Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
2019 Monteraponi Chianti Classico

Pålitlig producent och en yngre årgång än den, enligt våra smaklökar, svajiga 2018, fram med Gabriel Gold, vad kan gå fel? Tja, det mesta skulle det visa sig; det svajar och svajar på gränsen till TCA, men på något märkligt sätt ändå inte och landar till slut i något som påminner om torkad oregano alternativt för gammal söndertuggad blyertspenna men mynnar ut i torkad tång, vilket förmodligen är en bättre beskrivning än torkad oregano. Jag har inget emot oregano, men en intensiv doft av torkad oregano är inte riktigt något som jag efterfrågar i vin. ”Kartong!” utbrister hustrun och är på väg till vasken med glaset. Vi trotsar doften och testar att smaka; slank med viss eldig beska (långt bortom de på etiketten angivna 13,5%) som drar åt TCA-hållet och effektivt tar kål på alla andra smakintryck. Jag är dock inte helt säker på att det är TCA som är boven i dramat så det enda sättet att ta reda på det är väl att införskaffa ytterligare en flaska och jämföra?

Sagt och gjort; ur med korken och ner i ett glas Gabriel Gold med dagens inköp (nåja, hela Monteraponi-episoden ägde rum under fredag – lördag) i ett glas och gårdagens kylskåpsövernattade vin i ett annat glas Gabriel Gold. Här vankas revansch! Jodå, gårdagens vin gjorde lite bättre ifrån sig dag 2, men är fortfarande inget man springer benen av sig för att inhandla. Bättre om 10 år? Kanske. Dagens inköp då? Samma trista upplevelse ur en ny flaska för andra dagen i rad tyvärr. Varken jag eller hustrun begriper någonting och sträcker oss tårögda efter den Vino Nobile (not kommer när vi har återhämtat oss) som vi korkade upp samtidigt på fredagen.

Av förklarliga skäl gick inte någon av de två flaskorna åt med överljudshastighet, utan de har parkerats med vakuumförslutning i kylskåpet och får för tillfället hantera sin egen väntan på Vadå, som Beckett förmodligen skulle uttryckt det på svenska. TCA eller inte, vi väntar några dagar med att prova nästa glas, kanske tålamod är den ingrediens som saknas. Men å andra sidan brukar de flesta Chianti Classico vara hyggligt drickbara redan innan man hunnit dra korken.

Dracks på fredagen till en variant på Bistecca Fiorentina (vi grillade en 3 cm tjock skiva entrecôte och åt haricots verts med schalottenlök till) och på lördagen till Pollo alla cacciatora.

Visa bifogad bild 24198
Torkad tång eller TCA? Till vänster säger vi "kanske" och till höger säger vi "eventuellt".
Uppdatering nu på tisdagen; fredagens flaska faktiskt drickbar enligt mig, ”nja” enligt hustrun. Lördagens flaska osar TCA, likt fredagens flaska i fredags. Får väl hälla upp resten i en kastrull och dricka om en vecka.
 

The Wall

Medlem
Sitter med goda vänner och dricker underskön manna från himlen! 89 kr flaskan. Jäkligt rävligt knakigt bra!

2020 Château du Cléray Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie, 89 p

Melon de Bourgogne
Ultra young, crisp and fabulous.
See-through minerality that is among the most beautiful of expressions. Can't wait for this one to turn yellow as it will become a most appealing wonderful Muscadet de S&M.

With seafood and pleasures!
...and great friends!
Så underskattad!!
 

The Wall

Medlem
Funderar allvarligt på att ta med mig en låda tillbaka till Japan. 12 flaskor av denna nektar kostar ju mindre än vad en sodastreamad flaska ok Champis gör... Jag njuter av varje försiktig smutt så att ländhåren står på ända...
Om du funderar, ta två. Annars kommer du att tveka framöver ”ska jag öppna en nu? Bara 11 kvar efteråt…”. Enklare beslut när det är 23 kvar. Dessutom gissar jag att lokala restaurangen i Japan skulle uppskatta att få prova en flaska.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sitter med goda vänner och dricker underskön manna från himlen! 89 kr flaskan. Jäkligt rävligt knakigt bra! Magiskt idag och än mer så om 7 år och fler.

