Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sonderlese

Medlem
2020 Albamar Albariño

Vad kan passa bättre till en tallrik med spansk chark i form av några två olika Iberico Bellota, en bättre Serrano (Trevelez), San Daniele-skinka, tryffelsalami och fuet? Om vi bortser från sherry så tänker man att en ung Albariño kanske blir bra. I lördags drog vi ur korken och hällde vinet i Veritas Viognier/Chardonnay och kände att det luktade strand. Inte riktigt på det soliga och charmiga sätt man tänker sig strand, utan mer trötta musselskal och våt tång som tangerar på gränsen till våt wellpapp. Ajdå. Provar att smaka en klunk och det är inte så mycket karaktär än att vinet känns lätt brännande i halsen. Ajdå igen. Efter att ha viftat runt med glaset ett tag dämpas tångigheten i doften en smula, men det känns fortfarande märkligt. Snopet. Nytt försök på söndagen, men det var tyvärr lika illa så flaskan fick åka i retur till systembolaget.

Visa bifogad bild 24242
En doft av tång och kartong gör mig vrång.
Fram med sherryn! :D
 

The Wall

Medlem
2009 R López de Heredia Viña Tondonia Viña Bosconia Reserva

Hittade en bortglömd notering från tre veckor sedan som kanske kan vara av intresse.

Riedel Sommeliers OW Syrah; i doften lite kakao och bränt trä…gummi…fat..? Diskreta toner av dill och vanilj. I munnen ganska syrlig och med viss beska, lite dill och vanilj i eftersmaken. ”Sisådär” blir sammanfattningen.

Riedel Sommeliers Bordeaux; mer öppen doft än i OW Syrah, ger eldigare intryck (13,5%, känns inte som särskilt hög halt), lite torrt intryck. I munnen viss beska, drar oroväckande nog lite åt TCA-hållet, men ändå inte. ”För ung?” blir sammanfattningen.

Zalto Bordeaux; diskret doft, men den klart behagligaste doften av de tre glasen, lite lagom med toner av bränt trä (lite oklart vilket träslag), lagom med toner av vanilj och dill utan att det blir kräftskiva, litet acetonstick mot slutet. I munnen klart bäst av de tre glasen, finstämt och på gränsen till elegant, även fina toner av dill och vanilj smakmässigt. ”Hoppla! Inte illa!” blir sammanfattningen.
2009 Vina Baconia Rioja.jpg

Det här vinet ställer helt klart vissa krav på sitt glas.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
20210920_214459.jpg

Domaine Juliette Avril Châteauneuf-du-Pape Blanc: doft av honungsmelon, klöveräng, blöt ylle och gråpäron. Smak av nypressad apelsinjuice, timjan, melon, kiwi, päron, gammalt smör, snäckskal och gräsmatta. Oljig, men ändå slank med fin frukt och skaplig syra. Trevligt vin som funkar bra utan mat.
 

Nyllet

Medlem
2015 Bodegas Alto Moncayo Veraton
20210918_185424.jpg

Den senaste tiden snack om Veraton och att 2018 snart släpps fick mig att gräva fram en 2015 som jag plockade upp på Systemet för, nästan på dagen, tre år sedan.

Jag har väldigt lite erfarenhet av Grenache, men det här var ju otroligt gott! Mörka körsbär, björnbär, kryddor, piptobak och mjölkchoklad tillsammans med väl integrerad ek. Riktigt fin koncentration. Ganska slank med bra syra och fina, mogna tanniner. Imponerade att vinet bär upp den höga alkoholhalten så fantastiskt bra. Ett riktigt kalasvin!

Någon som vet hur 2018 ter sig?
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
2015 Bodegas Alto Moncayo Veraton
Visa bifogad bild 24249

Den senaste tiden snack om Veraton och att 2018 snart släpps fick mig att gräva fram en 2015 som jag plockade upp på Systemet för, nästan på dagen, tre år sedan.

Jag har väldigt lite erfarenhet av Grenache, men det här var ju otroligt gott! Mörka körsbär, björnbär, kryddor, piptobak och mjölkchoklad tillsammans med väl integrerad ek. Riktigt fin koncentration. Ganska slank med bra syra och fina, mogna tanniner. Imponerade att vinet bär upp den höga alkoholhalten så fantastiskt bra. Ett riktigt kalasvin!

