Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2014 Terra de Bron Carignan

Inte ofta som jag dricker 100 % carignan och det blir inte direkt bättre statistik om man adderar Sydafrika och Swartland till ekvationen.

Blint serverat av hustrun och spekulationen från min sida vandrade från Toskana och sangiovese för att slutligen landa tryggt i Sydafrika på grund av den lite speciella rökigheten och funkigheten i bakgrunden. Druva fick bli merlot i brist på annat. Sangiovese var jag dock inne på när jag tänkte Italien, men det kändes inte lika rätt ihop med Sydafrika.

Mycket syra och moderata tanniner. Ett friskt vin med skön komplexitet och utmärkt balans. Medelfylligt med koncentrerad frukt. Körsbär, kryddskåp, tobak och toner av angenämt rökig balsamvinäger som kryddats med vanilj, rödkål och ceder. Riktigt gott vin. Lite egen karaktär, men klart troget sitt ursprung på bästa tänkbara vis. (89p)
 

Dalskåning

Medlem
2 x Sauvignon ikväll

Två för mig oprövade kort som jag fann på Heathrow i helgen.

Cloudy Bay har jag bara hört gott om, så förväntningarna är högt ställda.
När det gäller Bin 9 så vet jag inte riktigt vad jag förväntar mig. Spännande hur som.
Avnjutes till löjrom med créme fraiche och chips respektive kolgrillad entrecote med feta/sallad :)
 

Attachments

  • IMG_3484.JPG
    IMG_3484.JPG
    38 KB · Visningar: 175

Dalskåning

Medlem
Cloudy Bay är ett fantastiskt vin.
Om man gillar SB. Och det gör jag.
Så mycket smak, så mycket doft. Så mycket av allt, men på ett något mer subtilt sätt än jag är van vid från NZ.

Bin 9 är väl mer ett "vin i mängden". Sticker inte ut på något sätt.
Gott? Javisst. Mycket frukt och blåbär och svarta vinbär.
Helt klart OK, men mtp Penfolds, i förhållande, moderata prissättning i Sverige så är detta inte värt de £24 som det kostade.

Så, Cloudy Bay: Ja tack, gärna igen.
Bin 9, Penfolds har betydligt bättre alternativ!
 

Pontus

Medlem
2006 Ornellaia. Riktigt fin och lyxig doft av mörk frukt, körsbär, läder och mandelmassa. Smak av mörk frukt med toner av körsbärskärna, mandlar och lite tobak. Fullmatad med frukt som trots viss mognad är högst vital. Faten finns där bakom frukten. Relativt hög syra. Ett bättre vin än årgång 2004 på alla plan och fortfarande viss utvecklingspotential. Lever nog i ytterligare ett decennium. Årets bästa röda. 95p+.
 

Ekdahl

Medlem
Mycket trevlig BOYB i Göteborg i torsdags med
@Crist(al)ian 77
@Magikern
@JC:s Vintankar
@Appel
@Beo

Tema Sällsynta druvor, dvs inte nebbiolo, cab sauv, syrah/shiraz, chardonnay, riesling, sangiovese eller pinot noir. Mycket intressant tema och en ypperlig chans att vidga sina vyer. Och en kväll att gissa vilt utan vare sig göra bort sig eller ens gissa rätt. 2 vita, 6 röda och en söt bonus.

Flight 1 vitt
Två ganska olika vin i karaktär

1. Lite krut, citrus och honung. Bra i munnen med ganska hög syra, oljig och fet. Frukten åt gråpäron och honungsmelon. Bra intensitet och medium längd. Ev något ekad. Mina tankar gick till Chardonnay eller Chenin Blanc. Eftersom det inte kunde vara en Chard skrev jag Chenin Blanc eller Pinot Blanc.

2. Doft av lite gummi och blommor. Lite spritsig, SB karaktär och lite kryddig i munnen med lite kladdig känsla. OK syra. Lite lost, men skrev Gewurtztramminer utan att riktigt tro på det. Skrev också ner kallklimat – Alcace, Tyskland, Österrike.

