Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
Jag har inte gått över till att uteslutande dricka stora etiketter! Pärlor finns överallt. :)

DSC_2214.JPG


2010 La Coulée d’Ambrosia, J.F. Chéné L’O2 Vigne
Det här är ett minst sagt udda vin. 100 % chenin blanc som legat under jästen i tre år (“sous voile”, som i Jura). Ett bra exempel på att vissa producenter i Loire verkligen gillar att experimentera!
Tydligt (men inte överdrivet) oxiderat på nosen med nötter och torkad aprikos. Finns även lite äppelskal, honung och något vagt tropiskt också. Snarlikt på tungan, men tyvärr stör vinets enda brist här: 15,5 % märks, och det är synd. Det blir lite klumpigt. Annars är det riktigt bra och verkligen spännande - påminner om såväl vin jaune som sherry som vit rioja utan att passa perfekt i de facken. Känner mig lite snål, men ger det 89p, med potential för framtiden (om alkoholen kan integreras med tid) och potential för andra årgångar! Verkar dock bara ha gjorts en gång...

2015 Georges Descombes, Régnié Vieilles Vignes
Från Caviste-lådan här om månaden. Inte druckit Descombes innan, men förväntningarna låg på “bättre bojo”.
Övermogna hallon och solvarma körsbär tillsammans med lite “hästskit på grusvägen ute på landet” (“sumpmark”, sade någon vid bordet). På tungan är det en blandning mellan syrliga röda bär och någon mörkare frukt. Den varma årgången lyser igenom något - jag kan ju inte svara på om det är atypiskt för Descombes, men det känns inte helt i linje med vad jag förväntar mig av Beaujolais Cru. Men vad spelar det för roll? Det här är inte så komplext, men det är oerhört njutbart att dricka! Oklart om lådan ens kommer hålla till nästa släpp… 88p.

Tycker att det här presterade bättre än 2015 Jean Foillard, Côte du Py. Det är å andra sidan ett vin jag har erfarenhet av sedan tidigare, så kanske är det tidigare erfarenheter som spökar. Men det kändes som att det saknades något där. Också ett gott och i allra högsta grad njutbart vin!
 

tobbe81

Medlem
Omprövning i lugnare form än var gårdagen erbjöd
Doft starktobak lite chark och mycket gröna toner utav grönsparris och dito paprika
Smak de första som slår en är reducerade blåbär/björnbär som sedan övergår till något som drar mot viol, hårda tanniner som sätter sig en tunn hinna i hela gomen
Långt avslut där syran och frukten hänger med bra länge 92p. Inte riktigt drick redo ännu om man gillar lite mera avrundad Bordeaux men gillar man kraft så är det bara att öppna en flaska själv om man har i sitt lagringsskåp.
DSC_1182.JPG
 
M

Mouton

Omprövning i lugnare form än var gårdagen erbjöd
Doft starktobak lite chark och mycket gröna toner utav grönsparris och dito paprika
Smak de första som slår en är reducerade blåbär/björnbär som sedan övergår till något som drar mot viol, hårda tanniner som sätter sig en tunn hinna i hela gomen
Långt avslut där syran och frukten hänger med bra länge 92p. Inte riktigt drick redo ännu om man gillar lite mera avrundad Bordeaux men gillar man kraft så är det bara att öppna en flaska själv om man har i sitt lagringsskåp.Visa bifogad bild 11605
Jag går efter den smaknoten, och min smak för mogen bdx. Väntar 5 år till första plopp. Tack för feedback
 

Magikern

Medlem
Omprövning i lugnare form än var gårdagen erbjöd
Doft starktobak lite chark och mycket gröna toner utav grönsparris och dito paprika
Smak de första som slår en är reducerade blåbär/björnbär som sedan övergår till något som drar mot viol, hårda tanniner som sätter sig en tunn hinna i hela gomen
Långt avslut där syran och frukten hänger med bra länge 92p. Inte riktigt drick redo ännu om man gillar lite mera avrundad Bordeaux men gillar man kraft så är det bara att öppna en flaska själv om man har i sitt lagringsskåp.Visa bifogad bild 11605

Tyckte den upplevdes vara i en bra drickfas. Kanske inte så skoj doft men smakmässigt var den precis som jag vill ha när det gäller mognadsgrad. Stannar nog vid 90+ men jag kanske är snål (100 poäng är för mig de bästa vinerna som gjorts när de är på topp).
 

