Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

JonasBo

Medlem
Visa bifogad bild 22005

Bovio Langhe Nebbiolo 2018 - dracks under två kvällar och gillar verkligen detta. Upplever den förhållandevis ganska lätt kan misstas med en Barbaresco i utförandet.

I smaken återfinns klassiska Nebbiolo toner i form av rosor, tjära, körsbär och mjuka jordgubstoner. Tanninerna är kittlande i munnen som personligen hanteras ypperligt på egen hand (tannin-lover).

Mest elegant var den dag två och överväger starkt köpa på sig lite till (från BS) att lagra då jag ser bra potential i detta!

Gott!
En bra hushålls-nebbiolo. Köpte en låda för ett år sedan och har bara en flaska kvar :)

Rekommenderar också Renato Corino Langhe Nebbiolo från samma importör. Tror att årgång 2019 är på väg.
 

buteljen

Medlem
Fredagslunch på kvarterskrogen #grandilund #cosdestournel #1996

750D23E7-74E1-44C8-80E9-3669B055A1A6.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagskänslan vällde fram efter en fantastiskt hård arbetsvecka med stora framgångar och några funderingar på hur fira sista fredagen med vin. För en hel månad. Jomen, en "sjuttifemma" sitter ju aldrig fel. En valdes och ploppades, dekanterades och förbereddes för den sena kvällens firande och härjningar.

FDB207B3-D4AA-49F9-A6FF-2CDFB80505D0.jpeg

1975 Château Haut-Batailley, Pauillac, 94p
Two bonus points for a pristine btl from one of the best Bdx-long-term-vintages.

No oxidation at all.
Deep, red colour with some bricking.
V/a on the nose and a horse is standing near. Bdx earth, cedar, totally classic Pauillac nose.

In the mouth, you cannot ignore the fact that the nose is bigger. Started out rather thin with some "oddities" but after 7 hrs in the decanter, this was an old mama singing the blues. In great shape. What a wine! Soft, elegant and amazingly interesting. Sipping it so slowly I got it caught in my windpipe several times. Poetry material. Screams of refined Pauillac at the age of grace.

With some nice bread, selected cheese and Bosch on TV after a rather long work week.

Worth waiting for!

svensk översättning av grannen Google:
Två bonuspoäng för en orörd btl från en av de bästa Bdx-långsiktiga årgångarna.

Ingen oxidation alls.
Djup, röd färg med lite tegel.
V / a på näsan och en häst står nära. Bdx jord, ceder, helt klassisk Pauillac näsa.

I munnen kan du inte ignorera det faktum att näsan är större. Började ganska tunn med några "konstigheter" men efter 7 timmar i karaffen var detta en gammal mamma som sjöng blues. I fin form. Vilket vin! Mjuk, elegant och otroligt intressant. Jag smuttade på den så långsamt att jag fångade den i luftröret flera gånger. Poesiematerial. Skrik av raffinerad Pauillac i nådens ålder.

Med lite gott bröd, utvald ost och Bosch på TV efter en ganska lång arbetsvecka.
Värt att vänta på!
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Nyss hemkomna Brunello-15:
il poggione lisini.jpg

2015 Il Poggione Brunello di Montalcino: viol, syren, tjärpastill, hyacint och polerat ekbord i doften. I smaken finns plommon, mandelmassa, mörk choklad, ingefära, svart te och tantparfym. Koncentrerad frukt, maffig syra, tuffa tanniner och en hel del polerad ek. Kraftfull och komplex, svulstig, men utan att gå till överdrift. Ung, men väldigt tillgänglig. Bästa Brunello 2015 som jag har testat.
2015 Lisini Brunello di Montalcino: doft av körsbär, champinjoner, murket trä och blomjord. I smaken hittar vi körsbär, rosor, mörk choklad, mynta, nyklippt gräs och kryddpeppar. Stram, sval, koncentrerad frukt, monstersyra och rejält tuffa tanniner. Mer återhållsam, sofistikerad och druvtypisk än Poggione. Njutbar nu, men kommer nog att vinna på några års lagring. Mycket bra vin även detta.
 