1:an klart bättre i min bok, men också mer min typ av vin. När vi får höra att båda flaskorna har samma druva, land och årgång blev det än mer intressant och gissningarna haglade och de flesta inkl mig själv drog åt Chenin Blanc från Bdx och Loire.

Svar: Gruner Veltliner 2010 från Österrike. Ingen gissade rätt.
1:an: Alzinger Grüner Veltliner Smaragd Steinertal 2010
2:an: Buchegger Grüner Veltliner Reserve Pfarrweingarten 2010



Flight 2 rött
Sex olika, två väldigt ljusa och grumliga och fyra mörka med blåtoner

1. Doft: Tranbärssaft och nypon. Smak: Syra, saft, funk, koncentrat, viss strävhet. Funk, naturvin? Skrev ner Gamay i brist på alternativ.
Svar: Arianna Occhipinti Nero d'Avola Sicilia Siccagno 2010. Ok, helt bortom mitt territorium. Hade aldrig kunnat ringa in detta. Tydligen en vattendelare när jag kollar Cellartracker också. Höga poäng blandas med att folk tror att de fått en defekt flaska. Och om vinet är meningen att smaka så här så förstår jag dem. Men kul att prövat.

2. Doft: Sura kläder, lingon och vanilj Smak: What? Syra! Strävhet! Beska! (puttade bort glaset). Absolut ingen gissning, aldrig druckit något liknande. Skall det smaka så här?
Svar: Grignolino Cascin 'tavijn DI Nadia Verrua 2015 (Grignolino druvan) Kom sist BOYBen. Kul ändå och kanske första gången jag prövar Grignolino?

3. Doft: Choklad, vanilj, kaffe, rik fruktighet. Flörtigt, men för flörtigt för vinkonossören? Smak: Ganska fyllig och skön i munnen, lite rök ok syra och tanniner. Bra intensitet. Gott och lätttillgängligt. Skrev först Pinotage, men strök över det då detta kanske var mitt eget vin ändå, dvs Carignan.
Svar: Ferrer Bobet Seleccio Especial 2013. Min flaska, 100% Carignan. Jag var den enda som rankade denna högst, vilket nog säger mer om mina egna preferenser än något annat. Gillar verkligen Carignan på gamla stockar (100 år gamla i detta vin!) och tror att det kommer att utvecklas fint med än mer silkiga/sammetslik munkänsla med några år till på nacken.

4. Doft: Fruktigt med mörka bär/blåbär, vanilj, tobak och sandelträ Smak: Bra syra och höga torra tanniner. Fylligt och bra längd. Lite tunn på frukt. Skrev Aglianico (Taurasi) utan att vara övertygad på något sätt.
Svar: Donnafugata Contessa Entellina Mille e una notte (Nero d'Avola druvan). Oj, Italien igen – verkligen inte min hotspot kring vinintresset. Och så intressant att Nero d'Avola kan smaka så väldigt annorlunda (jämfört med vin 1)

5. Doft: Damm, blåbär, te Smak: Ungt och lite bråkigt. Skarp, och lite gröna toner. Gissade Cabernet Franc i brist på alternativ
Svar: Masi Osar 2005 på druvan Oseleta. Ok, troligen premiär som endruvevin på denna ovanliga druva. Inte konstigt att gissningarna gick lite trögt under kvällen…

6. Doft: Djupa komplexa frukttoner, vanilj och en tydlig rökighet. Smak: Strävt och hög syra, känns väl ungt. Bra fruktighet. Gissade på Pinotage med Malbec som backup.
Svar: Romano Dal Forno Valpolicella Superiore 2010. Italien igen alltså! Bara jag som inte tog med italienskt på den röda flighten. En blend av Corvina, Corvinone, Croatina, Oseleta, Rondinella, Molinara.
WOTN, och en hårsmån från att jag själv rankade den 1a. En värdig sådan, en kraftpaket och koncentrerad frukt.

