Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens armhävningar:
PXL_20210924_203652158.jpg


2019 Cave de Turckheim Pinot Gris Reserve Alsace
87 points
Off dry SUPERBLY DELICIOUS pinot gris.
I would happily drink truckloads of this.
Enough typical for many tasters to nail it as an Alsacian PG in blind tastings.
Lovely!

2014 Martinez Bujanda Rioja Viña Bujanda Gran Reserva Tempranillo
93 points
A lovely oaked Tempranillo.
Restrained with a beautiful purity of the fruit.
Not as elegant as per tradition.
Not completely typical for a Rioja GR.
Disappeared quickly.

2007 Domaine Canto Perlic Gaillac Petit prestige Syrah Blend, Syrah
87 points
A first time for me to drink Braucol (50%).
Quite appealing and interesting with some Brett and VA. Not well managed elevage and not quite balanced.
Still charming.
Not at all easy drinking, a little towards self-flaggelation.
 

Mina Vinare

Medlem
Så blev det något helt annat än Nebbiolo och Piemonte…

Korkar (2).jpg


2014 Andremily, Santa Barbara County ”Syrah No. 3” har en djup, tät purpurröd färg. Doften är stor och fruktig med frisk örtighet och röda bär. Rostade fat, kolasnören, vanilj och körsbär med en elegant, sval ton av saltlakrits. Lite tjära och skogighet med tapenade och gröna oliver. Parfymerad och närmast blommig såsom rosor. Grillat kött, enbär och gummi. En riktigt fin doft med tydliga och druvtypiska drag. Elegantare än vad jag minns från tidigare smakprov.

Smaken är ren och frisk med bra syra samt direkta inslag av saltlakrits och nästan lite turkisk peppar. Violpastill, svartvinbär och cassis med en citrusaktig avslutning av pomerans. Vingummi, karameller och aningen vanilj från fat. Lite mandel och marsipan mot slutet. Mycket gott och inbjudande (96/97p).

Framsida (2).jpg


2014 Sine Qua Non, Central Coast ”Piranha Waterdance - Syrah” har en rejält tät, djup och närmast svartröd färg. Doften är stor och komplex med massor av smort läder, skokräm, tapenade och vilda kryddor. Rosmarin, timjan, viol och känslan av grillbädd samt vedspis. Köttighet och medicinaltoner med mörfruktighet av bigarråer och björnbär. Espresso och mörk choklad mot slutet. Enormt spännande och uttrycksfullt. Stor doft!

Smaken är djup, mörkfruktig och koncentrerad med rejält bett i avslutet men samtidigt elegant. Saltlakrits, violpastill och örtighet med inslag av rosmarin, mynta och surkörsbär. Citrus, apelsinskal och likörlik koncentration. Lite malört och bittermandel mot slutet men med en enorm komplexitet. Frisk och god eftersmak. Hedonistiskt och gott (96/97).

Det här blev lite annat än vad jag trodde. Provade dem sida vid sida som nyinköpta 2017 och minns dem inte riktigt som nu. Klart att det känns mycket nya världen och frukt men samtidigt ganska druvtypiska. Det som överraskar är att Andremily känns mycket mer nya världen än vad jag förväntade mig och då på motsatt vis att Piranha Waterdance känns mycket mer som en Syrah från norra Rhône och närmast Côte Rôtie. Lurigt.

Baksida (2).jpg


Det är två rejäla kraftpaket som absolut klarar många, många år i källaren men smakar bra redan nu. Framförallt Andremily som känns väldigt tillgänglig. Rödare och friskare i stilen. Kan väl hålla med de amerikanska kritikerna om att Piranha Waterdance kanske är värt ett högre betyg men om man bortser från potential och kraft så vet i tjuven om inte Andremily är godare just nu. Det betyder trotsallt en hel del.