Boletus

Medlem
Nyss hemkomna Brunello-15:
Visa bifogad bild 22064
2015 Il Poggione Brunello di Montalcino: viol, syren, tjärpastill, hyacint och polerat ekbord i doften. I smaken finns plommon, mandelmassa, mörk choklad, ingefära, svart te och tantparfym. Koncentrerad frukt, maffig syra, tuffa tanniner och en hel del polerad ek. Kraftfull och komplex, svulstig, men utan att gå till överdrift. Ung, men väldigt tillgänglig. Bästa Brunello 2015 som jag har testat.
2015 Lisini Brunello di Montalcino: doft av körsbär, champinjoner, murket trä och blomjord. I smaken hittar vi körsbär, rosor, mörk choklad, mynta, nyklippt gräs och kryddpeppar. Stram, sval, koncentrerad frukt, monstersyra och rejält tuffa tanniner. Mer återhållsam, sofistikerad och druvtypisk än Poggione. Njutbar nu, men kommer nog att vinna på några års lagring. Mycket bra vin även detta.
Kul att Il Poggione 15 gick hem, jag var också mycket imponerad och överraskad att den var så tillgänglig redan nu. Slut på Xtrawine nu - hoppas att många flaskor gick till Finewines :)
 

The Wall

Medlem
Nyss hemkomna Brunello-15:
Visa bifogad bild 22064
2015 Il Poggione Brunello di Montalcino: viol, syren, tjärpastill, hyacint och polerat ekbord i doften. I smaken finns plommon, mandelmassa, mörk choklad, ingefära, svart te och tantparfym. Koncentrerad frukt, maffig syra, tuffa tanniner och en hel del polerad ek. Kraftfull och komplex, svulstig, men utan att gå till överdrift. Ung, men väldigt tillgänglig. Bästa Brunello 2015 som jag har testat.
2015 Lisini Brunello di Montalcino: doft av körsbär, champinjoner, murket trä och blomjord. I smaken hittar vi körsbär, rosor, mörk choklad, mynta, nyklippt gräs och kryddpeppar. Stram, sval, koncentrerad frukt, monstersyra och rejält tuffa tanniner. Mer återhållsam, sofistikerad och druvtypisk än Poggione. Njutbar nu, men kommer nog att vinna på några års lagring. Mycket bra vin även detta.
Poggione, ingen bråkig syra, snarare samarbetsvillig? Ung (< 20 år) Brunello brukar ofta behöva sällskapet av mat har jag noterat. ”Intressant, men var är Barolon?” brukar min störiga fru säga när jag förespråkar en druva med, ähum, lite syrliga förtoner och återhållsamma tanniner.
 

Mina Vinare

Medlem
saxum 1.jpg


2013 Saxum, Paso Robles ”Broken Stones”
har en mörk och tät purpurröd färg. Doften är stor och mörkfruktig med en skogig, murrig och jordig ton. Kokos, mörk choklad och bitterhet som kaffebeska. Blåbär, muffins och lite allmänt dov och knuten doft. Trädbark, ceder och pepprighet.

Smaken är betydligt mer rödbärig och syrarik. Choklad, bittermandel med finmalda tanniner och en del beska i eftersmaken. God och spännande men samtidigt lite bångstyrig med saltlakrits och lite sötsyrlig fruktighet. God men behöver tid (94p).

saxum 2.jpg



Tror det är tredje flaskan provad och ingen har varit sådär riktigt i nivå med förväntan. Gillar det men samtidigt får jag en känsla av obalans som stör mig. Vet inte riktigt vad man vill med vinet. Får hoppas på en överraskande utveckling.


andremily 2.jpg


2014 Andremily, Santa Barbara County ”Syrah No. 3” har en rejält tät och svartröd färg. Doften är stor med viol, körsbär, vanilj och choklad. Espresso, medicinalton med kanel och kummin. Aprikos, marsipan och bittermandel. Citrus, pomerans och torkat kött. Köttig och fruktig i en fin harmoni. Riktigt trevligt. Nästan som en Cabbe.

