Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece

Man vänjer sig.
Nu vill jag att forumet jobbar lite och sätter på er nördhatten för nu ska ni få en quiz att lösa!

Dricker just nu en oerhört trevlig och garderobslagrad barbaresco som köptes i Köpenhamn maj 2014 för strax över trehunkan (om jag inte minns fel). Saken är bara den att det enligt etiketten är någon form av "basbarbaresco" utan något specifikt läge angett.

Visa bifogad bild 11697
2009 Ca' del Baio Barbaresco

Trots att det troligtvis är ett någorlunda enkelt vin – gissningsvis – levererar det en guldkantad upplevelse med det mesta man kan önska från en riktigt bra nebbiolo! Problemet är bara att det inte finns en enda notis om just det här vinet på hela internet. Kan inte ens hitta det på producentens hemsida med rätt beteckning, dvs en generisk barbaresco. Tycker dock det är lite för bra för att vara så pass enkelt och vanligtvis brukar ju "basvarianterna" vara de som säljer mest och är lättast att hitta. Är det möjligen någon specialare gjord för en specifik butik eller liknande? Vad tror ni?

Järn och blod möter nypon, torkade körsbär, hibiskus och hallon marinerade i stjärnanisolja. Viss utveckling med uns tjära, muskot, läder, svamp och torkade kryddor. Stramt men med viss avrundning. Fin intensitet och föredömligt elegant. En lysande barbaresco som imponerar och som närmar sig sin ungdomspeak. (91p)
Spännande! Tror du är något på spåren. Låtom oss flashbackspekulera.

Den finns på Vivino, men många är egentligen Valgrande, som har samma färger på etiketten. Jag noterar att de som faktiskt har samma etikett som du, är användare från Danmark, och det är just årgång 2009 alla de checkar in. Och texten "Unfiltered" på sidan får mig också att undra, skriva på engelska sådär gör man ju inte frivilligt - kan det vara så att handlaren du köpte av fick en "Cuvée Danois" av lite blandade slattar det problematiska året 2009 - frukt man valt att klassa ned för att inte riskera att kompromettera kvalitén på de lägesbetecknade kanske (i sådana fall, kul att den levererade!), eller lägen som det blev för lite av för att göra en separat cuvée?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Spännande! Tror du är något på spåren. Låtom oss flashbackspekulera.

Den finns på Vivino, men många är egentligen Valgrande, som har samma färger på etiketten. Jag noterar att de som faktiskt har samma etikett som du, är användare från Danmark, och det är just årgång 2009 alla de checkar in. Och texten "Unfiltered" på sidan får mig också att undra, skriva på engelska sådär gör man ju inte frivilligt - kan det vara så att handlaren du köpte av fick en "Cuvée Danois" av lite blandade slattar det problematiska året 2009 - frukt man valt att klassa ned för att inte riskera att kompromettera kvalitén på de lägesbetecknade, kanske? (I sådana fall, kul att den levererade!)
En god teori!

Ett väldigt bra år i cuvée! ;)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
confuron short row.jpg

Var tvungen att kolla om det man gillar på en räser-provning på systembolaget även funkar i verkligheten. Lite enkel Bourgogne som referens:
2013 Jean-Jacques Confuron Côte de Nuits Villages Les Vignottes: Doft av hallonbuske och varma jordgubbar, med lite luft kommer hallonen och jordgubbarna i smaken också. Fänkål och mandel, lite bläck, syran sitter där den ska, allt du vill ha i en Beaune !?!, klart inne i drickfönstret. 90p
2015 Fox Creek Shiraz Short Row: Gillade den här på nyhetsprovningen. Doft av svartvinbärsbuske i solsken med en fet salami och ett lätt drag av eucalyptus. I smaken finns varma svarta vinbär, fazers lakrits, olivspad, kanel, salami, skinnfåtöljer, svartpeppar, timjan och rosmarin. Syran är tyvärr inte riktigt på topp, men tanninerna är helt färdiga. Vad ä då slutomdömet efter en halv flaska? Ja, det är väldigt svårbedömt, det finns en massiv frukt, inga söta drag, massor av kryddighet, snälla tanniner, obalanserad syra. Det är väldigt charmigt, helt moget, men den svaga syran gör att elegansen saknas. I rätt sammanhang är det här bra, fint julvin, men mot Confuron står det sig slätt för mig, (men kanske inte för 99 % av Sveriges befolkning). Låter bli att sätta betyg.
 

