Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
"Munskänkarna vinner SM i blindprovning! Med 183 poäng av totalt 300 segrar laget som består av Maggie Fagergren och Erik Kvarnström från Munskänkarna i Solstaden och Frank Sjöberg och Charlotta Darin från Munskänkarna i Katrineholm. På andra plats kom Systembolaget med 179 poäng och på tredje Vinskribenterna med 167 poäng."

Så här såg det ut inför sista omgången (man ser vilka lag som var med)
616426142_1261263132704176_6778142584394466712_n.jpg
AuZone hamnade till slut på en fjärdeplats, 3 poäng från pallen. Lite stolpe ut på några druvor, men en riktigt bra laginsats 💪

pinoten

Medlem
Det här är kanske ett vin man kan nämna i relation till hur mycket man behöver betala för kvalitet/fine wine...

1769275244193.jpeg

Guy Robin Chablis Vielles Vignes 2022
Denna har allt jag vill ha från en Chablis, citrus, grönt/gult äpple, honung, stenfrukt, mineral bra längd och fyllighet. Köpt på plats för €14 per flaska av Mari-Ange, nuvarande generation Robin. Tyvärr var 2023 sista årgången som hon producerade, framöver säljer hon bara druvorna. Lyckligtvis har jag en del flaskor (av varierande climat) att avnjuta ca 10 år framöver eller så.

IMG_8999.jpeg

Man kan inte dricka fin-Bourgogne alla dagar i veckan så i helgen testade vi, i sann konsument-upplysningsanda, två av de vanligare Bourgogne Blancs som Bolaget har. De provades utan mat på lördag em, följt av söndagsmiddag med stekt lax och en lättare grön risotto. Målet: hitta en vit hus-Bourgogne.

Louis Jadot Couvent Des Jacobins Bourgogne Chardonnay 2023, 219:-
Fruktig doft av framförallt päron, men också lite melon. Tycker det doftar aligoté lång väg, men icke. Även smaken är fruktig, om än lite grön. Eken kan anas i bakgrunden. Smaken hänger kvar rätt bra med tanke på nivån. Lite spretigt intryck och aligoté-känslan biter sig fast. Inga större skillnader mellan lördagen och söndagen.

Olivier Leflaive Bourgogne Les Setilles 2022, 299:-
Inte lika fruktig i doften, men ändå lite fylligare. Liksom längre våglängd, men inte lika hög amplitud. Här finns lite mer av persika och nektarin. Eken gör sig lagom påmind. Smaken kanske inte hänger kvar riktigt lika länge som Jadots, men den är snyggare och mer komplex (relativt sin regionala nivå). Den hade öppnat sig lite mer på söndagen, om än inga stora skillnader. Mer Bourgogne Blanc, helt enkelt.

Visst, Leflaive är 35-40% dyrare relativt sett, men vi snackar bara om 80:- vilket för min del är väl värda pengar alla dagar i veckan. Les Setilles är den solklara vinnaren. Synd bara att frun föredrog Jadot-flarran. Aldrig ska det vara lätt, haha.

Last edited:

The Wall

Medlem
Så kul att läsa, vansinnigt imponerad av alla!!🤩
Tack! Det var riktigt kul att vara med och det är bannemej inte helt enkelt när man har bara ett vin framför sig och frågan ”vad är detta?”.

Apropå imponerande, under söndagskvällens matlagning har vi lördagens Hahnenkamrennen på tv:n. Här snackar vi imponerande; 2 minuter i full rulle rakt ner med toppfart runt 147 km/h. :oops:o_O

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 35862

Man kan inte dricka fin-Bourgogne alla dagar i veckan så i helgen testade vi i sann konsumentupplysningsanda två av de vanligare Bourgogne Blancs som Bolaget har, med målet att hitta en vit hus-Bourgogne. De provades utan mat på lördag em, följt av söndagsmiddag med stekt lax och en lättare grön risotto till.

Fruktig doft av framförallt päron, men också lite melon. Tycker det doftar aligoté lång väg, men icke. Även smaken är fruktig, om än lite grön. Eken kan anas i bakgrunden. Smaken hänger kvar rätt bra med tanke på nivån. Lite spretigt intryck och aligoté-känslan biter sig fast. Inga större skillnader mellan lördagen och söndagen.

Inte lika fruktig i doften, men ändå lite fylligare. Liksom längre våglängd, men inte lika hög amplitud. Här finns lite mer av persika och nektarin. Eken gör sig lagom påmind. Smaken kanske inte hänger kvar riktigt lika länge som Jadots, men den är snyggare och mer komplex (relativt sin regionala nivå). Den hade öppnat sig lite mer på söndagen, om än inga stora skillnader. Mer Bourgogne Blanc, helt enkelt.

Visst, Leflaive är 35-40% dyrare relativt sett, men vi snackar bara om 80:- vilket för min del är väl värda pengar alla dagar i veckan. Les Setilles är den solklara vinnaren. Synd bara att frun föredrog Jadot-flarran. Aldrig ska det vara lätt, haha.
Servera Sétilles i Veritas Oaked Chardonnay nästa gång :cool:

Problemet som jag har med båda vinerna är att de tyvärr ökat i pris snabbare än kvaliteten har hängt med. Båda vinerna är korrekta och helt ok, men ligger 50 respektive 100 kr för högt i pris. Men, hyggliga alternativ till normal-Bourgogne som för övrigt börjar ticka iväg med oroväckande hastighet. Eller så är det bara jag som är trött i fötterna och inte hänger med (omöjligt….).

