Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wintermute

Medlem
Musar 2006. Fruktdrivet, med mycket katrinplommon, svinstia och kanske lite blåbär. Eldigt slut med en aning vanilj.
Min första Musar. Det här är således mer värt som ett test av mig, än som ett test av vinet. Det funkade mycket bra till oxfilé, sötpotatisklyftor, kryddsmör, stekt brysselkål och blåmögelosten Montagnolo.
...och därmed mitt första asiatiska vin:cool:
 

Pontus

Medlem
20171202_183249.jpg

2004 Massolino Barolo Vigna Rionda Riserva. Underbar doft (årets sniff?) av röd frukt, viol, blod, björnklister och mint. Smak av röd frukt, mandlar och körsbärskärna. Lite blommiga toner och ett örtigt och lite stramt avslut. Långsamt avklingande eftersmak, härlig komplexitet. Magi till en köttbit när tanninerna rundas av. Ännu en bit kvar till toppen, vinner en del på en halvtimme i glaset. 94p+.
 
Last edited:
V

Vincent H

Hade några goda vänner över på besök och det blev en salig blandning av gott vin, mat och sällskap. Kan vara så att mina noter är lite off några av flaskorna av förklarliga anledningar :)
Också första gången jag försöker på mig beskrivningar samt parkerskalan!

2004 Alfred Gratien Millesimé, Champagne

Hade ganska stora förväntningar på denna då jag hört mycket gott om den. Kort och gott så levererade den absolut och med potential till att bli några extra om man orkar vänta. Skulle absolut kunna tänka mig köpa flera och lägga undan
Fin mouss med härlig syra och toner av mycket gula äpplen, en viss nötighet och härlig brödighet. 90p

NV Paul Déthune GC BdN, Champagne

Provade min första av denna som småparti på bolaget och flasklagrade den i 2 år rumstempererad och då fick den underbara mognadstoner med choklad och rostade nötter. Den som dracks nu hade lagrats runt 9 månader och jag tycker personligen den skulle lagras mer, men den var riktigt god.
Mycket fruktighet med lite lägre syra än Gratien, dominerad av gula äpplen, lite smörig med lång eftersmak. 89p

2004 Chateau D'Arlay Blanc Tradition, Jura

Har faktiskt aldrig provat något liknande och detta var verkligen en upplevelse då jag älskar sherry. Ett otroligt fynd för vad lite den kostar egentligen.
Härlig nötighet med den typiska fino karaktären, doftar ändå väldigt friskt med inslag av lite mognare äpplen, stenig mineralitet och en hög fin syra. Mycket gott! :) 91p

2013 Juliusspital Volkacher Karthäuser Weissburgunder GG, Franken

Ett vin jag haft ett tag men som jag inte provat innan, blev glatt överraskad då den hade en fin färg och en otrolig mognad för att vara en 2013.
Får lite toner av fat som ligger lite subtilt i bakgrunden men fokus är den nästan varma gula frukten som kommer i näsan. Mycket persika och päron med en nästan varmkryddig ton. Bra balans i vinet och den har säkert mycket mer att ge men var överraskande god nu. 92p

2012 A. Christmann Gimmeldinger Mandelgarten Riesling GG, Pfalz

En gammal favorit som jag gillar att bjuda på och den levererar som vanligt.
Mycket stenig mineral angriper näsan först, sen får man gå en resa genom vinet och hitta alla smaker som känns som att de aldrig tar slut. En hög syra men som ändå är balanserad av den kraftiga stenfrukten som finns i vinet, mjukare citrus som grillad citron, persika, mango och svaga petroleumtoner. Himmelsk gott! 94p

24259441_10155467194392659_377250538_o.jpg


2015 Riecine Chianti Classico, Toscana
Ett vin jag aldrig provat som min sambo hade med sig från Italien, en lurig i blindprovning då den inte fatlagrats utan legat på cement.
Väldigt elegant i doften med en hög men balancerad syra, mycket lätt röd frukt som körsbär, vildhallon, lite mognare jordgubbar med väldigt mjuka tanniner. 88p

