Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hur bra är då Brunello 2012 när man testar hela flaskor?
brunello 2012.jpg

2012 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino: doft av tryffel och läder. Smak av körsbär, läder och en hel del fat. Bra syra, koncentrerad frukt, elegant, klart drickvänligt redan nu. Smakar BRA Toscana!
2012 Castiglion del Bosco Brunello di Montalcino: doft av körsbär och rosor, detsamma gäller smaken. Massiv syra och snygg frukt. I sällskapet, ytterst varsamt fatat. Stramt och elegant, gott, vinner nog mest på lagring i gruppen. Kan lätt bluffa in sig som en bra Barolo.
2012 Fattoi Brunello di Montalcino: Fat-Oj! Här snackar vi fat, finns dock tillräckligt med frukt för att hålla ihop det hela. Rioja Gran Reserva på Sangiovese. Finns på 85 systembolag och det kan man förstå. Det här är publikt, saknar de andras elegans, men är ändå ett bra och charmigt vin.
Vilken var då bäst? Mellan Castiglion och Piccolomini är det hyfsat jämnt, kanske ett extra + till Piccolomini. Båda är väldigt bra, kommer att fylla på med fler. Fattoi är en annan typ av vin, bra, men i i närheten kvalitetsmässigt.
Slutsatsen är att Brunello 2012 är riktigt bra - vilken man väljer beror på personliga preferenser - risken för att göra fel är liten.
 
Last edited:

J.Lidman

Medlem
Hur bra är då Brunello 2012 när man testar hela flaskor?
Visa bifogad bild 11639
2012 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino: doft av tryffel och läder. Smak av körsbär, läder och en hel del fat. Bra syra, koncentrerad frukt, elegant, klart drickvänligt redan nu. Smakar BRA Toscana!
2012 Castiglion del Bosco Brunello di Montalcino: doft av körsbär och rosor, detsamma gäller smaken. Massiv syra och snygg frukt. I sällskapet, ytterst varsamt fatat. Stramt och elegant, gott, vinner nog mest på lagring i gruppen. Kan lätt bluffa in sig som en bra Barolo.
2012 Fattoi Brunello di Montalcino: Fat-Oj! Här snackar vi fat, finns dock tillräckligt med frukt för att hålla ihop det hela. Rioja Gran Reserva på Sangiovese. Finns på 85 systembolag och det kan man förstå. Det här är publikt, saknar de andras elegans, men är ändå ett bra och charmigt vin.
Vilken var då bäst? Mellan Castiglion och Piccolomini är det hyfsat jämnt, kanske ett extra + till Piccolomini. Båda är väldigt bra, kommer att fylla på med fler. Fattoi är en annan typ av vin, bra, men i i närheten kvalitetsmässigt.
Slutsatsen är att Brunello 2012 är riktigt bra - vilken man väljer beror på personliga preferenser - risken för att göra fel är lien.

Om du ställer dessa 3 mot Caprili brunello di montalcino 2012 (som kommer på den 8 dec) är det samma slutsats med fördel för Piccolomini?
 

Swedish

Medlem
Visa bifogad bild 11637
2013 Snake + Herring Cannonball

Tänk att en så ful och okonventionell etikett kan uppvisa så mycket klassisk bdx-karaktär!

Trots min klara konservatism är jag inte helt negativ till etiketterna... Vinerna är riktigt bra med ur minnet en kul Riesling bland annat. Stort plus för namngivningen av vinerna som är hämtade från New Order, Pixies, Massive Attack mfl. (i ditt fall Breeders). Skulle gärna höra deras spellista...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Om du ställer dessa 3 mot Caprili brunello di montalcino 2012 (som kommer på den 8 dec) är det samma slutsats med fördel för Piccolomini?
Svår fråga, jag tror att det skulle vara hyfsat jämnt, men vill du ha en köprekommendation så gå på Piccolomini. Är i slutet av flaskan nu och den har levererat från första stund. Bäst är att köpa bägge och jämföra.
 
M

Mouton

Hur bra är då Brunello 2012 när man testar hela flaskor?
Visa bifogad bild 11639
2012 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino: doft av tryffel och läder. Smak av körsbär, läder och en hel del fat. Bra syra, koncentrerad frukt, elegant, klart drickvänligt redan nu. Smakar BRA Toscana!
2012 Castiglion del Bosco Brunello di Montalcino: doft av körsbär och rosor, detsamma gäller smaken. Massiv syra och snygg frukt. I sällskapet, ytterst varsamt fatat. Stramt och elegant, gott, vinner nog mest på lagring i gruppen. Kan lätt bluffa in sig som en bra Barolo.
2012 Fattoi Brunello di Montalcino: Fat-Oj! Här snackar vi fat, finns dock tillräckligt med frukt för att hålla ihop det hela. Rioja Gran Reserva på Sangiovese. Finns på 85 systembolag och det kan man förstå. Det här är publikt, saknar de andras elegans, men är ändå ett bra och charmigt vin.
Vilken var då bäst? Mellan Castiglion och Piccolomini är det hyfsat jämnt, kanske ett extra + till Piccolomini. Båda är väldigt bra, kommer att fylla på med fler. Fattoi är en annan typ av vin, bra, men i i närheten kvalitetsmässigt.
Slutsatsen är att Brunello 2012 är riktigt bra - vilken man väljer beror på personliga preferenser - risken för att göra fel är liten.
Brunello i min klass
 
