Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För forumets bubbelälskare!
Vad kan man vänta sig av denna flaska av Savart?
Savart.jpg
 

MartinE

Medlem
Vad kan man vänta sig av denna flaska av Savart?
Förutom näsblod? ;)

Lite beroende på degorgeringsdatum så klart, men frisk, elegant, mineralig och något fruktig smak. Äpplen (gissningsvis gröna), krusbär och citrus i någon form. Om smaken känns grön går nog doften i rödare toner i form av äpplen och bär och möjligen lite krusbär och citrus även här.
 

Daniel A

Administratör
För ett par veckor sedan blev det en halvspontan och liten BYOB i den skånska myllan (vi var förvånansvärt få med tanke på antalet viner...). Coronan hade så smått börjat krypa runt här nere i södern - skulle det här bli sista BYOBen på länge? Kanske. Vinvalen tyder på det - folk tog i från tårna.

Flight 1 – bubbel
DSC_1697.JPG

#1 2012 Franck Bonville, Grand Cru Avize

Deg. April 2018.
Klassiskt driven nos, med gröna och gula äpplen samt smör. I munnen är det fruktdrivet och en nästintill krämig (gräddig) känsla. Hög syra, men känns ändå ganska balanserad. 88+p.

#2 2012 Marc Hebrart, Special Club
Även den här klassisk, med gröna och gula äpplen, smör, men även kalk som extra dimension jämfört med första. Stor mouse. Hög syra, men också rimligt balanserad för sin unga ålder. Finns en riktig ”ryggrad av stål” i det här vinet. 89+p.

#3 N.V. Franck Bonville, Les Belles Voyes
Surt godis, gula äpplen, mogna äpplen, svamp, arrak och nötter. Smakar svamp (gott!), ljust kaffe och mogna äpplen. Härliga mognadstoner, och allt sitter på plats. 90p.
Blandning av 2005 och 2006. Legat cirka 10 år på korken. Skoj att två personer tar med varsin Bonville!

Flight 2 – ”lätta” vita
DSC_1698.JPG

#4 2015 Domaine Cornulus, Uvrier, Ville de Sion – Schweiz
Päron, päronsplit, tuttifrutti, lakrits. Mycket expressiv doft. I munnen är det något helt annat – fet, låg syra och beskt avslut. Mycket annorlunda stil, och doft går inte ihop med smak. Det växer något med luft. 85p.
Lätt att gissa på Schweiz i blindprovningar har jag hört.

#5 2014 Francois Cotat, La Grand Côte
Plast (blåser bort)! Krusbär, damm, cykelslang, asfalt, mängder av wasabi och senap. Vad i hela livet är det här?! I munnen är det mängder av krusbär, i alla mognadsstadier, en del citron och en hel del gröna toner som är svåra att sätte fingret på. Syran är väldigt hög, och eftersmaken är riktigt lång. Helt och hållet unikt – aldrig kommit i kontakt med något som riktigt liknar det. 91+p.

Flight 3 – ”tunga” vita
DSC_1700.JPG

#6 Rafael Palacios, As Sortes
Lite stum till en början. Öppnar till något som på samma gång är väldigt fruktdrivet och mineral(kalk)-drivet, samt smör. Komplexitet kan skönjas under ytan. I munnen är det kraftigt och fruktdrivet, men med hög syra och lång eftersmak. Det finns en ordentlig struktur i det här. Mycket bra, men har mycket att vinna i framtiden. 91+p.

#7 2014 Catena, Adrianna Vineyard White Stones
Vingummi (huvudsakligen de svarta), jenkatuggummi / mint, lakrits, polkagris, och en hel del fruktighet som jag inte kan sätta fingret på. I munnen är det mer vingummi och fruktiga toner. Mycket hög syra och kraftig smak. Har börjat blomma ut så smått, men har också mycket att vinna på lagring. Mycket bra och spännande vin. 92+p.

#8 2015 Mauro Godello
Expressiv men något skum och stökig, något grönt, läppbalsam, allmänt parfymerat med huvudsakligen jasmin. Öppnar upp till plommon och honung. Smörigt och kraftigt i munnen, med äpplig och nötig smak. Hög syra, lång eftersmak. Bra ryggrad även här. Tappar på stökigheten i doften. 92p.
Mitt vin. 2014 var galet bra av detta vin, men nu fick jag inte alls samma wow-känsla (även om 92p inte är något man skojar bort). Kvällens andra roliga slump också: två personer tar med sig varsin godello!

