Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silex

Medlem
Längesedan jag skrev några smaknoter här, men eftersom jag läser alla andras borde jag ju faktiskt bidra själv också. I helgen hade vi gäster som gillar vin så jag grävde fram följande att dricka:
IMG_1746.JPG IMG_1747.JPG IMG_1748.JPG IMG_1749.JPG
Blanc d'Argile 2008, Vouette & Sorbée
En riktigt trevlig champagne. Förvånansvärt mycker mognadstoner och lite oxidativ i stilen (på ett positivt sätt). Härlig gyllene färg och fin mousse. I doften hittar jag nötter, kaffe, choklad men också röda äpplen och lite blommor. Härligt balanserad och komplex med lång eftersmak. 93p.

Borgogno Barolo Riserva 1952
Jag hade inga större förhoppningar här då jag inte visste något om hur det lagrats fram till i år. Korken helt ok och i förvånansvärt bra skick. I glaset en mycket oklar vätska som går mest mot nyponsoppa i färgen. Doften är helt ok med fina toner av nypon, rosor och röda bär. En trevligt sniffvin. I munnen faller det dock ihop och det är mest lingon, lite jord och torkade löv och kort eftersmak. Inte särskilt gott - men kul! Inga poäng satta.

Luciano Sandrone Le Vigne 2000
Omedelbart tydligt att detta är från ett varmare år. Ganska mörkt i färgen för Barolo. Doften har de typiska nebbiolodragen av nypon, tjära och rosor, men kompletteras här av rikligt med mogna körsbär och mörk frukt. I munnen är det återigen mogna körsbär och mörka bär som dominerar, hyfsat snälla tanniner men ändå ok struktur och lång eftersmak. Ett gott vin, men kanske inte en riktigt typisk Barolo. Bästa beskrivningen på detta kanske är en "Parker-Barolo". Ett bra vin som inte riktigt är värt sina pengar. Går säkert att spara många år till, men går också lika bra att dricka upp nu. 92p.

Casalferro 2008
Vet att detta hyllades på forumet vid något tillfälle och jag köpte en flaska. Jag kan se hur det står sig bra i en blindprovning med många viner, men det är tyvärr inte riktigt min typ av vin. Vissa saker är i linje med förra vinet - de nästan svarta körsbären återkommer, men här tillsammans med ganska bombastisk mörk frukt och lite hetta i avslutet. Mycket smak och hyfsat lång eftersmak, men jag skulle inte säga att det är särskilt komplext. Detta är mer in your face. Summa summarum - ett bra grillvin. 88p.
 

Adamanko

Medlem
Den här blev det till matchen https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/elephant-hill-9929101 och det var oväntat bra. Drack deras Le Phant Rouge till grillen för nån vecka sen och den var kanon. Den här är också mycket bra. Jag tänker definitivt köpa fler av den här och är glad för att jag har tre av deras reserve syrah i vinrummet.

Hur smakade den då? Lagerblad, kött, björnbär och hallon. Kryddigt och väldigt gott.
 

LeChat

Medlem
228BFF13-2DB6-48C2-B59C-594DE628680F.jpeg

2012 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes
80% Grenache 10% Mourvedre 10% Syrah

Öppnade flaskan innan matchen och satte in den i kylen. CndP och 15% alkohol brukar må väldigt gott av att kylas ner, och den varma kvällssolen gör att ett svalkande vin känns ännu mer välkommet. På tallriken blev det bl a grillade skivor av rostbiff och tzatziki.
Grenache kan vara klumpig och alkoholstinn. Totalt motbjudande. Men den kan också ge riktigt sköna upplevelser och visa på enastående komplexitet med parfymerad elegans. Som ikväll! Så underbart härlig. Garrigue, viol, körsbär och choklad är väl det som jag känner tydligast. Riktigt gott är det i alla fall. Nu och många år framöver.
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
Pröva på Pinka Rosén från nyfunnen kompis i Slovakien. Svära i kyrkan i Budapest kan man säga. Faktisk blev jag imponerad 100% Cabbe S mörk färg och inte det rosa mainstream man annars ser.


