Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håkan

Medlem
@Sebran och @Håkan angående Oakridge shiraz för 189 kr - jag tror jag kanske inte landade alltför långt från där ni verkar ha landat - inte det mest komplexa shirazen men verkligen bra vin för pengen. Jag tyckte nog att det var ganska i mitten mellan mer köttiga rhone-viner och fruktbomber från Barossa. Kul att ni provade och att höra er intryck!
Absolut, bra vin och rätt skönt med återhållsamma Aussies. Har du provat Spinifex? Såg att Bete Noir finns kvar, ett steg upp i pris men även i kvalitet.
 

buteljen

Medlem
För ett par veckor sedan blev det en halvspontan och liten BYOB i den skånska myllan (vi var förvånansvärt få med tanke på antalet viner...). Coronan hade så smått börjat krypa runt här nere i södern - skulle det här bli sista BYOBen på länge? Kanske. Vinvalen tyder på det - folk tog i från tårna.

Vilken kväll!
Wow vilken kväll ni måste ha haft - superspännande viner :)
 

Sebran

Medlem
@Sebran och @Håkan angående Oakridge shiraz för 189 kr - jag tror jag kanske inte landade alltför långt från där ni verkar ha landat - inte det mest komplexa shirazen men verkligen bra vin för pengen. Jag tyckte nog att det var ganska i mitten mellan mer köttiga rhone-viner och fruktbomber från Barossa. Kul att ni provade och att höra er intryck!

Tack för tipset, har rätt lite erfarenheter av aussie shiraz så det var en kul upplevelse. Jag bör även tillägga att min något mindre vinnördiga bror och hans flickvän gillade Oakridgen mest av alla viner vi drack under hela påskhelgen, så det var definitivt succé på middagsbordet. Passade utmärkt till högrevsburgare :)
 

lukastollig

Pudelfantast
Drack 2015 Keller Limestone Kabinett Goldkapsel igår. Mig veterligen gick hela produktionen av goldkapsel varianten till Sverige, åtminstone årgång 2015. Ibland är det ändå bra att bo i Sverige, även som vinnörd. (Mestadels är det dock mindre bra).

Fantastiskt fin kabinett som utvecklats väl. Se note från CT nedan:

This is flat out delicious! Showing hint of maturity with petrol and wax but retaining all the fresh, youthfull fruit. Some sweetness, but on the dry side for trad kabinett. Intense minerality with smoke, chalk and iron. Big bodied, but very energetic with zippy acids. Long.

I've had this several times before but seem to have forgotten to make any note here on CT, or perhaps I made the notes under the regular Limestone (i.e. not goldkapsel) that I also have in the cellar. Regardless, this is clearly the best showing yet!
93 poäng.
 

LeChat

Medlem
5E4BEF25-0688-4B74-B5F2-03F9A96B37C4.jpeg

1990 Château Chasse-Spleen


Det känns helt fel med mogen bordeaux en solig vårdag som denna. Trots att det ska bli entrecote på grillen. Men samtidigt är det ju dessa bordeauxer som ligger bäst till i drickfönstret i min källare.

Men efter att ha korkat upp så konstateras: Gott vin är gott vin och årstider och väderlek spelar då mindre roll.

Även om tanninerna är finlemmade så ger de tillsammans med syrorna ett skönt grepp och vitalt intryck. Frukten är annars riktigt mogen med toner av bl.a. söt tobak och läder. Komplext och skitgott är väl en bra sammanfattning.

1020AC1B-3CF1-4F1A-9E8F-E9A5815DDB7B.jpeg

Blev klart förvånad av korkens utseende. Ser helt ny ut. Tycker ofta att även 30- åriga korkar brukar vara blötare än så här. Ullaget är bra och etiketterna hela och fina. Jag köpte denna flaska tillsammans med ytterligare 2 st Chasse Spleen från 1990 och 3 st från 1989. Har nu provat två av varje och dessa har levererat utan anmärkning varje gång. Men det hade varit intressant att veta hur bra eller illa dessa flaskor har förvarats. Att det inte har varit överdrivet fuktigt kan man väl i alla fall konstatera. Men säkert acceptabelt för 30 år.
 

The Wall

Medlem
Il Seggio Bolgheri 2017

AFDA6F89-27CF-4892-8EBD-9BF05A12B19A.jpeg

Zalto Bx; doft av grön paprika blandat med bittermandel och körsbärskärnor. Klart eldigt intryck även i doften (14,5%). I munnen känns det eldigt med lite stall och grön paprika. Lite beskt och obalanserat. Hm, påminner lite om Le Volte fast eldigare. Merlot från Toscana synkar inte helt med mig.

