Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

john b

Medlem
Dåså, @Bastardo !
Jag gör ett extra försök att gå igenom den här flaskan så noga som möjligt. Men jag var ju nyfiken själv också!

1994 Weingut Unckrich Kallstadter Steinacker Siegerrebe Trockenbeerenauslese.


Som jag förstår det; 100% Siegerrebe. Tror inte jag druckit något 100%-igt sådant tidigare.

Korken håller kristaller! Härligt! Jag gillar det, utan att egentligen ha belägg för att söta jag druckit med kristaller under korken verkligen varit bättre.

Svart som själen i färgen. Verkligen mörk. Kan faktiskt inte komma ihåg att jag sett det hos en TBA tidigare. Påminner mer om en Tokaijer från 40-talet.

Doften: Melass, hösthonung, fikon, äpplekompott, tomatchutney, karameliserad plommon, med lite tid (fyra-fem timmar) en härlig djup innerlig sötma från turkisk-arabiska baklava och diverse mörkfärgade fruktsockerarter.

Smaken: en härlig syra bryter tankebanorna direkt! Du tror "sockerbomb" - du får "syrliga och söta karameller i strut"! Lätt kryddighet åt chillihållet kommer sedan. Omgärdat av en väldigt behaglig sötma av många av de saker som näsan redan snappat upp. Verkligen en kompott av smaker - som en barndomens blandstrut med det riktigt söta godiset, men med en väsentlig finess.

Inte så mycket boytris som man skulle kunna tro, men definitivt mer syra än man tror med all den sötma som finns (de som är restsockerintresserad bör läsa på lite om vinet - samt skördeprocessen för just detta vin och vilken restsockernivå den ligger på (skördat över 220º Oechsle, vilket nog är det sötaste tyska jag druckit).

Jaha, vad ska man säga. Jag har druckit och har flera 1994:eek:r hemma från Tyskland. Bra år (både i Tyskland, Portugal och flera andra söt-producerande regioner) och detta är absolut en bra TBA. Den kommer att vara bättre i morgon, men den är inte dålig idag.

Drack den till anklever (och llite hemmagjorda karameliserade tillbehör) - men även till en vitmögelost med karraktär och lite högre syra (vilket fungerade förvånansvärt bra). I morgon kommer den att få ta sig än lite andra ostar med mer anpassade mögelkulturer.Visa bifogad bild 13714
Jag säger att det är ett bra vin. Jag kommer att köpa någon flaska till och spara.

Säger 91. Med ett plustecken efter.

Tackar, väl beskrivet och kul att läsa.
Jag som aldrig druckit TBA (avskräckt av priserna) slog till direkt på två flaskor. Dessa blir man ju iaf inte absolut ruinerad på.
Om man däremot faller ned i TBA-träsket kan verkar ju vadsomhelst kunna hända...
 

Trydebull

Medlem
Domaine Huet
1989 Vouvray Moelleux Le Haut-Lie

20180713_185619.jpg


Jag som tänkt frossa i ostron och ett helt annat vin. Det får vänta en dag eftersom familjen önskade annan mat...

Det är ju inte givet att vita håller 30 år, även när vi pratar en mästarfamilj som Huet där 50-60 år inte heller behöver vara ett problem, utan bara en tillgång. Men den här flaskan...

Så idag blev det asiatiskt tema med en kall sallad med marinerade räkor, musslor, chili, koriander, ingefära, bönnudlar, fisksås och lite hemmagjord kallmarinad med en massa gott i - samt kokosmjölkbaserad halvhet röd curry med räkor och grönsaker. Hade händerna på flera olika flaskor Spätlese. Men det blev den här istället. Vilket vin!

Höll den kring 12-14 grader men lät ett glas komma upp lite för att plocka ut lite fler noter.

Djupt bärnstensfärgad.

Doftar plommontoner, lite blåviol, apelsinskal med den där lite bittra tonen, fasta äpplen och päron åt det gröna hållet- men också lätt tropiska mogna söta toner framförallt från annanas.