PS. Kollade mina anteckningar från 2017 och då rankade jag Piranha Waterdance högre med 98/99p. Kanske börjar jag bli vek och svag av all Nebbiolo och Pinot… DS
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Smaknoter copypaste från CT.
2020 Domaine des Aubuisières Vouvray Le Marigny, 90p

Chenin Blanc
Off-dry very attractive, typical Vouvray. Far too young to show its full potential. Great balance thanks to small sugars and lower level acidity. Happy go lucky today, much more interesting in another 5 years. A delightful wine.


2019 Gitton Père et Fils Sancerre Les Belles Dames, 91p
Sauvignon Blanc
Lovey!
Wonderful to have this for the 2nd time in Sweden this time.
Aromas of rhubarb, citrus and nettles.
Fabulous taste, length, beauty and ... this is bottled summer!


2010 Fattoria Galardi Terra di Lavoro, 91p
Roccamonfina IGT Aglianico
Underwhelming after plop, but grew nicely during the course of the evening.
Elevage not properly integrated in this bottle, but fruit, acidity and tannins are there for the long haul.
Very curious about where this wine will go in the future.

Happily enjoying five more in the cellar and no hurry at all.




1998 Château de la Négly Coteaux du Languedoc La Clape Porte du Ciel, 98 p
Syrah
This is one of the most amazing CdP-style wines I ever had the pleasure to enjoy.
Deep, dark, brooding with absolutely everything in place.
Extremely happy to have 5 more btls of this!
Absolutely no hurry to open these lovely gems...

Fotnot: det är tack vare @Mina Vinare recension om detta vin som jag slutligen fattade beslutet att gå på det. Tack @vintomas som släpade med dig flaskan t Stlm.


2018 Les Cailloux (Lucien et André Brunel) Châteauneuf-du-Pape, 88p
Red Rhone Blend
A very fine wine.
An elegant CdP with more acidity than tannins.
It possibly got drowned by the other two reds of the evening.


2017 Bacalhoa Moscatel Setúbal, 92p
Second btl to hit my tables in Sweden this time.
I just love this! It's profound aromas, tannic twist and beautiful golden hue makes it the perfect wine to simply enjoy sniffing, sipping, watching.

Will live and develop for a very long time.
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Igårkväll blev det till att ploppa denna underbara och magiska Rhône kungen.
Djup härlig mörk frukt, peppar, och ek.
Snygg i munnen och otroligt välbalanserad med körsbär, vanilj, gamla fat. blev till att plocka upp 3 till direkt. Lång horisont på denna!
91164DD9-AE75-4F8A-A8F4-02382B0939AD.jpeg
 

LeChat

Medlem
D15D475E-0F91-475C-83F9-714DEA0CD287.jpeg

2010 Jacques-Frédéric Mugnier Nuits St. Georges 1er Cru Clos de la Maréchale


Bourgogne är svårt... Bra doft men smakmässigt blir en ju fundersam. 2010 är förvisso en knepig och lagringskrävande årgång på många håll i Frankrike.
Initialt känns doften bra men smaken känns stum och lite knepig. Kanske är det bara mer tid som krävs för den svarar ändå fint på luft. Och den blir faktiskt bättre och funkar fint till söndagsmiddagen. Men riktigt fulländad njutning blir det inte ikväll.
Har mest druckit Robert Chevillons viner tidigare från området och de har levererat bättre tycker jag än den här.
89D6661D-835C-438C-B8D2-63600C727B5D.jpeg

Söndagsmiddag!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igårkväll blev det till att ploppa denna underbara och magiska Rhône kungen.
Djup härlig mörk frukt, peppar, och ek.
Snygg i munnen och otroligt välbalanserad med körsbär, vanilj, gamla fat. blev till att plocka upp 3 till direkt. Lång horisont på denna!
Visa bifogad bild 24279
Ser fram mot dina kommande additioner till denna lovsång.
Måste vara en skön känsla att ha fler buteljer.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 24282
2010 Jacques-Frédéric Mugnier Nuits St. Georges 1er Cru Clos de la Maréchale