Smaken är frisk med en härlig och djup sötruktighet. Björnbär, drottningsylt och en finstämd kryddighet samt violpastill. Hallon, jordgubb och kolaton mot slutet. Tydliga tanniner och syra som en Nord-Rhônare men samtidigt rik, fruktig och eldig som den nya-världen Syrah det är. Väldigt gott men med en ännu mer lovande framtid (96p+).

andremily 1.jpg


Borde vara tredje eller fjärde provade flaskan och här känns det som om potentialen är större med massor av koncentration och fruktighet. Känns inte som om det hänt så mycket sedan senast. Möjligen saknas det lite komplexitet idag men samtigt känns framtiden väldigt lovande.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Poggione, ingen bråkig syra, snarare samarbetsvillig? Ung (< 20 år) Brunello brukar ofta behöva sällskapet av mat har jag noterat. ”Intressant, men var är Barolon?” brukar min störiga fru säga när jag förespråkar en druva med, ähum, lite syrliga förtoner och återhållsamma tanniner.
Poggionen var inte särskilt druvtypisk. Särskilt inte när man hade Lisini som referens. Jag tror inte att jag hade satt den som sangiovese blint, det skulle vara syran i så fall. Plommonfrukten och den polerade eken kändes mer som högra stranden i Bordeaux. Jag tror inte att någon av de här vinerna behöver någon längre lagring för att nå sin topp (<5 år).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 22065

2013 Saxum, Paso Robles ”Broken Stones”
har en mörk och tät purpurröd färg. Doften är stor och mörkfruktig med en skogig, murrig och jordig ton. Kokos, mörk choklad och bitterhet som kaffebeska. Blåbär, muffins och lite allmänt dov och knuten doft. Trädbark, ceder och pepprighet.

Smaken är betydligt mer rödbärig och syrarik. Choklad, bittermandel med finmalda tanniner och en del beska i eftersmaken. God och spännande men samtidigt lite bångstyrig med saltlakrits och lite sötsyrlig fruktighet. God men behöver tid (94p).

Visa bifogad bild 22066


Tror det är tredje flaskan provad och ingen har varit sådär riktigt i nivå med förväntan. Gillar det men samtidigt får jag en känsla av obalans som stör mig. Vet inte riktigt vad man vill med vinet. Får hoppas på en överraskande utveckling.


Visa bifogad bild 22067

2014 Andremily, Santa Barbara County ”Syrah No. 3” har en rejält tät och svartröd färg. Doften är stor med viol, körsbär, vanilj och choklad. Espresso, medicinalton med kanel och kummin. Aprikos, marsipan och bittermandel. Citrus, pomerans och torkat kött. Köttig och fruktig i en fin harmoni. Riktigt trevligt. Nästan som en Cabbe.

Smaken är frisk med en härlig och djup sötruktighet. Björnbär, drottningsylt och en finstämd kryddighet samt violpastill. Hallon, jordgubb och kolaton mot slutet. Tydliga tanniner och syra som en Nord-Rhônare men samtidigt rik, fruktig och eldig som den nya-världen Syrah det är. Väldigt gott men med en ännu mer lovande framtid (96p+).

Visa bifogad bild 22068

Borde vara tredje eller fjärde provade flaskan och här känns det som om potentialen är större med massor av koncentration och fruktighet. Känns inte som om det hänt så mycket sedan senast. Möjligen saknas det lite komplexitet idag men samtigt känns framtiden väldigt lovande.
Alltid då jag ser/hör Paso Robles återupplever jag min vinresas startpunkt. Det var där jag lärde mig skilja mellan Chard/Sb, CS/Merl samt fick förstå skillnaden mellan hög o låg kvalitet. Fasen vilken sommar! Skoj att Broken Stones levererade!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
(s)Vinig lördag
Vi startade på Pecorella med en gammal favorit, mitt livs fjärde möte med:

