Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
En besvikelse, en förvirring och en trevlig överraskning. :(o_O:)

Camille Giroud Santenay 2017

Hyfsat trevlig i näsan men sedan gick det fort utför.
Doft med Gröna jordgubbar, blod och svartpeppar.
I munnen är det tunt både i mellanregistret och eftersmaken. Det är syrliga röda bär och lite ceder. Mer svartpeppar, bidrar mest med beska. Eftersmaken är kort och bjuder nästan bara på syra.
Vad har hänt? Var grymt imponerad av 2015. 2016 var mer sluten och kändes som den behövde mer tid. Men 2017 känns inte som den kommer bli bättre. Djup tunnel?
78p

Carlisle Zinfandel Carlisle Vineyard 2015
På jakt efter svala, eleganta Zinfandels stod denna på tur…
Dracks över tre dagar, en av mina märkligare vinupplevelser.
Svarta vinbär och ek i näsan. Garveri och slakteri. Rosmarin!
Första dagen är smaken stram men fruktig. Massiva tanniner och syra. Tänker det lugnar ned sig dag två. Dag två… WTF? Enda jag får fram i smaken är svartvinbärssylt! Var är tanninerna? Syran? Svalkan? Låter vinet lufta sig 6 timmar i glaset men ingen skillnad. Sparar en god slatt till dag tre. Nu har det lugnat sig. Faktiskt ganska elegant men lite väl mycket sylt kvar för att det ska bli merköp. I övrigt russin, björnbär och blåbär. Ek och råbiff. Medellång eftersmak.
88p +?+? ...ingen aning om hur denna kommer utveckla sig.

Domaine La Genestière Lirac Cuvée Eliott 2010
Köpt på vinst och förlust från SB av en anledning jag glömt, ibland behöver man alkolås på datorn men den här gången blev det rätt…
Lakrits, röda vinbär och mynta i näsan. Blodpudding och ek.
Härligt moget i munnen men med lagom syra och tanniner kvar. Frukt med muskler. Röda vinbär och körsbär. Ekad vanilj och vitpeppar med kryddörter. Lakrits. Längst eftersmak av de tre som sakta mjuknar. Håller nog nått år eller tre till men känns absolut inte nödvändigt att lagra.
Detta var ju gott på riktigt. Och kommer färdiglagrat. För 227 riksdaler!
Okej, inte det elegantaste vinet i källaren men bussigt och gott och passade utmärkt till grillat.
Beställde genast några flaskor till.
89p

thumbnail_20210117_165140.jpg
 

LeChat

Medlem
FB95D95E-2511-41A5-A43A-B7B02BA17A54.jpeg

2016 Fontodi Chianti Classico


Ikväll blir det pasta med sås på bl.a. salsicciafärs. Då vill man ju ha sangiovese! Eftersom jag köpt på mig ett bra lager av Fontodis Chianti från 2016 och 2017 så blir det ju lätt att man plockar någon av dessa.

2016 har en tät smak men slank elegans. Frukten är fantastisk och lyfts upp av ståtliga syror. 2016 måste vara snygga syrors årgång på många håll.
AF1F90CC-8FED-4429-9654-2622C3E01602.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller på att förbereda för en underbar tid i Loire, sommaren 2012. Började i fjol med 3 lådor blandade Muscadetter från 1991 till 2018. Nu har jag fortsatt längst upp, med Sancerre. Fem flaskor avnjutna sedan december, men kan bara hitta tre noter på CT. Håll tilllgodo med Google Translates (ibland) briljanta översättningar:

1999 Pascal Jolivet Sancerre La Grande Cuvée, 91 p
Gult tidigt stadium.
Näsa: Mogen, vacker, bred näsa av gula frukter och höst.
Mun: Ger intryck av att ha vilat på ek. Nervy med vacker mineralitet och transparent komposition. Tutti Frutti pastiller. Lång, helt balanserad och en Sb som kommer att fortsätta utvecklas under många år framöver.
Ett fantastiskt vin som måste öppnas mer för att förtjäna en högre poäng, och jag tror att det är fullt möjligt. Speciellt ge Jolivets spårningsrekord.
Med ostfat - vackert äktenskap.

