Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_7732.jpeg

2018 Leeuwin Estate Chardonnay Art Series

En rik chardonnay som samtidigt briljerar med finess och elegans. Eken är perfekt integrerad.

Fortfarande ganska ung med aromer av bl.a lime, päron, citron, vanilj och en lite nötig smak.
Hur trevlig som helst idag men också med en lovande framtid.

pinoten

Medlem
Några av vinerna hittills under 2026...

1768663332861.jpeg

Catherine et Claude Marechal Savigny-Les-Beaune Vielles Vignes 2020
Bra Savigny i en något kraftfullare stil med inslag av mörkare bär. Ek och tanniner upplevs initialt som lite för tydliga och unga, men vinet öppnar upp sig fint med luft. Efterhand bättre balans under kvällen och även dag 2. Mår bra av tid i karaff eller glas.

Luigi Pira Langhe Nebbiolo 2019
Trevlig Nebbiolo där tanninerna har lugnat ner sig avsevärt. I smaken hittar man körsbär, rosor och en liten ton av tjära. Gott att sippa på, men fungerade också bra till rödvinsbräserad högrev med stekta champinjoner. Snällare och mer tillgänglig än producentens standard-Barolo.

Domaine Cordier Pouilly-Fuisse Premier Cru 2020
Tydligt citrusfokus tillsammans med gula äpplen och med tiden även honung och vita blommor. Bra syra och tydlig mineralitet. Eken känns initialt ganska tydligt men integreras fint efter cirka en halvtimme i glaset. Som vanligt bra och balanserat från Cordier. Lite som en premium-version av hans Macon-Milly-Lamartine. Väntar några år med sista flaskan.

Alto Moncayo 2017
Funderade på om jag skulle ta denna eller sista 2016 som jag har kvar men bestämde mig för att spara 2016 några år till för att se hur den beter sig. 2017 funkar i alla fall bra. Lite alkohol i doften men inget som märks när man dricker. Mörka bär, ek, viss kryddighet, lakrits, vanilj och choklad. Fortfarande bra syra. Tanninerna är välutvecklade och silkiga. Får se hur den står sig mot Spare ribs som är i ugnen just nu.

LeChat

Medlem
IMG_7747.jpeg

2019 Cheval des Andes

Det här vinet väcker både nyfikenhet och förväntan. Aldrig provat tidigare men det känns som att det skulle kunna vara ett vin i min smak.

Trodde nog att här skulle finnas mer av bordeauxkaraktär men med mina referensramar så förknippar jag detta mer med olika viner från södra Frankrike. Absolut inget fel med det. Sen finns här även en likhet med Andremilys syrah och EABA men i en betydligt slankare stil.

Det behöver en hel del luft för att öppna sig men sen visar den stor komplexitet med bl.a. björnbär, körsbär, salt lakrits, viol, garrigue och choklad.

Känns som ett mycket välgjort vin, med bra koncentration, elegans och med ett långt avslut. Det här dricker jag gärna igen.

Last edited:

KimHartman

Medlem
IMG_3722.jpeg

2010 Sandrone Barolo Le Vigne
Decanted 2.5 h prior to tasting. Expressive with dark cherries, sweet red fruit, flowers, hard candy, watercolor, cheesecake, some oaky notes, and a hint of mint. It is less tannic than expected, has acidity enough to keep it fresh, though some heat from the 14.5% alcohol is coming through. No obvious signs of development at this stage but a complex wine, nevertheless. The new oak is relatively well integrated but still a bit too noticeable for my taste. That may improve with time but is likely an absolute dealbreaker for Nebbiolo purists at present. Just imagine what this could have been like with less % and less oak. That said, it is still a very good wine! I have got one more bottle which I happily will revisit in a few years.
93 p

Visa bifogad bild 35784
2019 Cheval des Andes

Det här vinet väcker både nyfikenhet och förväntan. Aldrig provat tidigare men det känns som att det skulle kunna vara ett vin i min smak.

Trodde nog att här skulle finnas mer av bordeauxkaraktär men med mina referensramar så förknippar jag detta mer med olika viner från södra Frankrike. Absolut inget fel med det. Sen finns här även en likhet med Andremilys syrah och EABA men i en betydligt slankare stil.

Det behöver en hel del luft för att öppna sig men sen visar den stor komplexitet med bl.a. björnbär, körsbär, salt lakrits, viol, garrigue och choklad.

Känns som ett mycket välgjort vin, med bra koncentration, elegans och med ett långt avslut. Det här dricker jag gärna igen.
Hur ungt? Har ett par flarror men heller aldrig provat. 😊

isak

Medlem
IMG_6216.jpeg

Penfolds Bin 8 Shiraz Cabernet 2023. Mognat på fransk och amerikansk ek.

