Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Hej på Er !

Jag hittade detta forum för några veckor sedan, måste säga att läsningen givit mig mycket inspiration. Är amatör på området ! Men intresse för kvalitets dryck har funnits med länge i livet, dock har alkoholhalten varit 40% och där över

Hittade detta forum när jag sökte mer information om en viss champagne .

Och min inställning är, hänger man på ett forum måste man bidraga med något !

Visa bifogad bild 13803
Öppnade denna Barolo från 2004 nu i kväll som legat i vinkylen sedan jag köpte den på bolaget för några år sedan eller mer !

Tyvärr kan ni inte förvänta er att jag ska kunna beskriva vinet med massa fantastiska utläggningar om dofter och smaker av mogna körsbär, över mogna jordgubbar, virke och choklad. Kan förstå samt uppskatta och hitta beskrivningarna i vinet. När någon annan berättar och beskriver dess, men är inte riktigt där eller bekväm med att utrycka dom än.

Det jag kan säga är att vinet var fantastiskt gott, och att det säkert kunnat ligga ett tag till.
Men något måste man ju ha som fika till morden i Midsomer en tisdags kväll.

Ska bli kul att lära mig mer här på forumet !
Kul med fler på forumet!
Hoppas du kommer trivas här, är ganska ny här själv och har verkligen hittat hem känns det som.

Tips blir att haka på "månadens pava", väldigt lärorikt att läsa andras recensioner efter man skrivit sin egen. Och oftast så hittar man en eller flera som faktiskt upplever vinet väldigt likt.
 

Adamanko

Medlem
Kul med fler på forumet!
Hoppas du kommer trivas här, är ganska ny här själv och har verkligen hittat hem känns det som.

Tips blir att haka på "månadens pava", väldigt lärorikt att läsa andras recensioner efter man skrivit sin egen. Och oftast så hittar man en eller flera som faktiskt upplever vinet väldigt likt.
Se bara upp för att ibland väljer folk konstigheter som sherry och annat odrickbart... :D
 

sunqan

Vinös
Sitter på balkongen i Kailua-Kona på Hawai'i , har just ätit grillad oxfilé och avnjutit en flaska Turley Pesenti Zinfandel och tittar på dagens allsång på skansen.

Maten skitgod, vinet helt fantastiskt., utsikten underbar...

20180724_210526.jpg
 

MHilv

Medlem
Kul med fler på forumet!
Hoppas du kommer trivas här, är ganska ny här själv och har verkligen hittat hem känns det som.

Tips blir att haka på "månadens pava", väldigt lärorikt att läsa andras recensioner efter man skrivit sin egen. Och oftast så hittar man en eller flera som faktiskt upplever vinet väldigt likt.

Jag håller med om månadens vin! Har lärt mig en del där när det gäller att identifiera vissa smaker.
 

Trydebull

Medlem
1988 Chateau de Rayne-Vigneau
20180725_165401.jpg

Ett gäng ostar på däcket sent på kvällen tillsammans med frun för några kvällar sedan. Och några olika flaskor. Bl a den här på halv flaska. Skrev några rader om den för en annan flaska för två år sedan och när jag provat av den halva, halva flaskan idag så tycker jag att det stämmer till punkt och pricka även för den här flaskan!

Gyllengul i färgen.
Simmig och oljig i glaset.
Doftar av gula inkokta plommon, saffranshonung, hårt kanderad citrus, chokladskumbanan, gula snittblommor från trädgården, ringblomma. Lite sälta.
Smakar tydligt men sofistikerat saffran. Inlagda ljusa plommon. Härlig lätt beska bakom kanderat socker som ger en väldigt bra balans. Citrustoner mot slutet. Kanderat citronskal. Marinerad grapefrukt. Lååångt avslut. Riktigt bra!

91 pinnar!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har blivit en hel del "grillviner" i sommar, men idag blev det "vinterviner", trots en temperatur på 30+:
faugeres crock.jpg

1998 Château Faugères: ingen brist på nyanser i den här: jasmin, cigaretter, violer, timjan, rosmarin, grön paprika, skog, assam te, nypon och plommon. Sist vi drack den här tyckte vi att faten var väl hårda, men idag finns inga sådana tendenser. Är nog mitt i det perfekta drickfönstret just nu. 92p
2009 Château Le Crock: långt ifrån en klassisk saint-estèphe: massiv frukt (2009?), vanilj, örter, nässlor, sandelträ, men inget stall. Snygg! 90p
 

LarsW

Medlem
Dolcetto d'Alba 2015 från släppet 6e juli.