Smaker som ger väldigt balanserade doser av både syra och sötna. Samma lätta plommontoner som i doften, fräscha men mogna äpplen i bakgrunden. Lite honung, lite lite bittermandel.

Det som sträcker sig kvar är en otroligt fin blandning av det söta, syrliga och bittra i väldigt stillsamma former.

Har sällan druckit ett vin som gått så bra tillsammans med de asiatiska kryddorna.

Den här flaskan var riktigt, riktigt bra, men den har ingen utvecklingspotential. Den klarar säkert ett gäng år till, men syranivån som är så fin nu talar för att balansen kommer att bli sämre längre fram. Drick nu +5år!

Ibland är man kanske lite snål. Ibland lite generös. Det här blir i vilket fall som helst 94 Parker.
 

LarsW

Medlem
Dåså, @Bastardo !
Jag gör ett extra försök att gå igenom den här flaskan så noga som möjligt. Men jag var ju nyfiken själv också!

1994 Weingut Unckrich Kallstadter Steinacker Siegerrebe Trockenbeerenauslese.


Som jag förstår det; 100% Siegerrebe. Tror inte jag druckit något 100%-igt sådant tidigare.

Korken håller kristaller! Härligt! Jag gillar det, utan att egentligen ha belägg för att söta jag druckit med kristaller under korken verkligen varit bättre.

Svart som själen i färgen. Verkligen mörk. Kan faktiskt inte komma ihåg att jag sett det hos en TBA tidigare. Påminner mer om en Tokaijer från 40-talet.

Doften: Melass, hösthonung, fikon, äpplekompott, tomatchutney, karameliserad plommon, med lite tid (fyra-fem timmar) en härlig djup innerlig sötma från turkisk-arabiska baklava och diverse mörkfärgade fruktsockerarter.

Smaken: en härlig syra bryter tankebanorna direkt! Du tror "sockerbomb" - du får "syrliga och söta karameller i strut"! Lätt kryddighet åt chillihållet kommer sedan. Omgärdat av en väldigt behaglig sötma av många av de saker som näsan redan snappat upp. Verkligen en kompott av smaker - som en barndomens blandstrut med det riktigt söta godiset, men med en väsentlig finess.

Inte så mycket boytris som man skulle kunna tro, men definitivt mer syra än man tror med all den sötma som finns (de som är restsockerintresserad bör läsa på lite om vinet - samt skördeprocessen för just detta vin och vilken restsockernivå den ligger på (skördat över 220º Oechsle, vilket nog är det sötaste tyska jag druckit).

Jaha, vad ska man säga. Jag har druckit och har flera 1994:eek:r hemma från Tyskland. Bra år (både i Tyskland, Portugal och flera andra söt-producerande regioner) och detta är absolut en bra TBA. Den kommer att vara bättre i morgon, men den är inte dålig idag.

Drack den till anklever (och llite hemmagjorda karameliserade tillbehör) - men även till en vitmögelost med karraktär och lite högre syra (vilket fungerade förvånansvärt bra). I morgon kommer den att få ta sig än lite andra ostar med mer anpassade mögelkulturer.Visa bifogad bild 13714
Jag säger att det är ett bra vin. Jag kommer att köpa någon flaska till och spara.

Säger 91. Med ett plustecken efter.
Enig med @Bastardo här.
Härlig recension!:cigarr:

Har inte druckit Siegerrebe tidigare och detta tillsammans med ovan nämnda recension gjorde en beställning till ett måste.
Ser fram mot att servera denna blint till min far i sommar! :)
 

LeChat

Medlem
B6B31C74-791B-4C39-B8F1-50A43036DC30.jpeg

2010 Ridge Cabernet Sauvignon Estate


Luftar den ett par timmar. Men den vill aldrig riktigt komma loss. Den blir dock bättre med mer luft, men egentligen vill den nog inte bli drucken ännu. Vänta minst ett par år för bättre utdelning. Har själv tre flaskor kvar. Sonen tyckte däremot att hans iste var både drickfärdigt och bjöd på stor komplexitet.
 