2020 Château du Cléray Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie, 89 p

Melon de Bourgogne
Ultra young, crisp and fabulous.
See-through minerality that is among the most beautiful of expressions. Can't wait for this one to turn yellow as it will become a most appealing wonderful Muscadet de S&M.

With seafood and pleasures!
...and great friends!
Då skulle du ha testat 2019 av samma vin - den var riktigt bra - jag tyckte att 2020 smakade som 89 kronorsvin från systembolaget.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Rekommenderar Domaine de la Pépière Clos des Briords, tycker det är den klart bästa muscadet jag druckit
Bäst som ung eller bäst som mogen? Är det en lite fetare variant eller går den på transparens? Kollade SB, men där fanns den tyvärr ej.

Om den här katten själv får välja, blir det nog de bättre buteljeringarna av Jo Landron med några år på nacken. Redan hans mustascher är ju fog nog :cigarr:

Upptäcktsresan fortsätter!
 
Sitter med goda vänner och dricker underskön manna från himlen! 89 kr flaskan. Jäkligt rävligt knakigt bra! Magiskt idag och än mer så om 7 år och fler.

2020 Château du Cléray Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie, 89 p

Melon de Bourgogne
Ultra young, crisp and fabulous.
See-through minerality that is among the most beautiful of expressions. Can't wait for this one to turn yellow as it will become a most appealing wonderful Muscadet de S&M.

With seafood and pleasures!
...and great friends!
Förr, typ 5 år sedan,låg den på 69 kr. Alltid ett säkert kort. Klassisk i sin stil
 

buteljen

Medlem
Var på Djuret igår. Första gången jag är där. Fantastiskt bra. Helnöjd med vinerna jag valde.
IMG_4557.jpg


Tog hjälp av @Crist(al)ian 77 för att navigera bland champagnerna. Tack för riktigt bra tips!

2002 Dom Pérignon Champagne Rosé
Behövde lite tid för att komma igång. Härlig champagne. Jordgubbar, blodapelsin, brödig, riven hasselnöt. Krämig, lager på lager, härlig energi, lång finish. Väl integrerad syra. Väldigt njutbar men fortfarande ung.

1989 Bonnaire Champagne Grand Cru Brut Collection
Den här flaskan var i ett fantastiskt skick. Underbar energi i vinet och härliga mognadstoner. Kändes förvånansvärt ung fortfarande.

2014 Arnaud Ente Meursault
Arnaud Ente blir man aldrig besviken på. Ej heller denna gång. Passade fantastiskt bra ihop med maten.

2007 Henri Bonneau Châteauneuf-du-Pape Réserve des Célestins
WOW. Har aldrig druckit Henri Bonneau förut. Vilket vin. Vilken balans och komplexitet. Hade förväntat mig mer stallighet men det var inte alls något framträdande drag. Valde mellan denna och Rayas men är glad att jag valde denna.

Sen fick vi några extra glas blint.
IMG_4558.jpg


2008 Cantina Terlan Terlano Terlaner Rarity
Det här vinet var superintressant. Fräscht, mineraliskt, krämigt. Elegant. Kändes väldigt ungt. Riktigt bra. Någon gissade ung chardonnay, någon Savanniere. Det visade sig vara ett vin från Alto Adige från 2008 som legat på jästfällningen i ståltank i elva år :eek:. Buteljerad augusti 2020. 85% Pinot Bianco, 10% Chardonnay, 5% Sauvignon Blanc. Sjukt att det är från 08. Riktigt bra vin. Någon som har druckit detta?

2017 Bouchard Père et Fils Beaune 1er Cru Grèves Vigne de L'Enfant Jesus
“Bouchard Père's historic 4ha parcel at the centre of this excellent premier cru is the 'filet mignon' of Grèves, according to Frédéric Weber. Owned by the négociant since 1791.”
Det här gillade jag skarpt. Soft och sammetslena tanniner. Fin koncentration av frukt. Gick genast in och köpte några flaskor! Har dåligt med bra röda bourgogner.
 