Drack den över två dagar, ingen särskild skillnad.

Doft: Svarta vinbärsbuskar (inklusive bladen), eukalyptus och mynta, polkagris och något fuktigt jordigt.
Smak: Medelkraftig smak, körsbär blandade med svarta vinbär, tobak, färskt läder, läckra och tydliga tanniner och syrlighet, ungt men ack så drickvänligt redan nu i kvällssolen på balkongen.

Har nog inte kraften att bli ett grillvin men passar fint till en trevlig pastarätt med tomatsås och salsiccia eller en pizza.
Mycket drickglädje redan nu för 200kr, kanske blir lite mjukare tanniner om några år men vettetusan om jag kommer vänta så länge med mina andra flaskor.

88/89 välförtjänta poäng!
thumbnail_20180725_210600.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Dolcetto d'Alba 2015 från släppet 6e juli.

Drack den över två dagar, ingen särskild skillnad.

Doft: Svarta vinbärsbuskar (inklusive bladen), eukalyptus och mynta, polkagris och något fuktigt jordigt.
Smak: Medelkraftig smak, körsbär blandade med svarta vinbär, tobak, färskt läder, läckra och tydliga tanniner och syrlighet, ungt men ack så drickvänligt redan nu i kvällssolen på balkongen.

Har nog inte kraften att bli ett grillvin men passar fint till en trevlig pastarätt med tomatsås och salsiccia eller en pizza.
Mycket drickglädje redan nu för 200kr, kanske blir lite mjukare tanniner om några år men vettetusan om jag kommer vänta så länge med mina andra flaskor.

88/89 välförtjänta poäng!
Visa bifogad bild 13809
Var har du köpt karaffen?
 

LeChat

Medlem
92E46FC2-0859-4B81-ABD5-B2615639009D.jpeg

2015 Jean-Claude Boisset Marsannay


Dricker idag en vit Bourgogne vilket händer ungefär en gång om året. Gillar egentligen vita viner också men har intresserat mig mer för röda och champagne. Men ikväll blir det Chardonnay med fet frukt, päron, smör, honung, lakrits och lite lack. Lite alkohol i avslutningen och lite klent med mineral ger lite minus men annars tyckte både jag och frun att den funka fint till rödspättan med brynt smör.
5EE577FD-3E4A-422B-B00E-DDEFE3D2D3E9.jpeg
 

Trydebull

Medlem
2000 Roberto Sarotto Barbaresco Riserva
20180727_204042.jpg


Klarröd i färgen. Väldigt inbjudande ton för mina ögon.

Doftar väldigt mycket kryddor från trädgården.
Körsbär. Väldigt härlig kompott men inget mer som sticker ut för på min näsa. Jag kan inte direkt plocka ut något. Bara väldigt angenämt.

Smaken ger verkligen nästan samma som doften. Lätta men mängdmässigt omfattande olika sorters gröna kryddor, lite åt julkryddshållet och välbalanserade körsbär. Lite tunn men i övrigt väldigt angenäm och bra.

Jag drar i väg ända upp på 90.

Den här flaskan tror jag att jag "köpte" för några år sedan när jag pantade danska flaskor och burkar (jadå, jag plockar upp en 50-öring också om jag hittar den mellan två gatstenar) på Fötex (typ Ica för er som inte bor i Skåne). Gav 149 danska (har skrivit att den var nedsatt från 249:) Det var väl vad hela eller delar av panten räckte till. Hade jag vetat att det var så pass gångbart några år senare så hade jag köpt en låda...

Vi drack den till två i all hast, och allt för sent inköpt fulpizzor. Fungerade utmärkt, men pizzorna blev förvånansvärt nog ovärdiga drycken...
 

KimHartman

Medlem
Vin.jpg


2013 Barral Jadis

Jag har hyfsad erfarenhet av Valiniére (6 årgångar), men bara druckit 2008:an av Jadis innan.

Luftad ca 1.5 timme i karaff, något kyld. Fortfarande ganska ung med mycket frukt, men definitivt civiliserad nog att drickas. Faktum är att jag nog inte vill ha mer utveckling än såhär i denna typ av vin. Ladugård, plåster, järn, militärmuseum, äpplen, svarta vinbär. Tydliga toner av nötter! På gränsen till lite väl varm frukt i munnen, men balanseras upp av en hygglig struktur. Inte samma kraft som Valiniére kan ha, mer lekfullhet.