Flight 4 – rött
DSC_1701.JPG

#9 2012 Bressan, Schioppettino
Lakrits, viol, körsbär, kryddigt, tjära. Sen har jag skrivit ”jordbruk”, men fan vet om jag inte menade jordgubb?! Expressiv smak, med violpistoler, smutsig jordgubbe, menthol. Balanserat och syradrivet vin. Slankt med en viss stramhet kvar. Begynnande mognad. 91p.
Mycket Bressan på sistone – mycket trevligt!

#10 2001 Allegrini, Amarone Classico
Svartpeppar i kubik, russin, torkad frukt, piffiallkrydda (stulen nog, men mycket träffande), allmänt kryddigt, lakrits och grillolja (delvis som droppar ner på kolen). Intensivt kryddig smak, med salmiak och russin och torkade blåa bär. Något varmt i halsen. Tanninerna biter, eller snarare nafsar, lite lätt. Moget vin, eventuellt på sin topp. Mycket bra. 93p.
Överraskning! Mitt vin.

#11 2007 Château de Saint Cosme, Hominis Fides
Den här serverades något kall, och tog således ett tag på sig att öppna upp. Därför blev det inte omedelbart uppenbart att den här dominerade flighten. Vilket vin! Köttsoppa, blåbär, chark, lakrits, lite jord, björnbär, och en uppsjö av kryddor. Det här är expressivt och komplext. I munnen dansar det fram, köttsoppan och charken är inte så tydlig här, men ersatt av salt lakrits. Finns även mycket mörka bär och finstämd kryddighet. Tanninerna är närvarande i allra högsta grad, men väl integrerade. Varmt och långt avslut. Galet bra fas! 95p.

Flight 5 – mer rött
DSC_1702.JPG

#12 2007 Craggy Range, Le Sol Syrah, Gimblett Gravels
Kaffe, mörka bär, blåa plommon, vanilj, ljus och mörk choklad. Mycket expressivt. I munnen är det fruktdrivet och ganska tungt, men väldigt polerat och silkeslent. Jag har tyvärr inte skrivit mer än att det smakar magiskt... Det pratas mycket att om att dricka viner på topp, och det här var på sin topp där och då. 95p.
Ja, just det. Tur att källaren är knökfull med Nya Zeeländsk syrah...

#13 2009 Jonata, La Sangre de Jonata Syrah
Något stum inledningsvis. Öppnar upp till tobak, tunga mörka bär, choklad, björnbär och lite lakrits. I munnen är det tämligen elegant och balanserat – finns tanniner kvar som balanserar frukten. Bra mognadsfas. Något varm i avslutet. 91p.

#14 2009 Château de la Negly, La Porte du Ciel
Ett megavin! Knytnäve rätt i ansiktet. Bläck, megafrukt, en rå köttbit, några nötter, oliver i olika färger och slånbär. I munnen är det helt galet – otroligt kraftigt, men med alla bitar på rätt plats. Mer eller mindre samma smaker som dofter, men den beskrivningen gör inte vinet rättvisa. Riktigt, riktigt bra. 95p.

Flight 6 – sött
DSC_1703.JPG

#15 2008 Hetszölö Tokaji Azsu 5p
Mycket expressiv, med honung, botrytis, lakrits och en massa aprikoser. Riktigt hög syra, som balanserar och lyfter upp sötman. Bra ”mellanfas” på ett sött vin – mognadstonerna har inte riktigt börjat träda fram i full styrka, men ungdomsfrukten har backat något. 92+p.

Vilken kväll!
 

Skaggs

Medlem
Ja, det var en riktigt trevlig BYOB med flera riktigt fina flaskor. Vi ligger ganska nära varandra poängmässigt, jag något högre på White Stones (inte pga att det var min flaska, tror jag). Helt underbar kväll!

För ett par veckor sedan blev det en halvspontan och liten BYOB i den skånska myllan (vi var förvånansvärt få med tanke på antalet viner...). Coronan hade så smått börjat krypa runt här nere i södern - skulle det här bli sista BYOBen på länge? Kanske. Vinvalen tyder på det - folk tog i från tårna.

Flight 1 – bubbel
Visa bifogad bild 19693
#1 2012 Franck Bonville, Grand Cru Avize

Deg. April 2018.
Klassiskt driven nos, med gröna och gula äpplen samt smör. I munnen är det fruktdrivet och en nästintill krämig (gräddig) känsla. Hög syra, men känns ändå ganska balanserad. 88+p.

