Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

IMG_3395.JPG


Michele Chiarlo Barolo Tortoniano 2013

Hade läst litet om bra grejer om denna producent och köpte instegsbarolon (Tortoniano) och motsvarande Barbarescon (Reyna). Nu var det dags att pröva Barolon. Den är läcker, frukten är bra, fin parfym, nya ekfat, mjuk i munnen, lagom mycket grepp för att kunna drickas nu men också för att sparas. Rätt modern i stilen uppfattar jag den. Och kanske litet tråkig. 88

Philippe Chavy Bourgogne Aligoté 2016
Plötsligt förstår jag varför Aligoté. Det är inget stort vin, men det är rent, enkelt och med bra syra. Funkar fint med litet enkel pasta med grönsaker och crème fraîche. Och det är bättre än samma producents Bourgogne Blanc från samma år. Just här och nu. Gissar att det delvis handlar om att även de fina producenterna i Bourgogne behöver kunna dricka enkla vardagsviner som just inte är alltför komplexa, men med ren fräsch frukt och som funkar fint till mat. 87

Peter Wetzer Kékfrankos 2016

Gillade denna redan på provningen. Blev påmind om att jag hade en köpt en flaska när jag såg inlägg från @MHilv Nu prövar vi den i lugn och ro under loppet av ett par kvartsfinaler på fredagskvällen. Juicy och fräsch och denna härligt höga syra men ändå med sötma i de blåa bären. Liten vaniljton men den är minimal och försvinner och ersätts av mer struktur (té, tjärpastiller, greppig). Riktigt bra. 90 poäng.
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
Sörplar Tokaji! Befinner mig i Kroatien, men tycker inte kroaterna bemästrar Vin, dock öl är man duktig på. Då Sverige spela uselt så var den Kroatiska vinsten hur kul som helst fyrverkerier och bilar som tutar i kör.

IMAG0736.jpg

Tycker det är svårt att få kontroll vart tokajerna kommer ifrån oftast nämns distrikt, men gård får man titta noga efter.
Denna 2002 är enbart klassiskt, men första gången man stöter på nån form av tunnel, allt finns men man märker en kvalité som göms bakom den gräddiga honungen och aprikos.

IMAG0738.jpg
Hoppas man ser Belgien och Kroatien i Finalen iår! Hursom prövar en late harvest Tokaji visste inte att man stämpla detta vin som late harvest. Men denna är gräddig och lite sauvignon blanc grön!? Lustig kombo, men instämmer med frun...
sluta analysera vinet och drick för fan! Japp bra är det!
 

gece

Man vänjer sig.
Jag tycker att orangevin är kul när man vill känna något, det förekommer en hel del överoxiderat skräp i kategorin men ibland hittar man bra saker som erbjuder njutningsfulla utmaningar för även en blasé gom; generellt sett är dessa även lysande måltidsdrycker. Och min gamla slovenska souvenir 2012 Movia Sivi Grigio Ambra är en riktigt bra representant. Pinot Gris med tio dagars maceration ger ett bärnstensfärgat vin med lite rosa skiftningar, toner av apelsin, aprikos, lätt bokna gula äpplen, yoghurt, vitpeppar och dammig grusväg. Har tydligen haft 18 månader på barrique, vilket måste ha integrerats väl för jag märker ingen ek att tala om. Hygglig syra och silkeslena tanniner. Riktigt elegant och en sann glädje att dricka.
 

Daniel A

Administratör
Vin och fotboll hos Skaggs. Vi blev ett helt gäng, och goda viner flödade!

Flight 1 - bubbel
DSC_0379.JPG

#1 2014 Vouette & Sorbée, Blanc d’Argile
Expressiv, äpple av olika slag, mycket skal, lite jäst, lite nötigt. Ren och snygg. På tungan är det riktigt vass syra, men går ner fint ändå på grund av den framträdande frukten. Ung, yes, men mycket god. 91+p.

#2 2014 Vouette & Sorbée, Fidéle
Lite annorlunda färg - drar åt orange. Apelsin, flinta (?), grapefrukt och lite honung. Lite stökig, men väldigt intressant doft. Mer tillgänglig än d’Argile, rundare i smaken. Smakar lite apelsin, grapefrukt. Har ett angenämt bittert avslut. 91p.

Flight 2 - vitt
DSC_0380.JPG

#3 2009 Ch Cloche Tokaji Furmint
Månadens vin. Se annan tråd. Här försvann den rätt mycket bland större viner.