Servera Sétilles i Veritas Oaked Chardonnay nästa gång :cool:

Problemet som jag har med båda vinerna är att de tyvärr ökat i pris snabbare än kvaliteten har hängt med. Båda vinerna är korrekta och helt ok, men ligger 50 respektive 100 kr för högt i pris. Men, hyggliga alternativ till normal-Bourgogne som för övrigt börjar ticka iväg med oroväckande hastighet. Eller så är det bara jag som är trött i fötterna och inte hänger med (omöjligt….).
Håller med dig, men som sagt, tanken var att hitta den vita Bourgogne i ”lågprissegmentet” som vi gillar bäst.

Last edited:

Callxx

Medlem
Tack! Det var riktigt kul att vara med och det är bannemej inte helt enkelt när man har bara ett vin framför sig och frågan ”vad är detta?”.

Apropå imponerande, under söndagskvällens matlagning har vi lördagens Hahnenkamrennen på tv:n. Här snackar vi imponerande; 2 minuter i full rulle rakt ner med toppfart runt 147 km/h. :oops:o_O
Mausfalle skojar man inte bort!!

Foley

Medlem
Visa bifogad bild 35862

Man kan inte dricka fin-Bourgogne alla dagar i veckan så i helgen testade vi, i sann konsument-upplysningsanda, två av de vanligare Bourgogne Blancs som Bolaget har. De provades utan mat på lördag em, följt av söndagsmiddag med stekt lax och en lättare grön risotto. Målet: hitta en vit hus-Bourgogne.

+1 på allt du skriver. Jag har druckit les setilles för ett par år sedan direkt från sbs hylla ner glaset (2016 & 2018) och var inte imponerad. Men när drack jag årgång 2021 i höstas med ett år mer på korken, tyckte jag att vinet var betydligt bättre än jag mindes. Kan ha varit årgångsvariation, men från att inte vilja köpa detta för 200 kr kan jag nog tänka mig att köpa till 2022 eller 2023 för 300 kr för att spara något år eller två. Louis Jadots instegsvita kostar mer än det smakar, i min bok.

The Wall

Medlem
+1 på allt du skriver. Jag har druckit les setilles för ett par år sedan direkt från sbs hylla ner glaset (2016 & 2018) och var inte imponerad. Men när drack jag årgång 2021 i höstas med ett år mer på korken, tyckte jag att vinet var betydligt bättre än jag mindes. Kan ha varit årgångsvariation, men från att inte vilja köpa detta för 200 kr kan jag nog tänka mig att köpa till 2022 eller 2023 för 300 kr för att spara något år eller två. Louis Jadots instegsvita kostar mer än det smakar, i min bok.
För min del tycker jag att Cordier Bourgogne Blanc presterar bättre till ett aningen lägre pris, i alla fall om man har brådis med korken, men även över tid.

För min del tycker jag att Cordier Bourgogne Blanc presterar bättre till ett aningen lägre pris, i alla fall om man har brådis med korken, men även över tid.
Finns den lätt tillgänglig på Bolaget? Det var vår grundpremiss, att man ska kunna plocka upp en flarra eller två på hyfsat många butiker.

JonasBo

Medlem
IMG_20260125_011102494.jpg

Lite födelsedagsmiddag i förskott med vänner (bl a @Tomasr och @LeroyHilarious ) med följande uppställning:

Föråkare: Baron Dauvergne Champagne Grand Cru Fine Fleur (från magnum) - Blanc de Noir Bouzy
Dosage: 8 g/l Basår: 2018 och 2017 i lika delar samt 10% vin från en solera som påbörjades 2003. Frisk, flörtig och växte med luft. Första gången jag testade detta vin och kändes perfekt för apertif.

Pizzaviner:
Renato Corino Barbera d'Alba Superiore Pozzo 2015 (Magnum)
Castum Roche Langhe Nebbiolo 2023
Cascina Vano Barbaresco Riserva Il Pilone 2019
GD Vajra Barolo Bricco delle Viole 2016

Corino Barbera, köpte jag på vingården 2017 och har legat i källaren sedan dess. Kul att få bjuda på det. Jag tycker att vinet var i riktigt fin fas och dracks väl med pizzorna. Faten hade integrerats fint och frukten var absolut närvarande. Har druckit flera årgångar av detta vin och 2023 är en riktig höjdare (köptips).
Langhe Nebbiolo från Castrum Roche stack ut med sin burgundiska stil. Nästan att det var svårt att gissa nebbiolo om jag har fått det blint. Gillar detta vin starkt och vinmakare Isacco är riktigt trevlig.
Cascina Vano Barbaresco är ung men tycker att den är riktigt trevlig och lättdrucken. Producenten gör bra viner, till väldigt attraktivt pris. (€35 för denna).
GD Vajra Barolo Bricco delle Viole. Kul att testa Barolon från superårgången 2016, snart tio år efter skörd. Den närmar sig zenit i dryckesfönstret för mig och tanninerna börjar att mjukna och frukten börjar blomma ut.

Blindare: Manosakis Nostos Grenache 2020 (Grekland/Kreta). Druvan sattes och t o m landet nämndes. För mig är vinet lite för örtigt.

Bonusvin: Raul Perez La Vizcaina El Rapolao 2020. Field blend på huvudsakligen mencìa samt bastardo och garnacha tintorera. Vissa vinstockar så gamla som 100 år.
Rätt tung och fortfarande rätt primärt. Skulle jag har fler av denna hade jag låtit ligga i minst 5 år till.

The Wall

Medlem
AuZone hamnade till slut på en fjärdeplats, 3 poäng från pallen. Lite stolpe ut på några druvor, men en riktigt bra laginsats 💪
Efter kontrollräkning visade det sig att vi slutade endast 1 poäng från pallen och med stolpe in i några fall där vi hade två val och uppenbarligen valde fel, hade vi kommit betydligt högre, givet att de andra lagen inte resonerar likadant vill säga.

Toppen