#2 2012 Marc Hebrart, Special Club
Även den här klassisk, med gröna och gula äpplen, smör, men även kalk som extra dimension jämfört med första. Stor mouse. Hög syra, men också rimligt balanserad för sin unga ålder. Finns en riktig ”ryggrad av stål” i det här vinet. 89+p.

#3 N.V. Franck Bonville, Les Belles Voyes
Surt godis, gula äpplen, mogna äpplen, svamp, arrak och nötter. Smakar svamp (gott!), ljust kaffe och mogna äpplen. Härliga mognadstoner, och allt sitter på plats. 90p.
Blandning av 2005 och 2006. Legat cirka 10 år på korken. Skoj att två personer tar med varsin Bonville!

Flight 2 – ”lätta” vita
Visa bifogad bild 19692
#4 2015 Domaine Cornulus, Uvrier, Ville de Sion – Schweiz
Päron, päronsplit, tuttifrutti, lakrits. Mycket expressiv doft. I munnen är det något helt annat – fet, låg syra och beskt avslut. Mycket annorlunda stil, och doft går inte ihop med smak. Det växer något med luft. 85p.
Lätt att gissa på Schweiz i blindprovningar har jag hört.

#5 2014 Francois Cotat, La Grand Côte
Plast (blåser bort)! Krusbär, damm, cykelslang, asfalt, mängder av wasabi och senap. Vad i hela livet är det här?! I munnen är det mängder av krusbär, i alla mognadsstadier, en del citron och en hel del gröna toner som är svåra att sätte fingret på. Syran är väldigt hög, och eftersmaken är riktigt lång. Helt och hållet unikt – aldrig kommit i kontakt med något som riktigt liknar det. 91+p.

Flight 3 – ”tunga” vita
Visa bifogad bild 19694
#6 Rafael Palacios, As Sortes
Lite stum till en början. Öppnar till något som på samma gång är väldigt fruktdrivet och mineral(kalk)-drivet, samt smör. Komplexitet kan skönjas under ytan. I munnen är det kraftigt och fruktdrivet, men med hög syra och lång eftersmak. Det finns en ordentlig struktur i det här. Mycket bra, men har mycket att vinna i framtiden. 91+p.

#7 2014 Catena, Adrianna Vineyard White Stones
Vingummi (huvudsakligen de svarta), jenkatuggummi / mint, lakrits, polkagris, och en hel del fruktighet som jag inte kan sätta fingret på. I munnen är det mer vingummi och fruktiga toner. Mycket hög syra och kraftig smak. Har börjat blomma ut så smått, men har också mycket att vinna på lagring. Mycket bra och spännande vin. 92+p.

#8 2015 Mauro Godello
Expressiv men något skum och stökig, något grönt, läppbalsam, allmänt parfymerat med huvudsakligen jasmin. Öppnar upp till plommon och honung. Smörigt och kraftigt i munnen, med äpplig och nötig smak. Hög syra, lång eftersmak. Bra ryggrad även här. Tappar på stökigheten i doften. 92p.
Mitt vin. 2014 var galet bra av detta vin, men nu fick jag inte alls samma wow-känsla (även om 92p inte är något man skojar bort). Kvällens andra roliga slump också: två personer tar med sig varsin godello!

Flight 4 – rött
Visa bifogad bild 19695
#9 2012 Bressan, Schioppettino
Lakrits, viol, körsbär, kryddigt, tjära. Sen har jag skrivit ”jordbruk”, men fan vet om jag inte menade jordgubb?! Expressiv smak, med violpistoler, smutsig jordgubbe, menthol. Balanserat och syradrivet vin. Slankt med en viss stramhet kvar. Begynnande mognad. 91p.
Mycket Bressan på sistone – mycket trevligt!

#10 2001 Allegrini, Amarone Classico
Svartpeppar i kubik, russin, torkad frukt, piffiallkrydda (stulen nog, men mycket träffande), allmänt kryddigt, lakrits och grillolja (delvis som droppar ner på kolen). Intensivt kryddig smak, med salmiak och russin och torkade blåa bär. Något varmt i halsen. Tanninerna biter, eller snarare nafsar, lite lätt. Moget vin, eventuellt på sin topp. Mycket bra. 93p.
Överraskning! Mitt vin.