2015 Georges Descombes Régnié Vieilles Vignes, Beaujolais

Från tidigare cavistelåda, då detta var en 15 så räknade jag med att den skulle vara ganska mastig, det visade sig vara sant. Har tidigare provat Château des Jacques Morgon Côte du Py 15 och den var nästintill som en tannat.
Till vinet så kommer den här pruttigheten fram direkt i glaset med lite gödsel och med en fin solmogen fruktighet under. Efter några minuter så blir frukten lite mer uppenbar och vinet är helt klart njutbart med varma toner som drar lite åt det laktiska hållet. Ser klart fram emot att prova de andra 5 vinerna. 88p

2008 Château Gruaud Larose, St.Julien

Inte den största Bordeaux fantasten men detta var en njutning.
Mycket elegans i vinet med svarta vinbär, precis lagom med fat, lite läder en del stall och med en lång eftersmak. Tanninerna känns ganska tama och låter frukten spela sin roll i glaset. 91p

2010 Dr Heger Ihringer Winklerberg Häusleboden Spätburgunder GG, Baden

Heger är en producent jag har goda erfarenheter av och rekommenderar alla att prova det nån gång, generellt sätt ganska fatade viner på pinot noir, men detta vin är lite elegantare. Kommer från vingården med varmast microklimat i hela Baden.
Jordgubbar, hallon, eleganta fat som ligger mer i bakgrunden än att störa frukten. lätta tanniner och eftersmaken är extremt lång. Detta vin kan lagras mycket längre och är kanske i tidigaste laget att öppna just nu. 92p

2012 Antica Terra Pinot Noir Antikythera, Eola - Amity Hills

Ett vin vi fick blint och som var extremt svår att sätta då den hade en sån otroligt djup färg. Kommer från en vingård som har extremt lågt skördeuttag med druvklasar till ungefär halva storleken av dem normalt är, därav koncentrationen och färgen. Jag och många var inne lite på loire men det var långt ifrån...
I glaset hittar vi mogna röda bär, lakrits och nästan lite andra gröna toner, mörka hallon och jordgubbar med en lång eftersmak. Vinet har ganska hög alkohol på 14.2 % men det är väl integrerat med vinet. Vinet är både runt, tungt, elegant men ändå bara så vackert. Något av det bättre som jag druckit! 95p

2015 Weingut Keller Pius Beerenauslese, Rheinhessen

Köpt för inte alls så längesen men till ostbrickan så fick man feeling.
Kort och gott helt magiskt gott vin, Elegans så det räcker och blir över med florala toner av vita blommor och fläder, citrus, päron med en sådan friskhet. Detta vin har en otrolig potential och är sugen på att köpa flera direkt. 94p

24321811_10155467194387659_221846449_o.jpg


Till detta då hade vi först två förrätter:

Parmesanchips med citronkräm och löjrom och
Getost med apelsinpicklade gulbetor på mörsjöbröd

Till huvudrätt satte vi bara massa små tallrikar med allt möjligt gott på bordet samtidigt:

Brysselkålssallad med apelsindressing och nötter
Fristående getostskräm
Grönkålsbollar med halloumi och panko som friterades
En hel ungsbakad blomkål med massvis av smör
Marinerade kronärtkockor
Ungsbakad hälleflundra med persilja och massvis med smör
Gratinerade musslor med pecorino och panko
Portabello i ugn med spenat, vita böner och pinjenötter

Och till dessert blev det en enkel ostbricka :)
 

LeChat

Medlem
8616E762-2BA3-4769-AA5A-F9B7CC59CE04.jpeg

2008 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Roncières

Hel kyckling i ugnen kräver en PN tycker jag. Idag får det bli en från Bourgogne. Doften säger bestämt PN men inte nödvändigtvis från Bourgogne. I smaken blir det tydligare att den kommer från kallare regioner och inte från nya världen. Mer motstånd, struktur i tannin och med en frisk bra syra som kommer göra det perfekt till maten. Små vibbar av målarlåda men fortfarande rätt ung och kan gärna få växa till sig några år.
Kul att dricka Bourgogne emellanåt även om tillfällena blir mera sällan.
 

