Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Callxx

Medlem
Uppladdning inför morgondagens bravader i Göteborg!

Domaine Yura, Le Silence et la Résonance -23
N: Lime, Grapefrukt, gröna äpplen och flinta. Lite smått instängd till en början men med lite luft så börjar den reda ut sig själv.
M: Hög syra med bra längd. Härligt torr med långt friskt mineraliskt avslut.

20260320_171155.jpg

Magikern

Medlem
Brancaia il blu 2016

Doft: Pigg och parfymerad men lite ungdomlig. Lite som en Chianti blandad med ett Pomerolvin. Mycket lovande.
Attack: Mycket mörkfruktig och präglad av Merlot men även Sangiovese och Cabb. Plommon, tanniner och även lite paprika och jord.
Mellansmak: Här märker man att vinet är riktigt balanserat och lite drygt medelfylligt. Syran finns där men den är inte så hög som jag önskat. Ekfaten är tydliga men perfekta i smakbilden. Visst finns det lite körsbär och sangiovesekryddor i bakgrunden men Merlotsmaken märks mest.
Eftersmak: Tanniner och kanske lite mörk choklad med beska. Lång och präglad av kryddig frukt och ekfatstoner.

Detta är ett utmärkt vin som jag kan ge 93 i dagsläget och det blir garanterat bättre med lagring. Jag har dock en känsla av att man inte bör lagra mer än 5 år till. Tror allt finns på plats då.

Perikles

Medlem
IMG_9570.jpeg

Enzo Bogrielli Barolo -17
Fin doft av körsbär, tobak, lakrits och torkade tranbär. Avrundade tanniner med fin längd och komplexitet. Det här är bra grejer för den som gillar nebbiolo. Dracks till helstekt fläskfilé, rostade rotsaker och café de paris-sås. Glad att det gick att hämta upp denna godbit ur källaren.

Callxx

Medlem
Krug levererar som alltid, Keller bjöd på underbart bärig smak men doften var väldigt tung och reduktiv.

Krug 173eme Édition
N: Hasselnötter, Citrus, gula äpplen & lite jäst bröd.
M: Lätt mousse, bra rakryggad syra, citrus driven med lite mandel.

20260320_183245.jpg

Keller, Bürgel -22
N: Extremt sluten med dofter av bränt gummi och tändstickor. Inte aptitlig...
M: Här var det något helt annat, explosion av hallon och sura körsbär, mogen och härlig frukt! Silkeslena tanniner som hänger kvar länge!

Är det typsikt för Tysk Pinot att vara rätt så reduktiv? Har upplevt det förr men inte så här mycket!
20260320_205839.jpg

Last edited:

buteljen

Medlem
Ok, långlunch med Selosse Rosé (se champagnetråden). Fortsatte till favoritvinbaren Vertical och provade lite Godello och Mencia. Nästa lördag är det ju regionfinal i Munskänkarnas blindprovningstävling. Är det någon mer som skall vara med? 😃. Tips - årets vinort är Bierzo 🤫.

Godellon var superfräsch, lite reduktiv, fina noter av typ Albarino?? Hm, inte så ofta man dricker Godello.

Mencian - tycker alltid jag får lite norra rhonevibbar, lite pine, lite floralt. Men sommeliernen höll inte riktigt med. Han tyckte den är mer lik en Pinot. Ah well.

Han tog även fram en Gamay från Schweiz. Nä, naturvinsvibbarna på nosen förstörde allmänna intrycket även om den var ok för övrigt.
IMG_3433.jpeg

Därefter på expat baren Dynamit 💯. Här serverar Devrim o Dilan superschyssta rätter - men det är ett udda script för spanjorerna när det är typ förrätt, varmrätt o efterrätt.

Vinlistan är spansk. Idag drack jag Comando G på 50 cl flaska. Varför finns den på 50 cl flaska? No idea, men helt perfekt size kan jag tycka. Väldigt bra vin - älskar Albillo-druvan 🥰. Den här var superkritig i texturen, liknande en Bourgogne.

IMG_3444.jpeg

IMG_3449.jpeg

Fick även ett glas med Pintia 2020 efter att en coravinad flaska öppnats. Riktigt bra! Maffig, mörk frukt, bra balans.

Nu - cocktails i baren 🍸.

Last edited:

Vingubben

Medlem
IMG_6893.jpeg

Domaine de Marcoux, Chateauneuf du Pape 2016

Stiltypisk CNdP med koncentrerad frukt, franska örter och ordentligt med alkohol men hyggligt balanserat. Alkoholen slår igenom lite grann så varning till den känslige. Frukten har börjat migrera mot läder och asfalt och tanninerna är avrundade. Några år till på rygg skulle inte skada men stabila 92p idag för den som gillar stilen.