#11 2007 Château de Saint Cosme, Hominis Fides
Den här serverades något kall, och tog således ett tag på sig att öppna upp. Därför blev det inte omedelbart uppenbart att den här dominerade flighten. Vilket vin! Köttsoppa, blåbär, chark, lakrits, lite jord, björnbär, och en uppsjö av kryddor. Det här är expressivt och komplext. I munnen dansar det fram, köttsoppan och charken är inte så tydlig här, men ersatt av salt lakrits. Finns även mycket mörka bär och finstämd kryddighet. Tanninerna är närvarande i allra högsta grad, men väl integrerade. Varmt och långt avslut. Galet bra fas! 95p.

Flight 5 – mer rött
Visa bifogad bild 19696
#12 2007 Craggy Range, Le Sol Syrah, Gimblett Gravels
Kaffe, mörka bär, blåa plommon, vanilj, ljus och mörk choklad. Mycket expressivt. I munnen är det fruktdrivet och ganska tungt, men väldigt polerat och silkeslent. Jag har tyvärr inte skrivit mer än att det smakar magiskt... Det pratas mycket att om att dricka viner på topp, och det här var på sin topp där och då. 95p.
Ja, just det. Tur att källaren är knökfull med Nya Zeeländsk syrah...

#13 2009 Jonata, La Sangre de Jonata Syrah
Något stum inledningsvis. Öppnar upp till tobak, tunga mörka bär, choklad, björnbär och lite lakrits. I munnen är det tämligen elegant och balanserat – finns tanniner kvar som balanserar frukten. Bra mognadsfas. Något varm i avslutet. 91p.

#14 2009 Château de la Negly, La Porte du Ciel
Ett megavin! Knytnäve rätt i ansiktet. Bläck, megafrukt, en rå köttbit, några nötter, oliver i olika färger och slånbär. I munnen är det helt galet – otroligt kraftigt, men med alla bitar på rätt plats. Mer eller mindre samma smaker som dofter, men den beskrivningen gör inte vinet rättvisa. Riktigt, riktigt bra. 95p.

Flight 6 – sött
Visa bifogad bild 19697
#15 2008 Hetszölö Tokaji Azsu 5p
Mycket expressiv, med honung, botrytis, lakrits och en massa aprikoser. Riktigt hög syra, som balanserar och lyfter upp sötman. Bra ”mellanfas” på ett sött vin – mognadstonerna har inte riktigt börjat träda fram i full styrka, men ungdomsfrukten har backat något. 92+p.

Vilken kväll!
 

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 19380

Omprövning av Oakridge 864 Yarra Valley Pinot Noir 2017 Aqueduct Block Henk Vineyard
och ett skott i mörkret med Oakridge 2014 Yarra Valley Shiraz Over the Shoulder

864:an öppnar förvånande nog litet mer som ett kraftpaket med grepp, alkohol på slutet och mycket fruktig i stilen (säger kanske något om de andra aussie-vinerna som vi provade häromveckan) - vilket i och för sig brukar vara en vinnare på blindprovningar givet att balansen finns där (vilket den gör) - men med litet svalka i kylen och ett dygn till så hittar den hem. Detta är verkligen världsklass och så klunkbart redan nu. Kostar 519 kronor. Köp tre flaskor, drick en nu, en om fem år och en om 15 år.

Shirazen kostar 189 kronor så jag tänker först att är den alltför generisk kan man ha den i grytan.

I mitt kök är dock principen att inget vin som kocken inte provat ett litet glas av hamnar i långkoket. Sagt och gjort, provar och drabbas av ett slankt men mörkfruktigt vin med sammetsmjuk textur och fin finish med en del sälta.

Första tanken: Är detta årets bang for the buck? i alla fall för viner under tvåhundringen.

Andra tanken: måste hitta något annat att hälla i grytan. Wow!

Tredje tanken: kanske finns där en liten inlagd rödbeta, och mittenpartiet, är skrovet verkligen helt tätt där? Sen; vänta nu, ställ inte samma krav som på en Cornas för tusen spänn på detta vin. Perfekt drickmoget och en riktig bargain. Inget för källaren och inget superkomplext men riktigt härlig Syrah i jag-har-ändå-råd-med-det-här-prisklassen.

Ser fram mot att läsa fler lysande recensioner på denna sida. Jag tror detta är den rätt sällsynta nya världen shiraz/syrah som kan fånga både den anorektiske naturvins-syrah-eleganten såväl som den mer köttige plattan-i-botten-shiraz-älskaren.