Håkan

Medlem
Domaine de Viex Lazaret, Chateuneuf du Pape 2014.
Grenache har varit ett av mina hatobjekt, jag har sällan förstått storheten i dessa överdrivna 17% likörkonfektviner. Men här blir det kärlek. Detta är ett jättegott vin, precis så där okomplicerat gott du gärna dricker i stora klunkar utan att reflektera speciellt mycket. För det här är inte något intelektuellt finstämt vin att sitta och analysera, utan ett hederligt rödvin gjort för mat. 13.5% sprit känns helt lagom, det finns en bra syra, en trevlig söt frukt med massor av jordgubbar, men det blir ett lingonsyrligt slut som balanserar upp sötman. Jag tror säkert att vinet kan vinna lite på något år i flaskan men jag tyckte inte att det var någon större ide att vänta. Ett perfekt matvin nu, gifte sig med söndagsmiddagen, grillad oxfile med vinbrässerad svamp och potatis och rotselleripure. Jag ger ogärna poäng till viner jag inte provar blint men okej då, 88 pinnar delar jag helt subjektivt ut.
 

Daniel A

Administratör
Jag har ju ett litet vinhörn i en källare på Simrishamns mest drickbara adress. Vad som jag inbillade mig skulle bli en “lämna lite flaskor, dricka något kul, åka hem” slutade med en fullfjädrad provning med mig, @Skaggs och @golfkompis från forumet, samt ytterligare två glada vindrickare (med två gästspelare i mitten).

Välkomstflight - bubbel


#1 NV Leclerc Briant, Cuvée de Réserve
(magnum)
Bra äpplig, lite oxy?, smör, nougat, lätta röda bär.
Bra syra, bra mousse, rund i smaken. En viss rund beska i avslutet som sänker lite. 88p.
Gissade BdN (rätt), NV (rätt) eller 2010, hus med odlarstil. Efter ledtråden “har bytt ägare relativt nyligen” plockade jag Leclerc Briant. Kul!

Vit flight
DSC_2230.JPG


#2 2014 Patrick Piuze, Les Forêts

Smör och popcorn initialt, bra frukt, spökoxidation, lite chark (intressant), citronskal, någon “sälta”.
Ordentligt kärvt på tungan, ungt med enorm syra. Men det lyckas ändå vara elefant (edit: väljer att låta den här missen vara). Riktigt bra! 91+p.
Var rätt säker på att det var chardonnay. Gissade först på en av Ganevats bättre pavor, med en avstickare till 2012 Silex (mest för att jag blev lurad av andra som surrade runt i Loire ;) ), men landade på att det var en 2014 Chablis PC. Börjar bra det här…

#3 2016 Occhipinti, SP68 blanco

Badhus, “jesus”, svett och fis. Med tid träder frukten fram, med lite svarta vinbär, fläder. Ganska parfymerad doft. Inledningsvis kändes den väldigt tunn, men syran finns där (överskuggad av Piuze). Bra, men är inget större fan av det. 86p.
Gissade Occhipinti SP68 blanco....

#4 2014 Parachos, OrangeOne

Bassets vingummi (hela påsen), apelsinskal, lite sött, nypon.
Bra, avrundad smak. Fin balans mellan syra och tanniner. Ett mycket bra orangevin, men ganska otypiskt. Det känns väldigt “snällt” på något sätt. 89-90p.
Var tämligen säker på att det hörde hemma i Friuli men sen var det @Skaggs som fick dra spiken: Parachos.

Röd flight

DSC_2232.JPG

#5 2012 Bodegas Thesaurus, Dorium Reserva Seleccion de la Famillia

Expressiv med mycket vanilj, kött, bra frukt, många körsbär av olika typer.
Vaniljigt fatit och fruktigt. Lite knytnävslag på tanninerna. Väldigt ungt och snipigt. 89p.
Svårgissat vin. Bra, med god potential, speciellt om vaniljen kan chilla lite.

