Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gradin

Medlem
Mörk i färgen, väldigt starka fattoner i början, efter 2 timmar i karaffen börjar det dala ner sig, ljuvlig doft och rökig smak, hög syra, väldigt bärig smak med kraft, dricks väldigt bra nu.
Kan nog bli ännu bättre med lite tid också.
92p
8C8FF24D-2329-42D1-8DA6-E17DAE43A531.jpeg
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 11827
2010 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino

Gott i en lättare stil. Lite stramt, fast positivt. God frukt, mandel sticker ut. Känns som att man är tidigt ute även om vinet inte är purungt. Hade förmodligen kunnat pricka in både Italien och Toscana i ett blindtest även om mina erfarenheter i området är rätt dåliga. Här hemma blir det oftast något franskt i glasen. Men jag borde lära mig mer om Italien utanför Piemonte. Att köpa och dricka mer italienskt, i synnerhet från Toscana, låter som ett bra fokus för 2018.
Aldrig fel att bredda sin horizont oavsett anledning.
Finns så mkt bra vin därute som inte kommer från några få välkända toppdistrikt.
2006 Ciacci Piccolomini d’Aragona BdM har för övrigt förgyllt några middagar för min del och några flaskor finns kvar. Helt klart en favorit från BdM för min del. 2012 finns väl på SB nu tror jag. Och jfrt med många andra områden så har ju BdM inte stuckit iväg så mkt i pris heller så köpläge där tycker jag.
 

Rexel

Medlem
Aldrig fel att bredda sin horizont oavsett anledning.
Finns så mkt bra vin därute som inte kommer från några få välkända toppdistrikt.
2006 Ciacci Piccolomini d’Aragona BdM har för övrigt förgyllt några middagar för min del och några flaskor finns kvar. Helt klart en favorit från BdM för min del. 2012 finns väl på SB nu tror jag. Och jfrt med många andra områden så har ju BdM inte stuckit iväg så mkt i pris heller så köpläge där tycker jag.
Håller med, Ciacci Piccolomini d’Aragona BdM är en av mina favoriter när det gäller BdM, Painrosso 2010 är helt grym!
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 11827
2010 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino

Gott i en lättare stil. Lite stramt, fast positivt. God frukt, mandel sticker ut. Känns som att man är tidigt ute även om vinet inte är purungt. Hade förmodligen kunnat pricka in både Italien och Toscana i ett blindtest även om mina erfarenheter i området är rätt dåliga. Här hemma blir det oftast något franskt i glasen. Men jag borde lära mig mer om Italien utanför Piemonte. Att köpa och dricka mer italienskt, i synnerhet från Toscana, låter som ett bra fokus för 2018.
Har ett gäng av den, känns som man tryggt kan avakta nåt år?
 

Håkan

Medlem
Denis Mortet Gevrey Chambertin Lavaux St Jacques 2002. Blev lite sugen på att undersöka tillståndet hos detta vin och jo tack det stod bra till. Fortfarande finns det en hel del ek men det har tillkommit en del läder tobak och multna toner. Frukten domineras av rätt sura körsbär. Den riktiga Bourgognesirligheten har dock inte riktigt kommit fram ännu så jag väntar nog med resterande flaskor. Jättebra, verkligen jättebra men eken stjälper lite. 2005 kändes absolut mindre ekig och är nog ett ännu bättre vin. Gillar stilen men Bourgognepurister gör nog bäst att dricka annat. Inte blint dvs inga poäng.
 

Pontus

Medlem
2013 Tout Près By Farr. På återseende ett drygt år senare. Oväntat mycket har hänt på ett år. Betydligt mer rödbeta, lite brända toner och mängder med råtobak på nosen. Stjälkigheten är som bortblåst, syran är alltjämt skyhög. Underbar komplexitet och fullständigt magisk till smörstekta Karl-Johan. Betyget alltjämt 95+.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
malartic saglietti.jpg

Det har hunnit bli en hel del bra vin under julen, men det är alltid för stressigt för att ta smaknoter. Nu är det lite lugnare och man hinner att smaka på vinerna. Frankrike mot Italien mot resterna av julmaten:
2006 Château Malartic-Lagravière: doft av svarta vinbär i plural, klar Napa-känsla. Smaken domineras också av rena mogna svarta vinbär, mycket varsamt fatat för att vara Bordeaux, tyvärr lite för mycket alkohol i dagsläget, spara! 89p
2005 La Morra Saglietti Flavio Barolo Cerequio: har testat den här tidigare och då var den något av en besvikelse - det var troligtvis en svagare flaska, eftersom den här levererade som den skulle: körsbär, kaffe och choklad i både smak och doft, perfekt mognad utan någon som helst trötthet, klarar säkert många år men tveksamt om den blir så mycket bättre. 91-92p
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Det var ett tag som jag skrev om vin på forumet, men idag öppnade jag något som inte tillhör vanligheterna. Jag och Nebiolo har alltid haft en hatkärlek. Denna är inte ett undantag... 2010 och Piemonte borde vara bra.. är det? Doften är fylld av körsbär som vanligt, parfymerad (rosor), örter och torkat gräs, viol och te (krydda), sten, kan uppfattas. Frukten är ”nästan” mogen. Vinet är friskt och komplext för en rimlig penning. Motsvarande kvalitet från Piemonte (läs: Barolo) kostar minst det dubbla. Sista flaskan får vila några år till, 90p idag.. kan bli några pinnar till med lagring.