num.jpg

2004 Numanthia, 95p
Osannolikt muskulös och deffad. Galet magiskt underbart vin som trycker på alla mina G-punkter.
Svartröd utan minsta antydan till mognadstoner.
På näsan hittar vi allt vackert som mineraliserad koncentration för med sig. Lakrits, sylt, allehanda bär och frukter, tjära, nylagd asfalt, nyregnad gatsten, tobak, halm, otvättad tiger...
I munnen är det en total käftsmäll! Så mycket koncentration, tanniner, raketbränsle, illern Göran och underbarheter som räcker långt och länge. Fyller hela munnen, tickar alla våra boxar och är bara en barnrumpa ännu... Om Thor vore ett vin.

Att man med Tempranillo kan åstadkomma sådana här underbara vibbar av Penfold's Grange Hermitage är så att man ler i smyg - fortfarande någorlunda överkomligt i pris. Ser fram mot fler encounters av detta magiska vin. Fö är detta källarmästarens egen favoritårgång, faktiskt.

Väl hemkommen behöver man lite ost!
Den väl valda ostkanten var en kortlagrad Argentinsk Parmesan. Som det poetiska rimmet går:
Gräddig och fin,
samman med pepsin.
Till ost kan man ju välja att dricka allt möjligt spännande. Jag valde att prajma två flaskor inför mars månads njutningar:
(februari blir vit.)
sött.jpg

1998 Weinhaus Kaisergarten Beerenauslese, 92p
Gyllengul.
Österrike rular!
Underbar botrytiskaraktär med aprikoser, hjortron, revlummer och skvattram. Rik, lockande och fyllde hela vardagsrummet.
Lite väl söt i förhållande till syrorna. Trots underbara komponenter är den i obalans (eller chock) men har alla möjligheter att komma runt det. Har ju åldern inne för söta kompositioner från Burgenland.
Tobak, hjortronsylt, jasmin, heliotrop, norsk fjord om våren samt en kompnent av fernissa, Karlssons Klister, Silikonlim som är svår att sätta korken på.
Rävligt bra

1983 Domaine du Duy Banyuls, 95p
Djupröd med lätt tegelanstrykning. Ser ut att vara från ca 2010.
Blyg doft av äldre underbar VDN.
Breder ut sina vingar väl och fyller ut i hela munnen, men på ett oförlöst, okomplext, knutet, omoget vis.
Efter några timmar dyker det upp underbara tobakstoner, aska, oxiderad frukt, krasse, flera nävar grusdamm, och allt det där underbara som port saknar.
Kommer förgylla min mars-april ostkonsumtion med många underbara glas!
Var mycket svårt att sätta tillbaka korken istf att hälla upp skvätt #2...


Bubbly time!
Sen önskade vi oss bubbel. Helt enkelt för att de feta flaskorna tar för mycket plats och det alltid är skönt att rensa ut så att nya viner (med högre förväntanspotential) beredes utrymme i de trånga skåpen.

PXL_20210130_193245054.jpg

N.V. Champagne Jean Danflou, F
Denna Champis var bara att vaska. Fanns en liiiiten gnutta gas under korken, men inga bubblor i vinet. Vinet doftade inte, det STANK av någonting ruttet. Fick nästan whip-lash. Vågade inte ens smaka. Slask i vask. Patrask. Plask.

N.V. Codorniu Brut Chardonnay Cuvée Raventos, 90p
Flaskan har "gammaldags" streckkod.
Gyllengul med en gnutta bornyr kvar. (Hälls upp med lutande glas och behöver ingen champagnevisp.)
Lite tunn och fyller inte ut kostymen riktigt. Äpplen (röda, osyrliga), citrus (apelsin, blodapelsin, pomelo), soltorkat trä modell "strandplanka" och inlagda grönsaker modell Japan. Riktigt gott.
Ja! Zatan i Gatan så gott det här är! Mogen Cava kommer garanterat bli nästa svarta. Kostar som bubbelvatten på auktion.