Bourgogne är svårt... Bra doft men smakmässigt blir en ju fundersam. 2010 är förvisso en knepig och lagringskrävande årgång på många håll i Frankrike.
Initialt känns doften bra men smaken känns stum och lite knepig. Kanske är det bara mer tid som krävs för den svarar ändå fint på luft. Och den blir faktiskt bättre och funkar fint till söndagsmiddagen. Men riktigt fulländad njutning blir det inte ikväll.
Har mest druckit Robert Chevillons viner tidigare från området och de har levererat bättre tycker jag än den här.
Visa bifogad bild 24283
Söndagsmiddag!
Bgn är inte bara svårt, det är (väldigt) ofta rent bara dyrdåligt.
Trist att din middag inte lyfte. Hoppas du ploppade något bättre, eller tillät dig att ploppa något bättre då kvällens tänkta huvudnummer underlevererade på sådan storlig nivå…
 

Jesper L

Medlem
Första vinerna sen… januari?
Har druckit ytterst lite under tiden sambon varit gravid men nu har dotter nummer 2 äntligen valt att komma ut så nu jäklar!

Första rödvinet blev en Austri Lange 2011 som garderobslagrats sedan inköp. Mycket jordiga toner med inslag av mörk läder. Eken skiner igenom till en början men mattas av och vinet blir mer balanserat efter några timmar. Gott!

Ikväll korkades Crystallum Peter Max 2019 upp och nu jäklar går jag igång. Underbar Pinot från SA med den där härliga hallon/lakrits(?) tonen som fylls på med vanilj och även här en hel del ek. Även denna flaska är garderobslagrad sedan inköp på SB. Mycket gott!
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Första vinerna sen… januari?
Har druckit ytterst lite under tiden sambon varit gravid men nu har dotter nummer 2 äntligen valt att komma ut så nu jäklar!

Första rödvinet blev en Austri Lange 2011 som garderobslagrats sedan inköp. Mycket jordiga toner med inslag av mörk läder. Eken skiner igenom till en början men mattas av och vinet blir mer balanserat efter några timmar. Gott!

Ikväll korkades Crystallum Peter Max 2019 upp och nu jäklar går jag igång. Underbar Pinot från SA med den där härliga hallon/lakrits(?) tonen som fylls på med vanilj och även här en hel del ek. Även denna flaska är garderobslagrad sedan inköp på SB. Mycket gott!
Grattis till tillökningen! :)
 

Oscaro

Medlem
Lite korta noter från en fantastisk vertikal av Bonnes Mares med Comte Georges de Vogüe. Tyvärr var 1990 korkad men övriga viner presterade väldigt bra.

Comte Georges de Vogue Bonnes Mares 2019
5AF28530-A211-4ADC-937B-936C0979CC38.png

Väldigt mörk färg, viol, rosor, tjära, svartvinbär, mörka skogsbär och lite gröna toner. Verkligen ett kraftpaket!

I smaken känns det knappt som en pinot, sån otrolig kraft som man kan förvänta sig av nya världen men utan någon sylt. Även här är det mörka (svarta) bär, stramt men med mjuka tanniner och tjära med en avslutning som går mot svart te och örter. Dricker förvånansvärt bra nu jämfört med hur 18 var för ca 1 år sedan.
94
Comte Georges de Vogue Bonnes Mares 2018
73D7E9C4-2A33-4CD3-B0B7-BB762BB97C6D.png

Lite lättare doft än 19 med fokus på blåbär, körsbär, vildhallon och lakrits.

