Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Rexel

Medlem
Brukar ju vara bra skit det där. :)
Set du ngn utveckling hos den här -08 från Accomasso jfrt med dom vi druckit förut ?
Jämfört med förra -08 jag drack tycker jag den var mer balanserad nu. Bättre än -09’an, men ganska lika.
Har du druckit ngn själv senaste tiden?
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2014 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas

Slank kvalitetsbeaujolais spontant. Fräscha örter, omogna björnbär och röda vinbär med uns köttighet, lakrits, kaffe och jordig viol. Lång, intensiv och fokuserad smak med hyfsat slank kropp. Friska syror och lätt struktur. Slinker ner både lätt och snabbt med stor njutning, men prislappen känns alldeles för hög. Saknar framför allt komplexitet i aromen. I munnen är det formidabelt balanserat och läckert. Köp hellre en bojo av toppklass för pengarna! (89p)

image.jpeg

2015 Newton Johnson Pinot Noir

Bedårande arom med krutiga fat, rostade mandlar, flinta, nougat och sandelträ. Tranbärsjuice, lingon, rotfrukt och skogshallon av läckert slag. Får vibbar av vit (!) bourgogne av klass. Lite tysk terroir likaså. Fin balans med hög syra och lätt, på gränsen till anemisk kropp. Transparent och läskande vin med perfekt prislapp. Ett kap om man gillar elegant, men tydligt fatad pinot, vilket jag gör! (87p)
 

Skrutt

Medlem
Visa bifogad bild 11710
2014 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas

Slank kvalitetsbeaujolais spontant. Fräscha örter, omogna björnbär och röda vinbär med uns köttighet, lakrits, kaffe och jordig viol. Lång, intensiv och fokuserad smak med hyfsat slank kropp. Friska syror och lätt struktur. Slinker ner både lätt och snabbt med stor njutning, men prislappen känns alldeles för hög. Saknar framför allt komplexitet i aromen. I munnen är det formidabelt balanserat och läckert. Köp hellre en bojo av toppklass för pengarna! (89p)

Visa bifogad bild 11711
2015 Newton Johnson Pinot Noir

Bedårande arom med krutiga fat, rostade mandlar, flinta, nougat och sandelträ. Tranbärsjuice, lingon, rotfrukt och skogshallon av läckert slag. Får vibbar av vit (!) bourgogne av klass. Lite tysk terroir likaså. Fin balans med hög syra och lätt, på gränsen till anemisk kropp. Transparent och läskande vin med perfekt prislapp. Ett kap om man gillar elegant, men tydligt fatad pinot, vilket jag gör! (87p)
Intressant och första gången seglen slakas för Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas vad jag har hört. Har du testat 2013 - synnerligen elegant och intensivt tyckte jag - och kan jämföra? Det här är annars ett av de få viner från 8 dec-släppet som jag funderat på att köpa fler än en flaska av. (Det fanns så mycket gött att kostnaden skulle bli för hög om jag köpte flera av alla, även om jag alltid tyckt att två st. är den normala kvantiteten för ett exklusivare vin.)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant och första gången seglen slakas för Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas vad jag har hört. Har du testat 2013 - synnerligen elegant och intensivt tyckte jag - och kan jämföra? Det här är annars ett av de få viner från 8 dec-släppet som jag funderat på att köpa fler än en flaska av. (Det fanns så mycket gött att kostnaden skulle bli för hög om jag köpte flera av alla, även om jag alltid tyckt att två st. är den normala kvantiteten för ett exklusivare vin.)
Jag gillade vinet utan tvekan, men något saknades i komplexiteten för att spräcka 90-spärren. Med tanke på den fina koncentrationen och intensiteten, kan det mycket väl utvecklas väl med några år på rygg!
 

Skrutt

Medlem
Jag gillade vinet utan tvekan, men något saknades i komplexiteten för att spräcka 90-spärren. Med tanke på den fina koncentrationen och intensiteten, kan det mycket väl utvecklas väl med några år på rygg!
Med risk för att dröja för mycket vid den infama pv-frågan vore det intressant att ställa denna mot Bouland från samma släpp. 2013 Caborcas var vi dock fler än en som tyckte vette mot syrah trots slankheten du nämnde.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Med risk för att dröja för mycket vid den infama pv-frågan vore det intressant att ställa denna mot Bouland från samma släpp. 2013 Caborcas var vi dock fler än en som tyckte vette mot syrah trots slankheten du nämnde.
Ja, det hade varit superintressant! Fick mycket lite syrahvibbar (inte frun heller), och normalt sett brukar mencia alltid få mig till norra Rhône. Frun fick det blint och gick direkt till gamay och beaujolais, men tyckte det var ett enklare vin än vad jag tyckte. Hon rankade sydafrikanen snäppet högre till och med. Båda helt blint. Hon är dock inte så analytisk utan går mest på känsla, men hon är allt annat än lättlurad när det kommer till kvalitet. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

Williams & Humbert Jalifa Amontillado Solera Especial 30 Años

Jag har lovat att bli bättre på att skriva om, och dricka, sherry. Här har ni ett magiskt exempel på heltorr och aningen salt amontillado när den är som absolut bäst. Har utvecklats som en manzanilla (biologisk utveckling under flor) i en uråldrig solera bestående av 9 criaderas (antal soleraetapper) i Sanlucar för att sedan fortsätta att utvecklas oxidativt i Jerez i en solera bestående av 6 criaderas. Upplagt för läcker komplexitet och det märks utan tvekan!