Jag ger er 24 (edit: 48) timmar från och med nu och sen köper jag resten av lagret.
Tur att du inte köpte hela lagret, då blev det ju några flaskor över till mig. Provade mot Logan Shiraz 2015 för tian mer. Initialt känns Oakridge nästan tunn, funderar nästan på om de hällt Pinot Noir i flaskan istället. Samtidigt får Oakridge Logan att kännas klumpig, lite väl ofokuserad i kanterna. Efter ett tag får Oakridge toner av blod, kött, järn och oliver vilket gör att jag nu svänger om Pinotspåret. Väldigt bra matvin som till skillnad från Logan lyfter de grillade lammkotletterna. Mina återstående Logan får nog vila lite tills frukten lugnat sig lite. Frågan är hur Oakrdige står sig mot En Syrah från norra Rhone, Drack en oklassad Yves Cuilleron förra veckan som jag nog egentligen föredrar. Hur som helst, gott vin som jag nog köper några fler av (om nu inte lagret köpts upp) men kanske inte lika överförtjust.
 

Håkan

Medlem
20200405_194040.jpg

Wind Gap Chardonnay 2012. Det är extremt tråkigt att Wind Gaps historia skulle sluta så abrupt (stämningar och fängelsedomar mm). Det verkar som om Pax Mahle plockade med sig Syraherna till Pax men vart Chardonnayerna och Pinoterna tagit vägen vet jag inte (om något vet tipsa gärna, samma sak med Lutum).
Nåväl tillbaks till vinet, detta gjordes under Wind Gaps storhetstid och de extra åren sen jag provade det sist har inte påverkat vinet negativt så att säga. Doften känns mer Chablis än North Coast, citrus, mineraler och gröna äpplen. En liten touch av ek lyfter doften i mitt tycke. Smaken är extremt stram, återigen drar jag mig till Chablis, citrus, gröna äpplen och med en ton av rostat bröd och smör. Mycket varsam ekbehandling. Jag har haft vinet i blindprovningar och ingen har satt det i Kalifornien. Väldigt väldigt bra vin och för 29€ ett tokfynd när det begav sig. Tyvärr sista flaskan. Har en Pinot och en Syrah kvar, sen är min Wind Gap saga all. Funkade utmärkt till ungsbakade torsken vars rester syns i bakgrunden.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
För ett par veckor sedan blev det en halvspontan och liten BYOB i den skånska myllan (vi var förvånansvärt få med tanke på antalet viner...). Coronan hade så smått börjat krypa runt här nere i södern - skulle det här bli sista BYOBen på länge? Kanske. Vinvalen tyder på det - folk tog i från tårna.

Flight 1 – bubbel
Visa bifogad bild 19693
#1 2012 Franck Bonville, Grand Cru Avize

Deg. April 2018.
Klassiskt driven nos, med gröna och gula äpplen samt smör. I munnen är det fruktdrivet och en nästintill krämig (gräddig) känsla. Hög syra, men känns ändå ganska balanserad. 88+p.

#2 2012 Marc Hebrart, Special Club
Även den här klassisk, med gröna och gula äpplen, smör, men även kalk som extra dimension jämfört med första. Stor mouse. Hög syra, men också rimligt balanserad för sin unga ålder. Finns en riktig ”ryggrad av stål” i det här vinet. 89+p.

#3 N.V. Franck Bonville, Les Belles Voyes
Surt godis, gula äpplen, mogna äpplen, svamp, arrak och nötter. Smakar svamp (gott!), ljust kaffe och mogna äpplen. Härliga mognadstoner, och allt sitter på plats. 90p.
Blandning av 2005 och 2006. Legat cirka 10 år på korken. Skoj att två personer tar med varsin Bonville!

Flight 2 – ”lätta” vita
Visa bifogad bild 19692
#4 2015 Domaine Cornulus, Uvrier, Ville de Sion – Schweiz
Päron, päronsplit, tuttifrutti, lakrits. Mycket expressiv doft. I munnen är det något helt annat – fet, låg syra och beskt avslut. Mycket annorlunda stil, och doft går inte ihop med smak. Det växer något med luft. 85p.
Lätt att gissa på Schweiz i blindprovningar har jag hört.

