Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Adamanko

Medlem
Visa bifogad bild 13768
2015 Domaine des Terres Dorées (Jean-Paul Brun) Moulin-à-Vent


Jag förmodar att druvan är Gamay när man häller upp en Beaujolais i glaset. Brukar normalt inte dricka Beaujolais, men kompisen @Christer Johansson var generös och gav mig en flaska idag. Och vilket ypperligt tillfälle att öppna den ikväll till en bolognese svalt serverad i kvällssolen.
Det är ett lätt vin, men den har samtidigt en del skitiga toner som väcker intresset. Samtidigt som jag tänker att den är kanske något ung så tycker jag att smaken är som bäst direkt efter att den hällts upp i glaset. Jag märkte dock att Bourgognekupan blev lite för stor för vinet att fylla ut så jag bytte till Riedels vitvinsglas vilket blev klart bättre. Doften och smaken blir nu intensivare och stannar kvar längre. Glasen har betydelse!
Eftersom jag aldrig dricker Beaujolais så får jag utgå från något jag känner till. Smakmässigt känns den lite som en korsning av en Cotes du Rhone och ett något lättare rött från Piemonte. Jordgubbar och annan rödfruktig karaktär med släng av lite skitiga drag i en något för lätt men småtrevlig kropp får sammanfatta kvällens Beaujolaisupplevelse. :)

Kl 20.40: måste tilläga att när jag nu gått inomhus och vinet fått lite mer tid så växer det på ett mycket positivt sätt! :)
Har två flaskor och tänkt att poppa en i närtid. Låter som jag har nåt trevligt att se fram emot. :)
 

Daniel A

Administratör
DSC_0394.JPG

2010 Bressan, Pinot Nero
Tyvärr inga detaljerade noter alls. Det här är de röda josiga bären och svartpepparens himmelrike. Lingon, tranbär, och nu snackar vi ALL SVARTPEPPAR. Överallt, i näsa, mun, hals, kropp och själ! Inte det största vinet, inte det mest komplexa, men bara fantastiskt gott. 93p.
@Skaggs spikade det på första sniffen.

DSC_0389.JPG


2012 Dani Landi, Las Iruelas - Castilla y Leon
Ett av “nya Spaniens” enhöringsviner. 100 % garnacha från en sydsluttande höghöjdsvingård (1000 m.ö.h) på blott en hektar. Total produktion för årgången blev 400 flaskor. Möjligt att det här är första årgången. Dracks något kyld (på begäran) till en fyra/fem-rättersmiddag på Talldungen.
Tillhör den lättare skolan garnacha, utseendemässigt påminner den om en något lagrad burgund. Doften är expressiv, med mycket röda bär (typ körsbär och hallon), asfalt, lite ballong/gummi, något bränt, något kryddigt. På tungan är det typ samma noter, men frukten spelar lite i bakgrunden. Bra syra, avrundade tanniner. Trots höghöjd klockar det in på 14,5 %. Det finns någon form av värme i avslutet som kan tillskrivas den höga alhkolen, men det är väl integrerat och inget som stör. Fungerade perfekt till maten, och visade på stor bredd i vad det passade till. 91p.

Faktiskt mer tillgängligt och utvecklad än jag trodde det skulle vara, vilket innebär att jag i rimligt snar framtid kommer öppna någon av mina 2015 toppflaskor från Comando G (som är i snarlik stil) för att se hur de beter sig unga.
 

Trydebull

Medlem
2015 Hamilton Russell Chardonnay

20180720_193739.jpg


Tom Paellapanna (kycklingklubbor, färska musslor, färska räkor och havskräftor) i bakgrunden så det var det som fick ackompanjera vinet - eller tvärt om:)

Ljust korngul

Näsan ger, Citrustoner. Mjuk grape och grillad citron. Lite färsk tobak, vanilj, insidan av gammal cigarrlåda, lite rök.

Smaken säger rökt rundad fet smak med söta citroner och både lime och grape. Vanilj. Lite mer fat än vad fullständig balans kräver men det är också för tidigt att öppna den egentligen. Eftersmak med rökiga citrustoner stannar kvar.

