Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece

Man vänjer sig.
Var på restaurang och firade mossans fölsedag. Nya ägare på restaurangen och dom hade väl köpt det gamla vinlagret utan att ha några vinkunskaper att tala om. Så han tog fram två rätt mediokra viner som förslag till min filé mignon. Men när jag snurrade på vinet och rent allmänt såg ut som en bonafide vinsnobb så gick han och hämtade två andra viner. En någorlunda ok Cote-du-Rhone och en.... Faustino 1 Gran Reserva 2001. Jag pekade snabbt på den senare och frågade vad den kostade varpå jag fick svaret: "samma som dom andra, 69 kr glaset." Och det var inga dåliga glas han hällde upp. Hela flaskan blev 3 glas.

Hur var det? Jag tycker det var verkligt fantastiskt. Läder, torkad frukt, lite choklad och ingen dill att tala om. Silkeslent i munnen. Kryddigt. Komplext. Kom in småpartierna nu för 300 bagis. Och jag kan nog tänka mig att köpa några även för det priset. 91-92 skulle jag nog ge. Bästa vinfyndet någonsin på restaurang kan jag iaf säga. :)
Kul med en rapport på dessa! Har några som jag (pga snygg etikett?) köpte för länge sedan och sedan glömde bort. Tills nu. Dags att poppa, låter det som!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kul med en rapport på dessa! Har några som jag (pga snygg etikett?) köpte för länge sedan och sedan glömde bort. Tills nu. Dags att poppa, låter det som!
-Har också några som ligger. Blev väl inköpt nån gång när jag tyckte det var för lite kitsch i vinkällaren :)
 

Bastardo

Medlem
Nej men så trevlig denna var! :)
NV El Maestro Sierra Jerez-Xérès-Sherry Fino 1830
Var väl juni små partier släppet...?

Lite jästig flor och hav i doften blandat med mirin och fänkål.
Torr ganska lätt smak med fin elegans. Sälta med antydan till nori som jag tycker mig hitta i de flesta sherrys. Hint av ek. Finstämd beska. Rostad mandel. Mirintonen är kvar men helt utan sötma.
Jättegod och en av de bättre Finos jag smakat. Farligt lättdrucken väl kyld på en solig balkong och passade fint till en sandwich med grönpepparpaté, lagrad herrgård,sallad och pressgurka.

Frestar hårt till köp igen denna.
89p

Visa bifogad bild 13648
Mycket bra beskrivning för vinet! Måste försöka få tag på denna, för jag gillar torr sherry av bra kvalitet. :) Den kräver oftast lite passande tilltugg, men sen är det bara att njuta.
Har du inte druckit förut Tio Pepe En Rama Gonzalez-Byass, så har den fått mycket bra recensioner. Dessutom bättre pris på den.
 

MHilv

Medlem
2016 Wannborga Solaris
Tog en cykeltur till Wannborga vingård och testade lite vin. 250 pix för en flaska tyckte jag var ett bra gårdspris. Tropisk frukt, mestadels mango och inte en helt oäven syra som drog åt grapefrukt hållet. Hade en liten beska som störde mig lite men jag är ändå positivt överraskad (hade låga förväntningar). För 189kr på bolaget så får man schyssta vita viner och jag dricker nog hellre en torr riesling i samma prisklass om jag ska vara icke patriotisk.
20180710_145103.jpg
2015 Wannborga Neptuni
Starkt blandad blåbärssaft med brända toner dominerade, låg syra och inga tanniner...jag gillade inte det här. Övriga i sällskapet tyckte det var ok!
 

Pontus

Medlem
2014 K Vintners Cattle King Syrah. Initialt en chockdos med vanilj på nosen, men det viftas snabbt undan. Doft av mörk frukt och plommon. Smaken är fyllig och går mer åt blåbär och plommon med en del fat i bakgrunden. Relativt hög syra. Nja, Royal City är klasser bättre. Viss utvecklingspotential dock. 91+.