Jordgubb stinker det om när man doftar. Smaken däremot är blandad, omogna jordgubbar, mineraliskt och långt avslut hittar en del skal beska. Bra, men tanken att man kan lagra det slog mig. Dels är det beskan... Omoget Rosé!? Förbryllande... Låter den ligga i glömske hörnan bland övriga konstiga inköp.
IMAG0707.jpg


Tokaji åhhh ljuva tokaji, Aprikos bomb är denna Hattyus 2010 Aszo 5 puttar är förbannat trevligt, guld oljig, aprikos och underbar syra som spelar pingis i truten. Sånt här är förbra att vara sant en varm afton i Budapest... PS billig med tjohoo...
IMAG0711.jpg
 

Sörplarn

Medlem
Finns något som är vidrigt så är det ungersk bubbel usch... Har provat en del och får säga ge fan i det! Vaskat samtliga...
Hitta ett mysigt ställe vid balatonsjön och prompt beställde jag skumpa, endast fru Clicquot NV standard på menyn, men tusen gånger bättre en det lokala skräpet.

IMG-20180705-WA0004.jpg
 

LeChat

Medlem
FDDA5D6B-DB39-4EB8-BB9D-5E07C217FB97.jpeg

2016 Au Bon Climat Pinot Noir Santa Barbara County
”Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en vinnörd att hitta en bra och billig Pinot Noir”.

Det är första gången jag dricker denna lite billigare PN och priset har tidigare gjort mig lite skeptisk till om den kan vara något att ha. Doften är ganska klassisk men den är lite enkel i smaken och känns till en början nästan lite utspädd, saknas koncentration. Det blir dock bättre när den fått luftas ett tag. Känns mer drickfärdig än vad jag först trodde. Men det är en enkel och något endimensionell PN att para ihop med diverse enklare mat. Skulle möjligtvis köpa denna igen för det låga priset, men det vet vi ju hur kul det är....
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 13620
2016 Au Bon Climat Pinot Noir Santa Barbara County
”Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en vinnörd att hitta en bra och billig Pinot Noir”.

Det är första gången jag dricker denna lite billigare PN och priset har tidigare gjort mig lite skeptisk till om den kan vara något att ha. Doften är ganska klassisk men den är lite enkel i smaken och känns till en början nästan lite utspädd, saknas koncentration. Det blir dock bättre när den fått luftas ett tag. Känns mer drickfärdig än vad jag först trodde. Men det är en enkel och något endimensionell PN att para ihop med diverse enklare mat. Skulle möjligtvis köpa denna igen för det låga priset, men det vet vi ju hur kul det är....
Drack det nyligen och hade en bra dag då jag tyckte om det mycket. Lite tunn intensitet visserligen, men skönt dansant med fin komplexitet. Köpte på mig några flaskor. Får se om det var ett engångstillfälle. Gav det 90 pinnar. Tidigare årgångar och tillfällen har varit mer 87-88. :)
 

Bastardo

Medlem
Cuvee Fredric Emilie är lite av mitt referensvin för riesling från Alsace och det gör mig sällan besviken. Och efter min upplevelse dag två med 2008 blir det nog några flaskor till till källaren.
91-92p
Du är ganska blyg med poängen jämfört med det här: 20/20 au Guide Bettane et Desseauve.
Börja beställa nu innan vinet tar slut, alla ni som gillar stilen! :) ;)
 

Sörplarn

Medlem
Gav mig på ett av slovakiska inköpen, den röda Cuvéen. Domin & Kusicky... Tanken går åt en bättre BDX superior, finns en hyfsat bra krydda, men så slankt. Ingen strävhet alls. Bra men samtidigt saknar jag det bombastiska... Ett SB vin... Trodde det skulle levera bättre. Får se vad lagringen säger om X år.