PnP över 6 timmar. Känns oerhört knuten. Ganska finslipade, stora tanniner.

Svartvinbärsgelé och eukalyptus på näsan.

Smakar svart vinbär, björnbär, lite bittert apelsinskal, olivspad, något som påminner om aniskryddat brännvin. Drar mer åt Syrah/Rhône?

Känns mer som subpar årgång än att den behöver mer luft. 89-91 pinnar?

IMG_8966.jpeg
IMG_8958.jpeg

Kyckling med murklor och fino-sherry – hade ingen vin jaune hemma. Nötigt, gräddigt och supersmarrigt (tack @buteljen för recepttips)! Röd bogge till, ikväll en Alain Hudelot-Noellat Bourgogne Rouge 2023.

Finstämd sous bois och lätt, lätt aska i doften. Snygga tanniner, skogshallon och mediumkropp (för en pinot, alltså). Smaken hänger kvar bra för nivån. Ett mycket elegant och snyggt producerat vin som helt klart är en av de bättre bourgogne rouge jag druckit. Första av sex flarror, ser fram mot utvecklingen. 91 p.

LarsW

Medlem
Penfolds Bin 707 1992
Mörkt, mörkt röd fortfarande men en hint av orange i kanten. Hade glatt gissat på 20 år yngre innan jag smakade på det.

Körsbär blåbär och ekad vanilj i näsan. Metall, läder och en lätt rökighet. Ganska typisk för en australisk cabbe även om det är lätt att säga när man vet vad som är i glaset så klart.

Moget och maffigt i munnen. Det är gott om ganska söt frukt men både tanniner och syra nog för att hålla det balanserat och elegant. Ek, lapsang-te, chark, barbeque och röda frukter. Läder, tobak och stall men inte bårdå. Aningen varm-fruktig vilket drar ned betyget lite grann.
Hittar inga tertiär smaker hur jag än letar. Lång, lång, lång eftersmak!

1992 var väl inte den bästa årgången i Barossa men den här flaskan har håll fint och är inte trött någonstans.
94p
Ingen brådska med att dricka men tror inte heller den blir nödvändigtvis bättre.

72feb1db-d247-4d04-9eb8-0bd0a9366e7c.jpg

6AB6038E-88AE-4069-906C-7269BAD3B726.jpeg

2017 Ridge Geyserville
Till en australiensisk Cote de Boeuf Wagyu var det en svårslagen kombo men på egen hand hade den här pavan börjat dra på sig en del mognadstoner som jag inte riktigt kände för ikväll. Frukten hade delvis ersatts av tertiära toner och en lite mer oslipad syra.

Så jag gissar att jag har hittat min sweet spot för att dricka Ridge, 3-5 år.

LarsW

Medlem
Knoll Smaragd Ried Loibenberg Loibner 2009

Ananas, papaya och vita stenfrukter i näsan. Gummi och honung. Vaniljkola. Urtypisk riesling. Läcker doft!

I munnen är det sval och halvsöt fruktighet med en fin syra. Elegant. Tropisk frukt, gummislang och petroleum - all the usual suspects! En trevlig beska och vaniljfudge.
Medel plus lång eftersmak.
Tappar lite i vigör efter 3-4 timmar så tror inte dessa ska sparas mycket längre.

93p - riktigt bra riesling!

thumbnail_20260101_204141.jpg

Callxx

Medlem
Knoll Smaragd Ried Loibenberg Loibner 2009

Ananas, papaya och vita stenfrukter i näsan. Gummi och honung. Vaniljkola. Urtypisk riesling. Läcker doft!

I munnen är det sval och halvsöt fruktighet med en fin syra. Elegant. Tropisk frukt, gummislang och petroleum - all the usual suspects! En trevlig beska och vaniljfudge.
Medel plus lång eftersmak.
Tappar lite i vigör efter 3-4 timmar så tror inte dessa ska sparas mycket längre.

93p - riktigt bra riesling!

Visa bifogad bild 35811
Det där är kärlek, kan mycket väl bli en Smaragd Kellerberg i helgen!😍

Vingubben

Medlem
IMG_6817.jpeg

Domaine Combiere, Crozes-Hermitage, Clos de Grives 1991

Combiere har länge varit en trotjänare och när det kommer ut ett fyrpack på auktion från första årgången av deras vingårdsläge Clos de Grives var det bara att slå till och hålla tummarna. Hygglig kvalitet på korken gav vissa förhoppningar, och efter en liten stund av vädring började det till och med lukta gott. Finns lite frukt kvar men saknar lite stuns och typiska C-H markörer hade nog inte varit helt lätt att sätta detta blint. Finns ett uns av tomatsoppa som drar ner betyget avsevärt men det går ändå att njuta av den tunga frukten och pepprigheten. 87p