2010 Cigliuti Barbaresco Vie Erte
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Liten sammankomst med vänner från när och fjärran.
Chassagne Montrachet la Romanee 2008, Fontaine Gagnard: Jag har blivit mycket skeptisk till producenten angående lagringspotential men denna har jag druckit flera gånger och den blir bara bättre och bättre. Stram syra och en bra frukt, sköna mineraltoner, kanske lite slank för att få riktigt höga poäng. Jättebra 93 p.
Gonon, St Joseph 2015: I samlingen en mycket udda fågel, 100% Marsanne, väl låg i syran men med trevliga tropiska toner. Jag gillar stilen, framförallt när de är unga. Men priset börjar vi smärtsamt för Gonon... 89 p
Puligny Montrachet 2008, Louis Carrillon: Ofta glöms det bort hur bra kommunviner kan vara. På topp just nu, gula plommon, lite tropiska toner men även en del citrus, bra syra, en liten touch av ek men inget som stör.92 p
Puligny Montrachet Champ Canet 2008, Lous Carrillon: Visst är det bättre än kommunvinet men priset är det dubbla och jag tar nog hellre två kommunviner än en premier cru. Lite fylligare med mer djup än kommundrickat men väldigt lik i stilen. 94 p
Monument Tree Pinot Noir 2012, Copain: Lite ombytta roller när det är amerikanen som är den lättare av de tre pinoterna. Väldigt stram och elegant, kanske lite anemisk. Väldigt trevlig frukt med jordgubbar och hallon. Jag tror att det kommer bli ännu bättre med några år till i flaskan. 91 p
Tafelwein 2009, Friedich Bäcker: Jag har varit mycket skeptisk till Bäcker och tyckt de varit överprissatta men är de så här bra så vete katten. Rejält mycket tyngre än Copain, mer kraft mer fyllighet och känns mycket mer mogen. Frukten är betydligt mörkare med björnbär och lingon. En del multna toner, grillat kött och läder. Världsklass 96 p.
Vosne Romanee Aux Reignots 2006, Domaine Arnoux: Ett snäpp upp till i kraft från föregående. Ganska stramt och med en stramare frukt, mer lingon och mindre björnbär än Bäcker. Återigen massor av grillat kött , skogstoner och en del orientaliska kryddor. Jättebra. 95 p
Quarts de Chaume 2002, Domaine Baumard: Jag dricker söta viner för sällan, det är synd för detta är väldigt bra. Riktigt mycket söt frukt, ananas, aprikoser, persikor. visst är det sött men syran uppväger sötman och det känns absolut inte som om sötman tar över. Ser inte att kommer att bli så mycket bättre. 94 p
Monzinger Halenberg Riesling Auslese Goldkapsel 2002, Emirch Schönleber: Svårt att inte ta druvan här då det bara osar Riesling. Bra sötma men med en syra som inte är att leka med. Det får bli ett nyårslöfte att dricka mer sött helt enkelt. 93 p
Fotnot: Några viner var mina (F-G, Copain och Baumard) och således inte blinda men jag har med mina poäng som jämförelse.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tafelwein 2009, Friedich Bäcker: Jag har varit mycket skeptisk till Bäcker och tyckt de varit överprissatta men är de så här bra så vete katten. Rejält mycket tyngre än Copain, mer kraft mer fyllighet och känns mycket mer mogen. Frukten är betydligt mörkare med björnbär och lingon. En del multna toner, grillat kött och läder. Världsklass 96 p.
Håller med om att det här vinet och årgången är grymt bra och faktiskt en av de bästa pinoter jag har druckit. Satte själv 94p blint för ett gäng år sedan. Idag hade jag mest troligt varit mer generös!
 

LeChat

Medlem
8FD9DC85-F991-483B-8611-E606154154E0.jpeg

2015 Kutch Pinot Noir Sonoma Coast

Eftersom vissa PN från 2014 har känts lite ungdomliga så var jag lite tveksam till att plocka en 2015. Men eftersom jag inte provat Kutch tidigare så fick det bli en flaska av ren nyfikenhet.
Färgen är mörk och ganska tät för att vara PN. Doften känns ung, frisk och parfymerad. God frisk smak med bl.a rabarber, lakrits, tobak och rosor. Även om jag tror att det kloka valet är att lägga undan i några år, för att vinna komplexitet och komma i bättre balans, så tycker jag den är njutbar redan för den nyfikne, särskilt om man vill ha sin PN åt det syrliga hållet.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
la nerthe becker.jpg

Lite (över) moget vitt som omväxling:
1989 Château La Nerthe Châteauneuf-du-Pape Blanc: klart oxiderat, i doften finns i stort sett bara sherry, noll syra, men hela fruktpaketet finns kvar! Ananas, honung, persikor, bananer, paranötter och en massa annat. Älska eller hata? det är frågan.
1990 J.B. Becker Martinsthaler Rödchen Riesling Spätlese trocken: doft av honung, saffran och ahlgrens bilar. Första känslan är något som direkt från pumpen på BP. Kruttorrt, syran är massiv, frukten däremot lite återhållsam med ananas, melon och aprikos.
La Nerthe vann flest röster, men bägge vinerna är för speciella för att det ska gå att poängsätta.
 
