WOTN: Gran Enemigo El Cepillo 2019, min poäng 98.
(Återanvänder bilden från mat-tråden, från höger till vänster.)
Château La Conseillante, Pomerol 2018
Färg: Mörkt rubinröd, totalt opak
Doft: Hög aromintensitet, mörka blåa bär
Smak: Svarta vinbär, blåbär, björnbär, strävt och höga men fina tanniner (detta vin kräver protein för att glänsa), lååång eftersmak, drickbart nu med framtiden för sig, uttrycket "iron fist in a velvet glove" har sällan passat bättre.
Min poäng 98
Gran Enemigo Gualtallary 2018
Doft: Mörk frukt, körsbär
Smak: Mogna körsbär, aningen blöt grusväg efter lätt regn, lite sälta och ostronskal. Lång eftersmak med mörk frukt och aningen sälta.
Min poäng: 96
Gran Enemigo Chacayes 2019
Doft: Björnbär, viol, cigarrlåda, aningen örtighet
Smak: Mörka bär, björnbär, viol, tranbär, aningen tobak, paprika, elegant, fina tanniner.
Min poäng: 93
Gran Enemigo Agrelo 2019
Doft: Röda mogna plommen
Smak: Plommon, mogna röda bär, aning tranbär, diskret vanilj.
Min poäng: 96
Gran Enemigo El Cepillo 2019
Doft: Röda bär, lakrits, blåbär
Smak: Mycket komplex smak av röda bär, solvarma jordgubbar, plommon, tobak, lakrits, rök, lååång eftesmak, silkeslena tanniner.
Min poäng: 98
Kommentar: WOTN
Clotilde Davenne Cremant de Bourgogne
Frisk smak av gröna äpplen
Min poäng 86
Övergripande kommentar:
Gran Enemigo var en ny bekantskap för mig och första gången jag dricker, Argentina är inte längre en totalt vit fläck på min vinkarta.

Producenten framstår för mig som dedikerad kvalitet och mycket prisvärd vs Pomerol. Är right bank bdx en rättvis jämförelse, inte vet jag men vi drack dem mot varandra i vilket fall och vad man än öppnar blir det bra. Nyanser skiljer, food pairing spelar in men allt annat lika är detta spektakulärt bra grejer. Glasen lever och utvecklas under kvällen, jag körde POP utom Pomerolen som är den klart strävaste bekantskapen i sällskapet som jag dubbeldekanterade för att den skulle vara njutbar utan mat.