LeChat

Medlem
49C20480-573C-4556-8631-09A575893895.jpeg

2008 Domaine de Chevalier

Bordeaux i glaset och en blodig oxfile på tallriken då mår man riktigt bra. Knappt tioårig Bordeaux med allt på plats och verkligen njutbar. Det är bara att bocka av samtliga Bordeauxmarkörer Lite mer funk i eftersmaken än vad jag är van vid. Attans god! :)
 

grappa

Medlem
20171202_200522[1].jpg

Heimbourg, 2007; Gyllengul färg. Stor doft av persikor, honung, kaprifol, parfym, .... Härlig smak av söta bär, litchi, honungskaka, .... Ett underbart vin och fantastiskt spänstigt trots viss ålder. Kvalitet 94 p, tycke och smak 97 p. Outstanding!
Doreas Riesling; Ljusgult. Doft av gröna äpplen, viss dieselton, en antydan till vanilj. Bra syra och mycket gröna äpplen i smaken. Helt OK men lite tunn. Kvalitet 83 p, tycke och smak 83 p.
Altesino; Tydlig tegel. Doft av körsbär, söt frukt och vinbär. Bra frukt, viss syra, vinbär, körsbär och lite lingonbeska i eftersmaken. 2006an var riktigt bra, 2007an helt OK, 2008an en besvikelse. Här är Altesino tillbaka i gammal god form. Kvalitet 88 p, tycke och smak 89 p.
Chasse-Spleen; Rubinröd färg. Stor doft av röda vinbär, tobak, cederträ och lite vanilj. Bra bett i såväl syra som tanniner, bra balans. Frukten står bra upp mot syran, röda vinbär, en liten kvistighet i den långa eftersmaken. Ett riktigt bra vin. Kvalitet 89 p, tycke och smak 90 p.
 

Silenos

Medlem
IMG_0845.JPG
Aj då... det är ju duktigt störande när redan kanoniserade producenter visar sig förtjäna sin status.

I sin ungdom var det här vinet rätt träligt: med en rejäl fruktmognad och allmänt varmodlad känsla, och Ponsot skördar (ade?) ju också tvärsist i hela cote d'or. Men nu, nu har det hittat hem (förvånande tidigt får man ändå säga (tack och lov)). Elegans och mild värme, utan fläsk. Ett riktigt vintervin, utan att behöva hemfalla åt knep som 16% pang. Kashmirull på flaska.
 
Last edited:

