Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Drack en 1997 på en BYOB förra året. Ett sådant fantastiskt vin med Comte ost! Kan inget annat hålla med om att man vill ha fler!
Kan tänka mig att den var fantastisk! Önskar man kunde få tag på äldre Vin Jaune. Har bara druckit äldre Vin Jaune en enda gång och det var när @Daniel A hade med en fantastisk flaska från -93 på en BYOB. Någon som har tips på var man kan hitta äldre flaskor?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kan tänka mig att den var fantastisk! Önskar man kunde få tag på äldre Vin Jaune. Har bara druckit äldre Vin Jaune en enda gång och det var när @Daniel A hade med en fantastisk flaska från -93 på en BYOB. Någon som har tips på var man kan hitta äldre flaskor?
Den var perfekt oxiderat och stor. Det är vad jag kommer ihåg. Tyvärr när man är 10 st så får man ju inte så mycket...
 

Thirsty

Smygnykterist
Lite klargörande är på sin plats.

Lurigt eftersom Egly gör två BdN viner som båda kan kallas VV men för mig står förkortningen för Vielles Vignes och inget annat. Alltså Crayes (100 % PN) som du skriver, även om det namnet inte får mig att associera till Egly.

Inser att när jag skriver "ingen favorit" kan det lätt missförstås. Ingen favorit i förhållande till Eglys VV eller andra toppviner. Väger man in priset rankar jag även Eglys Tradition och Rosé högre. Det gör inte ont att dricka Eglys årgångsviner om man säger så men tror aldrig jag gått igång riktigt.

VV är mer pang på och levererar även som ung. Mycket av allt, ek, reservvin och oxidation med allt vad det innebär i form av kraft och intensitet. Tänk Selosse så förstår du vinstilen. Är man intelligent nog att förstå sig på storheten med röd bourgogne som @Jos ligger årgångsvinet närmare till hand att favorisera. Mer elegant och återhållsam i stilen och mindre ekad odlare med extra allt.


Jag vet att jag röstade precis tvärtom men en av de bästa årgångarna av Egly jag druckit var med på provningen. Kom inte ihåg vilken bara. Hittar inga inlägg om provningen. Ingen som skrev något?
Checkade anteckningarna och noterade två fundamentala fel:
1) Missat att skriva vilken flaska som var vilken.
2) Missade skriva resultatet av omröstningen.

Men annars bra anteckningar... :vägg:

Gillade iaf vintage, kommer jag ihåg! :D

Edit: Med på provningen var VV deg 19, 16, 11 samt mille 07, 05, 04
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Lite klargörande är på sin plats.

Lurigt eftersom Egly gör två BdN viner som båda kan kallas VV men för mig står förkortningen för Vielles Vignes och inget annat. Alltså Crayes (100 % PN) som du skriver, även om det namnet inte får mig att associera till Egly.

Inser att när jag skriver "ingen favorit" kan det lätt missförstås. Ingen favorit i förhållande till Eglys VV eller andra toppviner. Väger man in priset rankar jag även Eglys Tradition och Rosé högre. Det gör inte ont att dricka Eglys årgångsviner om man säger så men tror aldrig jag gått igång riktigt.

VV är mer pang på och levererar även som ung. Mycket av allt, ek, reservvin och oxidation med allt vad det innebär i form av kraft och intensitet. Tänk Selosse så förstår du vinstilen. Är man intelligent nog att förstå sig på storheten med röd bourgogne som @Jos ligger årgångsvinet närmare till hand att favorisera. Mer elegant och återhållsam i stilen och mindre ekad odlare med extra allt.


Jag vet att jag röstade precis tvärtom men en av de bästa årgångarna av Egly jag druckit var med på provningen. Kom inte ihåg vilken bara. Hittar inga inlägg om provningen. Ingen som skrev något?
Tack för förklaringen! Får väl ställa upp dem alla tre och prova halvblint bredvid varandra för att lära mig skillnaderna :) .
 
Last edited:

Jos

Medlem
Lite klargörande är på sin plats.

Lurigt eftersom Egly gör två BdN viner som båda kan kallas VV men för mig står förkortningen för Vielles Vignes och inget annat. Alltså Crayes (100 % PN) som du skriver, även om det namnet inte får mig att associera till Egly.

Inser att när jag skriver "ingen favorit" kan det lätt missförstås. Ingen favorit i förhållande till Eglys VV eller andra toppviner. Väger man in priset rankar jag även Eglys Tradition och Rosé högre. Det gör inte ont att dricka Eglys årgångsviner om man säger så men tror aldrig jag gått igång riktigt.

VV är mer pang på och levererar även som ung. Mycket av allt, ek, reservvin och oxidation med allt vad det innebär i form av kraft och intensitet. Tänk Selosse så förstår du vinstilen. Är man intelligent nog att förstå sig på storheten med röd bourgogne som @Jos ligger årgångsvinet närmare till hand att favorisera. Mer elegant och återhållsam i stilen och mindre ekad odlare med extra allt.