I smaken är det syrliga körsbär, hallon och mycket kryddor. Tydligt att de hanterade den varma årgången väl då det inte känns så extraherat. Vinet känns mer elegant och mer stiltypisk för chambolle än 19. Dock behöver det här vinet mycket tid, klart det tuffaste vinet att dricka idag i lineupen med rätt tuffa tanniner och skulle inte röra den här på 15 år.
93+
Comte Georges de Vogue Bonnes Mares 2012
D39BCD1C-1C06-4522-8899-A47C9A8DB552.png

Helt fantastisk doft! Grönt och svart te, vildhallon och lite sous bois i bakgrunden som börjar komma fram. Doften avslutas med lavendel, rosor och massvis med viol.

Smaken är precis doften utlovar, fortfarande stram men elegant och sval frukt med en syra som börjat integreras fint. Väldigt kryddig med svartpeppar och kryddpeppar. Mycket syrliga körsbär, hallon, blåbär och jordgubbar. Väldigt bra och bland de bästa 12 bgn jag prövat!
94
Comte Georges de Vogue Bonnes Mares 2008
737A2AC6-1289-40CE-A2BB-1E937EA7AB06.png

Massvis med viol, blommor och örter. Lite röda bär men lite mer försiktig doft jämfört med de tidigare och känns tydligt att det är en lite svalare årgång på doften.

Blöta löv och lite tobak, lite trött syra. Syrliga bär, plommon och jordgubbar. Saknas en del kropp och struktur för att den ska hålla ihop helt och är i linje med andra 08or jag prövat, är inte riktigt min årgång.
92
Comte Georges de Vogue Bonnes Mares 2005
C0F6A419-CECF-4C5E-8AF5-29556A59C1EF.jpeg

Storslagen doft av blåbär, hallon, körsbär, svartpeppar, Kinesiska kryddor, lakrits, tjära, rosor, varenda ört ni kan komma på med en avslutning mot lite gröna stjälktoner vilket förvånar lite eftersom vinet är helt destemed.

Wow! Helt fantastiskt, så oerhört koncentrerad med integrerad syra och nästan inga mognadstoner. Svaga toner av sous bois mot slutet men annars handlar vinet om earl grey, viol, lavendel, en stor kryddighet, blåbär och en fantastisk elegans. Sammetslena tanniner och lång eftersmak. Den här har all tid i världen framför sig men dricker förvånansvärt bra för att vara en 05a. WOTN
95++
Comte Georges de Vogue Bonnes Mares 1996
7853B7C4-D7EB-428E-B117-81AD0099544D.jpeg

Lite sötare bär i doften men även en del kött, mint, blöt tobak och blöta löv med lite alkoholstick mot slutet.

Fina tertriära aromer som är fint integrerade, lite champinjon, plommon, körsbär. Känns ändå lite knuten och tror vinet kommer må bra av några år till i källaren, den har definitivt strukturen och syran för att klara det.
94+
 

Jesper L

Medlem
Alto Moncayo 2016
Eufori i en flaska :D
Vaniljbomb deluxe direkt efter kroken drogs. Det här är på en helt annan nivå och det fullkomligt exploderar i munnen. Så många olika intryck. Vanilj, kraftig ek, mörk choklad och massa rökighet. Det här är mumsigt!
Två år lyckades jag hålla mig från att öppna första flaskan och resterande flaskor kommer gå åt snabbt… Alkoholen värmer fint på slutet men vinet håller ihop fint trots att det är grenache på steroider. 95p lätt.

upload_2021-9-29_19-30-52.jpeg

 

Loui&Milton

Medlem
Alto Moncayo 2016
Eufori i en flaska :D
Vaniljbomb deluxe direkt efter kroken drogs. Det här är på en helt annan nivå och det fullkomligt exploderar i munnen. Så många olika intryck. Vanilj, kraftig ek, mörk choklad och massa rökighet. Det här är mumsigt!
Två år lyckades jag hålla mig från att öppna första flaskan och resterande flaskor kommer gå åt snabbt… Alkoholen värmer fint på slutet men vinet håller ihop fint trots att det är grenache på steroider. 95p lätt.

Visa bifogad bild 24300
Hej
Vart fick du tag på denna skulle vara roligt att prova.
 
Toppen