LarsW

Medlem
Val di Suga BdM 2007

Hittade denna när jag rensade i vinskåpet o tänkte "den blir bra till pizza" o jäklar jag hade rätt! :)

Doft med körsbär, ceder och timjan.
I munnen mogna röda bär. Härligt integrerad ek och läckra tanniner. Fin syra. Timjan, vanilj och lätt rökt bacon.
Mums till mat!
88-89p

thumbnail_20180713_195735.jpg
 
Last edited:

Pontus

Medlem
20180713_185633.jpg

2004 Massolino Vigna Rondo Riserva. Klart mogen i färgen och relativt transparent. Öppnar upp direkt och doftar röd frukt, viol, svamp och tjära. Grym doft faktiskt, det gick inte att undvika ett spontant och troligen högst fånigt leende. Klar mognadskänsla även i smaken, även om frukten fortfarande är vital. Röd frukt med en inbjudande liten sötma och stor kraft. Tjära, sötlakrits och blommiga toner, helt integrerade fat. Fina tanniner som biter ifrån precis sådär lagom. Hög syra och en komplex och långsamt avklingande eftersmak med fin mineralitet. Ypperlig balans rakt igenom, ett mästerverk! Drickfärdig. 97.
 

Gomseglet

Medlem
Visa bifogad bild 13732
2004 Massolino Vigna Rondo Riserva. Klart mogen i färgen och relativt transparent. Öppnar upp direkt och doftar röd frukt, viol, svamp och tjära. Grym doft faktiskt, det gick inte att undvika ett spontant och troligen högst fånigt leende. Klar mognadskänsla även i smaken, även om frukten fortfarande är vital. Röd frukt med en inbjudande liten sötma och stor kraft. Tjära, sötlakrits och blommiga toner, helt integrerade fat. Fina tanniner som biter ifrån precis sådär lagom. Hög syra och en komplex och långsamt avklingande eftersmak med fin mineralitet. Ypperlig balans rakt igenom, ett mästerverk! Drickfärdig. 97.

Stort tack för den korkningen! Har två, kommer allt närmare att korka en.
 

Ekdahl

Medlem
Är på franska rivieran med familjen och tog en liten omväg upp i bergen till Bellet. Kort väg från Nice och civilisationen men ändå långt bort, slingriga vägar upp i bergen. Kort om tid utan förbokning, så satsade på vad jag tror är största producenten - Château de Bellet. Väldigt vacker provningslokal i gammal kyrka men bara två viner att prova, köpte med mig en flaska...
06EBC752-295D-4AD2-B2A2-44114ABA81CD.jpeg

Nu dygnet senare - knäcker flaskan på balkongen i Menton och bara njuter. 100% Rolle (Vermentino), på gamla ekfat. Har tidigare sparsam erfarenhet av druvan - mer som ett korrekt men lättsamt ”sitta vid havet” vin. Men detta är mer - tydlig honung, fatkaraktär, aromatiskt (utan att vara parfyrmerat vilket jag inte uppskattar), fruktig melon med fin syra. 89 p och den bästa Vermentinon jag druckit (och troligen dyraste, €22 på vingården)
 

grappa

Medlem
IMG_20180715_165525.jpg

Lite skåpsrensning för att bereda plats för nyförvärven Yann Chave Hermitage (två kvar i Gårda i Fredags) och Zind-Humprecht Goldert Gewurztraminer.
Ch Fuisse; Gyllengul färg. Stor doft av rökig frukt, mogna äpplen, tropisk frukt, antydan till vanilj, mycket mäktig och trevlig. Stramare smak av äpplen, lite cigarrsötma, en aning beska i den medellånga eftersmaken. Fortfarande bra syra. Riktigt trevlig Bourgogne med anständig prislapp. Lyckas balansera fräschör med tyngd som jag oftast bara annars upplever hos dyrare Bourgogner (även om erfarenheten är begränsad). Tycke och smak 89 p, kvalitet 91 p. Mycket gediget vin men kanske en lyckoträff. Behöver prova fler för att kunna säga om detta är en bra investering.
Coma Vella 2009; Mörkt svartbrun. Stor fruktig doft utan att vara för mycket av allt, med plommon, björnbär, svarta vinbär, vanilj, björnklister. Smak av mörka bär, svarta vinbär, björnbär, kryddig (svartpeppar?), en bra beska som balanserar frukten. Bra tanniner, lång eftersmak. En härlig Priorat på topp med några år kvar. Den sista 2004an vi provade hade passaerat toppen, denna har några år kvar. Tycke och smak 90 p, kvalitet 89 p.
 

