Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skrutt

Medlem
Ja det här är ett lite unikt (och tråkigt) fenomen i Sverige tyvärr. Du får kolla i Tyskland i stället för senare årgångar.
Nu är det i och för sig inte Family Vineyards Pinot Noir (verkar det som) som dom har på SB men som konsument hade ju jag tyckt att det skulle vara intressant att kunna prova typ -12,-13,-14 och -15 och ett sådant utbud skulle snarare gör mig mer nyfiken att beställa alla än att ngn försöker sälja slut en årgång innan nästa skall prånglas ut.

2013 vet jag var bra på många håll (men stor skörd) och 2014 likaså (sval) men längre tillbaka än så vet jag inte riktigt. 2012 var väldigt torrt men det kan drabba områden väldigt olika. 2015 är exceptionellt bra på många håll runt om i hela Cape och på vinhyllorna här (är i Sydafrika för tillfället) så försvinner många viner från 2015 väldigt fort. 2016 verkar återigen vara en årgång med extrem torka och stora svårigheter för alla druvsorter som vinner på mer svalka än hetta.
Det är kanske inte Family Reserve, nej. Baserar du det på prisnivån? SB kan vara lite knapphändiga ibland bara.

Skoj med SA-resa!
 

Haglund

Medlem
IMG_0618.JPG

Bodega Aleanna El Enemigo Malbac 2013
Björnbär och mer björnbär, viol? och läder. Inte alls så syltigt som jag är van att Malbec är. Medelfyllig smak, bra syra, mer björnbär och florala toner. Små tanniner som försvinner snabbt med mat. Kanske inte riktigt min stil men nog bästa Malbec jag druckit (säger kanske inte så mycket...). hm.. 87 p, typ.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 9514
Bodega Aleanna El Enemigo Malbac 2013
Björnbär och mer björnbär, viol? och läder. Inte alls så syltigt som jag är van att Malbec är. Medelfyllig smak, bra syra, mer björnbär och florala toner. Små tanniner som försvinner snabbt med mat. Kanske inte riktigt min stil men nog bästa Malbec jag druckit (säger kanske inte så mycket...). hm.. 87 p, typ.
Det låter som att du behöver prova mer argentinsk malbec av kvalitativt slag!
 

chambertin

Medlem
Det är kanske inte Family Reserve, nej. Baserar du det på prisnivån? SB kan vara lite knapphändiga ibland bara.
Ja främst prisnivån då den kostar runt 250-300:- i RSA. Newton Johnson har dessutom en Pinot som dom kallar Walker Bay Pinot Noir och den är klart billigare och gjordes 2012. Dessutom gjordes 2012 en Pinot som hette Windandsea och enligt deras hemsida så har dom gjort Family Vineyards sedan 2007.
Mer om Walker Bay Pinot Noir -12 här: http://www.newtonjohnson.com/wp-content/uploads/2014/12/NJWBPN12.pdf
 

Krisman

Medlem
Ried Klaus Riesling Federspiel 2015 Weingut Josef Jamek.
Stor fruktig doft av gråpäron, persika, viol och mineral.
Stram tight smak av gul frukt hög mineralitet, lite fet eftersmak.
Smarrig nu men blir nog ännu bättre om ett antal år (snabbare lagring med tanke på att det är kvartsmagnum)

IMG_7764.JPG
 

LeChat

Medlem
IMG_7026.JPG

2004 Haut-Carles

Haut Carles släpptes första gången för ca 10 år sedan på bolaget till ungefär samma pris som idag. Flaskan har fått en ny etikett sen sist. Jag minns att jag köpte den och drack den någon gång mellan 2010- 2012. Minns att jag tyckte den var bra då. Har inga större erfarenheter av Fronsac men tror att de brukar leverera bordeauxvin i en lite grov stil men till en bra prislapp. Det känns kul att få möjlighet att testa detta vin igen.
Nu 13 år gammalt så får man bra mogen Bordeauxkaraktär i både doft och smak. Den är fylligare än en klassisk slank Bordeaux och håller 14%. Rätt likt 2009 från Bordeaux fast med lite mognadstoner. Mycket bra! Blir nog att jag köper några till. Svårt att inte gilla. Tycker att alla borde köpa en flaska. Kanske månadens vin?:)
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Ett spontaninköp, 100% Palomino Fino från Andalusien med 9 månader under flor. Borde vara en sherry enligt dessa ledtrådar, men 2014 Equipo Navazos Niepoort är ett "vanligt" vitpang. Ganska rejäl doft, som påminner en hel del om sina förstärkta släktingar, med bokna äpplen, fat, honung, lite salt, nötter och... det känns fattigt att säga, men sherry. Lite tamare i syran än optimalt kanske men gott är det, funkar bra till blandad ost, och seriöst, när provade du senast en ren, oförstärkt Palomino Fino? Påminner om en habil, entry-level Jura fast med lite mer varmklimatig syra, inte illa för en kuriositet och definitivt något man kan dricka mer av. 89p kanske?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagsmys kan ju ibland betyda att man dricker VIN! För oss handlade det om årets femte flaska (om j räknat rätt). Restaurangen för kvällens myspys var utvald till att vara La Rochelle (Tameikesanno, Tokyo). För att vara lite "skämtsam" så hade jag hällt över vinet i en Beaujolaisflaska m skruvkork. Etiketten hade avsedd effekt på min Bojohatande hustru och vinkyparen ställde fram fel sorts glas :)