2013 Farrside By Farr. Favoritproducent i favoritårgång. Vad kan gå snett? Absolut ingenting. Den har mognat lite sen jag drack den senast. Doften av röd frukt, tallbarr och råtobak. Smak av röd frukt, rödbeta och diverse örter. Lite gröna toner i bakgrunden. Fin syra och skön komplexitet. Toppklass! 95(+).

2006 Ornellaia. Nu pratar vi. Finfin doft av körsbär, björnklister, multna löv, tobak och diverse örter. Mmmm. Smak av mörk frukt, körsbärskärna, mandelmassa och julktyddor med hög syra och ytterst fin balans trots den massiva frukten. Kraft kombinerat med komplexitet och finstämdhet! Så fantastiskt gott! Drickfärdig, även om den troligen håller ett decennium till. Hur bra är Masseto? 97(+).
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Försöker också bättra mig efter @LeChat 's uppmaning för några dagar sedan att skriva några korta.

Bestämde mig för att gå på upptäcktsfärd.
Sydafrika. Väldigt liten producent. 8000 flaskor av den här. 100% Cinsau(l)t

2015 Mount Abora Cinsault Saffraan

Ofiltrerat blå-röd i färgen.

Doftar märkbart lingon och också rosor och möjligtvis lite rosenvatten. Även (i övrigt också) lite parfymerade toner och avslutas med lite gammalt franskt handtvål.

Väldigt mycket enklare Bourgogne över det här både på min näsa och i min mun.

I munnen just lingon, jordgubbar och en lätt touch av både svart- och rosépeppar. Lite hallon. Lätt i kroppen, kort i eftersmaken och känslan är att den är tunn helt allmänt.

Kul vin! Bra vin. Om än annorlunda. Men definitivt mer kul än riktigt bra. Säg 84.

Så nu funderar jag på om det kanske blir förlängning... Då hade ju en Farrside eller en Ornellaia varit riktigt bra alternativ... Får se om jag tar ett säkert kort för kvällen också - @Pontus - bra recension - och nu vattnas det i munnen...

Edit: nu med bild
 

Attachments

  • 20180710_211643.jpg
    20180710_211643.jpg
    48,6 KB · Visningar: 327
Last edited:
Lite Rioja igår

2007 Marques de Murrieta Castillo de Ygay Gran Reserva Especial Cosecha
Fantastiskt fin, finstämd, läder, lite vanilj, lite portvinsnos nästan, russin, torkade körsbär. 92-94. Men tror nog egentligen lillebror Dalmau är roligare, med reservation för ordvalet
IMG_20180710_174145.jpg
 

glenn_peter

Medlem
GetFileAttachment


Kompis över igår på lite fotboll, snacks, kött och vin. Blev en bra kväll. :D
Château d'Eclans, Whispering Angel 2017
Uppfiskande rabarber-klunkabilitet i sin lätta men härliga grapefrukt-beska stil. 86p
Bodegas Garvey, San Patricio Fino

Fino, fino fino...underbart med nötter och nyjäst bröddeg. 84p
Josetta Saffirio, Barolo 2011

Riktigt bra nu. Grymt vin som förutom rosor och terpentin i doften lockade fram sötlakritssmaker i finishen. 92p
4 Kilos Vinicola, 4 Kilos 2012

Nu snackar vi kraft. Visst finns där lite ek, men också mörka djupa körsbär med härliga syrliga, strama, körsbärskärnor. 90p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Precis som @Mattias Schyberg plockar vi också ibland upp unga viner ur källaren ;)
Komakine.jpg