Någon som vet hur 2018 ter sig?
Gillar du 2015 så kommer du gilla 2018. Tycker själv att grenache är en svår druva som kan ge fantastiska viner, men också högst mediokra skapelser och i så fall ofta syltbomber. Från Spanien så kan du hitta relativt slanka varianter från tex Vinos de Madrid men också kraftigare pjäser från Priorat och som här från Campo de Borja. De flesta syltbomber jag stött på är dock från södra Rhone men när det blir rätt där så blir det fantastiskt. I morgon, läs idag, så släpps Les Terrasses som brukar vara ett säket kort om man vill ha lite kraftigare grenache.
 

buteljen

Medlem
F72091E9-681B-4225-B627-F8073CB85DFC.jpeg
Agrapart Terroirs extra Brut. Perfekt innan-lunch-skumpa! Förvånansvärt tillgänglig trots deg 20. Bra balans energi, lång finish. Allt man behöver!

Nu en route till München! Maken o gänget har varit på Octoberfest i hur många år som helst och jag har konstant vägrat att följa med. Vem vill dricka öl en vecka o sitta i stora tält med folk i lustiga kläder? Inte jag. Men eftersom det alltid beställs biljett ett år innan avfärd och festivalen är cancelled även i år så kände jag att jamen nu är det dags! Jag följer med och styr om alla aktiviteter till vinbarer! Så alla tips på bra restauranger o vinbarer i Munchen tas gärna emot
 

Mina Vinare

Medlem
Kunde inte motstå frestelsen och möjligheten att prova två av de senaste inköpen från Systembolaget mot varandra. Den ena hade åtminstone fått en veckas vila från inköp medans den andra knappt fick mer än någon timmas vila – och allt detta trots jag tidigare ställt mig tveksam till fler inköp av Nebbiolo från Piemonte:

Piemonte (2).jpg


2017 G.D. Vajra, Barolo ”Bricco delle Viole” har en transparent och klarröd färg med blåa inslag och vacker lyster. Doften är stor, ren och otroligt elegant med viol, parfym och lakrits. Blommig med mint samt röda bär såsom körsbär och hallon. Nästan lite karamelliserad ton med nickelkola och antydan till fat. Asfalt och lite tjära efterhand. En superelegant och fräsch doft!

Smaken följer doften med en intensiv, syrlig och frisk frukt. Citrus/apelsinskal och örtighet med lite lätt antydan av violpastill med strama och ganska tuffa tanniner. Lång eftersmak av körsbär med ett inslag av torkade frukter. Gott och absolut tillgängligt att dricka redan nu (94-95p).

2016 Produttori del Barbaresco, Barbaresco ”Riserva Montefico” har en djupröd färg med antydan till orange/tegelrött i kanten. Mörkare än förra vinet. Doften är stor och kompakt med ganska tydliga inslag av nötighet såsom mandel/valnöt och en lätt dammig ton. Mer fruktighet efterhand och en närmast kompakt mörk, dov antydan av solmogna körsbär, jordgubbar och svartvinbär. Rostade inslag av kaffe och en närmast rustik känsla men också blommighet. Mer burdus än fösta vinet och med ett lätt lantligt inslag av stall och animaliskhet på slutet (nästan Bordeaux).

Smaken är ren, frisk och intensiv med massor av tanniner men som balanseras av en fin fruktighet och tydlig syra. Mörka bär som bigarråer men också viss kärnighet med inslag av lakrits. Rustikt och supertorr eftersmak på klassiskt maner. Gott och lovande men väl stramt just nu (95-96p).

Självklart är bägge vinerna unga och behöver tid för att utvecklas samt kommer att hålla många år i källaren. Börjar kvällen med att prova vinerna för sig själv och då är det aldrig plågsamt men ganska tufft och tanninerna med syran ger ett visst motstånd. Till maten (en mustig tomat och paprika-baserad köttgryta) sitter bägge vinerna som en smäck och speciellt Produtorin. Den mår prima av att möta grytans ganska rejäla smaker. Det är en kombination som är ljuvlig. Efter maten så är bägge vinerna åter rejält strama.