Slutligen ett bonusvin från @Appel - Alvear Pedro Ximénez Montilla-Moriles Solera 1927. Skrev inte ner några noter men det var ett otroligt intensivt, moget och koncentrerat vin med lagom sötma.
IMG_3237.JPG
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Mycket trevlig BOYB i Göteborg i torsdags med
@Crist(al)ian 77
@Magikern
@JC:s Vintankar
@Appel
@Beo

Tema Sällsynta druvor, dvs inte nebbiolo, cab sauv, syrah/shiraz, chardonnay, riesling, sangiovese eller pinot noir. Mycket intressant tema och en ypperlig chans att vidga sina vyer. Och en kväll att gissa vilt utan vare sig göra bort sig eller ens gissa rätt. 2 vita, 6 röda och en söt bonus.

Flight 1 vitt
Två ganska olika vin i karaktär

1. Lite krut, citrus och honung. Bra i munnen med ganska hög syra, oljig och fet. Frukten åt gråpäron och honungsmelon. Bra intensitet och medium längd. Ev något ekad. Mina tankar gick till Chardonnay eller Chenin Blanc. Eftersom det inte kunde vara en Chard skrev jag Chenin Blanc eller Pinot Blanc.

2. Doft av lite gummi och blommor. Lite spritsig, SB karaktär och lite kryddig i munnen med lite kladdig känsla. OK syra. Lite lost, men skrev Gewurtztramminer utan att riktigt tro på det. Skrev också ner kallklimat – Alcace, Tyskland, Österrike.

1:an klart bättre i min bok, men också mer min typ av vin. När vi får höra att båda flaskorna har samma druva, land och årgång blev det än mer intressant och gissningarna haglade och de flesta inkl mig själv drog åt Chenin Blanc från Bdx och Loire.

Svar: Gruner Veltliner 2010 från Österrike. Ingen gissade rätt.
1:an: Alzinger Grüner Veltliner Smaragd Steinertal 2010
2:an: Buchegger Grüner Veltliner Reserve Pfarrweingarten 2010



Flight 2 rött
Sex olika, två väldigt ljusa och grumliga och fyra mörka med blåtoner

1. Doft: Tranbärssaft och nypon. Smak: Syra, saft, funk, koncentrat, viss strävhet. Funk, naturvin? Skrev ner Gamay i brist på alternativ.
Svar: Arianna Occhipinti Nero d'Avola Sicilia Siccagno 2010. Ok, helt bortom mitt territorium. Hade aldrig kunnat ringa in detta. Tydligen en vattendelare när jag kollar Cellartracker också. Höga poäng blandas med att folk tror att de fått en defekt flaska. Och om vinet är meningen att smaka så här så förstår jag dem. Men kul att prövat.

2. Doft: Sura kläder, lingon och vanilj Smak: What? Syra! Strävhet! Beska! (puttade bort glaset). Absolut ingen gissning, aldrig druckit något liknande. Skall det smaka så här?
Svar: Grignolino Cascin 'tavijn DI Nadia Verrua 2015 (Grignolino druvan) Kom sist BOYBen. Kul ändå och kanske första gången jag prövar Grignolino?

3. Doft: Choklad, vanilj, kaffe, rik fruktighet. Flörtigt, men för flörtigt för vinkonossören? Smak: Ganska fyllig och skön i munnen, lite rök ok syra och tanniner. Bra intensitet. Gott och lätttillgängligt. Skrev först Pinotage, men strök över det då detta kanske var mitt eget vin ändå, dvs Carignan.
Svar: Ferrer Bobet Seleccio Especial 2013. Min flaska, 100% Carignan. Jag var den enda som rankade denna högst, vilket nog säger mer om mina egna preferenser än något annat. Gillar verkligen Carignan på gamla stockar (100 år gamla i detta vin!) och tror att det kommer att utvecklas fint med än mer silkiga/sammetslik munkänsla med några år till på nacken.