2007 Robert Craig "Affinity" Cabernet sauvignon (Napa) 94 Points
This is on its early stage plateau.
Still running on its fruit.
Pretty good cork, only 50% leak-through.
Wonderful Napa Cab nose with hints of so many other things, without feeling "complex".
On the palate, it is rich, deep, superiorly balanced with molten tannins, long and has come together in a beautiful way since the last btl. (1 more to go.) The aromatics here set our associations into a spinning mode. There is just so much to catch and enjoy!
Old tarot deck, cassis, black currants, pallets going through a grinder, rårörda lingon, liquorice, coffee, dark chocolate, milk chocolate, new leather football, rusty hammer and the (good) aromas of a newly cleaned old freezer.
@Komakine (Yokohama Italian restaurant)
Final btl ~2025
 

Mattias Schyberg

Administratör
Precis som @Mattias Schyberg plockar vi också ibland upp unga viner ur källaren ;)
Visa bifogad bild 13711

2007 Robert Craig "Affinity" Cabernet sauvignon (Napa) 94 Points
This is on its early stage plateau.
Still running on its fruit.
Pretty good cork, only 50% leak-through.
Wonderful Napa Cab nose with hints of so many other things, without feeling "complex".
On the palate, it is rich, deep, superiorly balanced with molten tannins, long and has come together in a beautiful way since the last btl. (1 more to go.) The aromatics here set our associations into a spinning mode. There is just so much to catch and enjoy!
Old tarot deck, cassis, black currants, pallets going through a grinder, rårörda lingon, liquorice, coffee, dark chocolate, milk chocolate, new leather football, rusty hammer and the (good) aromas of a newly cleaned old freezer.
@Komakine (Yokohama Italian restaurant)
Final btl ~2025
Och resultat därefter! :cool:
 

LeChat

Medlem
A4C95BE7-172E-4983-AA2C-5D2A55F8E500.jpeg

2013 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Estournelles-St.-Jacques


Doften avslöjar direkt att detta kommer bli trevligt. Upphetsande, elegant parfymerad doft. Snyggt så man häpnar. Detta är förbaskat bra tycker jag. Så här ska ung Bourgogne vara! Mycket intressant doft och smak med fin lite söt frukt, bra med mineral och tydlig syra utan att på något sätt bli surt och grinigt. Inte mycket mognad att tala om, men här finns lite animaliska och skitiga toner som jag så ofta går igång på. Har köpt på mig ett gäng flaskor i årgångarna 2013, 2014 och 2015. Känns helrätt!
 

Trydebull

Medlem
Jag fortsätter dricka själv men svänger över mot en vit vecka. Har redan bestämt vilket morgondagens vin blir till de fabulösa stora ostronen jag kom över idag...

Nåja, det blir i morgon det.

Idag blev det grillad regnbågsforell med nyslungad Hollandaise och en flaska

2013 Clos du Bois Calcaire

Inköpt efter mail från tidigare importören om att de sänkt priset (slutar plocka in den - 349:- blev 169:- vilket gör att den prismässigt går från "ok" till "absolut pri*v*rd").

Ljust råggul i glaset

Doftar klart och fräscht fet. Väldigt lätta tropiska nyanser och drag av aprikos och ananas men väldigt timida sådana drag . Fortsatta fräscha toner av äppelblom men också äpplen åt det ljusare hållet. Efter en timme kommer @Skaggs Champagne-ostkanter också fram. Märkligt!

Smaken kraftigare, lätt rökig, ekfatig med vaniljtoner. Fet med citrustoner från mogna citroner med lätt grilltouch. Avslutar med flera välbalanserad men tydliga citrustoner och något som jag associerar med lätta piptobakstoner.

Gott!

Fortfarande en del smaker som skulle kunna integreras mer, och ekfaten är möjligtvis lite väl tilltagna men det är absolut ett välgjort och mångnyanserat vin - och som vanligt känns det mer integrerat efter en-två timmar.

Sätter 88 poäng på den och tycker att den är en kul bekantskap!

20180712_191125.jpg
 

Gomseglet

Medlem
Jag hade ju tänkt mig ett projekt. Många av de tyska Rieslingproducenterna släpper så kallade Ortswein, och många av dem verkade vara tidigare skördar av deras topplägen. Så varför inte jämföra, tänkte jag, så att jag får en slags vägledning om vilka Grosses Gewächs jag ska köpa?

