Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Tara Atacama Red Wine 1 Pinot Noir -16

I Vinum lugnade vinet ned sig med mer frukt, svamp och bättre integration av tanninerna. Veritas landade nånstans mittemellan så sagt och gjort togs det drastiska steget från flortunna Zalto till i sällskapet småklumpiga Vinum och allt funkade bättre.
Det är just den här typen av upptäckter som jag upplever som lärorika men lätt smärtsamma; det finns tydligen glas som passar bättre för vissa viner än Zalto ;)
Vi har exempelvis upptäckt att Chianti Classico ofta gör sig bättre i Gabriel Gold än i Zalto Universal. En annan upptäckt som vi har gjort är att Riedel Veritas New world PN känns behagligare än Sommeliers och Superleggero, vilket kan tyckas en aning märkligt.

Det verkar dock som om PN från Nya Världen och höga höjder gör sig lite bättre i andra glas än Zalto Bourgogne.
 

Oscaro

Medlem
Casanova di Neri Brunello Di Montalcino 2015
BEBA6ED3-9F19-4341-91A5-2FF272492009.jpeg

Doftar lite eldigt, mörka bär, björnbär och rosor. Lite ek på ett snyggt lite rostat sätt och rundar av med lite kanel.
Förvånansvärt öppet i munnen, självklart stramt med en del tanniner men väldigt fruktdrivet och framåt. Rosor och blommor här med, lite bläck. Funkar nu med rejäl dekantering men skulle må bra av 3+ år i källaren. 91 nu men kan lätt bli 92-93 om några år
Första 2015 Brunello jag prövat och är glad att jag gått tung i årgången, kommer bli rikt belönad om några år. Ska nog köpa några fler flaskor av den här också.
 

LarsW

Medlem
Casanova di Neri Brunello Di Montalcino 2015
Visa bifogad bild 20855
Doftar lite eldigt, mörka bär, björnbär och rosor. Lite ek på ett snyggt lite rostat sätt och rundar av med lite kanel.
Förvånansvärt öppet i munnen, självklart stramt med en del tanniner men väldigt fruktdrivet och framåt. Rosor och blommor här med, lite bläck. Funkar nu med rejäl dekantering men skulle må bra av 3+ år i källaren. 91 nu men kan lätt bli 92-93 om några år
Första 2015 Brunello jag prövat och är glad att jag gått tung i årgången, kommer bli rikt belönad om några år. Ska nog köpa några fler flaskor av den här också.
Drack den i början av augusti.
Helt enig med din bedömning även om jag gav den 1 poäng mer.
Beställde en låda till framtiden.:)
 

IsKr

Medlem
Dricker Rubro del forte 2012 från Giovanni Ederles vingård utanför Verona. Köpt på plats för ca 5 år sedan. Druvorna är av sorten corvina, rondinella och corvinone. Första glasen dracks i söndags till en lasagne och avslutar idag utan tillbehör.
Vinet har en lite rödbrun och murrig färg. Det känns lite moget, har dock inga större kunskaper när det kommer till just det.
Till själva vinet då. Det doftar mycket russin, portvinstoner, fuktiga löv, och dag 3 en del sura körsbär och plommon?. Russinen och portvinstoner återkommer också vid kontakten med tungan och de nerslipade tanninerna stöttar upp bra tillsammans med syran.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Drack 2018. Vet inget om de andra årgångarna.
Vi drack en 2008:a i slutet av juli och den var förvånansvärt pigg, även om den snarare var på topp omkring 2013-2014. Nackdelen med att korka upp hittegods av lite enklare kvalitet men med lite ålder är att flaskan bör ofta konsumeras under samma kväll. Nackdel? Tja, om man öppnar fler flaskor samtidigt kan det bli lite körigt.
 

Thirsty

Smygnykterist
Vi drack en 2008:a i slutet av juli och den var förvånansvärt pigg, även om den snarare var på topp omkring 2013-2014. Nackdelen med att korka upp hittegods av lite enklare kvalitet men med lite ålder är att flaskan bör ofta konsumeras under samma kväll. Nackdel? Tja, om man öppnar fler flaskor samtidigt kan det bli lite körigt.
Coravin är din vän. :)
 

The Wall

Medlem
8CE5DC1B-0103-4E43-9D29-2550F6BA0583.jpeg
Rester från lördagen; får rycka in till kvällens bouillabaisse. Riedel Veritas Oaked chardonnay mot Zalto Bourgogne. I Veritas; det luktar Yes/rengöringsmedel. I Zalto; fin men diskret doft, lite knallpulver, citrus, mineral och...päronsplitt (?!). Lite utslätad smakmässigt, men ändå godkänd. Nästan en vecka i kylen är väl inte optimalt, men vinet har på intet sätt totalhavererat.
 