N.V. Giuseppe Verdi Lambrusco Secco, 100p
Naturligtvis är poängen fel, men detta är så in i rävlingen gott att jag lätt kan lägga ned allt annat vin och gladeligen ägna mig åt dessa lättbubblande italienska mummigheter. De passar till ALL mat, underbart som Sprechenwein, galet bra till ost osv. Gott! Gott! Gott!
Godare än Coca Coa Zero. Första riktiga mötet var med två av Portugals motsvarigheter och helgrillad spädgris. *MJUFF*

Ja, Söndag blir helt nykter, även om jag har ett glas kvar av en Sancerre att ge mig på. Sen väntar en vit februari. Känner mig som om att jag haft en bra sista kväll med dessa kära återseenden och nya bekantskaper.

Kulturell fullträff ;-)
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
(s)Vinig lördag
Vi startade på Pecorella med en gammal favorit, mitt livs fjärde möte med:

Visa bifogad bild 22076
2004 Numanthia, 95p
Osannolikt muskulös och deffad. Galet magiskt underbart vin som trycker på alla mina G-punkter.
Svartröd utan minsta antydan till mognadstoner.
På näsan hittar vi allt vackert som mineraliserad koncentration för med sig. Lakrits, sylt, allehanda bär och frukter, tjära, nylagd asfalt, nyregnad gatsten, tobak, halm, otvättad tiger...
I munnen är det en total käftsmäll! Så mycket koncentration, tanniner, raketbränsle, illern Göran och underbarheter som räcker långt och länge. Fyller hela munnen, tickar alla våra boxar och är bara en barnrumpa ännu... Om Thor vore ett vin.

Att man med Tempranillo kan åstadkomma sådana här underbara vibbar av Penfold's Grange Hermitage är så att man ler i smyg - fortfarande någorlunda överkomligt i pris. Ser fram mot fler encounters av detta magiska vin. Fö är detta källarmästarens egen favoritårgång, faktiskt.

Väl hemkommen behöver man lite ost!
Den väl valda ostkanten var en kortlagrad Argentinsk Parmesan. Som det poetiska rimmet går:
Gräddig och fin,
samman med pepsin.
Till ost kan man ju välja att dricka allt möjligt spännande. Jag valde att prajma två flaskor inför mars månads njutningar:
(februari blir vit.)
Visa bifogad bild 22077
1998 Weinhaus Kaisergarten Beerenauslese, 92p
Gyllengul.
Österrike rular!
Underbar botrytiskaraktär med aprikoser, hjortron, revlummer och skvattram. Rik, lockande och fyllde hela vardagsrummet.
Lite väl söt i förhållande till syrorna. Trots underbara komponenter är den i obalans (eller chock) men har alla möjligheter att komma runt det. Har ju åldern inne för söta kompositioner från Burgenland.
Tobak, hjortronsylt, jasmin, heliotrop, norsk fjord om våren samt en kompnent av fernissa, Karlssons Klister, Silikonlim som är svår att sätta korken på.
Rävligt bra

1983 Domaine du Duy Banyuls, 95p
Djupröd med lätt tegelanstrykning. Ser ut att vara från ca 2010.
Blyg doft av äldre underbar VDN.
Breder ut sina vingar väl och fyller ut i hela munnen, men på ett oförlöst, okomplext, knutet, omoget vis.
Efter några timmar dyker det upp underbara tobakstoner, aska, oxiderad frukt, krasse, flera nävar grusdamm, och allt det där underbara som port saknar.
Kommer förgylla min mars-april ostkonsumtion med många underbara glas!
Var mycket svårt att sätta tillbaka korken istf att hälla upp skvätt #2...


Bubbly time!
Sen önskade vi oss bubbel. Helt enkelt för att de feta flaskorna tar för mycket plats och det alltid är skönt att rensa ut så att nya viner (med högre förväntanspotential) beredes utrymme i de trånga skåpen.

Visa bifogad bild 22075
N.V. Champagne Jean Danflou, F
Denna Champis var bara att vaska. Fanns en liiiiten gnutta gas under korken, men inga bubblor i vinet. Vinet doftade inte, det STANK av någonting ruttet. Fick nästan whip-lash. Vågade inte ens smaka. Slask i vask. Patrask. Plask.