Ganska lika viner men ändå helt olika. Samma prisläge men olika årgångar med lite olika karaktär. 2016 hyllad och klassisk medans 2017 förväntas vara varmare och generösare. Det upplevs nog ikväll men samtidigt tror jag producenterna också influerar vinerna. Tycker Vajra alltid gör eleganta och rena viner med härlig frukt och fräschör. En stil som tilltalar mig. Produttori del Barbaresco var länge sedan jag köpte och har nog mest stött på i provningssamanhang senaste åren men minnet från förr är lite mer rustika viner och det känns så nu med.

Glad att jag köpte bägge och skall bli kul att följa dem i framtiden. Tror absolut att Monteficon har större potential än Bricco delle Violen men samtigt finns risken att den förstnämnda blir alltför torr och stram med ålder i den alltid riskfyllda kampen mellan tanninerna, syran och frukten. Vill man inte chansa så går det finfint att dricka bägge nu men till mat som balanserar syran och tanninerna.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var ett par halvdagar i Lund precis och hade äran att besöka Grand Hotel och deras grandiosa vinkällare. Fantastiskt omfattande källare!

Hade tyvärr inte tidsmässigt utrymme att närmare bekanta mig med forumfolket i området. Men, nu har jag flera anledningar till att återkomma till Lund och lär dyka upp där nere varje gång jag framgent reser till Svedala.
IMG_20210922_201431.jpg
 

Magikern

Medlem
Sancerre Rouge La Noue Claude Riffault- 2019

Doft: Jordgubbar och saftsås. Övermogen Pinot hade jag gissat.
Attack: Solmogna jordgubbar, silkestanniner och mineraler. Chambollebyvin från en varm årgång så det skriker om det hade kanske vissa sagt.
Mellansmak: Samma toner men även lite tranbär övermogna skogsbär kanske. Syran hade kunnat vara högre men vinet är onekligen extremt mycket Bourgogne 2018. Det är dock fylligare än de flesta Bourgogneviner i denna prisklassen.
Eftersmak: Silkestanniner och jordgubbar så det förslår. Medellång och trevlig.

Ett prisvärt vin som man nog inte bör långlagra. 90 med ett minus efter kan jag ge det dock.
 

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 24253 Agrapart Terroirs extra Brut. Perfekt innan-lunch-skumpa! Förvånansvärt tillgänglig trots deg 20. Bra balans energi, lång finish. Allt man behöver!

Nu en route till München! Maken o gänget har varit på Octoberfest i hur många år som helst och jag har konstant vägrat att följa med. Vem vill dricka öl en vecka o sitta i stora tält med folk i lustiga kläder? Inte jag. Men eftersom det alltid beställs biljett ett år innan avfärd och festivalen är cancelled även i år så kände jag att jamen nu är det dags! Jag följer med och styr om alla aktiviteter till vinbarer! Så alla tips på bra restauranger o vinbarer i Munchen tas gärna emot
München levererar på vinfronten . Rekommenderas!
5C336251-CC15-4F76-B57B-24887CCA7623.jpeg
 

The Wall

Medlem
2018 Poliziano Vino Nobile di Montepulciano

Efter att ha knorrat en del över 2018 i Toscana några gånger (https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-990#post-181212 , https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-990#post-181202 https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-979#post-179119 , https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-974#post-177856 , https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-953#post-174001 ) var det med viss skepis som vi tog oss an samma årgång från en av våra favoritproducenter. Väck med korken och ner i Gabriel Gold samt efter ett litet tag även Veritas Riesling/Zinfandel. I ärlighetens namn är kvällens vin ämnat för lördagskvällen, men hustrun hade snott ihop lite ratatouille till klyftpotatis och ugnsstekta kycklinglår så det var bara att ta fram korkskruven.

Initialt får vi lite 2018-vibbar med knuten och instängd känsla, de typiska Toskanska markörerna finns där, men de gömmer sig bakom en lite grönbesk ridå. I munnen då? Tja, beska och viss disharmoni, men det blir klart bättre tillsammans med mat, även om en viss eldighet (14,5% alkoholhalt) tittar fram. Efter någon timme tar sig vinet till det bättre, men det är en bra bit kvar till tidigare årgångars nivåer.