4. Doft: Fruktigt med mörka bär/blåbär, vanilj, tobak och sandelträ Smak: Bra syra och höga torra tanniner. Fylligt och bra längd. Lite tunn på frukt. Skrev Aglianico (Taurasi) utan att vara övertygad på något sätt.
Svar: Donnafugata Contessa Entellina Mille e una notte (Nero d'Avola druvan). Oj, Italien igen – verkligen inte min hotspot kring vinintresset. Och så intressant att Nero d'Avola kan smaka så väldigt annorlunda (jämfört med vin 1)

5. Doft: Damm, blåbär, te Smak: Ungt och lite bråkigt. Skarp, och lite gröna toner. Gissade Cabernet Franc i brist på alternativ
Svar: Masi Osar 2005 på druvan Oseleta. Ok, troligen premiär som endruvevin på denna ovanliga druva. Inte konstigt att gissningarna gick lite trögt under kvällen…

6. Doft: Djupa komplexa frukttoner, vanilj och en tydlig rökighet. Smak: Strävt och hög syra, känns väl ungt. Bra fruktighet. Gissade på Pinotage med Malbec som backup.
Svar: Romano Dal Forno Valpolicella Superiore 2010. Italien igen alltså! Bara jag som inte tog med italienskt på den röda flighten. En blend av Corvina, Corvinone, Croatina, Oseleta, Rondinella, Molinara.
WOTN, och en hårsmån från att jag själv rankade den 1a. En värdig sådan, en kraftpaket och koncentrerad frukt.

Slutligen ett bonusvin från @Appel - Alvear Pedro Ximénez Montilla-Moriles Solera 1927. Skrev inte ner några noter men det var ett otroligt intensivt, moget och koncentrerat vin med lagom sötma.
Visa bifogad bild 10089
Härligt med lite noter!
 

Pontus

Medlem
2010 Domaine Raymond Usseglio & Fils Chateauneuf-du-Pape Cuvee Imperiale. Tja, vad säger man. Ett toppvin igår följs av ett absolut ess. Årets sniff med mörk frukt, blod, vitpeppar, rosmarin och mynta. I munnen är det initialt en smakexplosion med mörk frukt för att sedan gå över i en fas med lite körsbär och kryddor av alla de slag. Superfinkorniga tanniner. Slankt avslut som ger vinet en lätt känsla. Vinner kanske på ytterligare lagring? Årets rödvin igen. Blint hade jag gissat på ett något äldre vin från Norra Rhone. 97p.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2007 Tua Rita Giusto di Notri (Toscana, Italien)
Inte alls i förväntad form men fortf ett riktigt bra vin. 91p

2007 Clos Martinet (Priorat, Spanien)
Varmblodig, ymnig och rik. Hittar betydligt mer av Argentinsk Malbec än Spansk Carignan i doft o smak. Även om det med facit i handen finns rotfrukter i den aningens korta avslutningen. Flera personers Best in Show!!! 93p.
Kostade bara dryga hunkan då de släpptes för ngra år sedan...

2001 La Tire (Madiran, France, according to someone who knows wine, Stefan's understanding is superb.) .This is a wine that is still, at age 16, a very satisfying wine.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite gôtt från gårdagen.

image.jpeg

2013 Château Vannières Bandol

En klassisk köttbit fick möras upp av en riktigt kul och välstrukturerad bandol. 12,5 % alkohol hör inte till vanligheterna med tanke på appellationen (Bandol) och deras värmeälskande signaturdruva (mourvedre). Blev lite orolig att det skulle vara ett vin där druvmaterialet skördats för tidigt med bristande fenolisk mognad som följd (mindre komplexitet), men den oron övergavs vid första sniffen.