N.V. Codorniu Brut Chardonnay Cuvée Raventos, 90p
Flaskan har "gammaldags" streckkod.
Gyllengul med en gnutta bornyr kvar. (Hälls upp med lutande glas och behöver ingen champagnevisp.)
Lite tunn och fyller inte ut kostymen riktigt. Äpplen (röda, osyrliga), citrus (apelsin, blodapelsin, pomelo), soltorkat trä modell "strandplanka" och inlagda grönsaker modell Japan. Riktigt gott.
Ja! Zatan i Gatan så gott det här är! Mogen Cava kommer garanterat bli nästa svarta. Kostar som bubbelvatten på auktion.

N.V. Giuseppe Verdi Lambrusco Secco, 100p
Naturligtvis är poängen fel, men detta är så in i rävlingen gott att jag lätt kan lägga ned allt annat vin och gladeligen ägna mig åt dessa lättbubblande italienska mummigheter. De passar till ALL mat, underbart som Sprechenwein, galet bra till ost osv. Gott! Gott! Gott!
Godare än Coca Coa Zero. Första riktiga mötet var med två av Portugals motsvarigheter och helgrillad spädgris. *MJUFF*

Ja, Söndag blir helt nykter, även om jag har ett glas kvar av en Sancerre att ge mig på. Sen väntar en vit februari. Känner mig som om att jag haft en bra sista kväll med dessa kära återseenden och nya bekantskaper.

Kulturell fullträff ;-)
Om du jämför Japan med Sverige, hur är utbudet och priserna på alkohol?
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
(s)Vinig lördag
Vi startade på Pecorella med en gammal favorit, mitt livs fjärde möte med:

Visa bifogad bild 22076
2004 Numanthia, 95p
Osannolikt muskulös och deffad. Galet magiskt underbart vin som trycker på alla mina G-punkter.
Svartröd utan minsta antydan till mognadstoner.
På näsan hittar vi allt vackert som mineraliserad koncentration för med sig. Lakrits, sylt, allehanda bär och frukter, tjära, nylagd asfalt, nyregnad gatsten, tobak, halm, otvättad tiger...
I munnen är det en total käftsmäll! Så mycket koncentration, tanniner, raketbränsle, illern Göran och underbarheter som räcker långt och länge. Fyller hela munnen, tickar alla våra boxar och är bara en barnrumpa ännu... Om Thor vore ett vin.

Att man med Tempranillo kan åstadkomma sådana här underbara vibbar av Penfold's Grange Hermitage är så att man ler i smyg - fortfarande någorlunda överkomligt i pris. Ser fram mot fler encounters av detta magiska vin. Fö är detta källarmästarens egen favoritårgång, faktiskt.

Väl hemkommen behöver man lite ost!
Den väl valda ostkanten var en kortlagrad Argentinsk Parmesan. Som det poetiska rimmet går:
Gräddig och fin,
samman med pepsin.
Till ost kan man ju välja att dricka allt möjligt spännande. Jag valde att prajma två flaskor inför mars månads njutningar:
(februari blir vit.)
Visa bifogad bild 22077
1998 Weinhaus Kaisergarten Beerenauslese, 92p
Gyllengul.
Österrike rular!
Underbar botrytiskaraktär med aprikoser, hjortron, revlummer och skvattram. Rik, lockande och fyllde hela vardagsrummet.
Lite väl söt i förhållande till syrorna. Trots underbara komponenter är den i obalans (eller chock) men har alla möjligheter att komma runt det. Har ju åldern inne för söta kompositioner från Burgenland.
Tobak, hjortronsylt, jasmin, heliotrop, norsk fjord om våren samt en kompnent av fernissa, Karlssons Klister, Silikonlim som är svår att sätta korken på.
Rävligt bra

1983 Domaine du Duy Banyuls, 95p
Djupröd med lätt tegelanstrykning. Ser ut att vara från ca 2010.
Blyg doft av äldre underbar VDN.
Breder ut sina vingar väl och fyller ut i hela munnen, men på ett oförlöst, okomplext, knutet, omoget vis.
Efter några timmar dyker det upp underbara tobakstoner, aska, oxiderad frukt, krasse, flera nävar grusdamm, och allt det där underbara som port saknar.
Kommer förgylla min mars-april ostkonsumtion med många underbara glas!
Var mycket svårt att sätta tillbaka korken istf att hälla upp skvätt #2...