Jag vet att jag röstade precis tvärtom men en av de bästa årgångarna av Egly jag druckit var med på provningen. Kom inte ihåg vilken bara. Hittar inga inlägg om provningen. Ingen som skrev något?
Hahaha... Och det man inte har i huvudet får man ha levern till, - öva öva öva :D
 

MarkusJ

Medlem
Visa bifogad bild 21945

2010 Tissot (Bénédicte et Stéphane / André et Mireille) Château-Chalon

Drack denna Chateau-Chalon förra helgen tillsammans med en bit Comté. Ljuvligt! Kan det bli bättre? Vinet är ju dock i yngsta laget och man kände att det fanns rätt mycket dolt där i kulisserna. Men naturligtvis slank hela flaskan ner ändå (luftning hanns inte riktigt med :rolleyes:), förutom en liten slatt som jag hällde av för att kolla utvecklingen. Provade den ikväll och efter drygt en vecka i kylskåpet har vinet verkligen öppnat upp rejält.

Stor komplex doft med valnötter, saffran, honung, lakrits, torkad apelsin, brunt socker, ingefära, gurkmeja, rostade toner i kombination med florkänslan.
I munnen perfekt balanserad med munvattnande syra uppbackad med lager på lager av aromatiken ovan. Lång finish. Otroligt bra vin och stor skillnad på hur det visar upp sig i glaset efter en vecka.

Måste hitta mer Vin Jaune att köpa! Måste hitta mer Vin Jaune att köpa!

Kul! Hämtade igår hem två av deras Traminer Arbois. Mest olika odlingslägen?
 

The Wall

Medlem
Chateauneuf Du Pape Mont Redon 2015
Drack denna butelj under två kvällar först tillsammans med en perfekt stekt fläskfile tillhörande en potatisgratäng med kanske en fjärde del rotfrukter som gifte sig riktigt bra ihop men upplevde vinet väldigt stängt på egen hand - var varken bra eller dåligt. Dag två däremot så hittar jag klassiska CdP toner(vitpeppar, läder och lagerblad), mörka bär tillhörande fin balans med både syra och tanniner.

Båda gånger efter två heldagar i backarna med skidåkning!
Jag har för mig att Mont-Redon trivs bättre i större kupa än i "vanlig" rödvinskupa (om det nu finns någon sådan).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack för förklaringen! Får väl ställa upp dem alla tre och prova halvblint bredvid varandra för att lära mig skillnaderna :) .
Ta gärna med Tradition med när du ändå är igång.:cool:

Hahaha... Och det man inte har i huvudet får man ha levern till, - öva öva öva :D
Levern klarar nog belastningen utan problem. Värre med plånboken...:neej:

Billigaste bourgognen jag uppskattat är Louis Jadot Grande Èchézeaux 2010.
 

Jos

Medlem
Ta gärna med Tradition med när du ändå är igång.:cool:


Levern klarar nog belastningen utan problem. Värre med plånboken...:neej:

Billigaste bourgognen jag uppskattat är Louis Jadot Grande Èchézeaux 2010.
Dyr smak mao... ;) Har en flaska som jag ska testa på dig nästa gång vi ses, tämligen säker på att du kommer gilla.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 21945

2010 Tissot (Bénédicte et Stéphane / André et Mireille) Château-Chalon

Drack denna Chateau-Chalon förra helgen tillsammans med en bit Comté. Ljuvligt! Kan det bli bättre? Vinet är ju dock i yngsta laget och man kände att det fanns rätt mycket dolt där i kulisserna. Men naturligtvis slank hela flaskan ner ändå (luftning hanns inte riktigt med :rolleyes:), förutom en liten slatt som jag hällde av för att kolla utvecklingen. Provade den ikväll och efter drygt en vecka i kylskåpet har vinet verkligen öppnat upp rejält.

Stor komplex doft med valnötter, saffran, honung, lakrits, torkad apelsin, brunt socker, ingefära, gurkmeja, rostade toner i kombination med florkänslan.
I munnen perfekt balanserad med munvattnande syra uppbackad med lager på lager av aromatiken ovan. Lång finish. Otroligt bra vin och stor skillnad på hur det visar upp sig i glaset efter en vecka.

Måste hitta mer Vin Jaune att köpa! Måste hitta mer Vin Jaune att köpa!
Får stor lust att öppna den 1991 Domaine Jacques Tissot Vin Jaune som står här och väntar på att @Mats och jag kan börja resa igen. Men, Mats lär halshugga mig, så jag låter bli. Blev starkt sugen på en guling.

Följde tidigare levnadsregeln att ett år utan en flaska gult är ett bortkastat år. Den är from nu återinförd!