Reduktivt med rågummi och lite animaliskt läder initialt. Björnbär, kryddnejlika, lakrits och salmiak. Aningen rökiga fat samt lite mörk stenighet och tobak i avslutet. Moderat syra och massiv strävhet. Tungkrullande tanniner. Finlemmad kropp med mycket bra intensitet och utmärkt balans. Ett lagringvin av rang, men med lite luft och tolerans för ungdomlighet är det lysande redan idag. (90p+)

image.jpeg

2008 Château Clos Haut-Peyraguey

Till dessert fick det bli vit chokladmousse som blandats med hemgjord lakritssås. Lakrits och sauternes (med saffransinslag) är en magisk kombination om man lyckas få till grundsmaksbalansen, vilket inte blev perfekt för oss denna gång. Vinet är överraskande friskt med moderat sötma. Det funkade bra ändå, men lite högre viskositet, sötma och intensitet hade inte skadat. Klassisk sauternes i övrigt. Elegant och fin med underbar saffranston och smäktande tropisk frukt, vanilj och honung. (89p)

Kommer att smutta lite mer idag till lite mögliga ostar...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite gôtt från gårdagen.

Visa bifogad bild 10094
2013 Château Vannières Bandol

En klassisk köttbit fick möras upp av en riktigt kul och välstrukturerad bandol. 12,5 % alkohol hör inte till vanligheterna med tanke på appellationen (Bandol) och deras värmeälskande signaturdruva (mourvedre). Blev lite orolig att det skulle vara ett vin där druvmaterialet skördats för tidigt med bristande fenolisk mognad som följd (mindre komplexitet), men den oron övergavs vid första sniffen.

Reduktivt med rågummi och lite animaliskt läder initialt. Björnbär, kryddnejlika, lakrits och salmiak. Aningen rökiga fat samt lite mörk stenighet och tobak i avslutet. Moderat syra och massiv strävhet. Tungkrullande tanniner. Finlemmad kropp med mycket bra intensitet och utmärkt balans. Ett lagringvin av rang, men med lite luft och tolerans för ungdomlighet är det lysande redan idag. (90p+)

Visa bifogad bild 10095
2008 Château Clos Haut-Peyraguey

Till dessert fick det bli vit chokladmousse som blandats med hemgjord lakritssås. Lakrits och sauternes (med saffransinslag) är en magisk kombination om man lyckas få till grundsmaksbalansen, vilket inte blev perfekt för oss denna gång. Vinet är överraskande friskt med moderat sötma. Det funkade bra ändå, men lite högre viskositet, sötma och intensitet hade inte skadat. Klassisk sauternes i övrigt. Elegant och fin med underbar saffranston och smäktande tropisk frukt, vanilj och honung. (89p)

Kommer att smutta lite mer idag till lite mögliga ostar...
image.png


Idag till lite mögliga ostar. Castelmagno ska ni hålla utkik efter. Mumsig till tusen (nere till vänster). Möjligen hade ett torrare vin varit en bättre partner, men jäklar vad sauternesen blev bättre dag två och i annat sällskap. Minst en pinne upp, kanske till och med två! :)
 

LeChat

Medlem
Lite gôtt från gårdagen.

Visa bifogad bild 10094
2013 Château Vannières Bandol

En klassisk köttbit fick möras upp av en riktigt kul och välstrukturerad bandol. 12,5 % alkohol hör inte till vanligheterna med tanke på appellationen (Bandol) och deras värmeälskande signaturdruva (mourvedre). Blev lite orolig att det skulle vara ett vin där druvmaterialet skördats för tidigt med bristande fenolisk mognad som följd (mindre komplexitet), men den oron övergavs vid första sniffen.

Reduktivt med rågummi och lite animaliskt läder initialt. Björnbär, kryddnejlika, lakrits och salmiak. Aningen rökiga fat samt lite mörk stenighet och tobak i avslutet. Moderat syra och massiv strävhet. Tungkrullande tanniner. Finlemmad kropp med mycket bra intensitet och utmärkt balans. Ett lagringvin av rang, men med lite luft och tolerans för ungdomlighet är det lysande redan idag. (90p+)

Visa bifogad bild 10095
2008 Château Clos Haut-Peyraguey

Till dessert fick det bli vit chokladmousse som blandats med hemgjord lakritssås. Lakrits och sauternes (med saffransinslag) är en magisk kombination om man lyckas få till grundsmaksbalansen, vilket inte blev perfekt för oss denna gång. Vinet är överraskande friskt med moderat sötma. Det funkade bra ändå, men lite högre viskositet, sötma och intensitet hade inte skadat. Klassisk sauternes i övrigt. Elegant och fin med underbar saffranston och smäktande tropisk frukt, vanilj och honung. (89p)

Kommer att smutta lite mer idag till lite mögliga ostar...