Visa bifogad bild 11648

Drack ett par budget alternativ i kväll, bägge i spannet 140-180 så kallade vardagsviner. Bägge inponerar, Montasseu lite mer än bdx, läste någonstans att nån störde sig på en nöt karaktär i Montesseau?? Inte ljus ch i mitt fall i a f
Montessau gillade jag inget vidare, frun tycker det smakade direkt illa (som att slicka på en lyktstolpe)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Trots min klara konservatism är jag inte helt negativ till etiketterna... Vinerna är riktigt bra med ur minnet en kul Riesling bland annat. Stort plus för namngivningen av vinerna som är hämtade från New Order, Pixies, Massive Attack mfl. (i ditt fall Breeders). Skulle gärna höra deras spellista...
Varje etikett kräver sin historia. Du gjorde den just både snyggare och mer intressant! :)
 
Ja smaken är som baken:) jag drack 2014 för ett par månader sen, den va inget vidare. Men 2015 är annorlunda, koncentrerad och lång, behöver tid. Min flaska öppnade jag flera timmar innan jag drack den, man borde hällt upp den på karaff dagen innan
Jo den var bättre efter ett par nätter i kylen
 

Bastardo

Medlem
Hur bra är då Brunello 2012 när man testar hela flaskor?
Visa bifogad bild 11639Vilken var då bäst? Mellan Castiglion och Piccolomini är det hyfsat jämnt, kanske ett extra + till Piccolomini. Båda är väldigt bra, kommer att fylla på med fler. Fattoi är en annan typ av vin, bra, men i i närheten kvalitetsmässigt.
Slutsatsen är att Brunello 2012 är riktigt bra - vilken man väljer beror på personliga preferenser - risken för att göra fel är liten.
Tusen tack för en jättefin jämförelse! Jag har också fått den bilden, (genom att läsa på nätet), att årgången är lysande. Brukar försöka hitta flera stycken pålitliga omdömen om de viner, som jag inte har kunskap sen förut. Då har man lite på fötterna, alla fall, när man ska besluta vilket vin man ska satsa på.
En liten undran bara: hur länge ska man lufta vinet i en dekanter innan man dricker den? Alltså om det ska drickas inom några månader och inte vänta att den blir lite mognare. T.ex. Piccolomini.
 

Wintermute

Medlem
Château La Reyne L'Excellence 2014. Jag visste egentligen att det inte var dags att öppna den, men... Efter fem minuter i glaset är det mycket slånbär, lingon, omogna blåbär, lite kryddor (kryddpeppar, nejlikor, kanske muskot) och ganska mycket aceton. Och stenhårda tanniner. Funkade ganska bra till Brie de Meaux och en galet mogen Morbier. Den halva flaska som är kvar skall få en timme i karaff i morgon. Den flaska som ligger i källaren får ligga till 2020 eller så.
Efter en vecka på köksbänken är det påtagligt mer harmoniskt och sammanhängande.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tusen tack för en jättefin jämförelse! Jag har också fått den bilden, (genom att läsa på nätet), att årgången är lysande. Brukar försöka hitta flera stycken pålitliga omdömen om de viner, som jag inte har kunskap sen förut. Då har man lite på fötterna, alla fall, när man ska besluta vilket vin man ska satsa på.
En liten undran bara: hur länge ska man lufta vinet i en dekanter innan man dricker den? Alltså om det ska drickas inom några månader och inte vänta att den blir lite mognare. T.ex. Piccolomini.
Just Piccolomini utvecklades förvånansvärt lite från första sippen till sista slatten. Den var bra från början till slut. Jag hade nog dekanterat knappt 2 timmar innan. Mer än så behövs definitivt inte.
Castiglion behöver mycket mer luft i nuläget, skulle inte förvåna mig om den är klart bättre dag 2-3.
 

Wintermute

Medlem
Musar 2006. Fruktdrivet, med mycket katrinplommon, svinstia och kanske lite blåbär. Eldigt slut med en aning vanilj.
Min första Musar. Det här är således mer värt som ett test av mig, än som ett test av vinet. Det funkade mycket bra till oxfilé, sötpotatisklyftor, kryddsmör, stekt brysselkål och blåmögelosten Montagnolo.
 

Bastardo

Medlem
Just Piccolomini utvecklades förvånansvärt lite från första sippen till sista slatten. Den var bra från början till slut. Jag hade nog dekanterat knappt 2 timmar innan. Mer än så behövs definitivt inte.
Castiglion behöver mycket mer luft i nuläget, skulle inte förvåna mig om den är klart bättre dag 2-3.
Tack så mycket, Innertällmo Bryggeri!
Nu är det bara en lämplig maträtt eller allra helst plockmat som ska väljas till Brunellon. :) Ska leta efter lite tips om sånt på nätet etc. men om någon skulle ha ett jättebra tips, så vore det himla kul att få! Helst relativt enkla maträtter med kött, chark, passande ostar osv. Inget lammkött, tack …
 
Toppen