#4 1959 Kerskedöhaz, Tokaji Szamorodni Szaras
Kaffe, pu-erhte, burkchampinjon, burkaprikos, smutsig honung, grillad vit fisk med mycket salt och citron. Udda! En kommentar från bordet var “luktar som Colombia spelar fotboll”! På tungan är det mer av samma, men nu har fisken trillat ner bland den glödande kolen, så det blir lite aska, bränt och röken från brinnande olja… Rätt framträdande syra, riktigt maffigt vin som saknar vassa kanter. Rund och fin. Tidlös. 93p.
Mitt vin (såklart?). Köpt på systemets auktion i våras. Jag har letat efter gammal dammig tokaji i över fem år, och det här är helt klart första gången jag stöter på en torr variant som är äldre än typ femton år! Tur att ingen annan riktigt ville buda på den här. Fantastiskt vin, men uppskattades definitivt mest av mig (“mer intressant än gott” hördes runt bordet. Pfft). Gissades korrekt på tokaji, men det var ingen som kom längre bakåt än 1990. :)

#5 2013 Aci Urbajs, Organic Anarchy
Riktigt jävla stökig! Luktar suröl, svett, stall, lite godis, halvrutten purjolök. Vagt fruktig i bakgrunden. Det är ett betydligt mer inbjudande vin på tungan, med bra tryck i smakerna (fruktigt, inte överdrivet skitigt) och hög syra. Eventuellt lite klen eftersmak, men jag gillar det. 89p.

#6 2014 Ganevat, Les Chalasses Marnes Bleues Savagnin
Smör, lyxiga fat, gräs, flour. Kvällens syrabomb - fräta-bort-emaljen-syra, som får det att bli lite äppelcidervinäger känsla. Det är ett fantastiskt vin, men för ungt. Ändå 91p.
Skriv orättvist lite om det här. Blindprovningens förbannelse kanske, men jag skrev direkt 2014 chardonnay, Frankrike, och efter det blev det inte så många noter. Resonerade mig bort från Chablis och Bourgogne, och ungefär där insåg jag att det borde vara Jura och Ganevat. Räknas det som lite mer än halvspik när årgång och producent är rätt, men druvan fel? Bah!

Flight 3 - rött
DSC_0378.JPG

#7 Ch des Jacques (Jadot), Moulin-a-Vent
Fat, vanilj, smör och kryddor. Smakar körsbär och körsbärskärnor. Lite kärv, lite mellanmjölk. 86p.
Gissade på någon form av italienskt. Trodde absolut inte att det var gamay!

#8 2015 Charles Joguet, Les Charmes
Tusen bär, cayennepeppar, kaffe, lite paprika. Smakar samma, fast med grön chili också. Lite ung, bitiga tanniner men så sjukt jävla gott. 90p.
Solklar ung cabernet franc från Loire!

#9 2006 Caparsa, Doccio
Ett helt annat djur jämfört med de andra i flighten. Mörk frukt, läder, tobak, kraftigt kryddigt, efter tid är det mycket vitpeppar. Väldigt sandiga tanniner - ett riktigt kraftpaket som sjunger kvalitetsvin. Kommer vara grymt om fem-tio år, mycket bra nu. 90-91p.
Gissade på Bordeaux 2008, men lyckades aldrig få det mer specifikt än så.

#10 2014 Cantina Andrian, Tor di Lupo
Lila bläck, vanilj, chark, vinbärsblad. Tjock och lila på tungan, mer syradrivet än tannindrivet - kraftigt vin. Tycker det blir lite klumpigt jämfört med Caparsa. 89p.
Tänkte att det var tungt fatad syrah, eller kanske shiraz. 100 % lagrein från sydtyrolen låg långt in som gissning...

Bonusar
#11 2012 Lang Vineyards, Late Harvest Pinot Gris - Kanada
Nu börjar notera tryta ordentligt. Det här var svingott. Vaniljsås och päronjuice, med bra syra och lagom sötma. Vinet som tog slut först, trots att det öppnades nästan sist. 89p.
Gissade först på en gewurs från Alsace, sen pinot gris. Yay. Landet var ju lite svårt.

DSC_0383.JPG

#12 2015 Suertes del Marques, El Chibirque
Svartpeppar och ostkanter och smuts och en massa bär. Väldigt lätt i färgen. Men det här är lätt men komplext och alldeles, alldeles underbart. Klunkabilitet på absolut topp! Inget betyg. Nästan WOTN för mig. :D
Mitt vin, var tänkt till pizzan, men dracks typ upp innan maten anlände. Varför har jag inte köpt fler?!

Och magisk god kombination. Comté, lavasalt och schizuanpeppar!
DSC_0382.JPG
 

LarsW

Medlem
2008 Saint Jean du Barroux Ventoux La Pierre Noire
Denna hade smugit sig in i BS nån gång i april och jag tänkte den var kul o pröva då det var en del av Rhône jag inte utforskat ännu.