#6 2008 Foradori, Granato
Det första jag skrev var “wow”
Elegant, mycket lakrits, peppar, anis. Finns en återhållsam komplexitet här som är svår att sätta ord på.
Bra men fina tanninerna, bra syra, ganska runt och lätt. Definitiva mognadstoner, även om det är ett mycket fräscht vin. 91-92p.
Fick lite Italien-vibbar, och gissade på något med 10 år på rygg. Kom inte längre än så, det passade liksom inte in i några klassiska distrik. Ett vin på 100 % teroldego från Dolomiterna? Svårgissat är bara förnamnet.

#7 2014 By Farr, Sangreal
Mitt vin. Kryddigt, gräs, lätta bär, lingon, varmt pepprigt.
Lite kärvt, med enorm syra. Givetvis ungt, men tokfokuserat redan. Ett fantastiskt vin och ytterligare bekräftelse på att by Farr är kärlek. 92p idag, med enorm potential.
Folk var inne på Pinot Noir väldigt snabbt, men ingen tog sig till Geelong i Australien. ;) Intressant var att flera runt bordet trodde att det var betydligt äldre än det var.

#8 2007 Santa Duc, Gigondas Prestige des Hautes Garrigues
Möööörk frukt, plommon, björnbär, jord och löv, lakrits. Väldigt tungt i munnen, fin mognad, bra syra och ett oväntat bra tanninbett. Faktiskt lite stökigt. Många år kvar på den här! Inte riktigt min stil, men bra är det onekligen. 91p med potential.
Mitt vin igen... Efter lite gissningar kom folk ner till södra Rhône.

Och sen blev det dags för oplanerade bonusar. Det var lördag, vi var glatt förfriskade, med en såhär bra uppställning bakom sig gick det ju inte att plocka fram vad som helst.
DSC_2233.JPG

#9 (2012) Vouette & Sorbée, Saignée de Sorbée (deg. 26/11-14)
Väldigt rött i färgen. Tusen röda bär, mint, hibiskus. Med lite tid och värme blev det underbart expressivt vin. Sylvass syra och nästan lite strävt. Otroligt intensivt. I min värld en av de allra bästa roséerna! 92-93p.
Efter den bra diffusa ledtråden “den här borde du spika” sade jag först något som var fel och sedan 2012 Vouette & Sorbée…

#10 (2014) Cedric Bouchard, Côte de Val Vilaine (deg. April 2016)
När @Skaggs är så generös att han ploppar en av mina favoritproducenter måste jag ju bjuda tillbaka med något fint.
Krutig, äpplig, lite oxidation, nougat, smör, “mineral”, och svaga röda bär. Ett otroligt elegant vin, som ingen upplevde som för ungt egentligen. Svinbra och väldigt klunkvänlig elegans. Om invändningar ska fram så är det trots allt inte så intensivt - det finns en tunnhet i smaken. 90-91p.
@Skaggs plockade producenten efter ett par ledtrådar bara, men att det var en BdN var lite lömskt.

DSC_2235.JPG

#11 2013 Charles Dufour, Le Corroy Œil de Perdrix
(deg. Maj 2016)
Nu börjar vi faktiskt bli lite berusade, men ytterligare en kork flög. Noter därefter...
Oranget bubbel?! Bra doft, lite anonym först, “precis öppnat bananen” säger mina kråkfötter. Bra syra, störd skärpa. Intressant!
Och här slänger jag ur mig världens bästa gissning (förvisso efter att jag tippat på 2014 V&S, Fidéle): “Det är inte en Œil de Perdrix från Dufour?” :D :D :D

#12 2006 Dehours, Brisefer
(deg. 2014)
Varför sluta? Jag gick och hämtade en flaska till. Det här blev ett bra, men såhär i efterhand kanske ett något onödigt avslut… En mycket bra, fet och generös, champagne!
DSC_2236.JPG


En bonusbonaza som heter duga! Ledsen att det blev så mycket champagne när du inte var med @MartinE , men jag kan lova att det här bleknar i jämförelse med vad som komma skall. ;)
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Ledsen att det blev så mycket champagne när du inte var med @MartinE , men jag kan lova att det här bleknar i jämförelse med vad som komma skall. ;)
Men då så – då förlåter jag er! ;)

Och här slänger jag ur mig världens bästa gissning (förvisso efter att jag tippat på 2014 V&S, Fidéle): “Det är inte en Œil de Perdrix från Dufour?”
Det där var ju min gissning! Men till skillnad från dig levererade jag ju den vid helt fel tillfälle... :vägg:

Det lät verkligen som en helkväll!
 