Jag tycker det blir svårare och svårare att få kickar från vin, men denna Jadis ger en injektion av nyfikenhet och upptäckarlust.
 

Trydebull

Medlem
2016 Dr Loosen Erdener Treppchen Riesling Kabinett
20180728_183129.jpg

Extremt ljust gul i färgen. Närmre transparent än gul.

Doften timid vid låg temperatur. Dov citron. Något lite torkad kanderad ananas.

Smaken mer sträv. Citron, men också sötma. Lite krusig och lite krispig. Lite gröna krusbär. Mineraler. Kanske någon honung där bakom och lite lite petroliumtoner. Kort eftersmak.

Lite för enkel. Och dessutom naturligtvis inte färdig.

Och för mycket sötma i kabinetten för den ugnsbakade rödspättan med brynt smör, citron, kokt Amandine och Haricots verts enligt frun. Nåja. Maten fick med beröm godkänt. Och jag håller med om vinet.

Det är inte klart, men blir aldrig något stort oavsett ålder. Dock inte alls helt o-ävet. Brukar gilla mycket från Dr Loosen men det här var för lågt skott. 83 poäng, med ett litet plus efter.
 

LarsW

Medlem
2016 Dr Loosen Erdener Treppchen Riesling Kabinett
Visa bifogad bild 13841
Extremt ljust gul i färgen. Närmre transparent än gul.

Doften timid vid låg temperatur. Dov citron. Något lite torkad kanderad ananas.

Smaken mer sträv. Citron, men också sötma. Lite krusig och lite krispig. Lite gröna krusbär. Mineraler. Kanske någon honung där bakom och lite lite petroliumtoner. Kort eftersmak.

Lite för enkel. Och dessutom naturligtvis inte färdig.

Och för mycket sötma i kabinetten för den ugnsbakade rödspättan med brynt smör, citron, kokt Amandine och Haricots verts enligt frun. Nåja. Maten fick med beröm godkänt. Och jag håller med om vinet.

Det är inte klart, men blir aldrig något stort oavsett ålder. Dock inte alls helt o-ävet. Brukar gilla mycket från Dr Loosen men det här var för lågt skott. 83 poäng, med ett litet plus efter.

Köpt på SB?
Står det ska vara 2015 på hemsidan men de har kanske bytt årgång?
 

LarsW

Medlem
Hmm... Ser det när du nu skriver det. Gick in och kollade mina noter på CT. Jag har köpt den 14:e november i fjol, på SB, och flaskorna jag har är 2016...
Är väl ingen större katastrof då båda årgångarna är riktigt trevliga men 2015 är väl mer syradriven vilket du verkade sakna lite i den kabinetten. :)
 

Trydebull

Medlem
Är väl ingen större katastrof då båda årgångarna är riktigt trevliga men 2015 är väl mer syradriven vilket du verkade sakna lite i den kabinetten. :)

Kul med lite diskussioner, invändningar, medhåll eller andra reflektioner i den här tråden! Då blir det ju lite dynamik och inte enbart en "redovisning" av det personliga omdömet!

Jag har inte druckit 15. Men du har troligtvis rätt i att en del av tillkortakommandet, från mitt perspektiv, beror på att 16 generellt inte kan matcha 15's fullständiga komplexitet Och "mycket av allt" - även den något högre syran. Sen tror jag att andra delar av tillkortakommandet beror på ungdomen och ytterligare lite på att den inte når upp till vad jag önskar av en bra kabinett.

Men det är absolut ett helt ok vin tycker jag!
 

matage

Medlem
1219B7A3-652F-4CDB-9B08-79792B57170E.jpeg

Keller Gruner Sylvaner 2015 - spontanuppkorkad när temperaturen sjunkit såpass att man vill sträcka sig efter annat än iskall öl eller valfritt medel att inducera koma.

Kartig på näsan med drag åt örter och nyskurna lövträ-kvistar med en vag ton av grapefrukt i bakkant. Jag får nästan vermouth-vibbar. Snustorrt i munnen med grape, päron och örter men också den där träpinnen som jag förknippar med nån bizarr digestif köpt i Frankrike för 20 år sen.. lite som när man biter på en nyskuren sälgpipa..

Mycket trevligt men jag tror det skulle sjunga mer med mat!
 
Toppen