Verkligen god redan men når nog toppen först tidigast om fem år.

Låt ligga med andra ord.

Jag säger 90++ för den goda potentialen att få ihop allt det gotta som finns i flaskan. Jag gissar att den för mig kommer att nå upp i minst 92 om ett antal år.

Det här är mao bra!
 

Trydebull

Medlem
2015 Chateau des Jacques Moulin a vent

20180720_223520.jpg


Moget djupröd körabärsfärgad.

Doft av precis mogna körsbär, lite krut, björnbär och något lite kråkbär.

Smakar fruktigt, ganska kraftfullt, bärigt. Lite tryck i den här men ändå relativ balans. Lätt kryddigt och mörka bär med drag åt lätt omogna/syrliga björnbär och körsbär. Enkelt vin, men absolut välgjort.

Drack som sällskapsvin på sommarljus veranda vid halv elva-snåret. Den bör hållas ner en grad eller två - då kommer den mer till sin rätt.

Jag tycker att det här håller för 86-87 poäng. Det kommer inte att bli bättre, men det är absolut bra. Drick nu eller inom något år.
 

Trydebull

Medlem
1996 Sandrone Cannubi Boschis
20180721_190107.jpg

Ljust rödfärgad från toner av svenska körsbär.

För kort tid med luft tyvärr, ca två timmar eftersom den var tänkt till grillad högrev och gästerna kräfva inmundigande av såväl mat som dryck samtidigt som värden missat öppna flaskorna i tid. Vaknade dock betänkligt till sista glaset.

Väldigt timid på näsan. Mycket få dofter och lite som sticker ut. Lätta körsbärstoner följda av en väldigt dov doft av övriga röd-blåa bär och något blåa plommon där i bakgrunden. Lite, lite kryddor främst i form av timjan och lätt märklig färsk champinjonton där bakom. Sist kvar i glaset på näsan är lite salt karamell.

I munnen (går på sista glaset här, och i princip obefintlig flaskvariation mellan de två flaskor jag öppnat); väldigt finstämd. Körsbär, gröna kryddor, lite röda rosor, lätt strävhet men mycket, mycket bra balans.

Troligtvis i perfekt drickfönster. Men karaffera i tre-fyra timmar minst. Har upplevt mer kraft och än mer komplexitet i toppårgångar men det här är ändå riktigt bra.

Jag önskar att jag hade betydligt fler Sandrone med ålder än vad jag har. Det här är balsam för själen.

Jag säger 94 poäng.
 

Trydebull

Medlem
2015 Far Niente Chardonnay
20180722_122325.jpg

Halstrad tonfisk med gurk-, mango och chillisalsa och en vinegrett med sesamolja, thailändsk soja och färsk koriander.

Försöker öka på konsumtionen av jänkeviner.

Nästan transparent i färgen.

Äppelblomster från hela Kivik på näsan. Faktiskt så att det känns som att stå där ute bland träden i maj. Även vita stenfrukter och vita/orangea meloner på näsan. Lite vita torrare nötter utan fett. Alpäng med tillhörande fint gräs och små låga blommor.

Fina gröntoniga äpplen utan minsta beska, lite rökighet och väldigt fin balans slår munnen direkt vid första kontakten. Efter det en väldigt finstämd citruston. Lite ostron. Hyggligt lång smak och väldigt angenäm.

Det feta i smaken kommer lite med luften, den är inte på något sätt påtaglig, men det finns lite smör och fett där också.

Kan vara den tidiga korkdragningen, kan vara bristen på luft, men trots att den är bra hade jag nog hoppats på lite mer.

Jag tror att det finns lite till men lägger ett plus efter och stannar på 90.
 

Adamanko

Medlem
Drack min andra flaska av Vino de Melnik-15 och den hade förbättrats på det halvår den fått på rygg. Jordgubbstonerna var tydligare. Fortfarande något metalliskt i smaken. Riktigt kul med ett bulgariskt vin av den här klassen. Och att det är etiskt märkt. Gav första flaskan 88-90. Den här får 90 rakt av.
 