Gabriel Gold; inte lika öppen doft som i Zalto Bx, mer knuten, vilket med tanke på eldigheten är en fördel, faktiskt lite mer harmonisk. I munnen även eldigt och lite väl bittert och beskt. Nja, liksom.

Slutsats; märklig upplevelse, vi har gillat vinet (samma årgång) tidigare och är förvånade över att det inte föll oss på läppen ikväll. Det är inget fel på vinet, men det var på en annan våglängd helt enkelt.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Snubblade över en flaska bojo från 2012 i källaren när jag kikade i lite bortglömda lådor. Köpte denna från Caviste år 201x nångång (kanske @Martin Berggren vet vilket år det var?)
Vinet var G. Descombes Brouilly 2012 och var riktigt packad med en doft av varma bär, hårda karameller med floursocker på (min mormor hade alltid sådana hemma, i metallburk),läder och kryddor kanske främst kanel. I munnen är det en härlig syra med tranbär och lingon, små tanniner och lite mynta/örter.
riktigt smaskigt. Har haft en till flaska av denna, ingen aning om när den fick sätta korken till eller vad jag tyckte då.

Det andra vinet på bild: ekad chard från usa. Tog bara en liten slurk, det var min frus val för kvällen. Båda flaskorna kommer troligtvis drickas över åtminstone 3 kvällar.

51CBFB46-58AD-4477-B6A3-80F9A48DE24A.jpeg
 

Johan L

Medlem
Jag passade också på att dricka Oakridge Shirazen över påsk. Dagen innan hade jag provat en Saint-Joseph 2015 från Gilles Robin, så jag kunde göra en hyfsad jämförelse mot Rhonaren. Gilles Robin kostar ju en dryg hundring mer än Shirazen bör tilläggas.

Gilles Robin Saint Joseph Pealat 2015: Jag är en extrem sucker för den råa rökiga, köttiga, bacon-karaktären man kan få från norra Rhone och den var mycket tydlig här, även om det även fanns mörka bar så det räckte och blev över. Detta här var helt fantastiskt till grillad flankstek. Tanninerna biter fortfarande en del och syran var pigg, så den kan säkerligen utvecklas och ligga flera år till.
Notis: Det står på bolaget att det är årgång 2013, men 2015 är årgången jag fick (klagar ej).

Oakridge Shiraz 2014: Jag uppfattade faktiskt inte så mycket Rhone-karaktär här, kanske för att jag jämförde med norra Rhonaren från kvällen före? Denna kändes mer fruktdriven, men med en fin balans som aldrig drog åt godis eller sliskigt. Helt klar bra värde för pengarna, men saknade lite karaktär jämfört med Rhonaren.

Facit: Jag betalar gärna en hundring extra för Saint-Josephen och beställde faktiskt en flaska till från Bolaget när jag kom hem.

Blev till att beställa tre flarror Pealat.
 

buteljen

Medlem
2008 F. Bergeronneau-Marion Clos des Bergeronneau
Drack denna igår. På näsan fanns intensitet och komplexitet i form av mogna gula äpplen, ost, mer ost, kryddor, jäst, brynt smör, någon floral ton, mogen citrus. Krämig mousse. Bra syra men den ligger lite utanpå känns det som. I smaken tycker jag den är väldigt endimensionell - det hände inte så mycket på midpalaten mer än att det smakade gula äpplen typ. Finishen var inte heller speciellt lång eller komplex. Kändes inte som det finns speciellt mycket där bakom att utveckla heller. Men kanske den bör ligga till sig några år till? Har en flaska kvar som jag spar. Lite förvånad av hur okomplex den kändes i munnen, men iofs så drack jag ju Selosse förra helgen så det kanske är den känslan som sitter kvar som jämförelse ….

fullsizeoutput_4030.jpeg
 

LarsW

Medlem
Budget-Brunello anno 2015

BdM Col d'Orcia 2015
D: Körsbärslikör och lakrits. Bacon och ekfat.
S: Tuff både dag 1 och 2. Tanninerna är sträva. Mycket röd frukt och ek. Blodigt kött och saltat fläsk.
Detta är avsevärt mer muskler än elegans och bör nog få några fler år på sig att lugna ner sig. Men om det beter sig som tidigare årgångar tycker jag att det ger mkt vin för dina slantar om du har lite tålamod. Dricker nu mina 2010 av denna och de är riktigt läckra till kolgrillat och dylikt. Och denna kommer ju på trevlig magnum också med tiden för nästan ingen extra peng.
87++p

Om man ser på de sista Bukowskis är de ju en solid investering också... (magnum kostar 619:- och halvmagnum 289:- )
Magnum, halvmagnum, halvmagnum och magnum igen. :eek:

thumbnail_20200417_170747.jpg
 
M

Mouton

Ridge Geyserville -12
Säga vad man vill om Jänkar vin, få sitter så bra till en burgare.
Ett enormt vin, men kanske inte på ett positivt sätt.
På nosen, enormt fruktigt, dadlar, russin. Med lite fantasi, mörka körsbär. Eken rätt dominant.

