinot och Chardonnay) och 35% blandad kompott. Måste jag välja så gillar jag också Nerello Mascalese och rosé tenderar jag också att sippa på men oftast bara under några månader per år :)

LeChat

Medlem
IMG_7793.jpeg

2021 Château Vannières Bandol

Slotten Tempier, Pibarnon och Vannieres är tre fantastiska producenter av gott rött från Bandol. Men varför skrivs det så lite om Bandol? Fattar inte. Men jag har iallafall svårt för att inte köpa dessa genuina viner. Tycker de är urgoda redan på instegsnivå och behöver oftast inte mängder av lagringsår även om de dessutom är erkända lagringsviner.

Frukten känns som en mix av både mörk och röd frukt. Tobak, läder, örtkryddor, lite lakrits och en trevlig sälta. Vinet har fin balans och skänker stor drickglädje redan som relativt ungt. Elegant och med bra koncentration. Kvaliteten är (sky)hög i min gom.

Kommer säkert bara vara ännu bättre om 5- 10 år men denna 5-årskontroll kändes helt rätt. Smask!

KimHartman

Medlem
IMG_3805.jpeg

2015 Fontodi Vigna del Sorbo
Decanted 2.5 h prior to tasting. Dark cherries, plum-liqueur, wood, tar, dark chocolate with sea salt. This is clearly more savory than fruity. Oak has integrated relatively well but style-wise more of a Super Tuscan, would never have guessed a Chianti. I was a bit concerned about the 15%, but it did not bother me really. I am happy to have this on a cold winter day, but I would rather spend my money elsewhere for great Sangiovese. Don’t see any upside – would not hold on to this much longer.
91 p

Foodcoma

Medlem
Spontan-lördags-måltid,
Vaknade och hade feeling på god mat och vin och svärföräldrarna brukar ej vara svårflörtade.

Larmandier-Bernier longitude
Föråkare till Rom, chips, cf och gräslök.
Var rätt längesedan jag drack larmandier.
Denna är inte från senaste släppet utan året innan. Riktigt fin - koncentrerad och med fokuserad syra. Citron, leesighet. Fyller ut fint med krämig textur - lite såhär ska champagne smaka känsla. Inte någon skalbeska vilket champagne ofta brukar ha för mig. Blodapelsin och kola 93p.

IMG_5486.jpeg

Sen blev det huvudrätt med hälleflundra, svensk hummer fångad av svärfar, hummersås med vitt vin, bräserad purjolök, hyvlad fänkål och blomkålspuré - gott

IMG_5495.jpeg

Till det
Piuze 2018 PC sechets
IMG_5488.jpeg

Fin balans och rundhet. Syran har gått ihop med resten. Mer skal här och hav - bidrog med syra till huvudrätten och stod som ett perfekt komplement. Citron, hav, grapefrukt. 91p

Pontus

Medlem
2005 Guigal La Mouline. Lite stum i doften direkt vid öppning, men efter 10 minuter i glaset börjar det hända saker. Förförisk och mycket komplex doft av mörk frukt, mandelmassa, diverse örtkryddor, kött... Sval och lite slank munkänsla trots massiv frukt. Smak av mörka och röda bär, väl integrerade fat, hög syra. Lager på lager på lager i eftersmaken. Wow! Utan tvekan 100p. Tror det är min andra eller möjligen tredje hundrapoängare.
20260207_190917.jpg

Magikern

Medlem
2005 Guigal La Mouline. Lite stum i doften direkt vid öppning, men efter 10 minuter i glaset börjar det hända saker. Förförisk och mycket komplex doft av mörk frukt, mandelmassa, diverse örtkryddor, kött... Sval och lite slank munkänsla trots massiv frukt. Smak av mörka och röda bär, väl integrerade fat, hög syra. Lager på lager på lager i eftersmaken. Wow! Utan tvekan 100p. Tror det är min andra eller möjligen tredje hundrapoängare.Visa bifogad bild 35955

Jag provade 2011an rätt nyligen och den var utmärkt men tyvärr förvandlades vinet på ett negativt sätt efter 7 timmar i karaff. Alla frukt och kryddtoner stängdes av på några sekunder och vinet blev också tunnare vilket var helt oväntat. Rätt märkligt men å andra sidan hade flaskan spenderat drygt ett år i ett rumstempererat skåp.

Soignerad

Medlem
lineup 260207.jpg

WOTN: Gran Enemigo El Cepillo 2019, min poäng 98.
(Återanvänder bilden från mat-tråden, från höger till vänster.)