ADA722FE-3071-4D85-A85C-ABC0A1C1858D (1).jpg


Slarvige jag hade dock inte hemmavid noterat att vinet i sig var korkskadat. Normalt sett ett praktfullt syditalienskt muskeldunder: Nugnes Caleno Riserva.

Den franska restaurangen hade dessutom missuppfattat hustruns önskemål om "fettsnål huvudrätt" till att betyda: "morötter".
Så, dubbelbajs.

Blint utsattes jag för en halvtorr Jurancon med Gros och Petit manseng - solklar Gewürtz sade jag med ett segervisst leende. För den var verkligen ett skolboksexempel på en glad Gew... Sedan ett mycket modernt vitt vin där det lätt överdrivna fruktuttrycket fått sig lite extra mascara i form av en god dos amerikansk ek. Californier gör såna viner en masse. Men, uppenbarligen gör man det i Italien också. Så, inga rätt denna gången (heller). Sommelieren Inokawa brukar bara ställa fram sådant som är mycket svårt eller omöjligt.

Som en sidonot:
6 andra gäster i restaurangen höll en Champagneprovningsmiddag oblint och åbäkade sig en hel del. De satt bara ett bord bort. Själv log jag lite inombords. Har ju sett den där människotypen vid så många andra tillfällen: Även om de inte kan skilja en Champ från en Ochamp blint, så är de himla skickliga på att skilja mellan olika etiketters ursprung ;)

Men, trots alla dessa missar och underligheter, så var det fredagsmys nog med den (i övrigt) utomordentligt fantastiska maten, de goda samtalen och ostbrickan - den mest imponerande uppsättning ostar jag någonsin sett där, jag valde bara 8 sorter. Får ge mig på alkoholen en annan gång. Typ ikväll, lördag :)
C699D8B6-D350-4EBB-99E2-54E3C5C99341.jpg

Som CO2-kompensation (och kalori-dito) så åt jag igår bara en lättare frukost, förutom 7-rätters.
Idag började jag dagen med 90 min STENHÅRD träning och kommer ta ett 60 min pass också om ett par timmar.
Det blir helt klart en lättare middag ikväll. Sushi + sallad känns välkommet och lite grillad fisk ovanpå det. Och en dos godare saké. Kanske några välvalda microöl från några av Yokohamas många skickliga bryggare...

Herregud!
Det är ju lördag nu, juh :kyss:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite blandat från veckan och igår...

2012 Wolfberger Riesling Rangen
Mycket god och mycket passionsfrukt, majs, krusbär, grapefrukt och kattkiss samt en hel del sten i bakgrunden. Intensiv med hög syra och krispigt avslut. Knappast en uppenbar riesling, men jag klagar inte. Kändes mer Loire än Alsace. (89p)

image.jpeg


2015 Sadie Family Tinta Barroca Treinspoor
Jordigt och blommigt åt hibiskus. Tranbär, svartvinbärsblad, blåbärsris, laktos, örter, ceder, läder och gräs. Väldigt slankt och europeiskt. Hög syra och torra tanniner som torkar ut munnen rejält och kräver fett. Bra koncentration. Stilmässigt någonstans mellan CF från Loire (utan paprika) och Beaujolais av det kraftigare slaget. Etna möjligen? Jag är generös. (90p)

Kul vin, men lite överprisat med tanke på kvalitet. Lite för slankt och tidigt skördat för min smak, men ni som diggar bojo och liknande vinstilar mer än jag kan med fördel addera någon pinne. Gott vin som ligger på rätt sida av trendbarometern. Har en flaska kvar som kommer att få bekänna färg i relevant konkurrens framgent.

image.jpeg


2014 Wrath Syrah Ex Anima
:tystad:

Just det – ni missar väl inte månadens forumvin? Rapport kommer under dagen. :)

image.jpeg


2013 Domaine des Ouleb Thaleb Syrah Syrocco
Alain Graillot goes Marocko. Jag tycker att samarbetet är lyckat, men jag kan inte hitta någon druvtypicitet alls här. Känns mer som någon bra italienare från Valpoliciella i min mun. Mycket torkad frukt med fänkål och blandade bazarkryddor. Plommon, ceder, stearin och kakaosmör bär upp helheten bra. Frisk syra och snyggt balanserat utan antydan till onödig värme. Riktigt gott och ett kap för sin slant! (88p)