LeChat

Medlem
FE690B74-8569-4C46-A97E-5A88553AC35A.jpeg

2013 Ojai Pinot Noir Solomon Hills Vineyard

Mycket god PN med friska syror, lagom bitiga tanniner och med goda mineral. Serverades väl kyld till tjocka revben på klassiskt vis. Säkert lagringsduglig men jag är tacksam över alla viner som presterar i närtid så det är bara att öppna och njuta! :)
 
Visa bifogad bild 11627
2013 Ojai Pinot Noir Solomon Hills Vineyard

Mycket god PN med friska syror, lagom bitiga tanniner och med goda mineral. Serverades väl kyld till tjocka revben på klassiskt vis. Säkert lagringsduglig men jag är tacksam över alla viner som presterar i närtid så det är bara att öppna och njuta! :)
Glädje! Hittade att jag har en sån i garderoben. Tack för smaknoten!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Dricker vinet som fick mig startat på andra än boxviner - Charles Smiths Substance-15. För mig är det en självklar favorit med sin tydliga plommon- och tobaksdoft. Perfekt till en köttbit men ikväll dricker vi bara och älskar varje klunk. 90! 10 kvar. Kommer älska varje droppe.
Charles Smith rockar! Mitt 2:a reservval för månadens vin var Motor City Kitty som brukar släppas i webbsläpp men nu finns för beställning (årgång 2014) Har du inte testat den så gör det! https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/motor-city-kitty-7960301
 

Adamanko

Medlem

J.Lidman

Medlem
Idag dricker vi billigt!

upload_2017-11-30_20-3-49.png


Borgogno Langhe Rosso pinin 2013
Mogna rosor, körsbär i näsan, ungt, lätt och syrligt i munnen, doften lever inte upp i munnen, behöver luftas mer? Passar bra till rätt mat(?) men inte stand alone. Lite besviken, men ska prova igen imorgon. 119kr bra vin för pengarna, men inte spännande alls.
EDIT: Betydligt trevligare med en stor bit parmesan

Terre d'Argile 2015
Choklad och körsbär i näsan, bitig doft(köttig). Pigg och fräsch i munnen, väldigt kort eftersmak. Hade vilja ha en längre och djupare eftersmak, den här försvinner, lite vattnig. Klart mer spännande än Borgognon, men hade hoppats på mer "fyndfaktor", men det kanske kommer om 1-2år.
 
Last edited:
Idag dricker vi billigt!

Visa bifogad bild 11631

Borgogno Langhe Rosso pinin 2013
Mogna rosor, körsbär i näsan, ungt, lätt och syrligt i munnen, doften lever inte upp i munnen, behöver luftas mer? Passar bra till rätt mat(?) men inte stand alone. Lite besviken, men ska prova igen imorgon. 119kr bra vin för pengarna, men inte spännande alls.
EDIT: Betydligt trevligare med en stor bit parmesan

Terre d'Argile 2015
Choklad och körsbär i näsan, bitig doft(köttig). Pigg och fräsch i munnen, väldigt kort eftersmak. Hade vilja ha en längre och djupare eftersmak, den här försvinner, lite vattnig. Klart mer spännande än Borgognon, men hade hoppats på mer "fyndfaktor", men det kanske kommer om 1-2år.

Skulle behöva några dugliga billiga viner, kanske får kolla upp dessa ändå, fast frun gillar ju mest fylligare viner...
 