#5 2014 Francois Cotat, La Grand Côte
Plast (blåser bort)! Krusbär, damm, cykelslang, asfalt, mängder av wasabi och senap. Vad i hela livet är det här?! I munnen är det mängder av krusbär, i alla mognadsstadier, en del citron och en hel del gröna toner som är svåra att sätte fingret på. Syran är väldigt hög, och eftersmaken är riktigt lång. Helt och hållet unikt – aldrig kommit i kontakt med något som riktigt liknar det. 91+p.

Flight 3 – ”tunga” vita
Visa bifogad bild 19694
#6 Rafael Palacios, As Sortes
Lite stum till en början. Öppnar till något som på samma gång är väldigt fruktdrivet och mineral(kalk)-drivet, samt smör. Komplexitet kan skönjas under ytan. I munnen är det kraftigt och fruktdrivet, men med hög syra och lång eftersmak. Det finns en ordentlig struktur i det här. Mycket bra, men har mycket att vinna i framtiden. 91+p.

#7 2014 Catena, Adrianna Vineyard White Stones
Vingummi (huvudsakligen de svarta), jenkatuggummi / mint, lakrits, polkagris, och en hel del fruktighet som jag inte kan sätta fingret på. I munnen är det mer vingummi och fruktiga toner. Mycket hög syra och kraftig smak. Har börjat blomma ut så smått, men har också mycket att vinna på lagring. Mycket bra och spännande vin. 92+p.

#8 2015 Mauro Godello
Expressiv men något skum och stökig, något grönt, läppbalsam, allmänt parfymerat med huvudsakligen jasmin. Öppnar upp till plommon och honung. Smörigt och kraftigt i munnen, med äpplig och nötig smak. Hög syra, lång eftersmak. Bra ryggrad även här. Tappar på stökigheten i doften. 92p.
Mitt vin. 2014 var galet bra av detta vin, men nu fick jag inte alls samma wow-känsla (även om 92p inte är något man skojar bort). Kvällens andra roliga slump också: två personer tar med sig varsin godello!

Flight 4 – rött
Visa bifogad bild 19695
#9 2012 Bressan, Schioppettino
Lakrits, viol, körsbär, kryddigt, tjära. Sen har jag skrivit ”jordbruk”, men fan vet om jag inte menade jordgubb?! Expressiv smak, med violpistoler, smutsig jordgubbe, menthol. Balanserat och syradrivet vin. Slankt med en viss stramhet kvar. Begynnande mognad. 91p.
Mycket Bressan på sistone – mycket trevligt!

#10 2001 Allegrini, Amarone Classico
Svartpeppar i kubik, russin, torkad frukt, piffiallkrydda (stulen nog, men mycket träffande), allmänt kryddigt, lakrits och grillolja (delvis som droppar ner på kolen). Intensivt kryddig smak, med salmiak och russin och torkade blåa bär. Något varmt i halsen. Tanninerna biter, eller snarare nafsar, lite lätt. Moget vin, eventuellt på sin topp. Mycket bra. 93p.
Överraskning! Mitt vin.

#11 2007 Château de Saint Cosme, Hominis Fides
Den här serverades något kall, och tog således ett tag på sig att öppna upp. Därför blev det inte omedelbart uppenbart att den här dominerade flighten. Vilket vin! Köttsoppa, blåbär, chark, lakrits, lite jord, björnbär, och en uppsjö av kryddor. Det här är expressivt och komplext. I munnen dansar det fram, köttsoppan och charken är inte så tydlig här, men ersatt av salt lakrits. Finns även mycket mörka bär och finstämd kryddighet. Tanninerna är närvarande i allra högsta grad, men väl integrerade. Varmt och långt avslut. Galet bra fas! 95p.

Flight 5 – mer rött
Visa bifogad bild 19696
#12 2007 Craggy Range, Le Sol Syrah, Gimblett Gravels
Kaffe, mörka bär, blåa plommon, vanilj, ljus och mörk choklad. Mycket expressivt. I munnen är det fruktdrivet och ganska tungt, men väldigt polerat och silkeslent. Jag har tyvärr inte skrivit mer än att det smakar magiskt... Det pratas mycket att om att dricka viner på topp, och det här var på sin topp där och då. 95p.
Ja, just det. Tur att källaren är knökfull med Nya Zeeländsk syrah...