I Veritas Riesling/Zinfandel; även här ganska knuten, men ändå ok, doften tar sig med en del luft och vi borde kanske hällt upp vinet på karaff någon timme tidigare. Det dyker upp lite torkad oregano/vältuggad blyertspenna kombinerat med lite vattenbaserad målarfärg i doften. I munnen mer knuten jämfört med tidigare årgångar, viss eldighet och beska verkar vara markörerna.

Slutomdömet blir ”bra ändå, men lite eldig efteråt”. Hustrun var dock nöjd och log med hela ansiktet ”Ahhh, Poliziano….”. Intressant att det är så pass stor skillnad mot tidigare årgångar. Dock, gissningen är att det kan krävas tid i källaren och luft i karaffen framgent.

2018 Poliziano Vino Nobile.jpg

2018.... verkar behöva tid i källaren och sedan tid i karaffen.
 

The Wall

Medlem
2013 San Fereolo ”den blågula etiketten”

En annan av våra favoriter dök upp på hyllorna i veckan och det väckte givetvis vår nyfikenhet; skulle den här nästan färdiglagrade dolcetton skapa samma habegär som tidigare årgångar?

Vi häller direkt från flaska ner i Gabriel Gold; initialt fina toner av mogen dolcetto kombinerat med pinjekärnor, bittermandel och körsbärskärnor. Fin doft, dock att alkoholen (14%) slår igenom lite i doften plus att det dyker upp lite…lim?

I munnen, bra smak men något beskt intryck, lite strävhet och beska som märkligt nog drar åt lingonrishållet.

Vi häller ner i Veritas Riesling och här är doften klart muggigare än i Gold och det dyker lite oväntat upp vissa toner av mynta. I munnen då? Jodå, bra smak, men alkoholen slår igenom en aning, lite mer attack av syran än i Gold och lingonristonerna går igen lite i smaken.

För båda glasen är det gemensamt att vinet verkar trivas bättre ju mer luft som det får, det verkar var lite svårväckt till en början. Även det här vinet lär må bra av ytterligare en tid i källaren för att långsamt vakna upp från resan från norra Italien.

Fungerade finfint till tidigare nämnda ugnsstekta kycklinglår med ratatouille och klyftpotatis.
2013 San Fereoolo.jpg

En lite trögstartad favorit har kommit fram. Verkar behöva tid i källare och i karaff för att vakna.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2016 Bodegas Alto Moncayo Veraton
Precis som @Nyllet så korkade jag upp en AM Veraton inför att -18 släpps (den 5:e och 12:e). Letade efter -15 men insåg snart att jag bara hade -16 hemma. Resten ligger på Grappe. Jag har tidigare hävdat att Veraton är minst lika bra som storebrorsan men jag har aldrig testat dem bredvid varandra (för snål för det). Med hjortracks i ugnen satt på 60°, vinet luftat sen ca två timmar så är det dags.
Sautan i gautan vad gott detta är ( jo, jag är från Kalmar). Kraftfullt och fullt med smaskens vanilj-bakad frukt. Ett hedonistiskt vin som inte lämnar någon oberörd - fan eller inte fan. Det kommer bli en låda+ den 12:e:p
Edit: Nu när maten är färdig så fy f-n vad det här är gott!
 
Last edited:

Hampe

Medlem
2014 Bodegas y Viñedos Mengoba Bierzo Flor de Brezo

Inköptes när vinintresset var i sin linda. Förmodligen på FW-tips. Medelintensivt röd med toner av violett och tegel. Utvecklad doft av björnbär, körsbär, viol, lakrits och en jordighet. Frisk syra. Visst bett i tanninerna. Medellång finish. Medelfylligt men ändå en slank image. Ett vin i min stil!
 

Attachments

  • C39635E7-ED89-4BF5-A8A8-30B8B0FB0529.jpeg
    C39635E7-ED89-4BF5-A8A8-30B8B0FB0529.jpeg
    50,3 KB · Visningar: 72
Toppen