Bubbly time!
Sen önskade vi oss bubbel. Helt enkelt för att de feta flaskorna tar för mycket plats och det alltid är skönt att rensa ut så att nya viner (med högre förväntanspotential) beredes utrymme i de trånga skåpen.

Visa bifogad bild 22075
N.V. Champagne Jean Danflou, F
Denna Champis var bara att vaska. Fanns en liiiiten gnutta gas under korken, men inga bubblor i vinet. Vinet doftade inte, det STANK av någonting ruttet. Fick nästan whip-lash. Vågade inte ens smaka. Slask i vask. Patrask. Plask.

N.V. Codorniu Brut Chardonnay Cuvée Raventos, 90p
Flaskan har "gammaldags" streckkod.
Gyllengul med en gnutta bornyr kvar. (Hälls upp med lutande glas och behöver ingen champagnevisp.)
Lite tunn och fyller inte ut kostymen riktigt. Äpplen (röda, osyrliga), citrus (apelsin, blodapelsin, pomelo), soltorkat trä modell "strandplanka" och inlagda grönsaker modell Japan. Riktigt gott.
Ja! Zatan i Gatan så gott det här är! Mogen Cava kommer garanterat bli nästa svarta. Kostar som bubbelvatten på auktion.

N.V. Giuseppe Verdi Lambrusco Secco, 100p
Naturligtvis är poängen fel, men detta är så in i rävlingen gott att jag lätt kan lägga ned allt annat vin och gladeligen ägna mig åt dessa lättbubblande italienska mummigheter. De passar till ALL mat, underbart som Sprechenwein, galet bra till ost osv. Gott! Gott! Gott!
Godare än Coca Coa Zero. Första riktiga mötet var med två av Portugals motsvarigheter och helgrillad spädgris. *MJUFF*

Ja, Söndag blir helt nykter, även om jag har ett glas kvar av en Sancerre att ge mig på. Sen väntar en vit februari. Känner mig som om att jag haft en bra sista kväll med dessa kära återseenden och nya bekantskaper.

Kulturell fullträff ;-)
Smart att välja Februari som vit månad...
 

LarsW

Medlem
Hirtzberger Riesling Singerriedel Smaragd 2008

Grapefrukt, cykelslang och honung är det första som dyker upp i näsan. Sen kommer mer tropisk frukt, ananas, liche och papaya.

I munnen mängder med frukt, lime, ananas, papaya, mango och liche. En hint av bergamott och vanilj. En sötma som inte är söt och en trevlig beska från grapefuktskal. Lite simmig och vaxkänsla i munnen. Saknar en aning syra för att fräscha upp det hela men är ett jäkla gott vin med hög klunkabilitet!

Blir det bättre med tid..? enligt min erfarenhet från äldre årgångar så tror jag inte det. Fönstret kommer nog vara öppet i alla fall 5 år till då.
91p
thumbnail_20210130_181443.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Smart att välja Februari som vit månad...
Jag börjar idag, för att förlänga feb lite. Dessutom kör jag också samma visa i september. Det är ju liksom bara att låta bli att ploppa korkar.
Utmaningen denna februari är istället att helt undvika kakor, munkar och alla andra sötebröd.
Tror faktiskt jag blivit kak- och munkoholist.
Skulle helst leva utan, men det är ju så svåååååårt då man bor granne med två högkvlitetsbagerier.
Hoppas jag slipper svårare abstinens, men jag vet inte. Har aldrig tidigare levt utan den typen av guldkant på dagarnas tillvaro...
 
Toppen