Château La Conseillante, Pomerol 2018
Färg: Mörkt rubinröd, totalt opak
Doft: Hög aromintensitet, mörka blåa bär
Smak: Svarta vinbär, blåbär, björnbär, strävt och höga men fina tanniner (detta vin kräver protein för att glänsa), lååång eftersmak, drickbart nu med framtiden för sig, uttrycket "iron fist in a velvet glove" har sällan passat bättre.
Min poäng 98

Gran Enemigo Gualtallary 2018

Doft: Mörk frukt, körsbär
Smak: Mogna körsbär, aningen blöt grusväg efter lätt regn, lite sälta och ostronskal. Lång eftersmak med mörk frukt och aningen sälta.
Min poäng: 96

Gran Enemigo Chacayes 2019
Doft: Björnbär, viol, cigarrlåda, aningen örtighet
Smak: Mörka bär, björnbär, viol, tranbär, aningen tobak, paprika, elegant, fina tanniner.
Min poäng: 93

Gran Enemigo Agrelo 2019
Doft: Röda mogna plommen
Smak: Plommon, mogna röda bär, aning tranbär, diskret vanilj.
Min poäng: 96

Gran Enemigo El Cepillo 2019
Doft: Röda bär, lakrits, blåbär
Smak: Mycket komplex smak av röda bär, solvarma jordgubbar, plommon, tobak, lakrits, rök, lååång eftesmak, silkeslena tanniner.
Min poäng: 98
Kommentar: WOTN

Clotilde Davenne Cremant de Bourgogne
Frisk smak av gröna äpplen
Min poäng 86

Övergripande kommentar:
Gran Enemigo var en ny bekantskap för mig och första gången jag dricker, Argentina är inte längre en totalt vit fläck på min vinkarta. 😂 Producenten framstår för mig som dedikerad kvalitet och mycket prisvärd vs Pomerol. Är right bank bdx en rättvis jämförelse, inte vet jag men vi drack dem mot varandra i vilket fall och vad man än öppnar blir det bra. Nyanser skiljer, food pairing spelar in men allt annat lika är detta spektakulärt bra grejer. Glasen lever och utvecklas under kvällen, jag körde POP utom Pomerolen som är den klart strävaste bekantskapen i sällskapet som jag dubbeldekanterade för att den skulle vara njutbar utan mat.

Vingubben

Medlem
IMG_6843.jpeg

Chateau Coufran 2010

Klassisk mogen Bdx från vänstra stranden. Ordentligt mogen för att vara 2010, men fortfarande rejält pigg. Mörka bär, blyerts, mahogny och lite stall. Tanninerna är ordentligt avrundande. Kvalar in på sisådär 88 poäng. Köptes igår från hyllan på ett Vinmonopol ca 7 mil utanför Oslo. Vi skall vara lyckliga här i Sverige som har ett monopol som försäkrar oss om att vi skall slippa handla gamla viner.

Vingubben

Medlem
IMG_6832.jpeg

Sugrue, bonkers zombie robot alien monsters from the furture ate my brain (sur lie)

När man springer på en Chardonnay från England som dessutom är en Solera och kanske har vinvärldens längsta namn så måste man prova. Hade fått 90 poäng på CT men riktigt dit kom den inte. Någon som har sprungit på ett vin med ett längre namn? Tyskarna brukar ju vara bra på detta.

tempImageOL0yK3.jpg

Cecile Tremblay Vosne-Romanée 1er Cru 2022
Oslo-middag på Jimmy's där det från ingenstans bjöds på rara rariteter till efterrätt. Aldrig druckit något från Cecile tidigare, är ju inte helt lätt att få tag på, varken rent praktiskt eller plånboksmässigt. Gjord på deklassifierade druvor från Echézeaux samt druvor från 1er cru Beaux Monts. Otrolig doft med de typiska Vosne-kryddorna, mjuka körsbär och kanske ett stänk viol. Smaken går i samma spår med en fin touch av ek. Mycket fint balanserat med en härlig energi, frukt och längd. Detta är SVINBRA, 94-95p i min bok. Tack!

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 35982

Sugrue, bonkers zombie robot alien monsters from the furture ate my brain (sur lie)

När man springer på en Chardonnay från England som dessutom är en Solera och kanske har vinvärldens längsta namn så måste man prova. Hade fått 90 poäng på CT men riktigt dit kom den inte. Någon som har sprungit på ett vin med ett längre namn? Tyskarna brukar ju vara bra på detta.
Borde vara ett vin som kvalar in på Comet Ping Pongs vinlista (om dom ens har ngn).. :D

Toppen