IMAG0732.jpg

IMAG0731.jpg
 

glenn_peter

Medlem
Avondale Camissa 2017
"Den som söker skall finna!"
Rosé är inte min favorit av stilar, men skam den som ger sig. Tanken från min sida är att eftersom både jag och min fru gillar vita viner som fått någon form av fathantering borde inte roséer med lite fat också funka för oss?
Från importörens sida:
"Camissa är ett rosévin tillverkat på en druvblandning bestående av 40 % grenache, 33 % muscat de frontignan och 27 % mourvedre. Vinstockarna är över 30 år gamla och vinet är ekologiskt certifierat. Vid ankomst till källaren avstjälkas muscat de frontignan och får ligga med skalet i rostfria tankar i tre dagar med omrörning 1-2 gånger dagligen tills jäsningen sätter igång naturligt. Mourvedre och grenache pressas i hela klasar och jäsningen äger rum i gamla franska ekfat (500 l). Därefter får vinet vila på sin jästfällning i 12 månader innan de tre olika vinkomponenterna blandas."

På doften hittar man faktiskt direkt en liten hint av ek. Nice! Tänk en lättare stil från Bourgogne. Bakom den finns en mix av friska äpplen och ljusare röda bär. Inga direkta spår av eken i smaken, men frukten går igen och med en klar och tydlig syra.
Drack den över två dagar och bäst, med tanke på eken, var den dag ett. Men syran och friskheten fanns kvar så dag två parades den lyckat ihop med Lax, färskpotatis, morötter, palsternacka, fänkål, dill, smör. Allt bakades i ugnen lindad i folie och med aioli till.
 

LarsW

Medlem
Du är ganska blyg med poängen jämfört med det här: 20/20 au Guide Bettane et Desseauve.
Börja beställa nu innan vinet tar slut, alla ni som gillar stilen! :) ;)
Mjoooo...:rolleyes: jag har själv funderat så här i efterhand om det kanske var lite snålt men å andra sidan så anser jag att alla viner i min poängbok landar på 90+ är väldigt bra!

Och om jag ger Cuvee Fredric Emilie nästan full pott, hur poängsätter man då VT versionen som är ännu lite godare, eller deras Clos ste Hune... eller Clos ste Hune VT Hors Choix som sist jag smakade borde ligga runt 96/97p.

Svårt det där. Man får känna vad som är rätt där och då och gå efter det, blir ju alltid himla subjektivt. Och kanske det att jag druckit väldigt mycket god Riesling både söt och torr gör att man blir snålare med poängen då man har så mycket andra bra versioner av den druvan att jämföra med.
 

Bastardo

Medlem
Mjoooo...:rolleyes: jag har själv funderat så här i efterhand om det kanske var lite snålt men å andra sidan så anser jag att alla viner i min poängbok landar på 90+ är väldigt bra!

Och om jag ger Cuvee Fredric Emilie nästan full pott, hur poängsätter man då VT versionen som är ännu lite godare, eller deras Clos ste Hune... eller Clos ste Hune VT Hors Choix som sist jag smakade borde ligga runt 96/97p.

Svårt det där. Man får känna vad som är rätt där och då och gå efter det, blir ju alltid himla subjektivt. Och kanske det att jag druckit väldigt mycket god Riesling både söt och torr gör att man blir snålare med poängen då man har så mycket andra bra versioner av den druvan att jämföra med.
Jag skojade med dig bara, LarsW … ;) Du har helt rätt i din bedömning. Kanske de är lite stolta över att franskt vin kan vara så gott. För om omdömet verkligen stod sig, så skulle det nog vara den billigaste fullpoängaren som finns.
Dessutom har jag kommit fram till att forumet ligger några poäng efter de flesta vinorgan som finns gällande betyg, så bland lite finare viner kan man addera gärna tre till fyra poäng, för att få ram bruksbetyg för vinet. :)
Det är ett gott vin, men en aning för surt och kartigt enligt mina smaklökar. Där har jag lite kvar att utvecklas, helt klart.
 