Mandel, bränt socker, kumarin, nypon, aprikos, kamomill, sultanrussin, dill, vanilj, råtobak och gåslever. Torrt, aningen salt och eldigt utan överdrift. Fantastiskt bra! Magiskt bra längd. Mer oloroso än amontillado stilmässigt. En elegant palo cortado hade jag nog gissat blint. Svårt med poäng, men minns inte att jag har druckit en bättre sherry på år och dar. En bra bit över 90p spontant (92-94), men jag famlar här och känner inte att jag kan stå bakom siffran. Vad säger @Mats? Har du någon känsla och har du provat?

Dracks utan tilltugg som avslutning på kvällen.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB:
20171208 flight 1.jpg

Flight 1:
2013 Felton Road Chardonnay Block 2
2013 Roses de Jeanne / Cédric Bouchard Champagne Blanc de Noirs Côte de Val Vilaine
2010 Camille Bonville Cuvées Camille
2006 Dönnhoff Niederhäuser Hermannshöhle Riesling Spätlese
1999 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill


Dönnhoff knep flight-segern, 0 röster på Winston!?!
20171208 flight 2.jpg

Flight 2:
2010 Failla Syrah Estate Vineyard
2012 Alonso del Yerro Ribera del Duero
2014 Dominio del Aguila Ribera del Duero Reserva
2012 Penfolds Shiraz St. Henri
1990 Château Clerc Milon

Segern till Clerc Milon
20171208 flight 3.jpg
Flight 3
2012 Château La Tour-Martillac
2014 Marimar Estate (Marimar Torres) Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard
2009 Simon Maye & Fils Syrah Vieilles Vignes
2013 Alexander Laible Spätburgunder Reserve ***
2000 Château La Tour-Martillac

Delad seger mellan La Masia och 2000 La Tour-Martillac
20171208 flight 4.jpg

Flight 4:
2012 Paul Lato Syrah The Last Kiss
2011 Château Rieussec
2009 Château Guiraud

Knapp vinst för Guiraud

La Masia knep WOTN, men alla viner höll väldigt hög klass.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagens BYOB:
Visa bifogad bild 11712
Flight 1:
2013 Felton Road Chardonnay Block 2
2013 Roses de Jeanne / Cédric Bouchard Champagne Blanc de Noirs Côte de Val Vilaine
2010 Camille Bonville Cuvées Camille
2006 Dönnhoff Niederhäuser Hermannshöhle Riesling Spätlese
1999 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill


Dönnhoff knep flight-segern, 0 röster på Winston!?!
Visa bifogad bild 11714
Flight 2:
2010 Failla Syrah Estate Vineyard
2012 Alonso del Yerro Ribera del Duero
2014 Dominio del Aguila Ribera del Duero Reserva
2012 Penfolds Shiraz St. Henri
1990 Château Clerc Milon

Segern till Clerc MilonVisa bifogad bild 11715 Flight 3
2012 Château La Tour-Martillac
2014 Marimar Estate (Marimar Torres) Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard
2009 Simon Maye & Fils Syrah Vieilles Vignes
2013 Alexander Laible Spätburgunder Reserve ***
2000 Château La Tour-Martillac

Delad seger mellan La Masia och 2000 La Tour-Martillac
Visa bifogad bild 11716
Flight 4:
2012 Paul Lato Syrah The Last Kiss
2011 Château Rieussec
2009 Château Guiraud

Knapp vinst för Guiraud

La Masia knep WOTN, men alla viner höll väldigt hög klass.
Kul att La Masia lyckades knipa titeln. Riktigt bra jänkarpinne!
 

Mats

Gone todash....
Visa bifogad bild 11713
Williams & Humbert Jalifa Amontillado Solera Especial 30 Años
Svårt med poäng, men minns inte att jag har druckit en bättre sherry på år och dar. En bra bit över 90p spontant (92-94), men jag famlar här och känner inte att jag kan stå bakom siffran. Vad säger @Mats? Har du någon känsla och har du provat?
Ser på CT att jag gav den 91 p, dvs riktigt riktigt bra men inte så jag föll av stolen. Skrev ingen TN utan gav bara poäng och det brukar betyda att det är ett vin jag inte tänker köpa igen och därför inte ids sitta och analysera på det sättet, men i det här fallet var det nog att det levererade som väntat och jag kan köpa det igen bara på poängen.

Sitter nu och funderar på vilken av dessa som ska öppnas i kväll.

IMG_0744.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ser på CT att jag gav den 91 p, dvs riktigt riktigt bra men inte så jag föll av stolen. Skrev ingen TN utan gav bara poäng och det brukar betyda att det är ett vin jag inte tänker köpa igen och därför inte ids sitta och analysera på det sättet, men i det här fallet var det nog att det levererade som väntat och jag kan köpa det igen bara på poängen.