Zmirc

Medlem
2015 Château de Saint-Cosme Gigondas
Från små partier nyligen. Drack nyligen Domaine du Grand Montmirail Vieilles Vignes 2015 och fann den väldigt egen i smaken från det jag druckit förut. Dags att testa ett till vin med övervägande grenache för att se om det kan ha varit druvan som satte prägeln. Och här finns samma speciella smak – sötfruktig med drag av något liknande ceder. Smakar som mina skoblock luktar. Vinet är ungt med gott om tanniner men det är smakmässigt helt öppet. Charmerande och balanserat. Gillar det skarpt. Tre flaskor får gå till lagring.

Nummer fem på Wine Spectators 100-lista 2017.
bild.jpeg
 
2015 Château de Saint-Cosme Gigondas
Från små partier nyligen. Drack nyligen Domaine du Grand Montmirail Vieilles Vignes 2015 och fann den väldigt egen i smaken från det jag druckit förut. Dags att testa ett till vin med övervägande grenache för att se om det kan ha varit druvan som satte prägeln. Och här finns samma speciella smak – sötfruktig med drag av något liknande ceder. Smakar som mina skoblock luktar. Vinet är ungt med gott om tanniner men det är smakmässigt helt öppet. Charmerande och balanserat. Gillar det skarpt. Tre flaskor får gå till lagring.

Nummer fem på Wine Spectators 100-lista 2017.
Visa bifogad bild 11686
Kul att du gillade det. Jag lyckades också knycka en flaska men det var precis. Tror inte det tog mer än 4-5 sek innan de var slut.

Wine advocate är också extremt positiv och har testat vinet vid två tillfällen.

Jeb Dunnuck - Dec 30 2016 (97-99P):

A wine that might rival the 2007, the 2015 Gigondas Hominis Fides (100% Grenache from sandy soils located just down from the estate) offers full-bodied, massive and unctuous notes of currants, crushed rocks, smoked meats and licorice. Fermented with 100% whole clusters and aged mostly in older barrels, this sensational Gigondas might end up being the wine of the vintage, from the entire Southern Rhone valley! It has masses of tannin, so it’s going to require patience.

Joe Czerwinski - Okt 31 2017 (97P):

That the 2015 Gigondas Hominis Fides is a great wine is undeniable; the question merely becomes, How great is it? Flowering garrigue and licorice notes start things off, followed by raspberries and dried spices, phenomenal concentration and length. It might show a touch of warmth on the finish, but by then I was writing in my notes "Who cares?" followed by joy-filled expletives.


Låter lovande – men då jag bara köpte en flaska låter jag min nog vila ett tag.
 

Skrutt

Medlem
Kul att du gillade det. Jag lyckades också knycka en flaska men det var precis. Tror inte det tog mer än 4-5 sek innan de var slut.

Wine advocate är också extremt positiv och har testat vinet vid två tillfällen.

Jeb Dunnuck - Dec 30 2016 (97-99P):

A wine that might rival the 2007, the 2015 Gigondas Hominis Fides (100% Grenache from sandy soils located just down from the estate) offers full-bodied, massive and unctuous notes of currants, crushed rocks, smoked meats and licorice. Fermented with 100% whole clusters and aged mostly in older barrels, this sensational Gigondas might end up being the wine of the vintage, from the entire Southern Rhone valley! It has masses of tannin, so it’s going to require patience.

Joe Czerwinski - Okt 31 2017 (97P):

That the 2015 Gigondas Hominis Fides is a great wine is undeniable; the question merely becomes, How great is it? Flowering garrigue and licorice notes start things off, followed by raspberries and dried spices, phenomenal concentration and length. It might show a touch of warmth on the finish, but by then I was writing in my notes "Who cares?" followed by joy-filled expletives.