2005 Lucien Crochet Sancerre Le Chêne Marchand, 92 p
Det här är en mycket ung Sancerre och som sådan svår att bedöma ordentligt. Men jag skulle säga att den mycket mjuka varma tonaliteten här ger glada möten redan.
Halmgult.
Näsan är stor, blommig, eterisk, med röda frukter och citrus. (Inget av det NZ BS)
I munnen har den en distinkt sur profil med mogen och soldränkt frukt som lyser igenom. Mycket mild ananas, mandariner, Tutti Frutti pastiller, mild dalen lilja (Convallaria) och livlig GRATIS FÅGEL lycka och känsla av frihet.
Detta är en helt underbar och briljant gjord Sb, som visar den majestät som finns för de med färdigheterna och terroiren.
Detta vin sprider ärligt lycka.
Extra mycket så jag har en annan BTL som jag tänker behålla så länge jag kan. Förhoppningsvis i minst 20 år till.

1996 Gitton Père et Fils Sancerre Les Herses, 83 p
Jag blev ganska besviken över detta vin.
Perfekt kork, perfekt fyllning och vacker gyllene färg. Vinet är dock inte elegant, det är svagt. Det finns nästan ingen fyllning här :-(
På näsan är den något oxiderad men den vackra blommiga karaktären finns kvar. Liten och kör av kvarnen.
I munnen hittar vi spridsyrorna som dansar vackert över tungan. Mycket lite fyllning, men det som är här är vackert. Det finns en sammetslen smek i strukturen som jag älskar liksom lite saltlösning. Smaken avslutas med en bränd, oxiderad doft som tar över lite för mycket.
Detta vin var helt enkelt aldrig bland de bästa Gitton som någonsin släppts. Inget speciellt, men ändå utsökt.


På engelska (original)
1999 Pascal Jolivet Sancerre La Grande Cuvée, 91 p
Early-stage yellow.
Nose: Mature, beautiful, wide nose of yellow fruits and autumn.
Mouth: Gives the impression of having rested on oak. Nervy with beautiful minerality and transparent composition. Tutti Frutti pastilles. Long, utterly balanced and an Sb that will continue to develop for many years to come.
A stunning wine that needs to open up more in order to merit a higher score, and I think it’s quite possible. Especially give Jolivet's tracking record.
With cheese platter - beautiful marriage.

2005 Lucien Crochet Sancerre Le Chêne Marchand, 92 p
This is a very young Sancerre and, as such, difficult to assess properly. However, I'd say that the very gentle warm tonality here makes for happy encounters, already.
Straw yellow.
The nose is big, floral, ethereal, with red fruits and citrus. (None of that NZ BS)
In the mouth it has a distinct acidic profile with ripe and sun-drenched fruit shining through. Very mild pineapple, mandarines, Tutti Frutti pastillas, mild lily of the valley (Convallaria) and lively FREE BIRD happiness and sense of freedom.
This is an absolutely lovely and brilliantly made Sb, showing the majesty that is available for those with the skills and the terroir.
This wine honestly spreads happiness.
Extra much so as I have another btl that I intend to keep for as long as I can. Hopefully for at least 20 more years.

1996 Gitton Père et Fils Sancerre Les Herses, 83 p
I was quite disappointed with this wine.
Perfect cork, perfect fill and beautiful golden colour. However, the wine is not elegant, it's weak. There's almost no stuffing here :-(
On the nose, it is somewhat oxidized but the beautiful floral character is still there. Small and run of the mill.
In the mouth we find the sprightly acids dancing beautifully over the tongue. Very little stuffing, but what is here is beautiful. There is a velvety caress in the structure that I love as well as some saline minerality. The taste finishes with a burnt, oxidised aroma that takes over a tad too much.
This wine was simply never among the best Gitton ever released. Nothing special, but still delicious.
 

buteljen

Medlem
8EA9D1CD-3AD2-48B7-86BB-57D33F7725A3.jpeg NV Egly-Ouriet Champagne Grand Cru VP (deg may 2016)
60% PN, 40% Chardonnay

Gyllengul färg
Stor, komplex doft av rivna hasselnötter, honung, guld, gula övermogna äpplen, victoriaplommon, orientaliska kryddor, farinsocker. Fantastisk, komplex, underbar doft.
I munnen oerhört fint balanserad. Fin syra. Energisk sammetslen mousse. Rund, krämig kropp. Härllg midpalate med stort djup och lager på lagerkänsla. Rik, härlig textur. Lång nötkryddig finish.