Sitter nu och funderar på vilken av dessa som ska öppnas i kväll.

Visa bifogad bild 11717
Palo cortadon! Den brukar ju vara fin!
 
Ser på CT att jag gav den 91 p, dvs riktigt riktigt bra men inte så jag föll av stolen. Skrev ingen TN utan gav bara poäng och det brukar betyda att det är ett vin jag inte tänker köpa igen och därför inte ids sitta och analysera på det sättet, men i det här fallet var det nog att det levererade som väntat och jag kan köpa det igen bara på poängen.

Sitter nu och funderar på vilken av dessa som ska öppnas i kväll.

Visa bifogad bild 11717
jag gav också Jalifas 30-åriga Amontillado 91 poäng men kunde nog varit mer frikostig. Dock tyckte jag att Equipo Navazos La Bota #58 Sanlucar Amontillado var ett par strå vassare. Ännu mer karamellig komplexitet på näsan och ännu torrare Fino-känsla i munnen. kan bli återinvestering i båda!
 

Skrutt

Medlem
Sitter nu och funderar på vilken av dessa som ska öppnas i kväll
Angenäma bekymmer. Själv dricker jag igår och idag 2009 Ch Fombrauge från Saint-Emilion och den är för tidigt öppnad. Härliga plommon kretsar kring smått radioaktiva tanniner av aska - lite för "brawny" för min smak även på dag #2. Men man anar lite godare nyanser i grusigheten, som pennvässarkrull och vinbärsblad. Vi ska se om lite krubb kan harmoniera med drycken.
 
Visa bifogad bild 11710
2014 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas

Slank kvalitetsbeaujolais spontant. Fräscha örter, omogna björnbär och röda vinbär med uns köttighet, lakrits, kaffe och jordig viol. Lång, intensiv och fokuserad smak med hyfsat slank kropp. Friska syror och lätt struktur. Slinker ner både lätt och snabbt med stor njutning, men prislappen känns alldeles för hög. Saknar framför allt komplexitet i aromen. I munnen är det formidabelt balanserat och läckert. Köp hellre en bojo av toppklass för pengarna! (89p)

Visa bifogad bild 11711
2015 Newton Johnson Pinot Noir

Bedårande arom med krutiga fat, rostade mandlar, flinta, nougat och sandelträ. Tranbärsjuice, lingon, rotfrukt och skogshallon av läckert slag. Får vibbar av vit (!) bourgogne av klass. Lite tysk terroir likaså. Fin balans med hög syra och lätt, på gränsen till anemisk kropp. Transparent och läskande vin med perfekt prislapp. Ett kap om man gillar elegant, men tydligt fatad pinot, vilket jag gör! (87p)

Kul: jag fastnade också för Newton Johnson Pinot-Parfym. As Caborcas version 2012 tyckte jag var grym och faktiskt värd priset, men tror att jag betalade litet mindre än de 369 kr den kostar nu. Gillar verkligen denna svalare stil av mencia, snarare än den kralliga och sötfruktiga stilen.
 
Har du tips på något liknande som går att få tag på från Sverige?
hejsan! Inte så mycket på bolaget, tycker att de röda loire-viner från Chinon, Saumur etc som oftast återfinns där som t ex Couly-Dutheil, Druet, Dom de Rocheville ofta har litet för mycket ek för sitt eget bästa (även om jag har kommit hem mer än en gång med någon flaska av dessa i ryggsäcken, varmt rekommenderad av trevlige Nenad Eklangare på PK-huset).:)

En producent som kanske inte är lika extrem som Saint-Lô, men åt det hållet, och som jag gillar skarpt och som fortfarande är några av de bättre värdena på vin i Sverige: Dom Breton. Tror att nu finns både Galichets och Nuits d'ivresse på bolaget och de brukar vara toppen, även om man kanske ska vänta litet med att dricka dem.

Pompette och Vin&Natur har ibland mix-lådor med röda viner från Loire. Vet inte om någon på forumet har provat Ch de Hureau som Pompette har släppt nu t ex? I den senaste blandlådan återfinns stilrena och knastertorra Olga Raffault (som jag gillar även om vissa hävdar att det blivit litet sämre sen Olga själv gick bort).

Annars kan du prova privatimport av Sebastian Bobinet (Wine Trade) eller Jerome Saurigny (Vin&Natur). De är kompromisslösa, kalkstinna, svavelbefriade och friska så att det sjunger i gaddarna. grymma med litet cheez och cold cuts. Bäst är att skriva till Vin&Natur och be dem om tips.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Ser på CT att jag gav den 91 p, dvs riktigt riktigt bra men inte så jag föll av stolen. Skrev ingen TN utan gav bara poäng och det brukar betyda att det är ett vin jag inte tänker köpa igen och därför inte ids sitta och analysera på det sättet, men i det här fallet var det nog att det levererade som väntat och jag kan köpa det igen bara på poängen.

Sitter nu och funderar på vilken av dessa som ska öppnas i kväll.

Visa bifogad bild 11717
Öppna alla tre såklart !
 
Toppen