Adamanko

Medlem
Blev Berta Franquet-10 till VM-finalen. Ligger på över 92 poäng på CT men så långt vill inte jag gå.
Svarta vinbär, ek och stall. Växte under kvällen. 89 kanske.

Drack resten av Vigna Pedale-13. Fortfarande 88. Ganska likt från första kvällen även under dag 3.

Frankrike hade ett jävla flyt.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Drucket i Sydafrika del 1
Efter endast sex dagar i SA så har jag hunnit med > 40 viner:rolleyes: och jag är inte riktigt klar ännu. Givetvis inte hela flaskor allihop och det har blivit både flippar och floppar! Jag tänkte lista så många viner som jag orkar, och har tid med varje gång. Jag har givetvis inte tagit några sofistikerade noter men lite kommentarer kan jag ge. Provningarna bjuder bara på väldigt unga viner och det kommer att märkas. Svårt att hitta lite ålder här - även på restaurang. Jag anger (F) = Flaska, (G) = Glas och (P) = Vinprovning så ni får en bild av hur mycket som har slunkit ned.
För övrigt är Sydafrika ett helt underbart land med trevliga människor och det är BILLIGT!
2014 Saronsberg Seismic Rooi (F) Bdx-blandning med samtliga box-druvor, 20 mån på Franska fat 38% nya. Mkt trevligt vin med tydliga bdx-vibbar i doften. Fint ekad, sandiga tanniner, svarta vinbär och blåbär, lite cigarrbox. Ganska lång eftersmak. Trevligt! 87p
2014 Raats Dolomite CF
(G) Rökig, grön, lite tunn. Nä! 82p
2017 Kaapzicht Kliprug CB
(F) Oj vad bra! Citroner, nyslaget gräs, ananas. Krispig och fräsch! Bushwine. 90p
2013 The Pot Luck Red
(F) (Almenkerk estate wine i Elgin) Middag på The Pot Luck (Rekommenderas!) tog deras egendesignade husvin för ynka R180 = 120 kr! En blandning av kallklimatsodlad Syrah/Merlot/CF/CS/Viognier. Mjukt, klunkvänligt och jäkligt gott! Måste ta en liten omväg till Elgin och Almenkerk på tisdag för att testa deras normala utbud. 89p
2016 Mullineux Straw Wine
(G) Sött och gott! Påminner om söt Vouvray? Blir nog mkt bättre med lagring. 90+p
2015 Eikendal CS
(F) Köpte aldrig denna hemma! Ville dock testa till en rejäl stek på Belthazar. Ofärdig, mkt ek och tanniner. Visserligen i min smak. Måste nog ha minst tre år till på rygg? 88+p
2013 Ken Forrester Renegade
(G) Rhoneblandning Syrah + Grenache. Fruktig, hög syra, lite tunn. Ej i balans. Potential? 86+p
2011 Glenelly Estate Reserve
(F) Mest Shiraz/CS. Äntligen lite ålder men det hjälpte inte :(. Till grillad struts. Besviken både på strutsen och vinet. Glenelly har ju varit ett stort vin förut? Nu Syra, syra, tanniner och tanniner. Knuten som f.. Ville aldrig öppna upp! Och strutsen var smaklös:neej: 84p på dagsformen. 4,5 av Platter?? :stendumt:
2017 Mullineux Old Vines White (P) blandning av 5 druvor men domineras till 65% av CB. Skyhög syra. Gott! Blir snart bra. 87+p
2016 Mullineux Granite CB Old Vines
(P) ren CB. Citron och flinta. Bushwine. Mkt bra - ett par år på rygg bara. 89+p
2016 Mullineux Quartz CB Leliefontein
(P) ren CB. Citron och flinta här också! Vått sädesfält och persikor med flagad mandel..ni märker att jag böljar ut lite mer här? Denna började lite sämre än Granite men var en hästlängd före efter luft. Uh vad bra! 90++p
2015 Mullineux Syrah
(P) Blandning från sju vingårdar. Deras röda Flagship wine. Jäklar vilken näsa! "To die for" Vill ha! Ett sjuhelsikes sniffvin. 14 mån på fransk ek, 15% ny. Svarta frukter, viol och lite lakrits, silkiga tanniner och med lång eftersmak. För 225 kr på SB är den ett fynd! Drickbar nu men blir nog bättre med åren? Sa jag vill ha? 91++p
2015 Mullineux Granite Syrah
(P) Gillade denna bäst av "singelvinerna" Bushwine. Cote-Rotie to be? Denna + de två nedan är alldeles för unga med hög syra och kraftiga tanniner. Tror alla har utomordentlig potential men rör inte på minst fem år! 91-94p
2015 Mullineux Iron Syrah
(P) Frugans favorit. Mörkare och lite fruktigare än övriga. Hermitage to be? 90-93p