Daniel A

Administratör
Har legat lågt med smaknoterna på sistone. Tar åt mig lite av kommentaren från @LeChat (tror jag det var) om att det trots allt är ganska lätt att skriva ett kort omdöme!
DSC_0375.JPG

2016 Barranco Oscuro, Varetúo
Tempranillo, från höghöjdsvingård i Andalusien. En del av en blandlåda från Vin&Natur.
Ett riktigt bra vin! Som en kombination av läder-Rioja och småsmutsig pinot. Bra frukt (eller ja, mer bär), med mycket annat som gör det intressant (läder, tobak, jord). Lutar åt det eleganta hållet, mer syradrivet än tanninkraftigt. Mycket matvänligt, och satt fint till purjolökssotad kalv med feta (confiterat vitlök) och syrliga (tomat) tillbehör. Fungerade fint nu, men borde ha öppnats om ett par år. 90p.

Återigen får jag det bekräftat att Barranco Oscuro är en fantastisk producent. Länge leve (nya*) vinSpanien!

*och Lopez de Heredia!
 

Magikern

Medlem
Clos Des Papes 2015

Doft: saftsås eller kanske snarare ett väldigt solmoget byvin från Chambolle-Musigny. Lätt värmeskadat kanske? Jag doftade på vinet först efter 2 och en halv timme dock.
Attack: Jordgubbar och garrigue med lite toner av bitter choklad detta är solmogen Grenache utan tvekan.
Mellansmak: Har märker man fylligheten och tanninerna lite mer i övrigt är det samma smaker som dominerar. Det är lite för mycket saftsås med bitter choklad för min smak kanske. Syran kunde varit lite högre och vinet kunde varit lite komplexare men det har troligen med vinets ålder att göra. 3 år till lär göra susen.
Eftersmak: En svag ton av tanniner och bittermandel i saftsås. Inte så lång eller skoj.

Jag kan sträcka mig till 91- i dagsläget men inte mer än så. Trodde vinet skulle vara bättre faktiskt.

Någon som provat?
 

LarsW

Medlem
Nej men så trevlig denna var! :)
NV El Maestro Sierra Jerez-Xérès-Sherry Fino 1830
Var väl juni små partier släppet...?

Lite jästig flor och hav i doften blandat med mirin och fänkål.
Torr ganska lätt smak med fin elegans. Sälta med antydan till nori som jag tycker mig hitta i de flesta sherrys. Hint av ek. Finstämd beska. Rostad mandel. Mirintonen är kvar men helt utan sötma.
Jättegod och en av de bättre Finos jag smakat. Farligt lättdrucken väl kyld på en solig balkong och passade fint till en sandwich med grönpepparpaté, lagrad herrgård,sallad och pressgurka.

Frestar hårt till köp igen denna.
89p

20180707_141125.jpg
 

Adamanko

Medlem
Drack denna till matchen.
Côte de Beaune Villages Joseph Drouhin 2015
och den var härligt. Mycket pinositet och jordgubbar. Ganska koncentrerad men inte för mycket men borde kunna finnas lite utveckling i den? Skulle även druckit Vigna Pedalen från 2013 också men alla tappade lusten efter förlusten. Omkring 88 för Drouhin iaf.
 

Daniel A

Administratör
DSC_0377.JPG

1959 någonting-någonting tokaji Szamorodni
Mmm. Tråkigt att åka ur ett VM, men bra kämpat antar jag. Kände att årgången på det här vinet passade, även om det inte blev mitt i prick (någonstans). Smakar och doftar lite gran, förvånansvärt bra för sin ålder. Kommer vara bättre 2022.
 
Toppen