I doften sval frukt med körsbär och röda vinbär, ek, grönpeppar och lite mynta.
Smaken var rund och mjuk, nästan lite saftig först så jag fick flytta flaskan in o ut av kylskåpet för att hålla den runt 16 grader när den var som bäst. Fylliga mogna röda bär, ceder, bra tanniner, peppar jord och lätt ton av bacon. Den prickar av alla rutor för ett bra vin men helhetsintrycket blir ändå lite... meh! Tror nog den var bättre för några år sen och i denna prisklass (300kr) finns det skojigare viner. Men absolut inte dåligt på något sätt och säkert en bra representant för sitt område!

86-87p

thumbnail_20180707_212055.jpg
 

Christer J

Medlem
2008 Saint Jean du Barroux Ventoux La Pierre Noire
Denna hade smugit sig in i BS nån gång i april och jag tänkte den var kul o pröva då det var en del av Rhône jag inte utforskat ännu.

I doften sval frukt med körsbär och röda vinbär, ek, grönpeppar och lite mynta.
Smaken var rund och mjuk, nästan lite saftig först så jag fick flytta flaskan in o ut av kylskåpet för att hålla den runt 16 grader när den var som bäst. Fylliga mogna röda bär, ceder, bra tanniner, peppar jord och lätt ton av bacon. Den prickar av alla rutor för ett bra vin men helhetsintrycket blir ändå lite... meh! Tror nog den var bättre för några år sen och i denna prisklass (300kr) finns det skojigare viner. Men absolut inte dåligt på något sätt och säkert en bra representant för sitt område!

86-87p

Visa bifogad bild 13663

Har du börjat virka? Är det inte ett garnnystan på bordet? :)
 

LeChat

Medlem
B0ED6BE8-7B02-4E32-8961-C4AF5E8DDD35.jpeg

2013 Torrevento Castel del Monte Riserva Vigna Pedale

Italienskt rött. Känner de karaktäristiska syrorna redan i doften. Medelfylligt, men tät i smaken med en läskande syra som gör den oerhört klunkvänlig. Även viss komplexitet. Kan vara att jag bara är lite onödigt glad och positiv i stunden, eller så är detta kanske ett brakfynd för 129:- :)
Jag beställer i alla fall några fler.
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 13670
2013 Torrevento Castel del Monte Riserva Vigna Pedale

Italienskt rött. Känner de karaktäristiska syrorna redan i doften. Medelfylligt, men tät i smaken med en läskande syra som gör den oerhört klunkvänlig. Även viss komplexitet. Kan vara att jag bara är lite onödigt glad och positiv i stunden, eller så är detta kanske ett brakfynd för 129:- :)
Jag beställer i alla fall några fler.

Enig!:)

Sitter nu dag 3 och sippar på sista resterna av budgetvinet Vigna Pedale 2013 för 129 kr.
Utan mat på tom mage var det nästan smärtsamt att dricka. Mycket metall och animalistiska toner i doft och smak. Blev orolig ett tag...
Men till och efter mat blommade det ut.
Först ska det sägas, detta är inget stort vin. Men det försöker inte heller vara det.
Vad det har är massa smak och en lite klumpig elegans som är charmig i den här prisklassen.
Torrt gräs och trä med lite mentol i doften. Smaken bjuder på körsbär, rosor, gröna vidjekvistar, salami och röda vinbär. Trevliga mognadstoner.
Massa vin för pengarna här.
Om Mas de Boislauzon var årets fin-grillvin är dettta nog en kandidat till årets lite enklare grillvin.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Enig!:)

Sitter nu dag 3 och sippar på sista resterna av budgetvinet Vigna Pedale 2013 för 129 kr.
Utan mat på tom mage var det nästa smärtsamt att dricka. Mycket metall och animalistiska toner i doft och smak. Blev orolig ett tag...
Men till och efter mat blommade det ut.
Först ska det sägas, detta är inget stort vin. Men det försöker inte heller vara det.
Vad det har är massa smak och en lite klumpig elegans som är charmig i den här prisklassen.
Tort gräs och trä med lite mentol i doften. Smaken bjuder på körsbär, rosor, gröna vidjekvistar, salami och röda vinbär. Trevliga mognadstoner.
Massa vin för pengarna här.
Om Mas de Boislauzon var årets fin-grillvin är dettta nog en kandidat till årets lite enklare grillvin.
Tack för att du kan uttrycka och förmedla vad jag upplever. :) Tycker vi fortsätter med det! Jag dricker och du skriver ;)
 