En riktig fullträff :)

Hur vet man vilka årgångar flaskan innehåller? Vinous bedömde en magnum deg May 2016 och skrev att “This release is 60% 2008 and 40% 2006”. Antar att magnum brukar innehålla andra blandningar? Men kan man dra några slutsatser om blandningen i min flaska utifrån att de är deg samma månad?
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 21938 NV Egly-Ouriet Champagne Grand Cru VP (deg may 2016)
60% PN, 40% Chardonnay

Gyllengul färg
Stor, komplex doft av rivna hasselnötter, honung, guld, gula övermogna äpplen, victoriaplommon, orientaliska kryddor, farinsocker. Fantastisk, komplex, underbar doft.
I munnen oerhört fint balanserad. Fin syra. Energisk sammetslen mousse. Rund, krämig kropp. Härllg midpalate med stort djup och lager på lagerkänsla. Rik, härlig textur. Lång nötkryddig finish.

En riktig fullträff :)

Hur vet man vilka årgångar flaskan innehåller? Vinous bedömde en magnum deg May 2016 och skrev att “This release is 60% 2008 and 40% 2006”. Antar att magnum brukar innehålla andra blandningar? Men kan man dra några slutsatser om blandningen i min flaska utifrån att de är deg samma månad?
Om du räknar baklänges får du fram basåret. Maj 2016 - 82 månader = juli 2009. Alltså basår 2008 (ligger på fat fram t.o.m. 2009)

Vilka reservviner som är i och andel får du fråga Egly eller importören om. Fast det är väl rimligt och tro att det är samma som magnumflaskorna. Inte många producenter som medger att det är olika vin i magnum. Vanligare är att magnum ligger längre på jästen och släpps senare men du vet ju basåret.
 

buteljen

Medlem
Om du räknar baklänges får du fram basåret. Maj 2016 - 82 månader = juli 2009. Alltså basår 2008 (ligger på fat fram t.o.m. 2009)

Vilka reservviner som är i och andel får du fråga Egly eller importören om. Fast det är väl rimligt och tro att det är samma som magnumflaskorna. Inte många producenter som medger att det är olika vin i magnum. Vanligare är att magnum ligger längre på jästen och släpps senare men du vet ju basåret.
Toppen, tack :)
 

The Wall

Medlem
En besvikelse, en förvirring och en trevlig överraskning. :(o_O:)

Camille Giroud Santenay 2017

Hyfsat trevlig i näsan men sedan gick det fort utför.
Doft med Gröna jordgubbar, blod och svartpeppar.
I munnen är det tunt både i mellanregistret och eftersmaken. Det är syrliga röda bär och lite ceder. Mer svartpeppar, bidrar mest med beska. Eftersmaken är kort och bjuder nästan bara på syra.
Vad har hänt? Var grymt imponerad av 2015. 2016 var mer sluten och kändes som den behövde mer tid. Men 2017 känns inte som den kommer bli bättre. Djup tunnel?
78p

Carlisle Zinfandel Carlisle Vineyard 2015
På jakt efter svala, eleganta Zinfandels stod denna på tur…
Dracks över tre dagar, en av mina märkligare vinupplevelser.
Svarta vinbär och ek i näsan. Garveri och slakteri. Rosmarin!
Första dagen är smaken stram men fruktig. Massiva tanniner och syra. Tänker det lugnar ned sig dag två. Dag två… WTF? Enda jag får fram i smaken är svartvinbärssylt! Var är tanninerna? Syran? Svalkan? Låter vinet lufta sig 6 timmar i glaset men ingen skillnad. Sparar en god slatt till dag tre. Nu har det lugnat sig. Faktiskt ganska elegant men lite väl mycket sylt kvar för att det ska bli merköp. I övrigt russin, björnbär och blåbär. Ek och råbiff. Medellång eftersmak.
88p +?+? ...ingen aning om hur denna kommer utveckla sig.

Domaine La Genestière Lirac Cuvée Eliott 2010
Köpt på vinst och förlust från SB av en anledning jag glömt, ibland behöver man alkolås på datorn men den här gången blev det rätt…
Lakrits, röda vinbär och mynta i näsan. Blodpudding och ek.
Härligt moget i munnen men med lagom syra och tanniner kvar. Frukt med muskler. Röda vinbär och körsbär. Ekad vanilj och vitpeppar med kryddörter. Lakrits. Längst eftersmak av de tre som sakta mjuknar. Håller nog nått år eller tre till men känns absolut inte nödvändigt att lagra.
Detta var ju gott på riktigt. Och kommer färdiglagrat. För 227 riksdaler!
Okej, inte det elegantaste vinet i källaren men bussigt och gott och passade utmärkt till grillat.
Beställde genast några flaskor till.
89p

Visa bifogad bild 21934
Lirac känns ofta lite som Gigondas; helt klart underskattat när många fokuserar på Ch9dP.
 

