Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
2018 Ricasoli Rocca Guicciarda Chianti Classico Riserva

Eftersom de två nebbiolovinerna gick åt till maten kände vi att vi behövde lite comfortdrinking för att stödja Europa i söndagens singelmatcher och valet föll på en flaska som inköpts i all hast för att konsumeras på en resa, men som aldrig korkades upp. Helt overkligt, men sådant händer tydligen emellanåt.

Eftersom vi var lite väl fokuserade på golfen blev noterna inte de mest omfattande, men i korta ordalag; direkt från flaska ner i Veritas Chianti Classico/Riesling/Zinfandel; fin och trevlig doft med de typiska CC-markörerna på plats, i munnen aningen slank men ändå med fin smak. Det märks att det är ett tydligt steg upp från Ricasolis standard-Chianti och det är inte omöjligt att vi köper några flaskor igen framöver. Den stora överraskningen är dessutom att de årgångstypiska drag (lite grön/kartig/obekväm) som jag tidigare upplevt som hos andra producenter faktiskt inte känns i det här vinet, vilket jag tyckte var lite otippat. Nåja, kul överraskning direkt från köksgolvet (det något ocharmiga väntrummet för de viner som så småningom ska ner i antingen magen eller i källaren) och ner i glaset.

2018 Rocca Guicciarda CC.jpg

Oväntat överbliven flaska som levererade oväntat bra. Dubbel överraskning!
 

buteljen

Medlem
Alto Moncayo 2016
Eufori i en flaska :D
Vaniljbomb deluxe direkt efter kroken drogs. Det här är på en helt annan nivå och det fullkomligt exploderar i munnen. Så många olika intryck. Vanilj, kraftig ek, mörk choklad och massa rökighet. Det här är mumsigt!
Två år lyckades jag hålla mig från att öppna första flaskan och resterande flaskor kommer gå åt snabbt… Alkoholen värmer fint på slutet men vinet håller ihop fint trots att det är grenache på steroider. 95p lätt.

Visa bifogad bild 24300
Oj vad detta vin är omskrivet just nu ...
Drack en 2016 för precis två år sedan ser jag och skrev då "Nä det här var ingen favorit. Känner fortfarande alkoholen när jag skriver det här :confused:. Har en flaska över om någon inte fick tag på vinet" :D
Flaskan är fortfarande kvar så får väl plocka fram den och se om det hänt något :)
 

Boletus

Medlem
Oj vad detta vin är omskrivet just nu ...
Drack en 2016 för precis två år sedan ser jag och skrev då "Nä det här var ingen favorit. Känner fortfarande alkoholen när jag skriver det här :confused:. Har en flaska över om någon inte fick tag på vinet" :D
Flaskan är fortfarande kvar så får väl plocka fram den och se om det hänt något :)
Speglar mina intryck också, verkligen ingen favorit. Jag dricker en del alkoholstinna viner (på grund av vinets ursprung, inte för att jag uppskattar högre alkohol i sig) men AM är för mycket spritighet för mig.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Oj vad detta vin är omskrivet just nu ...
Drack en 2016 för precis två år sedan ser jag och skrev då "Nä det här var ingen favorit. Känner fortfarande alkoholen när jag skriver det här :confused:. Har en flaska över om någon inte fick tag på vinet" :D
Flaskan är fortfarande kvar så får väl plocka fram den och se om det hänt något :)

Speglar mina intryck också, verkligen ingen favorit. Jag dricker en del alkoholstinna viner (på grund av vinets ursprung, inte för att jag uppskattar högre alkohol i sig) men AM är för mycket spritighet för mig.
Dricker ni alkoholstinna viner direkt efter släpp så får ni skylla er själva ;)! Nu dricks -15 bäst men -16 är också ok. Ge dem minst 2-3 år på rygg. Personligen gillar jag inte när alkoholen slår igenom men här är vinet så tungt och kompakt så det inte märks så mycket. Jfr med ex Andremily.
 
Last edited:

Boletus

Medlem
Dricker ni alkoholstinna viner direkt efter släpp så får ni skylla er själva ;)! Nu dricks -15 bäst men -16 är också ok. Ge dem minst 2-3 år på rygg. Personligen gillar jag inte när alkoholen slår igenom men här är vinet så tungt och kompakt så det inte märks så mycket. Jfr med ex Andremily.
Du har så klart inte fel, men du får leka med tanken att vi kanske är tillräckligt rutinerade för att bedöma vinet även som ungt ;) Dricker som sagt andra högalkoholviner, helst med några år på rygg så klart.
Jag har inte druckit AM sen släppet men hade en flaska Veraton 16 som dracks i maj, det var helt enkelt inte min tekopp.
 

buteljen

Medlem
Dricker ni alkoholstinna viner direkt efter släpp så får ni skylla er själva ;)! Nu dricks -15 bäst men -16 är också ok. Ge dem minst 2-3 år på rygg. Personligen gillar jag inte när alkoholen slår igenom men här är vinet så tungt och kompakt så det inte märks så mycket. Jfr med ex Andremily.
Det blir spännande att prova den igen :)
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Du har så klart inte fel, men du får leka med tanken att vi kanske är tillräckligt rutinerade för att bedöma vinet även som ungt ;) Dricker som sagt andra högalkoholviner, helst med några år på rygg så klart.
Jag har inte druckit AM sen släppet men hade en flaska Veraton 16 som dracks i maj, det var helt enkelt inte min tekopp.
Det är det här som är så himla bra i vår lilla vinvärld :). Vi konkurrerar inte alltid om samma viner. Jag kan inte säga att jag utvecklat min vinsmak under åren men numera vet jag vad jag gillar iaf. Jag låter t.ex bli sura och sträva nebbiolos som jag tror är mer din kopp te.:D
 