2020 var sannerligen ett bortkastat år...
 

buteljen

Medlem
Får stor lust att öppna den 1991 Domaine Jacques Tissot Vin Jaune som står här och väntar på att @Mats och jag kan börja resa igen. Men, Mats lär halshugga mig, så jag låter bli. Blev starkt sugen på en guling.

Följde tidigare levnadsregeln att ett år utan en flaska gult är ett bortkastat år. Den är from nu återinförd!

2020 var sannerligen ett bortkastat år...
Förstår att en 91'a är svår att motstå!!!
 
Måste hitta mer Vin Jaune att köpa! Måste hitta mer Vin Jaune att köpa!
@Johan Blom @StefanAkiko instämmer till fullo även jag! Drack ett glas Julien Labet 2009 Vin Jaune med hustrun på Gemla precis när de öppnade men innan den andra vågen sköljde över Stockholm. Så fantastiskt fin tillsammans med litet Wrångebäcksost... men kunde verkligen ha mått bra av tjugo år till i källaren :)
 

buteljen

Medlem
705E8C36-7454-4051-9CBC-E99E705905CD.jpeg


Vi drack Savart L’Accomplie jämte Egly Ouriets VP i helgen.
50/50 av årgångar 13/14, deg juni 16, 80% PN o 30% Chard. 50% ek, blockad malo.
Egly VP.’n var deg maj 16 så båda har legat ca 4,5 år på flaska.

NV Savart Champagne Premier Cru L'Accomplie
Kändes lika VP’n i stilen fast i en mindre storlek.
I doften nötter, kryddor, övermogna gula äpplen. Den hade lite mer citrusaromer än VP’n och kanske lite mer brödiga toner. Bra intensitet.
I smaken lite vassare (ej lika integrerad) syra jmfrt med VP’n, hyfsat bra tyngd i mittpartiet men inga direkta lager på lager upplevelser. Finishen halvlång. Mycket trevlig.

Återigen är det tveeggat att prova viner i par bredvid varandra. VP’n var ju överlägset bäst och Savartens mindre kostym blev uppenbar på ett sätt som den förmodligen inte skulle ha blivit om man provade dem vid olika tillfällen. Samtidigt var det intressant att jämföra dem.

Jag tycker Savarten har utvecklat sig väldigt bra med mer rondör och utvecklade toner i form av nötter o kryddighet som inte fanns tidigare. Den förra flaskan jag drack direkt efter släpp hade inte alls detta i sig. Synd man inte köpte fler lådor.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Du är ju t.o.m värre miljöskadad än jag.:p (jag kan ju tänka mig att dricka kommunvin (vit då såklart)).
Hoppas du inte håller mig ansvarig för detta ?
Jo, det är din Armand Råså Chambertin 1995 som satte ribban för åtta år sedan.:vägg: Fick den blint och blev helt överväldigad. Fortfarande en av de bästa rödtjutsupplevelserna. Efter avtäckning hände inte mycket alls förutom att vinet var lika fantastiskt som innan. Armand Van Helden var den enda Armand jag kände vid denna tidpunkt.:rolleyes: Närmast efter det men långt efter är DRC Richebourg 2009 som dracks 2017. Båda är väl viner som man knappt har råd att köpa tomflaskan av på eBay idag.

Hoppas det inte är riktigt så dystert när det gäller bourgogne som faller mig i smaken. Dyker upp förvånansvärt lite röd bourgogne på de vinprovningar jag är på så svårt att veta. Kanske för att det är så otacksamt. Släpa med sig en flaska för 2k som legat i 15 år och få kommentaren "det var väl okej men är det inte lite tunt"...:p

Vit bourgogne är en helt annan sak! Har gått igång på bourgogne blanc och 200-kroners viner. Senast jag blev positivt överraskad var när jag hade till uppgift att hitta ett vitt vin på bolaget i Eksjö. Upplagt för sur katastrof men tog en Oliver Laflaive Setilles 2017 som där och då var typ 96 p med tanke på förväntningarna.
 

LeChat

Medlem
816199B0-57DD-4780-B0EB-F45E018A8552.jpeg

2015 Le Vieux Donjon Châteauneuf-du-Pape


Idag blev det kolja till middag med en kanske något udda vinmatchning. Hade varit sugen på en CndP hela denna sketvädersdag, så det fick det bli oavsett vad som serverades på tallriken. Men koljan var kanongod och så även Le Vieux Donjon. 2015 är faktiskt riktigt trevlig med något mörk frukt och animaliska drag. Känslan är faktiskt mer norra än södra Rhone. Bra balanserat och bra grepp i munnen. Fräscha syror, knastriga mineral och lagom bett i tanninerna.
2016 blev ju ordentligt hypad när den kom men 2015 tror jag inte att det skrevs något särskilt om. Men jag tycker verkligen att den levererar.
Le vieux Donjon är en producent vars årgångar jag vill tycka om, vilket jag också oftast gör. Skönt.
 
Toppen