BAA4FAD9-3824-4A6C-B7FE-4CE80C21BE63.jpeg
C01B59A3-0C02-4F47-89AF-6CA32C9B380A.jpeg
0F249EAF-7C94-4C99-B828-67E276389130.jpeg

Vi invigde julklappsglasen från Spiegelau (tack fina forumet för tips!) med en dubbel från Kalifornien, en duo från Spanien och tvenne Australiensare. Pinot Noirerna dracks tillsammans med väldigt fina hjortfärsbiffar och hasselbackspotatis med dragongräddsås. Australiensarna med en lammstek på lamm från granngården. Spanjorerna med en pasta på julskinka och några goda ostar. Mellan varven av mat och vin har det gåtts på promenader, hälsats på djuren i granngården, spelats spel med tre generationer, badats i sjön (utan bastu!) och värmts sig vid öppna spisen.

Ojai Solomon Hills Pinot Noir 2013
Rätt fin pinot faktiskt, massor med pinositet och frukt, kanske inte nått fullt balanserat läge ännu, men helt klart härlig att dricka. Hyfsat elegant fast modern. Jag känner igen den litet sötsyrliga tonen från Syrahvinerna, men här stör det litet grand. Det blir i min erfarenhet mindre med lagring och jag tror att denna har flera år kvar till peak. Dock fin redan nu. 92 poäng.

Failla Sonoma Coast 2015

Mer elegant och med litet gröna toner (hela klasar?), fint driv, verkligen härlig pinotparfym, litet mindre fruktmaterial än Ojai, men kanske ett snäpp mer elegant. 93 poäng

La Rioja Alta 2004 Gran Reserva 904
Äntligen förstår jag storheten med dessa! Tredje flaskan gillt. Vi tog ett glas kvällen innan och då var det renodlat klassisk Brooklyn dill pickle, tillknäppt frukt, slånbär. Inte så kul helt enkelt. Dagen efter med ca 60 cl kvar i flaskan, igenkorkad och ställd i kylen över natten. Nu skiner den och den doftar fint, med massor av bär, läder, kryddiga och generösa fat. Finfin. 92 poäng.

La mujer canon Vinos de Madrid 2011

Drack denna för ett par år sedan, och blev då helt golvad. Nu kändes den mer som i en tunnel. Litet hostmedicin, rätt slank frukt, en hel del lakrits. 90 poäng.

Luke Lambert Yarra Valley Syrah 2015

Kallklimatssyrah! Tulpanstjälkar, kylskåpskalla blåbär, lingon. Fin och elegant, bra syra, slank och fin. Matvänlig. Gillar denna. 91 poäng.

D’Arenberg Dead Arm Shiraz 2010

Har inte alltid haft god tur med mina Dead Arm shirazer, slutade köpa för flera år sedan, men tror mest att det var otålighet, det tar lång tid för att få dessa pjäser i drickbart skick. Nu har det sträva tanninrika greppet släppt taget, mjuk fin och fruktig även om den fortfarande är rätt primär, med massor av björnbär, litet choklad och väldigt härlig. Tror att den kan ligga i källaren i många år ännu. Bättre än Lambert men bara knappt; men det är ju också radikalt olika stilar. 92 poäng.
 

ChristianB

DipWSET
Tulpanstjälkar, kylskåpskalla blåbär, lingon.
Varför ser man aldrig sådana här termer när vinskribenter i tidningarna recenserar vin?! Det är ju både roligt och dessutom grymt bra beskrivet; alla kan ju relatera till sådana här saker! När det står "Ursprungstypiskt, stilrent fast med nya intryck av mörk frukt, stramt men fullt av generösa bärtoner" då blir det liksom inte mycket att ta till sig. ;)
 

LeChat

Medlem
F741E909-419A-466C-98AE-468A3BF7DB16.jpeg

2009 Bernard Dugat-Py Bourgogne
2005 Louis Jadot Beaune 1er Cru Theurons


Släktingar på besök och hela kycklingar på klassiskt vis ledde till klassiskt vin. Båda levererade över förväntan. Särskilt Jadot som jag annars inte varit speciellt förtjust i tidigare, visade början på utvecklad och mogen lite sötare frukt. Samtidigt finns här en bra syra och fina tanniner som ger ett bra grepp och kommer göra så i många år till. Dugat-Py är också god men något tunn trots årgången och saknar en del mognad och komplexitet. Prismässigt är Jadot betydligt billigare än Dugat-Py men är det bättre vinet ikväll.
 
Toppen