Skaggs

Medlem
Ok, långlunch med Selosse Rosé (se champagnetråden). Fortsatte till favoritvinbaren Vertical och provade lite Godello och Mencia. Nästa lördag är det ju regionfinal i Munskänkarnas blindprovningstävling. Är det någon mer som skall vara med? 😃. Tips - årets vinort är Bierzo 🤫.
Tack för tips, vi ska vara med, men har låga förhoppningar om framgång :) Då ses vi där!

Soignerad

Medlem
WTF.jpg

Château Fuissé, Juliénas, Beaujolais 2023

Temp ca 18 (reflektion om temp nedan)
Glas: Riedel Veritas Champagne & Spiegelau Difinition Bordeax (jag veeeet, måste köpa riktiga Bgn-glas, rub it in...)

Färg: Rubinrött halvtransparent
Doft: Röda bär, tjära.
Smak: Komplex smak av röda bär, jordgubbar, mogna körsbär, viol. Sekundärt tjärpastill, svensk granskog, björkveds-bastu och skogstjärn. Trevlig syra och bra grepp, förvånansvärt strävt för stilen med integrerade tanniner och klart kralligare än jag förväntade mig. Hög alkohalt som sticker lite i näsan inledningsvis med ger sig med luft. Okej längd. Dricker och doftar bäst/mest ur Riedel. En idé för att hålla ner alkohol och boosta fräschör kan vara att servera ett par grader kallare än jag gjorde.
Min poäng: 86

Intresseklubben antecknar:
slängde mig in på Bolaget precis innan stängning för att köpa cognac. Hade inte en droppe hemma och jag som ska flambera, helvete också! Medan personalen vevade ner jalusiet ryckte jag åt mig första bästa flarrra franskt rödpang av bara farten. Korkade upp med låga förvätningar så kanske påverkar det mitt omdöme. Men men. Hade (med tanke på strävhet och fyllighet) aldrig blindgissat på varken Beaujoulais eller 100% gamay, möjligtvis Rhône GSM men förmodligen nåt nya världen jag inte behärskar. Anspråklöst comfort-wine, gott för alla och prisvärt. Blir nyfiken på att prova detta mot dubbelt så dyra PN och GSM...

Intresseklubben vässar pennan igen: Drack som lunchvin till en fläskkotlett bräserad i cider (ni vet den där knastertorra goda franska som finns på Bolaget!) och levlade upp i smak rejält med grönt äpple & kalvfond, serverad med råstekt potatis och gröna ärtor
Matmatch: 8/10 👍👍👍

Last edited:
Visa bifogad bild 36245
Enzo Bogrielli Barolo -17
Fin doft av körsbär, tobak, lakrits och torkade tranbär. Avrundade tanniner med fin längd och komplexitet. Det här är bra grejer för den som gillar nebbiolo. Dracks till helstekt fläskfilé, rostade rotsaker och café de paris-sås. Glad att det gick att hämta upp denna godbit ur källaren.
Jag drack 2016 av detta vin ganska nyligen och tyckte det var riktigt bra och fin fas för Nebbiolo där mycket av den ungdomliga frukten (körsbär, nypon och mynta) finns kvar samtidigt som vissa mognadstoner börjat träda fram.

Som en vän av ordning vill jag också påpeka att producenten heter Enzo Boglietti. 🤓

Soignerad

Medlem
⚠️Bara som varning till dig som kanske råkar ha en partner/släkting/vän/affärsbekant/glad granne/whatever som belåten ställer en flaska Bread & Butter Pinot Noir på bordet... att någon här frivilligt skulle köpa detta är uteslutet! Jag "tvingades" prova detta mot en Juliénas... vilket var komiskt! 😅

2023 Bread & Butter Pinot Noir 169kr
Temp 12-13 grader
Excusez mon français... men putting lipstick on a pig har aldrig varit mer träffsäker metafor. En parodi på vin! Noll terroir, ingen struktur. Fejkade fat-toner som domineras av ekplanka och vanilj ovanpå fadd smak av hallonvatten. Tack och lov är eftersmaken av terpentin extremt kort. Min poäng 75.

Själv tackar jag nej till nästa glas men förstår att ni undrar om det överhuvudtaget går att dricka? Tja, kan tänka mig att det möjligtvis går ner till hårt grillade/förkolnade hamburgare med fet sås och salta tillbehör; ost, majonnäs, cole slaw, saltgurka, pommes frites.