Adamanko

Medlem
Sonen satte mig på blindprovning idag.
Black Stallion Russian River Pinot Noir-16
Den var riktigt lätt att ta druvan på. Och jag marscherade snabbt till USA. Satte den dock på ABC:s pinot som jag inte smakat ännu.
Förra gången var jag knappt på rätt planet så det kändes som en riktigt skön revansch. Den är dessutom riktigt god. Både jag och sonen sätter den på omkring 90. Tydlig pinositet, jordubbar och hallon, oliver, mint, havet. Supermumsigklunkbar.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
2017 Château Vignelaure visade sig vara en riktigt bra rosé. Generös fruktighet med stort inslag av örter och nässlor. En snabb sväng av smultron och godiset röda skogsbär med en syra och beska som närmast liknar grapefrukt. På alla plan bättre än de flesta rosé jag provat tidigare (inte överdrivet många dock), funkade lysande till laxpaketen men även på egen hand.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Två intressanta syrah-viner från fredagens släpp. Segern gick till Stolpman, men Yann är verkligen inte dum den heller och prismässigt avsevärt billigare. Tycker helt klart att båda kan rekommenderas. Stolpman behöver nog lite mer tid för att glänsa komplexitetsmässigt, men är redan nu jäkligt bra. Yann saknar möjligen den där riktiga strukturen för att långlagras, men är å andra sidan väldigt god att dricka nu och borde nog klara en del år den också..

2016 Yann Chave Crozes-Hermitage

Mängder av chark och ungdomlig frukt. Inte helt olik en hyfsat maffig pinot noir med tanke på sin slanka syrah-stil. Cigarrtobak, peppar och mörkt stendamm på en bädd av rårörda hallon och björnbär. Rökigt te och välhängt kött träder fram med lite luft. Riktigt gott vin av rimlig klass, men jag hoppades på något snäpp till, men mest på grund av orimligt höga förväntningar. Klockrent köp! (89p)

2015 Stolpman Originals Syrah
Kalifornien möter norra Rhône på bästa vis. Har visserligen lite förkärlek för Stolpman efter alla mina USA-resor. Frikostig, men hyfsat slank frukt (för att vara en jänkare) med snarlik aromatik som sin franska förlaga. Fokuserat, intensivt med fin balans och lång fin smak. Formidabel struktur med rejäl syra och krävande tanniner. Rejält stramt och torrt. Ett lagringsvin utan tvekan, men trevligt även i sin ungdom om man klarar lite motstånd. Lagom mogna björnbär, svarta vinbärsblad, bacon, oliver, peppar, bränd pinjenöt, rostigt järn och trycksvärta. En läcker jänkarsyrah, väl värd att prova! (92p)
 

Adamanko

Medlem
Var på restaurang och firade mossans fölsedag. Nya ägare på restaurangen och dom hade väl köpt det gamla vinlagret utan att ha några vinkunskaper att tala om. Så han tog fram två rätt mediokra viner som förslag till min filé mignon. Men när jag snurrade på vinet och rent allmänt såg ut som en bonafide vinsnobb så gick han och hämtade två andra viner. En någorlunda ok Cote-du-Rhone och en.... Faustino 1 Gran Reserva 2001. Jag pekade snabbt på den senare och frågade vad den kostade varpå jag fick svaret: "samma som dom andra, 69 kr glaset." Och det var inga dåliga glas han hällde upp. Hela flaskan blev 3 glas.

Hur var det? Jag tycker det var verkligt fantastiskt. Läder, torkad frukt, lite choklad och ingen dill att tala om. Silkeslent i munnen. Kryddigt. Komplext. Kom in småpartierna nu för 300 bagis. Och jag kan nog tänka mig att köpa några även för det priset. 91-92 skulle jag nog ge. Bästa vinfyndet någonsin på restaurang kan jag iaf säga. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Var på restaurang och firade mossans fölsedag. Nya ägare på restaurangen och dom hade väl köpt det gamla vinlagret utan att ha några vinkunskaper att tala om. Så han tog fram två rätt mediokra viner som förslag till min filé mignon. Men när jag snurrade på vinet och rent allmänt såg ut som en bonafide vinsnobb så gick han och hämtade två andra viner. En någorlunda ok Cote-du-Rhone och en.... Faustino 1 Gran Reserva 2001. Jag pekade snabbt på den senare och frågade vad den kostade varpå jag fick svaret: "samma som dom andra, 69 kr glaset." Och det var inga dåliga glas han hällde upp. Hela flaskan blev 3 glas.

Hur var det? Jag tycker det var verkligt fantastiskt. Läder, torkad frukt, lite choklad och ingen dill att tala om. Silkeslent i munnen. Kryddigt. Komplext. Kom in småpartierna nu för 300 bagis. Och jag kan nog tänka mig att köpa några även för det priset. 91-92 skulle jag nog ge. Bästa vinfyndet någonsin på restaurang kan jag iaf säga. :)

Vilken restaurang?
 
Toppen