Boletus

Medlem
Det är det här som är så himla bra i vår lilla vinvärld :). Vi konkurrerar inte alltid om samma viner. Jag kan inte säga att jag utvecklat min vinsmak under åren men numera vet jag vad jag gillar iaf. Jag låter t.ex bli sura och sträva nebbiolos som jag tror är mer din kopp te.:D
Så sant som det är sagt! Det finns för många träd i skogen helt enkelt, man behöver inte lära sig att tycka om allt. Och du vet ju uppenbarligen vad jag har i min tekopp :cool:
 

The Wall

Medlem
2013 San Fereolo ”den blågula etiketten”

En annan av våra favoriter dök upp på hyllorna i veckan och det väckte givetvis vår nyfikenhet; skulle den här nästan färdiglagrade dolcetton skapa samma habegär som tidigare årgångar?

Vi häller direkt från flaska ner i Gabriel Gold; initialt fina toner av mogen dolcetto kombinerat med pinjekärnor, bittermandel och körsbärskärnor. Fin doft, dock att alkoholen (14%) slår igenom lite i doften plus att det dyker upp lite…lim?

I munnen, bra smak men något beskt intryck, lite strävhet och beska som märkligt nog drar åt lingonrishållet.

Vi häller ner i Veritas Riesling och här är doften klart muggigare än i Gold och det dyker lite oväntat upp vissa toner av mynta. I munnen då? Jodå, bra smak, men alkoholen slår igenom en aning, lite mer attack av syran än i Gold och lingonristonerna går igen lite i smaken.

För båda glasen är det gemensamt att vinet verkar trivas bättre ju mer luft som det får, det verkar var lite svårväckt till en början. Även det här vinet lär må bra av ytterligare en tid i källaren för att långsamt vakna upp från resan från norra Italien.

Fungerade finfint till tidigare nämnda ugnsstekta kycklinglår med ratatouille och klyftpotatis.
Visa bifogad bild 24270
En lite trögstartad favorit har kommit fram. Verkar behöva tid i källare och i karaff för att vakna.

Uppdatering dag 2 (jag hittade nyss noterna och tänkte att de möjligen kunde vara av intresse innan jag kastar dem):
Gabriel Gold; doften är lite muggig och drar åt svampskogsållet, de typiska markörerna för någorlunda mogen dolcetto somnade tydligen om under natten i kylskåpet. I munnen, beska och viss eldighet, känns som att de olika smakmässiga markörerna visserligen finns på plats men att de drar åt olika håll. Det här var ju lite klurigt, men om jag inte minns fel var jag inte överdrivet imponerad av 2016 San Fereolo Dogliani Superiore (”den svartvita etiketten”) kort efter lanseringen (maj-ish 2020), men vid återbesöket i mitten av augusti 2021 var jag lite mer positiv. Kanske samma tidshorisont är tillämpbar för ”Den blågula” årgång 2013.
 

The Wall

Medlem
2018 Poliziano Vino Nobile di Montepulciano

Efter att ha knorrat en del över 2018 i Toscana några gånger (https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-990#post-181212 , https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-990#post-181202 https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-979#post-179119 , https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-974#post-177856 , https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-953#post-174001 ) var det med viss skepis som vi tog oss an samma årgång från en av våra favoritproducenter. Väck med korken och ner i Gabriel Gold samt efter ett litet tag även Veritas Riesling/Zinfandel. I ärlighetens namn är kvällens vin ämnat för lördagskvällen, men hustrun hade snott ihop lite ratatouille till klyftpotatis och ugnsstekta kycklinglår så det var bara att ta fram korkskruven.

Initialt får vi lite 2018-vibbar med knuten och instängd känsla, de typiska Toskanska markörerna finns där, men de gömmer sig bakom en lite grönbesk ridå. I munnen då? Tja, beska och viss disharmoni, men det blir klart bättre tillsammans med mat, även om en viss eldighet (14,5% alkoholhalt) tittar fram. Efter någon timme tar sig vinet till det bättre, men det är en bra bit kvar till tidigare årgångars nivåer.

I Veritas Riesling/Zinfandel; även här ganska knuten, men ändå ok, doften tar sig med en del luft och vi borde kanske hällt upp vinet på karaff någon timme tidigare. Det dyker upp lite torkad oregano/vältuggad blyertspenna kombinerat med lite vattenbaserad målarfärg i doften. I munnen mer knuten jämfört med tidigare årgångar, viss eldighet och beska verkar vara markörerna.

Slutomdömet blir ”bra ändå, men lite eldig efteråt”. Hustrun var dock nöjd och log med hela ansiktet ”Ahhh, Poliziano….”. Intressant att det är så pass stor skillnad mot tidigare årgångar. Dock, gissningen är att det kan krävas tid i källaren och luft i karaffen framgent.

Visa bifogad bild 24269
2018.... verkar behöva tid i källaren och sedan tid i karaffen.

Uppdatering dag 2 (hittade som sagt noterna nu...):
I Gabriel Gold; även här verkar markörerna tagit en tupplur, men de finns ändå på plats med ett halvt trött öga. Känns dock spontant nog bättre än igår, men det är fortfarande en bit kvar till tidigare årgångars nivåer. Munnen då? Lite eldig och viss grön stjälkighet, men ändå bättre än igår. Tar sig med luftning och eldigheten är något mer dämpad än gårdagen. Kan några år i källaren göra susen eller ska man helt och hållet stå över? Hm, svårt fall…doktorn grät…
 
Toppen