Låter lovande – men då jag bara köpte en flaska låter jag min nog vila ett tag.
Blev det inte lite snurrigt nu? :) Först talar Zmirc om 2015 Château de Saint-Cosme Gigondas som mycket riktigt åtnjuter en hedervärd femteplats hos WineSpectator.* Den är långtifrån slut på SB. Sedan glider David Nilsson som det verkar över till den betydligt flådigare 2015 Château de Saint-Cosme Gigondas Hominis Fides, vilken de smått överjordiska recensionerna refererar till. Det vinet finns kvar på Systembolaget i form av årgång 2014 men har alltså även funnits i årgång 2015 fastän denna är fullständigt bortblåst nu. Är det rätt uppfattat?

* Listan ifråga bygger på prisvärdhet.

PS. Tack för informationen hur som helst.
 
Last edited:
Blev det inte lite snurrigt nu? :) Först talar Zmirc om 2015 Château de Saint-Cosme Gigondas som mycket riktigt åtnjuter en hedervärd femteplats hos WineSpectator.* Den är långtifrån slut på SB. Sedan glider David Nilsson som det verkar över till den betydligt flådigare 2015 Château de Saint-Cosme Gigondas Hominis Fides, vilken de smått överjordiska recensionerna refererar till. Det vinet finns kvar på Systembolaget i form av årgång 2014 men har alltså även funnits i årgång 2015 fastän denna är fullständigt bortblåst nu. Är det rätt uppfattat?

* Listan ifråga bygger på prisvärdhet.

PS. Tack för informationen hur som helst.
Du har helt rätt, det jag jag som rörde till det! Vinet jag köpte var 2015 Château de Saint-Cosme Gigondas Hominis Fides (48 flaskor släptes i webblansering nyligen) och det var inte detta som åsyftades i provningsanteckningen.

Tack för din uppmärksamhet!
 
Blindad av sambon på en "Rocco The Stalker 2013". Tog ett tag innan vinet öppnade upp sig och jag iaf kunde komma fram till att det var en Pinot. Jag var dock och snurrade i Tyskland och Österrike innan vi landade i USA/Oregon, vilket nog får mer anses vara avdelningen att till slut landar man ju rätt ;)

Ljus rubinfärg som sig bör, Kryddig doft, lätt av röda bär, lite hallon och efter en stund en väldigt tydlig doft av nypon? Slankt och gott med fin relativt hög syra och i prnicip inga tanniner. Hallon, jordgubbar och lite kola. Gott och....ja 89p sätter vi :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu vill jag att forumet jobbar lite och sätter på er nördhatten för nu ska ni få en quiz att lösa!

Dricker just nu en oerhört trevlig och garderobslagrad barbaresco som köptes i Köpenhamn maj 2014 för strax över trehunkan (om jag inte minns fel). Saken är bara den att det enligt etiketten är någon form av "basbarbaresco" utan något specifikt läge angett.

image.jpeg

2009 Ca' del Baio Barbaresco

Trots att det troligtvis är ett någorlunda enkelt vin – gissningsvis – levererar det en guldkantad upplevelse med det mesta man kan önska från en riktigt bra nebbiolo! Problemet är bara att det inte finns en enda notis om just det här vinet på hela internet. Kan inte ens hitta det på producentens hemsida med rätt beteckning, dvs en generisk barbaresco. Tycker dock det är lite för bra för att vara så pass enkelt och vanligtvis brukar ju "basvarianterna" vara de som säljer mest och är lättast att hitta. Är det möjligen någon specialare gjord för en specifik butik eller liknande? Vad tror ni?

Järn och blod möter nypon, torkade körsbär, hibiskus och hallon marinerade i stjärnanisolja. Viss utveckling med uns tjära, muskot, läder, svamp och torkade kryddor. Stramt men med viss avrundning. Fin intensitet och föredömligt elegant. En lysande barbaresco som imponerar och som närmar sig sin ungdomspeak. (91p)
 
Toppen