När jag tittar tillbaka på det här blir tanken om jämförelser komisk. Jag fick inte alltid tag på årgången jag ville ha, 2015. Vinerna kom inte alltid från samma lägen som toppvinerna. Jag drack de vid olika tidpunkter, så eventuella effekter av lagring är oklara. Jag borde nog ha luftat ibland, vilket jag aldrig gjorde. Men, jag hade i alla fall samma glas! Nå ja.


2015 Heymann-Löwenstein Schieferterrassen


Intensiv doft - aprikos, mogen persika, moget päron, något petroleum.
Likaledes intensiv smak - väldigt mogna aprikoser, något petrokemiskt, tyngre munkänsla, kanske fat, liten beska på slutet.
Väldigt god på ett kraftigt sätt, inte så syrlig och inget för den som gillar elegans.
Det här är inte ens ett Ortswein, visar det sig, utan ett Gutswein, gjort på vilka lägen som helst som Heymann-Löwenstein äger. Men det var verkligen inte dumt.

2015 Dr. Bürklin-Wolf Ruppertsberger

Intensiv doft - mogen frukt - persika, och rejält med honung. Lite petroleum.
Smak åt det sötare hållet, för att vara torr Riesling. Samma som näsan. Lite tung i gumpen.
Märkligt utvecklad känsla för att vara så olagrat.
Enligt försäljare från Ruppertsberger Spies, som inte är ett Grosses Gewächs utan nivån under, Erste lage.
Gillade B-W:s grymma 2015 Wachenheimer bättre, med sin tydligare syra till persikan.
3,6 g/l socker, 7,6 g/l syra. Hm.

2015 Von Buhl Deidesheimer

En rak linje av torr Riesling där frukten domineras av äpple. Läskande! Inte särskilt komplicerat, men jag blir överraskad av att jag ändå gillar det.
100% Deidesheimer Herrgotsacker, inte en GG utan ett Erste lage.

2015 Emrich-Schönleber "Frühtau"

Lite småfull och lätt förkyld. Optimala omständigheter för jämförelser...
Stum, ointressant doft.
Lätt munkänsla, mycket balanserad smak. Frukten drar åt krusbär, med diskreta äpplen. Svagt honung. Svag avslutande beska.
Jag kan förstå att det här handlar om balans och ren Rieslingfrukt. Själv tycker jag att det är lite trist.
100 % Monzinger Halenberg, en GG.
6,6 g/l syra, 6,8 g/l socker. Balansen, serru.

2016 Schäfer-Fröhlich Bockenauer "Schiefergestein"

Här blev jag besviken. Det känns som ordinär Riesling, med citrusfrukt.
100% Bockenauer Felseneck, en GG.

2016 Peter Jakob Kühn "Quarzit"

Ovanligt tydlig doft av vispgrädde. Där finns också päron, honung och lite kokos. Trevlig doft.
I smaken finns omogen persika, gröna äpplen och citron i avslutet. Ingen bitterhet.
Riktigt gott, verkligen gjort för varma dagar.
100% Oestricher Doosberg, en GG.

2016 Keller "Von der Fels"

Fruktig och fräsch doft, persika, lite citrus, lite rök.
Mer citrus än äpple i smaken. Bra balans mellan syra och färsk frukt. Lätt beska på slutet.
Gott, men inte så mycket bättre än andra. Ska vara övervägande från Dalsheimer Hubacker, en GG, men utblandat med annat.

Här satte jag punkt. Jag vet inte om jag blev så imponerad av de här vinerna, men jag skulle köpa Heymann-Löwenstein och Kühn igen. Jag har haft det roligare med motsvarande prisnivåer från Mosel med mer restsocker.
Jag bestämde mig för att låta 2015 Georg Breuer Rauenthaler "Estate" och 2015 Wittmann Westhofener vila på obestämd tid.