Daniel A

Administratör
Tänkte att jag skulle ta tempen på 2018 i Jura. Vet inte om jag blev så mycket klokare på årgången (vinerna är varandras motsatser), så jag får nog ta och öppna någon mer flaska i veckan.

DSC_2247.JPG


2018 Domaine Labet, En Billat
100 % poulsard, från rankor planterade 1988. Väldigt lätt röd färg. Underbar “sval” doft av lingon och blandat grönt. Som en lättviktarkorsning mellan PN och cab f. Med lite luft dyker fler röda bär upp, intrycket blir lite mer moget. Då och då känner jag en subtil ton av stall (what is this, a stable for ants?). I munnen är det lätt, elegant (tror många hade nöjt sig med “tunt”...), markerad syra och balanserande tanniner. Länge sedan jag drack poulsard och ännu längre sedan jag drack Labet. Charmigt vin! 90p.

2018 Domaine Pignier GPS
Blandning av 40 % gamay blanc (chardonnay), 40 % poulsard och 20 % savagnin. Doft som påminner en hel del om champagne (läs: rostat bröd, men finns även mer diffusa likheter som jag inte kan sätta fingret på), gula och övermogna äpplen, en knivsudd apelsinskal. Inte så komplext, men väger upp det med kraft. I munnen är det dag 1 disharmoniskt - känns som två viner i ett. Å ena sidan klassisk Jura-chard och å andra sidan något seriöst roséaktigt (tänk Clos Cibonne). Dag 2 är har det harmoniserat och balanserats, men känns nu istället lite tråkigare? Klurigt vin. Spännande, helt klart. Min största kritik är att alkoholen stör (14 %). 89p.

Det är synd att field blends är förhållandevis ovanliga! Den här testar jag hemskt gärna igen, fast i annan årgång.
 

buteljen

Medlem
Om du räknar baklänges får du fram basåret. Maj 2016 - 82 månader = juli 2009. Alltså basår 2008 (ligger på fat fram t.o.m. 2009)

Vilka reservviner som är i och andel får du fråga Egly eller importören om. Fast det är väl rimligt och tro att det är samma som magnumflaskorna. Inte många producenter som medger att det är olika vin i magnum. Vanligare är att magnum ligger längre på jästen och släpps senare men du vet ju basåret.
Kollade med importören och fick verifierat att det är 60% 2008 i blenden i den flaskan jag drack :). Om nu den här är så jäkla bra är jag ju nyfiken på att öppna en 2008 vintage. Eller är det alldelens för tidigt? Någon som har provat 08-an?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kollade med importören och fick verifierat att det är 60% 2008 i blenden i den flaskan jag drack :). Om nu den här är så jäkla bra är jag ju nyfiken på att öppna en 2008 vintage. Eller är det alldelens för tidigt? Någon som har provat 08-an?
Inte imponerad när jag drack den blint 2019. Fast lite orättvist att jämföra ndeggad 08 med en VP deggad 16. För övrigt är Egly årgång inte min favorit.

Jag skulle väntat men har du en låda så varför inte?
 

buteljen

Medlem
Inte imponerad när jag drack den blint 2019. Fast lite orättvist att jämföra ndeggad 08 med en VP deggad 16. För övrigt är Egly årgång inte min favorit.
Jag skulle väntat men har du en låda så varför inte?
ndeggad = nydeggad? Jag förstår, nej det är naturligtvis inte rättvist nu när du säger det. Vad är det i Egly årgång som gör att det inte är din favorit? Och vad är det som gör att VV är favoriten (är det Crayeres du menar då?) :)
 

Jos

Medlem
ndeggad = nydeggad? Jag förstår, nej det är naturligtvis inte rättvist nu när du säger det. Vad är det i Egly årgång som gör att det inte är din favorit? Och vad är det som gör att VV är favoriten (är det Crayeres du menar då?) :)
Smaken är som baken :p Själv höll jag tre årgång blint som etta, tvåa och trea i en provning som innehöll 3 årgång och 3 BdN
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
ndeggad = nydeggad? Jag förstår, nej det är naturligtvis inte rättvist nu när du säger det. Vad är det i Egly årgång som gör att det inte är din favorit? Och vad är det som gör att VV är favoriten (är det Crayeres du menar då?) :)
Lite klargörande är på sin plats.