image.jpeg
 

chambertin

Medlem
Ja främst prisnivån då den kostar runt 250-300:- i RSA. Newton Johnson har dessutom en Pinot som dom kallar Walker Bay Pinot Noir och den är klart billigare och gjordes 2012. Dessutom gjordes 2012 en Pinot som hette Windandsea och enligt deras hemsida så har dom gjort Family Vineyards sedan 2007.
Mer om Walker Bay Pinot Noir -12 här: http://www.newtonjohnson.com/wp-content/uploads/2014/12/NJWBPN12.pdf
Mysteriet utrett på plats idag.
Vissa år så buteljeras vingårdslägen separat och Windandsea är ett av dom. För det mesta samlas lägena i Family Vineyards. Walker Bay Pinot annat läge och yngre rankor.
Goda nyheter också är att Vinunic kommer att börja sälja deras viner i Sverige.
IMG_0054.JPG
 

Skrutt

Medlem
2015 Weingut Keller Riesling "von der Fels" var packad av citronzest (aningens aning karamelliserad) med mango och grape på andrafiolen. Vinet var rent i smaken som man kommit att vänta sig från Keller med ett i dagsläget lite bländande citrussting. Efter ett tag i glaset och inte minst högre temperatur rundas det av en smula. Då upplever jag även ett slags ljuv sälta. Minst ett och ett halv år får allt gå tills nästa öppnande. Men det infriar förväntningarna!

Håller helt med de föregående talarna om den nyligen släppta marockanen. Stoppar absolut undan några av den för framtida smask.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Korkskadat....
 

Attachments

  • 2ABDBE16-8293-49FF-914D-1E530DF1F779.JPG
    2ABDBE16-8293-49FF-914D-1E530DF1F779.JPG
    41 KB · Visningar: 220

grappa

Medlem
Levererar kvalitet? Utan tvekan!
Två enklare spanjorer mot en modern fransman och en klassisk italienare.
Pena Tejo 2008 från Utiel-Requena; 80% Tempranillio, 20% Cabernet Sauvignon. Ganska brunröd, transparent, fruktig doft med tydliga inslag av vanilj, röda vinbär, hallon. Doftar gott men mer saft än vin. Fruktig smak med vinbär, vanilj, en gnutta körsbär. Ganska kort, lite syrlig. Ett enkelt vin, inget att rekommendera. 80 p.
Marques de Riscal 2008; Ganska blåröd, relativt transparent. Liten doft som blir bättre med tiden. En gnutta källare, röda bär, vinbär, antydan till vanilj. Viss syra och tanniner. Mest vinbär i smaken. Lite av en besvikelse men håller hyfsat i glaset. 82 p.
Belle Demoiselle 2011; Mörkt blåröd och transparent. Stor doft av charkuterier, prickig korv, mörka bär, lite peppar, lite parfym, lite rök. Mums. Bra syra och tanniner i balans. Kryddig smak med en bra beska i balans med frukten. Riktigt gott redan nu, tål nog att lagras. 90 p.
Lazzarito 1997; Brunkant och transparent som det skall. Doften är kraftig och dominerad av jordkällare och våta stenar. I bakkanten finns frukten, körsbär, och parfymen, rosor, portvin. Smaken mer frukt och inte lika dominerad av ålder. Rosor, körsbär, vinbär, lång eftersmak med lite rökighet. Härligt men kanske gått lite över tiden men fortfarande ett stort vin. 89 p.
20170304_192946[1].jpg
 

Pontus

Medlem
Charles Heidsieck Brut Réserve NV (basårgång 2008). Doft av päron, tutti-frutti-godis och en hint av rostat bröd. Smaken är ganska fyllig och komplex med inslag av äpplen, citrus och citrusskal. Med lite värme kommer toner av nötter och kola. Känslan är att detta ska ligga ett tag. Dels för att utvecklingen av smaken är påtaglig med luft och ökad temperatur, dels för att syra och sötma liksom inte harmonierar riktigt. Det är som att syra och sötma spretar åt olika håll, ungefär som jag upplever att det kan vara i ett alltför ungt halvsött rieslingvin. Min bästa gissning blir att låta detta ligga i åtminstone ett år, eller kanske ännu hellre i fem? Hursomhelst mycket gott ändå, tveklöst hög kvalitet. 89p++.

2007 Willi Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Kabinett #2. Märkligt. Varken färg, doft eller smak avslöjar någon större ålder. De initiala piggelin-inslagen i doft och smak är visserligen borta, men vinet är ändå 10 år gammalt. Som jag minns det smakade det typ likadant för 5 år sen. Doften domineras av gröna äpplen, ananas och våta stenar. Underbar smak av gröna äpplen och ananasspad, hög syra som när sötman klingat av i eftersmaken dröjer sig kvar tillsammans med en liten skalbeska. Extremt läskande! Vinet lär hålla i minst 50 år till, men med tanke på min egen ålder och att endast en flaska återstår går det nog max 25 år innan den ryker! 90p+.
 
Toppen