 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Dåså, @Bastardo !
Jag gör ett extra försök att gå igenom den här flaskan så noga som möjligt. Men jag var ju nyfiken själv också!

1994 Weingut Unckrich Kallstadter Steinacker Siegerrebe Trockenbeerenauslese.


Som jag förstår det; 100% Siegerrebe. Tror inte jag druckit något 100%-igt sådant tidigare.

Korken håller kristaller! Härligt! Jag gillar det, utan att egentligen ha belägg för att söta jag druckit med kristaller under korken verkligen varit bättre.

Svart som själen i färgen. Verkligen mörk. Kan faktiskt inte komma ihåg att jag sett det hos en TBA tidigare. Påminner mer om en Tokaijer från 40-talet.

Doften: Melass, hösthonung, fikon, äpplekompott, tomatchutney, karameliserad plommon, med lite tid (fyra-fem timmar) en härlig djup innerlig sötma från turkisk-arabiska baklava och diverse mörkfärgade fruktsockerarter.

Smaken: en härlig syra bryter tankebanorna direkt! Du tror "sockerbomb" - du får "syrliga och söta karameller i strut"! Lätt kryddighet åt chillihållet kommer sedan. Omgärdat av en väldigt behaglig sötma av många av de saker som näsan redan snappat upp. Verkligen en kompott av smaker - som en barndomens blandstrut med det riktigt söta godiset, men med en väsentlig finess.

Inte så mycket boytris som man skulle kunna tro, men definitivt mer syra än man tror med all den sötma som finns (de som är restsockerintresserad bör läsa på lite om vinet - samt skördeprocessen för just detta vin och vilken restsockernivå den ligger på (skördat över 220º Oechsle, vilket nog är det sötaste tyska jag druckit).

Jaha, vad ska man säga. Jag har druckit och har flera 1994:eek:r hemma från Tyskland. Bra år (både i Tyskland, Portugal och flera andra söt-producerande regioner) och detta är absolut en bra TBA. Den kommer att vara bättre i morgon, men den är inte dålig idag.

Drack den till anklever (och llite hemmagjorda karameliserade tillbehör) - men även till en vitmögelost med karraktär och lite högre syra (vilket fungerade förvånansvärt bra). I morgon kommer den att få ta sig än lite andra ostar med mer anpassade mögelkulturer.
20180712_201309.jpg

Jag säger att det är ett bra vin. Jag kommer att köpa någon flaska till och spara.

Säger 91. Med ett plustecken efter.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Dåså, @Bastardo !
Jag gör ett extra försök att gå igenom den här flaskan så noga som möjligt. Men jag var ju nyfiken själv också!

1994 Weingut Unckrich Kallstadter Steinacker Siegerrebe Trockenbeerenauslese.

Jag säger att det är ett bra vin. Jag kommer att köpa någon flaska till och spara.

Säger 91. Med ett plustecken efter.

Tusen tack, Trydebull!

Det var vänligen storartad att du kunde prova och även recensera vinet. :) Oerhört proffsigt gjort, anser jag. Bättre än så här, har jag svårt att tro att man kan göra.
Himla mörkt vin och väldigt speciellt på många sätt, men jag tror att jag avstår ändå. Även priset är kanon, men det kanske skulle kännas lite som overkill för mig rent allmänt.

You’ve made my day! :)
 

Trydebull

Medlem
Tusen tack, Trydebull!

Det var vänligen storartad att du kunde prova och även recensera vinet. :) Oerhört proffsigt gjort, anser jag. Bättre än så här, har jag svårt att tro att man kan göra.
Himla mörkt vin och väldigt speciellt på många sätt, men jag tror att jag avstår ändå. Även priset är kanon, men det kanske skulle kännas lite som overkill för mig rent allmänt.

You’ve made my day! :)

Du kanske slår till på något likvärdigt längre fram, vem vet!
Det var hur som helst en bra spaning från din sida - helt klart ett adekvat vin, utan att nå de allra högsta höjderna:)
 
Toppen