Rexel

Medlem
2008 Accomasso Barolo Riserva
Börjar komma till sin rätt och drickfönster enligt mina smakpreffar.
Initialt lite sluten med fantastisk doft, men med viss alkoholhetta. Med luft total balans, målarlåda, lakrits, körsbär, vitpeppar, blommigt....doft växlar, nya saker tillkommer hela tiden. Skön balanserad syra och längd, hettan finns i bakgrunden efter någon timmas luft, men inget negativt.....bra skit detta;)
93B99F2D-B69B-4D69-97E6-D870444879C6.jpeg
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 11706
Heimbourg, 2007; Gyllengul färg. Stor doft av persikor, honung, kaprifol, parfym, .... Härlig smak av söta bär, litchi, honungskaka, .... Ett underbart vin och fantastiskt spänstigt trots viss ålder. Kvalitet 94 p, tycke och smak 97 p. Outstanding!
Doreas Riesling; Ljusgult. Doft av gröna äpplen, viss dieselton, en antydan till vanilj. Bra syra och mycket gröna äpplen i smaken. Helt OK men lite tunn. Kvalitet 83 p, tycke och smak 83 p.
Altesino; Tydlig tegel. Doft av körsbär, söt frukt och vinbär. Bra frukt, viss syra, vinbär, körsbär och lite lingonbeska i eftersmaken. 2006an var riktigt bra, 2007an helt OK, 2008an en besvikelse. Här är Altesino tillbaka i gammal god form. Kvalitet 88 p, tycke och smak 89 p.
Chasse-Spleen; Rubinröd färg. Stor doft av röda vinbär, tobak, cederträ och lite vanilj. Bra bett i såväl syra som tanniner, bra balans. Frukten står bra upp mot syran, röda vinbär, en liten kvistighet i den långa eftersmaken. Ett riktigt bra vin. Kvalitet 89 p, tycke och smak 90 p.
Hur tycker du Chasse-Spleen -09 står sig mot sina äldre syskon från 90-talet ?
 

chambertin

Medlem
2008 Accomasso Barolo Riserva
Börjar komma till sin rätt och drickfönster enligt mina smakpreffar.
Initialt lite sluten med fantastisk doft, men med viss alkoholhetta. Med luft total balans, målarlåda, lakrits, körsbär, vitpeppar, blommigt....doft växlar, nya saker tillkommer hela tiden. Skön balanserad syra och längd, hettan finns i bakgrunden efter någon timmas luft, men inget negativt.....bra skit detta;)
Visa bifogad bild 11708
Brukar ju vara bra skit det där. :)
Set du ngn utveckling hos den här -08 från Accomasso jfrt med dom vi druckit förut ?
 
IMG_3056.JPG

Inspirerad av diskussionen om inte-så-dyra-viner för någon vecka sedan prövade jag två flaskor från ett av småpartiersläppen som inte kostade mer än 139 kr + en saint-lô Simplement Nature, en riktig odd bird i sammanhanget. Illustrerad på bild är också de halvcentimetertjocka vinglasen jag tänkte ersätta med några spiegelau i julklapp till min gamla mor.

Montessu Agricola Punica IGT 2015
Rätt mycket smörkräm och arméns hudsalva. Litet granolja och mogna björnbär. I munnen är det riktigt lyxig textur, mjuk, fin smyger sig på. Dock trist slut som faller ihop. Jag kan se hur man kan tycka verkligen olika om detta. 84 poäng.

Bricco dei Guazzi Piemonte Albarossa 2015

Ännu mer ekad än Montessu. Extra mörk choklad, mörka bär, rätt bitter och örtkärv. Behöver nog litet tid och en grillad biff. Inte riktigt min kopp té. 81 poäng.

Francois Saint-Lô vin de France Simplement Nature 2013

Härlig: precis som ett cab Franc-igt naturvin från Loire ska smaka; friskt, bärigt, gröna, örtiga drag med massor av syra som lyfter och absolut ingen ek, volatila syror, blekröd färg. Inte superkomplext men väldigt fint i sin kategori. 88 poäng.

 
ja, mycket bra! faktiskt rätt mycket frukt där också och egentligen bättre än de 88 poäng jag delade ut när jag tänker efter. jag kollade vin och naturs hemsida, men hittade inget så vet inte om någon i Sverige importerar. Denna flaska inköpt i Paris på Les Caves du Pantheon.
 

Petra

Medlem
ja, mycket bra! faktiskt rätt mycket frukt där också och egentligen bättre än de 88 poäng jag delade ut när jag tänker efter. jag kollade vin och naturs hemsida, men hittade inget så vet inte om någon i Sverige importerar. Denna flaska inköpt i Paris på Les Caves du Pantheon.
Har du tips på något liknande som går att få tag på från Sverige?
 
Toppen