Smaken, ungefär som baken. Som åvan, men lång. Skulle gett flaskorna ett par år till, men detta är den sista.
Ånger? Nä, ett vin jag överlever utan!!' Men till Burgaren, sitter den som en smäck...
image.jpeg
 

buteljen

Medlem
2011 Sandhi Wines Chardonnay Rita's Crown
Det finns en fantastisk energi i detta vin och det är otroligt gott. Djupt gyllengult i färgen. I doften intensiva toner av bakad citron och någon slags kallklimats tropisk frukt kombinerat med nötiga toner. Härlig syra som ger vinet en oemotståndlig nerv. I munnen koncentrerad varm citrusfrukt, nötiga toner, vått grus, ostronskal. Lång koncentrerad finish med en saltig mineralitet. Har glädjande nog två flaskor kvar :kyss::kyss:

E0F83E51-7941-4C22-88DB-4A75B953FF25.jpeg
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Monte Rossa Flamingo
Flamingo_fram.JPG

Zalto Riesling/vitvin; initialt lite doft av...slakteri..(va?), påminner en hel del om bättre syrah från Crozes. Märkligt. Friskt och efter ett tag kommer lite koncentrerad chokladmousse och blodapelsin fram. Bra syror och trevlig spritz på tungan.
Gabriel Gold (hey, vi har glasen hemma och kan inte låta bli att testa); bredare doft än Zalto, tydligare blodapelsin, men chokladmoussen är initialt inte lika framträdande. Efter ett tag kommer det fram lite chokladpudding snarare än chokladmousse, lustigt nog.

Har vi någon slutsats? Ja, vinet fungerar bra i båda glasen. Eller rättare sagt, båda glasen fungerar bra till vinet. Det hade inte skadat med något matigt tilltugg till vinet, typ hummerrisotto, men i brist på hummerrisotto fick det bli frisk luft istället. 60% chardonnay och 40% pinot noir, framställt på klassiskt vis (jaja, champagnemetoden) och 24 månaders lagring på flaska innan försäljning. Inte helt tokig och som en bonus har vinet väldigt trevlig färg. Kan det mäta sig med Den Riktiga Varan? Nja, men för 219 kr är det helt klart värt som ett s k "prisvärt alternativ".
 

The Wall

Medlem
2007 Terra Antica Vino Nobile di Montalpucino
nobile_2007.JPG

If I could turn back time...but wait.., yes I can!
Det är tacksamt att gå loss på sangiovese och dess kloner med lite ålder; det är vanligen bara att konstatera att det är koncentrerad bittermandel och ännu mer koncentrerade körsbärskärnor i doft och smak och därefter bara att njuta av maten. Men hur var det sen då? Tja i två olika glas uppförde sig vinet faktiskt ganska lika.
Zalto Universal; tydlig doft av lite åldrad sangiovese, intensiv bittermandel och körsbärskärna, lite tjatigt men typiskt, efter ett litet tag även bränt pinjeträ och torkat julgransbarr. Ni vet när man tittar till den nyinköpta granen den fjärde dagen och alla barr har rasat av i en hög på golvet och man börjar sopa ihop dem; den doften. I bakgrunden står det "Tomatsoppa" och väntar på att få kliva fram. Sitter man på ett krigslager kan det vara läge att korka upp i närtid, typ till en söndagslunch den här veckan. I munnen då? Syrligt och det är faktiskt en del kropp kvar och de 14,5% i alkohol är visserligen märkbara men inte störande.
I Gabriel Gold; ja, nu skulle jag ju vilja skriva att det är intergalaktiska skillnader, men det enda som händer är faktiskt att känslan av att Tomatsoppan är på väg att knacka på blir påtagligare. Med andra ord; båda glas presterade bra alternativt att vinet presterade bra i båda glas.
Mark Thomas och Sophienwald fick titta på från läktarskåpet den här kvällen.

Vad åt vi till? Efter att ha gnuggat delar av Nasse med italiensk rub fick de åtskilda av lite metall möta varma träbitar, se "Idag lagar vi"-tråden.
 
Toppen