1EE47CBF-567A-4BA6-9A26-CB5331AEA2B7.jpeg
4917727D-C06F-4873-A65C-44C50CF96162.jpeg
87C67405-5588-4993-ACAD-CDC035F6EF25.jpeg

Härlig kvintett med chardonnayviner från olika håll i världen mitt i sommarhettan. Parades med bl a egenfångad och grillad gös, rökt lax samt andra goa saker. Alla vinerna var mycket bra. Chavys lieu dit meursault var ett stort steg upp från Bourgogne Blanc samma årgång. Dags att dricka upp Watson 2015 närmaste året tror jag. Men mycket god. Failla Haynes överraskade med att vara ett väldigt strukturerat och komplext vin. Örnen med två huvuden var precis vad jag hoppades på från bodegagänget/pompette: ren och fin ouille style Jura chard. Och Farr three oaks var bara klockren.

Philippe Chavy 2016 Meursault Les Narvaux
Arnot-Roberts 2015 Watson Chardonnay
Failla 2015 Haynes vineyard Chardonnay
Domaine de l’Aigle a Deux Tetes 2016 Cotes du Jura Lices et Perla
Farr 2015 Three Oaks Vineyard Chardonnay by Farr

För litet yviga deskriptorer:
https://www.cellartracker.com/event.asp?iEvent=39217&searchId=F1398F76#selected%3DW2424898_1_K5fb9c4612281167506b2840aa275fb66&UISource=list
 

LeChat

Medlem
A34E6A87-82D6-4BB3-AEDF-A7F99E22BE78.jpeg

2011 Faiveley Gevrey-Chambertin 1er Cru Les Cazetiers


När jag hade hittat goda och tillgängliga PN i nya världen så trodde jag att det i princip skulle vara slut med att köpa Bourgogner. Men jag inser att så kommer det inte bli. De är ju ack så goda! Nya världen kan tyvärr inte ersätta Bourgogner hur goda de än må vara. Kvällens Gevrey-Chambertin når inte samma höjd som den jag drack för ett par veckor sedan av Fredric Esmonin. Men här och nu så känns denna också riktigt trevlig. Attans vilken intressant komplexitet och djup som en Bourgogne kan ha.

Jag köpte alldeles, alldeles för få Bourgogner från 2015. Om ni vet några flaskor från bra producenter inom 200 - 1000:- så får ni gärna tipsa.
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 13799

Kan meddela att 2015 var ett mycket bra år för mourvedre och Bandol. Härligt animalisk och klassisk. Norra Rhône på steroider. Gott nu, mest troligt gott de närmsta 20 åren. (93p) Är glad att jag har fler flaskor, dessutom även La Tourtine och La Migoua av samma årgång. Good times! :)
Bandol från Tempier brukar vara smaskens. Var är dessa flaskor köpta?:)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul provning igår!

Mycket mogen chardonnay fick mig att gissa välgjord torr gewurtz från Alsace och producentens pinot fick mig att spela ut det slanka syrahkortet. Påtalade visserligen: ”Visst, det kan ju vara en riktigt mörkfruktig och charkig pinot också...” :öga:

Riktigt goda och välbevarade båda två. Det vita med mycket tropisk frukt, rosenvatten och honung (90p) och pinoten; järnig, pepprig med lakrits, chark och brända pinjenötter. Något över kullen och aningen klen frukt. (89p)

D39C56CB-A0CE-4B0C-9B00-C6E4F0B5B54D.jpeg

1998 Jurtschitsch Chardonnay Sonnhof Reserve

63AA0FF2-A553-40A8-82A4-30A26EEEB4AE.jpeg

2003 Jurtschitsch Pinot Noir Sonnhof Reserve
 

Adamanko

Medlem
Crognolo-15 stod på menyn idag. Köpte på ren impuls tre flaskor i vintras och nu poppades den första.

Först är det fat och svarta vinbär som förnims, sen kommer en liten chokladbitterhet. Det är balanserat och lent. Lite tobak och örter kan också anas. Bra nu men antagligen ännu bättre om nåt år eller så. 88. Har två kvar och dessutom en av storasyster Oreno. Känns bra.
 