#13 2009 Jonata, La Sangre de Jonata Syrah
Något stum inledningsvis. Öppnar upp till tobak, tunga mörka bär, choklad, björnbär och lite lakrits. I munnen är det tämligen elegant och balanserat – finns tanniner kvar som balanserar frukten. Bra mognadsfas. Något varm i avslutet. 91p.

#14 2009 Château de la Negly, La Porte du Ciel
Ett megavin! Knytnäve rätt i ansiktet. Bläck, megafrukt, en rå köttbit, några nötter, oliver i olika färger och slånbär. I munnen är det helt galet – otroligt kraftigt, men med alla bitar på rätt plats. Mer eller mindre samma smaker som dofter, men den beskrivningen gör inte vinet rättvisa. Riktigt, riktigt bra. 95p.

Flight 6 – sött
Visa bifogad bild 19697
#15 2008 Hetszölö Tokaji Azsu 5p
Mycket expressiv, med honung, botrytis, lakrits och en massa aprikoser. Riktigt hög syra, som balanserar och lyfter upp sötman. Bra ”mellanfas” på ett sött vin – mognadstonerna har inte riktigt börjat träda fram i full styrka, men ungdomsfrukten har backat något. 92+p.

Vilken kväll!
Det var jäkligt mycket gott i den där listan! Godello är ju riktigt smaskens - klart underskattad av många! Men ett riktigt ess hade varit att smaka "Hominis Fides". Jag plockade hem en "Le Poste" från Grappe i veckan som ska få sätta livet till i sommar. Ser verkligen fram emot det :p
 

Sebran

Medlem
Tur att du inte köpte hela lagret, då blev det ju några flaskor över till mig. Provade mot Logan Shiraz 2015 för tian mer. Initialt känns Oakridge nästan tunn, funderar nästan på om de hällt Pinot Noir i flaskan istället. Samtidigt får Oakridge Logan att kännas klumpig, lite väl ofokuserad i kanterna. Efter ett tag får Oakridge toner av blod, kött, järn och oliver vilket gör att jag nu svänger om Pinotspåret. Väldigt bra matvin som till skillnad från Logan lyfter de grillade lammkotletterna. Mina återstående Logan får nog vila lite tills frukten lugnat sig lite. Frågan är hur Oakrdige står sig mot En Syrah från norra Rhone, Drack en oklassad Yves Cuilleron förra veckan som jag nog egentligen föredrar. Hur som helst, gott vin som jag nog köper några fler av (om nu inte lagret köpts upp) men kanske inte lika överförtjust.

Jag passade också på att dricka Oakridge Shirazen över påsk. Dagen innan hade jag provat en Saint-Joseph 2015 från Gilles Robin, så jag kunde göra en hyfsad jämförelse mot Rhonaren. Gilles Robin kostar ju en dryg hundring mer än Shirazen bör tilläggas.

Gilles Robin Saint Joseph Pealat 2015: Jag är en extrem sucker för den råa rökiga, köttiga, bacon-karaktären man kan få från norra Rhone och den var mycket tydlig här, även om det även fanns mörka bar så det räckte och blev över. Detta här var helt fantastiskt till grillad flankstek. Tanninerna biter fortfarande en del och syran var pigg, så den kan säkerligen utvecklas och ligga flera år till.
Notis: Det står på bolaget att det är årgång 2013, men 2015 är årgången jag fick (klagar ej).

Oakridge Shiraz 2014: Jag uppfattade faktiskt inte så mycket Rhone-karaktär här, kanske för att jag jämförde med norra Rhonaren från kvällen före? Denna kändes mer fruktdriven, men med en fin balans som aldrig drog åt godis eller sliskigt. Helt klar bra värde för pengarna, men saknade lite karaktär jämfört med Rhonaren.

Facit: Jag betalar gärna en hundring extra för Saint-Josephen och beställde faktiskt en flaska till från Bolaget när jag kom hem.
 

buteljen

Medlem
Drack den här i påskas och blev överförtjust :)

2015 Dominio del Aguila Albillo Viñas Viejas - Spains Montrachet? 100% Albillo. +100 year old vines. Very slow fermentation, took almost one year to complete. Matured in French oak barrels for 28 months. A fantastic wine. Chalky, smooth, silky, rich texture, sharp acidity in balance with the intense and complex fruit. Exotic fruit, yellow plum, oriental spices, baked citrus, minerals, smoke, toast. Very long complex (almost salty) finish. Loved it! #dominiodelaguila#albilloviñasviejas#2015#riberadelduero4EA7D15E-1955-4387-920B-58162F1CACFB.jpeg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Drack den här i påskas och blev överförtjust :)