2015 Mullineux Schist Syrah
(P) Nordrhonevibbar direkt. Kött och peppar. Kanske den som blir drickbar först? Påminde lite om Delas des Tourettes? Hermitage light? 89-92p

2016 Leeu Passant Stellenbosch Chardonnay
(P) Wow! Härligt lätt fatad Chardonnay. En av de bästa jag någonsin smakat! Grillade citroner på snäckskal. Mumsig som få. Synd och skam att första årgången (2015) finns kvar på SB. Lagras men kanske inte så jättelänge? 95+p :p
2016 Leeu Passant Dry Red Wine (P) Ungefär lika delar CS / CF / Cinsault. Gjord för att återskapa de Sydafrikanska vinerna från 50-70-talet som var odrickbara som unga men gudomliga 10-15 år senare. Den här är är inte heller drickbar nu! Pressa citron över Dovers klippor och börja gnaga...ungefär så? Det finns något stort där bakom för de som kan vänta. Min 2015 skall glömmas bort på Grappe. Det borde finnas en etikett på denna flaskan som säger "Får inte öppnas före 2030" Svårbedömd. 89 - 96p?

Ovanstående 7 viner testades på Mullineux & Leeu vinstudio i Franschhoek. Oerhört proffsiga. Tog nästan två timmar och rekommenderas starkt om ni kommer hit någon gång. Måste bokas!
Återkommer med mer när tid finnes....
 

Wine Rebels

Leverantör
Hej @petterkalle ! Såg precis att en forummedlem (du:)) var på vinresa i Sydafrika..borde vara bättre på att bevaka detta! Vi har bott i Sydafrika en längre tid och reser dit med jämna mellanrum på inköpsresa - säg till om du behöver tips på något, alltid kul att hjälpa till! Verkar iofs som att du varit på rätt schyssta ställen redan, säkert fullt upp..? Behöver du annars veta bra vinbutiker och barer tex har vi bra tips lite här och var i Western Cape...

Fortsatt trevlig resa!
Ludvig / Wine Rebels
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En liten a-propos blindprovning:
IMG_3751.JPG


2001 Kerpen Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese, 96p
Fortfarande ungt, men med begynnande charm. Suveräna syror och balanserad som en kyss. Doftar bock i örtagård och i smaken dyker ett helt fruktstånd upp. Magiskt! Gick oftivilligt både upp i brygga samt ned i spagat.
Satte Mosel Riesling Auslese på tidigt 90-tal som gissning.

2016 Fabtini Farnesi Pinot Grigio, 87p
Med krispiga syror och Norditaliensk fetma i smaken, väldigt ljus i färgen samt med en finstämd kryddighet i ett härligt sommarvin. Bra stuns och mer än väl godkänt för intensiteten.