Oscaro

Medlem
Bäst som ung eller bäst som mogen? Är det en lite fetare variant eller går den på transparens? Kollade SB, men där fanns den tyvärr ej.

Om den här katten själv får välja, blir det nog de bättre buteljeringarna av Jo Landron med några år på nacken. Redan hans mustascher är ju fog nog :cigarr:

Upptäcktsresan fortsätter!
Bäst blir den så klart med ålder men brukar inte vara lätt att hålla sig ifrån den som ung.... Skulle säga att den är mera transparant men finns ändå en fyllighet, brukar vara väldigt mineraldrivet och fin syra som sig bör i muscadet. Är lite klurig att hitta i Sverige dessvärre, brukar köpa från Alles Wein i tyskland.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Gigantisk vinprovning av Sydafrikanska viner på Grappe.
En torsdagskväll och 31 viner i 5 flighter. Mycket spottande blev det och inga direkta noter då allt gick i en rasande fart. Mycket bra kvalitet överlag och ytterst få bottennapp. Ett par viner stack dock ut som mycket bra och behöver definitivt nämnas.
2019 Savage White ( Savage Wines)
2018 Aristargos (David & Nadia )
2017 Anima Chenin Blanc (Avondale) - Ett riktigt fynd för 179.- finns på BS
2017 Riverside Chenin Blanc (Keermont Vineyards)
2019 Feniks Pinotage (Scions of Sinai) - Kvällens överraskning med en pinotage där tanninerna är så framträdande att nackhåren krullar sig. Långt ifrån en bespottad syltbomb! Riktigt j-a bra med ++ potential! 319.- Finns som PI från Wine Rebels ( 3 fl Sthlm, 6 fl övriga landet)
2019 Clonal Selection Pinot Noir (Kershaw Wines) Wow! Vilket härligt doftvin!
2019 Rall Red (Rall Wines)
2016 Red Blend (Sijnn)
2019 Whole Bunch Syrah (Gabrielskloof) (från Bot River - samma som Luddite) Också ett jättefynd för 199.- finns på BS! Oekat. Superbra!
2017 Reserve CS (Reyneke Winery) Fortfarande mkt ungt men kommer att bli jättebra med tid.

De unga vinmakarna med sitt moderna tänk och revolten mot gamla traditioner är mycket intressanta i SA. Jag var redan lite såld på SA-viner efter ett par resor dit men efter denna kväll så måste jag ha mer :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gigantisk vinprovning av Sydafrikanska viner på Grappe.
En torsdagskväll och 31 viner i 5 flighter. Mycket spottande blev det och inga direkta noter då allt gick i en rasande fart. Mycket bra kvalitet överlag och ytterst få bottennapp. Ett par viner stack dock ut som mycket bra och behöver definitivt nämnas.
2019 Savage White ( Savage Wines)
2018 Aristargos (David & Nadia )
2017 Anima Chenin Blanc (Avondale) - Ett riktigt fynd för 179.- finns på BS
2017 Riverside Chenin Blanc (Keermont Vineyards)
2019 Feniks Pinotage (Scions of Sinai) - Kvällens överraskning med en pinotage där tanninerna är så framträdande att nackhåren krullar sig. Långt ifrån en bespottad syltbomb! Riktigt j-a bra med ++ potential! 319.- Finns som PI från Wine Rebels ( 3 fl Sthlm, 6 fl övriga landet)
2019 Clonal Selection Pinot Noir (Kershaw Wines) Wow! Vilket härligt doftvin!
2019 Rall Red (Rall Wines)
2016 Red Blend (Sijnn)
2019 Whole Bunch Syrah (Gabrielskloof) (från Bot River - samma som Luddite) Också ett jättefynd för 199.- finns på BS! Oekat. Superbra!
2017 Reserve CS (Reyneke Winery) Fortfarande mkt ungt men kommer att bli jättebra med tid.

De unga vinmakarna med sitt moderna tänk och revolten mot gamla traditioner är mycket intressanta i SA. Jag var redan lite såld på SA-viner efter ett par resor dit men efter denna kväll så måste jag ha mer :)
Vilka av dessa har du personligen nu köpt in flaska/-or av?
 
Toppen