matage

Medlem
Chateau Beychevelle 2003
50E3C8BB-E361-43D5-A5F2-B6EFDEF2EC2A.jpeg

Söndagens andra flaska skämdes inte för sig.
Bbx-03 kan ju vara lite svajigt på grund av den heta årgången men Beychevelle balanserar det hela väldigt fint!
I en väldigt fin fas av begynnande mognad med klara tecken på ålder men med ungdomlig kraft i bakkant.
Väldigt mörkt blålila med bara en hint att börja visa några mer tegelartade toner (med förbehåll för ljuset i lokalen).
Klassiska bdx-markörer på snoken med mörk frukt, tobak och hästskit. Dock ingen blyerts och kanske bara en aning ceder.
Frukten domineras av björnbär, mörka körsbär och viol med lite plommon i bakkant för djup. Låg syra och en svagt nästan rostad ton (2003-vintage?) som snarare tillför nyfikenhet än att vara störande.
Eftersmaken är ordendligt lång med färsk tobak, sandelträ och körsbär. Kraftigare än jag förväntat mig och efter nån timme i glaset kändes det som att vinet knöt sig alltmer och att tanninerna blev mer framträdande. Detta kan dock ha att göra med att maten var slut och att vinet behöver en danspartner.

Dricks iallafall väldigt bra nu!

En trist anekdot till både detta vin och Cristal'en vi drack vid samma middag är att båda flaskorna var julklappar som min pappa fått av en gammal vän och samlare.
När vi valde vinerna tidigare under veckan pratade vi om att vi måste berätta för givaren om upplevelsen och vad vi drack dem till - nåt jag antar att varje person med vinintresse ser som en del av glädjen med att ge bort en bättre och noga utvald flaska.

Trist nog nåddes vi av beskedet om hans bortgång bara några timmar innan middagen så vinerna dracks i bitterljuv andakt.

Last edited:

Callxx

Medlem
Hade tydligen samma sug som LeChat imorse då denna rackare har hägrat i fleeeeeera lååååånga dagar hemma!!
Hade ingen mat hemma så det fick bli enbart vin..

Domaine Chavy-Chouet, Bourgogne Rouge "La Taupe" -22

N: Smaskiga toner av röda bär, hallon, jordgubbar och mycket syrliga körsbär.
M: Medelfylligt med väldigt lena och fina tanniner, härligt pigg syra! Grymt bra ryggrad och längd!

20260121_211150.jpg

Foodcoma

Medlem
Hofgut Falkenstein Krettnacher Euchariusberg 2024er riesling kabinett A.P. Nr. 2 525 672 12 25 Kugel Peter

Varför ha ett kort namn när man kan ha ett jättelångt?

Dracks till sushi och gott sällskap så inga omfattande noteringar mer än att det var riktigt gott och tillgängligt trots sin ringa ålder. Energi och balans. 92p

Som en Keller von der fels fast med restsötrma

IMG_5374.jpeg

IMG_5372.jpeg

buteljen

Medlem
Tack! Jag har för mig att lagkaptenen och coacherna har kikat igenom några listor från praktiska 3B-prov.
Tufft motstånd idag 🥳
Stort lycka till!!

LeChat

Medlem
IMG_7756.jpeg

2018 Andremily Syrah

En brasa och en maffig syrah från Andremily, det värmer.

När jag drack 2019 Cheval des Andes förra lördagen så nämnde jag att jag tyckte att där fanns likheter med Andremily. Båda har en salmiak, sälta som jag är väldigt svag för. Dessutom väldigt goda och komplexa fattoner och ett lååångt avslut.

Hade man haft dem i parallella glas så hade det varit intressant att se vad det är som skiljer dem åt.

Drack denna Andremily senast i juni 2023 och tyckte då så här:
”Det är ett sannerligen hedonistiskt vin med more is more karaktär, ett tätt elixir av björnbär, saltlakrits, mineral, peppar och olivspad. Maxade reglage men också full harmoni. Ett vin som tänjer lite på gränserna för vad som är njutbart, inget för måttfulla personer. Men smaskens för oss oanständiga.”

Möjligt att vissa kantigheter har slipats bort och att den nu sitter ihop något bättre, men annars är intrycken de samma. Skitgott!

buteljen

Medlem
Tufft motstånd idag 🥳
Stort lycka till!!
"Munskänkarna vinner SM i blindprovning! Med 183 poäng av totalt 300 segrar laget som består av Maggie Fagergren och Erik Kvarnström från Munskänkarna i Solstaden och Frank Sjöberg och Charlotta Darin från Munskänkarna i Katrineholm. På andra plats kom Systembolaget med 179 poäng och på tredje Vinskribenterna med 167 poäng."

Så här såg det ut inför sista omgången (man ser vilka lag som var med)
616426142_1261263132704176_6778142584394466712_n.jpg

Toppen