J.Lidman

Medlem
Skulle behöva några dugliga billiga viner, kanske får kolla upp dessa ändå, fast frun gillar ju mest fylligare viner...
Förstår vad du är ute efter, gillar lillebror brogogno langhe rosso bättre
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/borgogno-7038401
Och även, vet inte om jag törs säga det här,
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/le-passole-7337901
samt
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/poliziano-vino-nobile-di-montepulciano-214401

:cool:
 

Mats

Gone todash....
Idag dricker vi billigt!
Visa bifogad bild 11631
Terre d'Argile 2015
Choklad och körsbär i näsan, bitig doft(köttig). Pigg och fräsch i munnen, väldigt kort eftersmak. Hade vilja ha en längre och djupare eftersmak, den här försvinner, lite vattnig. Klart mer spännande än Borgognon, men hade hoppats på mer "fyndfaktor", men det kanske kommer om 1-2år.
2010an blev färdig att drickas i våras. Har druckit 7 st av den sedan 2012 och sista året har det verkligen hänt saker med den. Nu vet jag inte hur 2015 står sig mot 2010 men en liten hint kanske det ger om vilken lagringstid den kan behöva för att mogna till och integrera ihop sig.
 

chambertin

Medlem
Idag dricker vi billigt!

Visa bifogad bild 11631
Terre d'Argile 2015
Choklad och körsbär i näsan, bitig doft(köttig). Pigg och fräsch i munnen, väldigt kort eftersmak. Hade vilja ha en längre och djupare eftersmak, den här försvinner, lite vattnig. Klart mer spännande än Borgognon, men hade hoppats på mer "fyndfaktor", men det kanske kommer om 1-2år.

2010an blev färdig att drickas i våras. Har druckit 7 st av den sedan 2012 och sista året har det verkligen hänt saker med den. Nu vet jag inte hur 2015 står sig mot 2010 men en liten hint kanske det ger om vilken lagringstid den kan behöva för att mogna till och integrera ihop sig.
Har precis som @Mats inte provat 2015 men väl 2010, 2007 och 2006. Fick fatt på några 2006 för ett år sedan och dom var i högsta grad väldigt njutbara även efter 10 år. Inget att spara speciellt mkt längre än så men vinet brukar helt klart ha potential att utvecklas i 5-10 år i bra årgångar vilket ju 2015 bör vara hos en kvalitetsproducent som Janasse.
Får du möjlighet att prova deras CdR "Les Garrigues" så tveka inte även om prislappen är som en enkel C9dP. Kvaliteten är defintivt i paritet med prislappen.
 

MagnusH70

Medlem
Förra helgen fick jag lite feeling och tänkt att det är dags att göra lite plats i källaren. Det blev löjrom till förrätt, lammstek med potatisgratäng som huvudrätt och svarta vinbärsmousse till efterrätt.

IMG_20171126_012220.jpg

Diebolt-Vallois BdB 1999 var fin mognad på, trevlig. Kan sparas något år till om man vill. 92p

Leoville Las Cases 1999 var kvällen höjdare, ceder, tobak och kaffe, tillsammans med härligt koncentrerad frukt och underbar balans. 95p

Palmer 1989 hade jag stora förväntningar på, men den saknade lite av frukten som LLC hade. Dock mycket typiska toner av skog och ceder. 93p

Som avslutning var 2001 Gewürztraminer SGN från Dom Weinbach bra. Den hade som väntat en mycket komplex doft och smak, med typiska toner. Dock lite för lite botrytis. Matchade efterrätten ganska bra. 91p
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2013 Snake + Herring Cannonball

Tänk att en så ful och okonventionell etikett kan uppvisa så mycket klassisk bdx-karaktär!

Jordigt med mängder av dammiga bibliotekstoner inklusive trycksvärtan från det nypublicerade materialet. Kissiga svarta vinbär, ceder, grillad röd paprika och lite tjära. Medelfylligt med bra fräschör och lång fin smak. Klart bättre än etiketten indikerar och den som gillar Bordeaux borde ge det en chans anser jag! (90p)
 
Toppen