Pga färgen ansåg jag det självklart vara en ung Südtiroler Riesling. Men, det blir ju inte alltid rätt...

Skoj hade vi det iaf :)
 

LeChat

Medlem
47B1F2D4-EF74-420D-86D6-1995FE5A7A3F.jpeg

2009 Château Poujeaux


Efter att 2010 Ridge CS Estate floppade för några dagar sedan så var inte Bordeauxsuget stillat. Men en klassisk claret söker jag egentligen inte i dessa grilltider. Nej, lite fruktigare men ändå tanniner och syror som ger struktur och stadga. Och då gör 2009 Chateau Poujeaux entre och fixar detta med bravur! Efter en timmes luftning så är detta mycket njutbart till grillade lammsteksskivor.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Visa bifogad bild 13758
2009 Château Poujeaux


Efter att 2010 Ridge CS Estate floppade för några dagar sedan så var inte Bordeauxsuget stillat. Men en klassisk claret söker jag egentligen inte i dessa grilltider. Nej, lite fruktigare men ändå tanniner och syror som ger struktur och stadga. Och då gör 2009 Chateau Poujeaux entre och fixar detta med bravur! Efter en timmes luftning så är detta mycket njutbart till grillade lammsteksskivor.
Kul, har en låda som ligger av den som jag köpte på utförsel i Antwerpen för några år sedan... Öppnade en flaska för något halvår sedan och minns den också som habil klassisk BDX.
Har för mig att jag betalade en bra bit under 200:- flaskan för den....
 

LeChat

Medlem
Kul, har en låda som ligger av den som jag köpte på utförsel i Antwerpen för några år sedan... Öppnade en flaska för något halvår sedan och minns den också som habil klassisk BDX.
Har för mig att jag betalade en bra bit under 200:- flaskan för den....
Bra pris för en trotjänare!
 

Pontus

Medlem
20180717_224842.jpg

2009 Doisy-Daëne, Sauternes
. Generös doft av apelsin, inlagd frukt, bakade äpplen, nagellack, kokos och kanel. I munnen är det initialt klart citrusdominerat med mycket apelsin. Sen följer persika, ananasspad och kokos, samt grapefrukt i den annars söta eftersmaken. Hög syra, fin balans. Riktigt gott, men kommer att bli mycket bättre med 5-10 års ytterligare lagring. 92++.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
CEC915E4-C4CF-45E9-AA2F-D62B5D791B77.jpeg

2015 Domaine des Terres Dorées (Jean-Paul Brun) Moulin-à-Vent


Jag förmodar att druvan är Gamay när man häller upp en Beaujolais i glaset. Brukar normalt inte dricka Beaujolais, men kompisen @Christer Johansson var generös och gav mig en flaska idag. Och vilket ypperligt tillfälle att öppna den ikväll till en bolognese svalt serverad i kvällssolen.
Det är ett lätt vin, men den har samtidigt en del skitiga toner som väcker intresset. Samtidigt som jag tänker att den är kanske något ung så tycker jag att smaken är som bäst direkt efter att den hällts upp i glaset. Jag märkte dock att Bourgognekupan blev lite för stor för vinet att fylla ut så jag bytte till Riedels vitvinsglas vilket blev klart bättre. Doften och smaken blir nu intensivare och stannar kvar längre. Glasen har betydelse!
Eftersom jag aldrig dricker Beaujolais så får jag utgå från något jag känner till. Smakmässigt känns den lite som en korsning av en Cotes du Rhone och ett något lättare rött från Piemonte. Jordgubbar och annan rödfruktig karaktär med släng av lite skitiga drag i en något för lätt men småtrevlig kropp får sammanfatta kvällens Beaujolaisupplevelse. :)

Kl 20.40: måste tilläga att när jag nu gått inomhus och vinet fått lite mer tid så växer det på ett mycket positivt sätt! :)
 
Last edited:
Toppen