Magikern

Medlem
Gourt De Mautens- 2015
Doft: Dämpad doft av hallon och jordubbar.
Attack: Jordgubbar och smultron i likör. Inte speciellt intensiv eller intressant.
Mellan: Drygt medelfyllig och fruktig. En bra balans och trevlig syra. Här märker man en viss grenachebeska och solmogen frukt som går åt de röda hållet.
Eftersmak: Lite syrlig med lite underliggande beska. Medellång.

Detta vinet hade jag höga förväntningar på men jag stannar nog på 90+ i dagsläget. Jag är ingen grenachefantast skall tilläggas.
 

Adamanko

Medlem
Provat några viner nyligen. I torsdags var det Russos 'a Rina-18 och Clos des Papes-16 och sent den natten Ch Ste Michelles Syrah-16. Idag Chapoutiers Les Granits-15. Och vin(n)aren dracks idag.
Chapoutiers Les Granits-15 visar bär, kött, stall och tobak. Det är tjockt, mycket kropp och nästan tuggbart. Och det växer. Efter två timmar börjar det sjunga på riktigt. Efter 4 är det Van Halens Jump. 92-93. Och trots att det här är ett kanonvin så får det stryk av Guigals Vignes de l'hospice-15 som jag drack för nån/någon vecka sen.
Russos 'a Rina-18 brukar vara redo att dricka direkt från köp. Och visst slinker det ner bra nu, men där finns en koncentration där som jag inte riktig kommer ihåg från tidigare som indikerar att det nog skulle må bra av en liten tid på rygg. Annars är det tranbär, jordgubbe, mineralitet och en liten saltighet som sitter som en smäck. 89 nu.
Clos des Papes-16 Körsbär, tjära, lakrits. Det här är ganska stumt och meningslöst från start. Väntar ett bra tag och vi dricker 'a Rina innan vi återkommer. Inte mycket har hänt mer än det tillkommit lite russin. Det här är inte min grej. När jag vaknar dagen efter har jag lämnat ett halvt glas. Det är det bästa. Så det kan indikera att det behöver mer tid. Tog jag det kanske i den berömda tunneln? 88
Ch Ste Michelles Syrah-16 öppnades ju sist den här glada kvällen och impade på oss. Bättre än vad jag kommer ihåg deras Cab Sav som finns i det ordinarie sortimentet. Men tidpunkten och statusen på våra gommar kan ha påverkat. Iaf tyckte vi det var bättre än Clos des Papes. 88.
 

Mina Vinare

Medlem
Hoppas inte tråka ut er med alla inlägg om gamla Châteauneufer men om ni viste hur många jag besparar er från…

LcdF2006.jpg


2006 Clos Saint Jean, Châteauneuf-du-Pape ”La Combe des Fous” har en mörk rubinröd färg. Doften är stor, fruktig och ren med solmogna syltade jordgubbar. Torkad frukt, fikon och salmiak. Lätt jordig och kryddig ton med garrigue och rökighet. Mineralitet, te och nästan musselskal. Elegant och ungdomlig med mer drag av hallon efterhand. Riktigt läckert. Associerar en hel del till Grange des Peres.

Smaken är frisk med fin syra och inslag av salmiak. Mosade jordgubbar och kryddighet som ger en intensiv fruktighet men också känsla av torkad frukt och viss eldighet. God och ren samt lång eftersmak med inslag av malt och torv. Bra bett och efterhand nästa en känsla av malört. Stort och komplext vin (96p).

Just 2006an har alltid varit en favorit för mig även om det inte är den jag rankar högst. Har utvecklats förvånansvärt långsamt och värdigt. Det finns först lite oxiderade toner och en del torkad frukt men efterhand i glaset så försvinner det snabbt. Eldigheten finns där också men frukten och balansen i vinet gör att det ändå blir harmoniskt och helheten håller ihop. Håller nog fem till tio år till och troligen längre men det beror väl delvis på vad man söker. Intrycket är att det här vinet har klarat åren i källaren bättre än väldigt många andra viner från både årgången och distriktet rent generellt.
 
Toppen