Botri

Medlem
⚠️Bara som varning till dig som kanske råkar ha en partner/släkting/vän/affärsbekant/glad granne/whatever som belåten ställer en flaska Bread & Butter Pinot Noir på bordet... att någon här frivilligt skulle köpa detta är uteslutet! Jag "tvingades" prova detta mot en Juliénas... vilket var komiskt! 😅

2023 Bread & Butter Pinot Noir 169kr
Temp 12-13 grader
Excusez mon français... men putting lipstick on a pig har aldrig varit mer träffsäker metafor. En parodi på vin! Noll terroir, ingen struktur. Fejkade fat-toner som domineras av ekplanka och vanilj ovanpå fadd smak av hallonvatten. Tack och lov är eftersmaken av terpentin extremt kort. Min poäng 75.

Själv tackar jag nej till nästa glas men förstår att ni undrar om det överhuvudtaget går att dricka? Tja, kan tänka mig att det möjligtvis går ner till hårt grillade/förkolnade hamburgare med fet sås och salta tillbehör; ost, majonnäs, cole slaw, saltgurka, pommes frites.
Håller helt med. Drack det en gång innan jag fick ett vinintresse och tyckte att det var gott. Testade sedan för några månader sedan då det var det som serverades och blev chockad över hur dåligt det var för 169kr. Kändes som en klumpig och syltig 89 kronors Pinot.

Soignerad

Medlem
Håller helt med. Drack det en gång innan jag fick ett vinintresse och tyckte att det var gott. Testade sedan för några månader sedan då det var det som serverades och blev chockad över hur dåligt det var för 169kr. Kändes som en klumpig och syltig 89 kronors Pinot.
Spot on, totalt enig. I början av en "vin-karriär" gillar man det säkert... man har inte så många referenser, man vet inte vad man letar efter... Man kanske är på landet, sitter på bryggan i solen, grillen går i bakgrunden, frun viskar något förföriskt i örat, några vänner kommer förbi spontant och livet leker. Sällskap och tillfälle kanske gör att man står ut och höjer detta amerikanska skräp till drickbart. Men frågan som hänger i luften och som du också påpekar är fortfarande: 169kr är ockerpris. Ett uppenbart alternativ som faktiskt är bra och dessutom är billigare och det första jag kommer att tänka på är Guigals Côtes du Rhône.

Per Stade

Lege artis
Från en annan tråd:

Det här är mig veterligen inte någon tävling, eller hur … Jag beställde det här vinet: Lomond Belladonna SMV 2020.
Jag köper gärna sådana viner som produceras i mycket små mängder, i stället för vissa viner, som tillverkas i tiotals miljoner flaskor årligen …
Det är en gåta för mig hur de kan hålla jämn kvalitet med så stora volymer och hur kan sådana viner vara så eftertraktade av folket? Nej tack, jag är hela tiden på jakt efter viner som inte kostar multum, men är ändå av bra kvalitet och där arealen att odla vin är mycket liten och produktionen likaså. Helst max 1500 flaskor per år, då dricker man något som är exklusivt i min värld.
Vinet som jag menade var deras Lomond Seven Rows Ben Nevis Sauvignon Blanc 2022, only 500 bottles made! Bör vara mycket gott, enligt mina källor, som är oftast MW.

Eftersom min hustru och jag äter fisk och/eller skaldjur nästan varje dag så blir det mest vitt vin (eller champagne) till maten.
Och självklart behöver man omväxling.
Så varför inte prova Seven Rows Ben Nevis Sauvignon Blanc 2022?
Det kan knappast bli fel efter @Bastardo s rekommendation?

Ovanligt tung flaska, tjock förslutning av vax med ett djupt L (för Lomond?).
Tillsammans med sobert relieftryckt etikett ger det en stark känsla av exklusivitet.
Vaxet var ovanligt enkelt att avlägsna och det var med spänning som jag drog ur korken och hällde upp två glas.
Vinet var friskt med bra balans mellan syra och frukt så som jag gillar av vita viner.
Doften är inte utpräglad Sauvignon Blanc utan har en svag rökig ton och en hint av gräs i doften.
Smak av citrus, gröna äpplen och en svag ton av svarta vinbär.
Fin mineralitet och en diskret ekfatskaraktär som ger rundare struktur och viss kryddighet i avslutet.
Den snygga ekfatsbehandlingen höjer vinet enormt enligt min mening.
Mycket långt ifrån de nyazeeländska SB som jag tidigare provat.
Mer i stil med vin från Sancerre men ändå inte.
När det blir lite varmare i glaset blir grästonen mer framträdande.
Blint hade jag aldrig sagt Sauvignon Blanc, vilket är ett gott betyg i min värld.
Efter att ha provat en flaska så köpte jag ett dussin till eftersom jag tyckte att det var billigt för ett vin av den kvaliteten.
Nu var det många år sedan jag drack Cloudy Bay Te Koko så det skulle vara kul att jämföra.