Lurigt eftersom Egly gör två BdN viner som båda kan kallas VV men för mig står förkortningen för Vielles Vignes och inget annat. Alltså Crayes (100 % PN) som du skriver, även om det namnet inte får mig att associera till Egly.

Inser att när jag skriver "ingen favorit" kan det lätt missförstås. Ingen favorit i förhållande till Eglys VV eller andra toppviner. Väger man in priset rankar jag även Eglys Tradition och Rosé högre. Det gör inte ont att dricka Eglys årgångsviner om man säger så men tror aldrig jag gått igång riktigt.

VV är mer pang på och levererar även som ung. Mycket av allt, ek, reservvin och oxidation med allt vad det innebär i form av kraft och intensitet. Tänk Selosse så förstår du vinstilen. Är man intelligent nog att förstå sig på storheten med röd bourgogne som @Jos ligger årgångsvinet närmare till hand att favorisera. Mer elegant och återhållsam i stilen och mindre ekad odlare med extra allt.

Smaken är som baken :p Själv höll jag tre årgång blint som etta, tvåa och trea i en provning som innehöll 3 årgång och 3 BdN
Jag vet att jag röstade precis tvärtom men en av de bästa årgångarna av Egly jag druckit var med på provningen. Kom inte ihåg vilken bara. Hittar inga inlägg om provningen. Ingen som skrev något?
 

mackan92

Medlem
Chateauneuf Du Pape Mont Redon 2015
Drack denna butelj under två kvällar först tillsammans med en perfekt stekt fläskfile tillhörande en potatisgratäng med kanske en fjärde del rotfrukter som gifte sig riktigt bra ihop men upplevde vinet väldigt stängt på egen hand - var varken bra eller dåligt. Dag två däremot så hittar jag klassiska CdP toner(vitpeppar, läder och lagerblad), mörka bär tillhörande fin balans med både syra och tanniner.

Båda gånger efter två heldagar i backarna med skidåkning!
 

buteljen

Medlem
871F7248-21F9-4275-A7C6-310B82A8D197.jpeg

2010 Tissot (Bénédicte et Stéphane / André et Mireille) Château-Chalon

Drack denna Chateau-Chalon förra helgen tillsammans med en bit Comté. Ljuvligt! Kan det bli bättre? Vinet är ju dock i yngsta laget och man kände att det fanns rätt mycket dolt där i kulisserna. Men naturligtvis slank hela flaskan ner ändå (luftning hanns inte riktigt med :rolleyes:), förutom en liten slatt som jag hällde av för att kolla utvecklingen. Provade den ikväll och efter drygt en vecka i kylskåpet har vinet verkligen öppnat upp rejält.

Stor komplex doft med valnötter, saffran, honung, lakrits, torkad apelsin, brunt socker, ingefära, gurkmeja, rostade toner i kombination med florkänslan.
I munnen perfekt balanserad med munvattnande syra uppbackad med lager på lager av aromatiken ovan. Lång finish. Otroligt bra vin och stor skillnad på hur det visar upp sig i glaset efter en vecka.

Måste hitta mer Vin Jaune att köpa! Måste hitta mer Vin Jaune att köpa!
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Visa bifogad bild 21945

2010 Tissot (Bénédicte et Stéphane / André et Mireille) Château-Chalon

Drack denna Chateau-Chalon förra helgen tillsammans med en bit Comté. Ljuvligt! Kan det bli bättre? Vinet är ju dock i yngsta laget och man kände att det fanns rätt mycket dolt där i kulisserna. Men naturligtvis slank hela flaskan ner ändå (luftning hanns inte riktigt med :rolleyes:), förutom en liten slatt som jag hällde av för att kolla utvecklingen. Provade den ikväll och efter drygt en vecka i kylskåpet har vinet verkligen öppnat upp rejält.

Stor komplex doft med valnötter, saffran, honung, lakrits, torkad apelsin, brunt socker, ingefära, gurkmeja, rostade toner i kombination med florkänslan.

I munnen perfekt balanserad med munvattnande syra uppbackad med lager på lager av aromatiken ovan. Lång finish. Otroligt bra vin och stor skillnad på hur det visar upp sig i glaset efter en vecka.

Måste hitta mer Vin Jaune att köpa! Måste hitta mer Vin Jaune att köpa!
Drack en 1997 på en BYOB förra året. Ett sådant fantastiskt vin med Comte ost! Kan inget annat hålla med om att man vill ha fler!
 
Toppen