Pontus

Medlem
2004 Wynns Coonawarra Estate John Riddoch Cabernet Sauvignon. Lätt antydan av mognad i färgen, noll siktdjup. Blåbärssylt, plommon, vinbär och blyerts i doften, förvånande lite mognadstoner. I munnen är det inbjudande mörk frukt, plommon och vinbär med fina tanniner och hyfsat hög syra. Lång eftersmak utan vassa kanter. Mycket välgjort vin med fin framtid, nästa flaska om några år. 92++.
 

Anfield

Medlem
Hej på Er !

Jag hittade detta forum för några veckor sedan, måste säga att läsningen givit mig mycket inspiration. Är amatör på området ! Men intresse för kvalitets dryck har funnits med länge i livet, dock har alkoholhalten varit 40% och där över

Hittade detta forum när jag sökte mer information om en viss champagne .

Och min inställning är, hänger man på ett forum måste man bidraga med något !

3596A646-E8CE-4F79-8AC8-B3823E1065B3.jpeg

Öppnade denna Barolo från 2004 nu i kväll som legat i vinkylen sedan jag köpte den på bolaget för några år sedan eller mer !

Tyvärr kan ni inte förvänta er att jag ska kunna beskriva vinet med massa fantastiska utläggningar om dofter och smaker av mogna körsbär, över mogna jordgubbar, virke och choklad. Kan förstå samt uppskatta och hitta beskrivningarna i vinet. När någon annan berättar och beskriver dess, men är inte riktigt där eller bekväm med att utrycka dom än.

Det jag kan säga är att vinet var fantastiskt gott, och att det säkert kunnat ligga ett tag till.
Men något måste man ju ha som fika till morden i Midsomer en tisdags kväll.

Ska bli kul att lära mig mer här på forumet !
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej på Er !

Jag hittade detta forum för några veckor sedan, måste säga att läsningen givit mig mycket inspiration. Är amatör på området ! Men intresse för kvalitets dryck har funnits med länge i livet, dock har alkoholhalten varit 40% och där över

Hittade detta forum när jag sökte mer information om en viss champagne .

Och min inställning är, hänger man på ett forum måste man bidraga med något !

Visa bifogad bild 13803
Öppnade denna Barolo från 2004 nu i kväll som legat i vinkylen sedan jag köpte den på bolaget för några år sedan eller mer !

Tyvärr kan ni inte förvänta er att jag ska kunna beskriva vinet med massa fantastiska utläggningar om dofter och smaker av mogna körsbär, över mogna jordgubbar, virke och choklad. Kan förstå samt uppskatta och hitta beskrivningarna i vinet. När någon annan berättar och beskriver dess, men är inte riktigt där eller bekväm med att utrycka dom än.

Det jag kan säga är att vinet var fantastiskt gott, och att det säkert kunnat ligga ett tag till.
Men något måste man ju ha som fika till morden i Midsomer en tisdags kväll.

Ska bli kul att lära mig mer här på forumet !
Kul! Du är mycket välkommen och goda viner hör vi gärna mycket om oavsett hur många arommarkörer som avverkas! :)

(Det jag skulle önska är att du skriver vad det är för vin. Bilder kan vara svåra att tyda.)
 

Adamanko

Medlem
Tyvärr kan ni inte förvänta er att jag ska kunna beskriva vinet med massa fantastiska utläggningar om dofter och smaker av mogna körsbär, över mogna jordgubbar, virke och choklad. Kan förstå samt uppskatta och hitta beskrivningarna i vinet. När någon annan berättar och beskriver dess, men är inte riktigt där eller bekväm med att utrycka dom än.
!
Kan relatera till det. Jag kände precis som du när jag började dricka bättre viner för ett år sen. Och fortfarande kan jag känna mig som en bluff när jag recenserar ett vin. Men övning ger färdighet. Och jag har gått från att kunna identifiera en eller möjligen två smaker till att ibland kunna känna 5-6 stycken. Så träna på. Och våga. :) Välkommen.
 
Toppen