IMG_2575.jpeg
IMG_2581.jpeg

Jag testade också en flaska Lomond Belladonna SMV 2020.
Upplevde det också som ett välgjort vin.
Det satt bra dag ett men jag gillade det inte alls dag två.
Vet inte vad det beror på men Shiraz/Syrah är inte i min smak.
Ser fram emot att läsa @Bastardo s smaknoter.
För han skrev ju att han beställde en flaska?

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Tänker morsa mig genom Bordeaux B-lag under en tid. Den här var först ut.

PXL_20260322_154907219.jpg

2002 Lafon Rochet, 89p
Avsevärt bättre än jag hade kunnat fantisera ihop. Tät, med bra struktur, fantastiska tanniner och knappt ens i början av sitt fina fönster. Kan bara rekommenderas!

Vårsalongen 2026 Västra GBG Edition tillsammans med @Vingubben @feskhandlarn @Callxx @Ekdahl @LeChat @Gladekocken och @LarsW

Tre blinda BYOB-flighter: skumpa, chardonnay och rött.

tempImageROfgbX.jpg

tempImage8c37GY.jpg

tempImageTs0VmP.jpg

Mina vinnare blev:
- Henri Giraud MV13. Oxiderad, fyllig och ack så smarrig. Gissade på Giraud MV ✌🏻Gruppvinnare blev Piper-Heidsieck Rare 2002 (gissade Dompa).
- Leeuwin Chardonnay Art Series 2018. Krallig och med bra frukt. Även total vinnare av flighten. Honourable mention till Crystallum Ferrum 2021 med sin mycket fina doft, närmast Côte de Beaune av samtliga flarror.
- Gaja Sperss 2012. Jag var inne på mellanmogen Bordeaux, vilket ju är väldigt gott och därför vinnande. Men, hade rätt fel här och som vanligt när flaskan avtäckts smakade den helt plötsligt Nebbiolo. Gruppens vinnare blev Guigal Vignes de l'Hospice St Joseph 2019, jag hade den som tvåa.

Oväntat med en chardonnay-flight utan en enda Côte de Beaune-flarra, alla ville tydligen överraska och gå utanför normen. Haha. En dark horse var också med i form av en Montez-Condrieu som stack ut i flighten.

Kvällens för mig mest oväntade var utan tvekan Arnoux-Lachaux Chambolle-Musigny 2021 som jag tyckte skrek svalodlad syrah med massor av vitpeppar och viol.

Tack alla för en riktig pangkväll! Somnade ovaggad.

Last edited:

Silex

Medlem
Inlägget ovan fick mig att tänka på en provning som jag höll nyligen, då två av vinerna är samma.
IMG_1053.jpeg

Temat på provningen var Rhone syrah mot Californien syrah. Vinerna:
Arnot-Roberts Syrah 2016
Jean-Claude Marsanne Saint-Joseph 2016
Delas Hermitage Domaine des Tourettes 2009
Piedrasassi PS Syrah 2021
Guigal Saint-Joseph Vignes de l'Hospice 2018
Shafer Relentless 2021

Har inte detaljer framför mig så lite intryck från minnet. Guigal var tveklös WOTN. Otroligt bra vin. Fortfarande många år kvar såklart, men lätt att njuta av redan nu! Både Arnot-Roberts and Marsanne Saint-Joseph gav mycket för pengarna och var i en bra fas. Hermitagen var förvånansvärt anonym och lite tråkigt. Peidrasassi tydligt från Californien i stilen och tydligt yngre. Shafer kanske blir bra om 20 år eller till en hårt grillad köttbit, men nu framstod den mest som en klibbig, söt, alkoholrik klumpeduns jämte Guigal.

Botri

Medlem
IMG_9980.jpeg

Domaine Combier Crozes Hermitage 2021
Mycket trevlig Crozes i sval årgång! Ganska fyllig med integrerade tanniner och härlig syra. Ännu bättre dag 2 tyckte jag med 2/3 av flaskan kvar i kylen över natten. Gjorde inte bort sig varken till hjortgryta dag 1 eller stekt hel kyckling, potatis i ugn med vitlök och citron och ugnsbakade tomater och paprika.

Toppen