2015 Dominio del Aguila Albillo Viñas Viejas - Spains Montrachet? 100% Albillo. +100 year old vines. Very slow fermentation, took almost one year to complete. Matured in French oak barrels for 28 months. A fantastic wine. Chalky, smooth, silky, rich texture, sharp acidity in balance with the intense and complex fruit. Exotic fruit, yellow plum, oriental spices, baked citrus, minerals, smoke, toast. Very long complex (almost salty) finish. Loved it! #dominiodelaguila#albilloviñasviejas#2015#riberadeldueroVisa bifogad bild 19699
Spännande! Vart plockade du upp den?
 

Trydebull

Medlem
Drack den här i påskas och blev överförtjust :)

2015 Dominio del Aguila Albillo Viñas Viejas - Spains Montrachet? 100% Albillo. +100 year old vines. Very slow fermentation, took almost one year to complete. Matured in French oak barrels for 28 months. A fantastic wine. Chalky, smooth, silky, rich texture, sharp acidity in balance with the intense and complex fruit. Exotic fruit, yellow plum, oriental spices, baked citrus, minerals, smoke, toast. Very long complex (almost salty) finish. Loved it! #dominiodelaguila#albilloviñasviejas#2015#riberadeldueroVisa bifogad bild 19699

+1 Det är ett riktigt bra vin! Det har jag druckit flera flaskor av i Spanien de senaste två åren - fullständigt missat att det släppts här. Absolut det bästa vita Spanska jag druckit. Sen är ju priset också därefter... Jag tror att jag gett kring 30 euro för det från lokala langare.

Men jag köper nog ändå någon flaska här nu när du ”hittat” den. Om jag minns rätt är det här väldigt klen upplaga?
 

Martin F

Medlem
Gilles Robin Saint Joseph Pealat 2015: Jag är en extrem sucker för den råa rökiga, köttiga, bacon-karaktären man kan få från norra Rhone och den var mycket tydlig här, även om det även fanns mörka bar så det räckte och blev över. Detta här var helt fantastiskt till grillad flankstek. Tanninerna biter fortfarande en del och syran var pigg, så den kan säkerligen utvecklas och ligga flera år till.
Notis: Det står på bolaget att det är årgång 2013, men 2015 är årgången jag fick (klagar ej).

Facit: Jag betalar gärna en hundring extra för Saint-Josephen och beställde faktiskt en flaska till från Bolaget när jag kom hem.
Åhå, det lät intressant. Kanske ska köpa en för omedelbar konsumtion och en för att lägga undan.
 

buteljen

Medlem
Provade även tre Selosse i påskas. Har aldrig provat dem bredvid varandra förut så det var spännande. Alla tre (för) unga med lysande framtidsutsikter. Men jag har ytterligare ett gäng flaskor så intressant att prova dem nu och följa upp de närmsta åren.

Provade över två dagar. V.O helt knuten dag 1 men kom igen i doften dag 2. Dock fortfarande knuten i smaken. Både Initial o Substance var komplexa dag 1 o blommade ut ännu mer dag 2. Substance verkligen helt outstanding! Initial blir en storlek mindre bredvid Substance så de drickes med fördel vid olika tillfällen :)
EA3FD77F-C430-4B88-8C1C-FA0EFA41ABF7.jpeg
 

Håkan

Medlem
Gilles Robin Saint Joseph Pealat 2015: Jag är en extrem sucker för den råa rökiga, köttiga, bacon-karaktären man kan få från norra Rhone och den var mycket tydlig här, även om det även fanns mörka bar så det räckte och blev över. Detta här var helt fantastiskt till grillad flankstek. Tanninerna biter fortfarande en del och syran var pigg, så den kan säkerligen utvecklas och ligga flera år till.
Notis: Det står på bolaget att det är årgång 2013, men 2015 är årgången jag fick (klagar ej).
Tack, beställt, se vad jag får för årgång?
 
@Sebran och @Håkan angående Oakridge shiraz för 189 kr - jag tror jag kanske inte landade alltför långt från där ni verkar ha landat - inte det mest komplexa shirazen men verkligen bra vin för pengen. Jag tyckte nog att det var ganska i mitten mellan mer köttiga rhone-viner och fruktbomber från Barossa. Kul att ni provade och att höra er intryck!
 
Toppen