Sitter idag med en 2013 Domaine Tempier i glaset. Var tvungen kolla upp den igen. Och den leverarar även denna gång. Märkte dock att den är trevligaste när man dricker den sval. Två flaskor till på ingång! Sen har jag lurat lite på om jag skulle beställa 2013 Chateau Vannieres. Drack 2005 av detta vin för 2-3 år sedan och minns det som riktigt bra. Så efter ditt inlägg fick det bli en liten beställning om 2 Vannieres och även 2 st 2014 Bosquet des Papes fick hänga med. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sitter idag med en 2013 Domaine Tempier i glaset. Var tvungen kolla upp den igen. Och den leverarar även denna gång. Märkte dock att den är trevligaste när man dricker den sval. Två flaskor till på ingång! Sen har jag lurat lite på om jag skulle beställa 2013 Chateau Vannieres. Drack 2005 av detta vin för 2-3 år sedan och minns det som riktigt bra. Så efter ditt inlägg fick det bli en liten beställning om 2 Vannieres och även 2 st 2014 Bosquet des Papes fick hänga med. :)
Vannieres är absolut ett bra köp. Den låga alkoholen gör den dessutom mer lättdrucken för de som är känsliga för högoktaniga viner. Tempier är dock kung stilmässigt i min mun, medan Vannieres drar mer åt en modern mencia eller något nordrhônskt, vilket också är mycket gott. Ett säkert köp för strax över tvåhunkan!
 
Hade liten gäster.
DSC_0516.JPG
Borde kanske lägga detta i idag äter vi, men men...

Ankleverterrinn, känd på forat, med hembakt surdegsbrioch och rödlöksmarmelad, Pol Roger Pure. Gott. Den är riktigt bra.
Rådjursstek, potatiskaka, sparris, palsternackspure och portvinssky. Till det Klinec Quela 2010, fruktig utan att vara fruktbomb, en del bdx-vibbar. Tog inga noteringar men klart en av de bästa i år.
 

Gomseglet

Medlem
Fick hem 2015 Martin Müllen Trarbacher Hühnerberg Spätlese. Odlaren själv (köpt från hans hemsida) menade att det ska drickas endera ungt eller med start 2025.
Det visade sig att en av flaskorna hade läckt, så det vara bara att korka upp och testa ungt rakt ur flaskan.
Det var riktigt, riktigt gott. Mycket ljust, nästan vattenklart. Doften var somrig, blommig med mycket honung och en söt ungdomlighet som jag har svårt att beskriva. Munkänslan är Spätlesetung, men just som det konstateras anländer syrorna. De drar åt riktigt goda äpplen och klarar galant att avfärda all överdriven tyngd. En klunkbar Spätlese - det känns inte som varje dag. Med min begränsade erfarenhet har jag hittills aldrig smakat ett så dialektiskt vin - sötma först och sedan syra är högt uppskruvade.
Med lite tid i glas blir vinet gulare och mer balanserat. Syra och sötma går in i varandra och det blir ett kraftigt vin av det hela. Jag är spänd på att se hur flaskan utvecklas under veckan, och 2025 kan inte komma snart nog.
 

Magikern

Medlem
Mycket trevlig BOYB i Göteborg i torsdags med
@Crist(al)ian 77
@Magikern
@JC:s Vintankar
@Appel
@Beo

Tema Sällsynta druvor, dvs inte nebbiolo, cab sauv, syrah/shiraz, chardonnay, riesling, sangiovese eller pinot noir. Mycket intressant tema och en ypperlig chans att vidga sina vyer. Och en kväll att gissa vilt utan vare sig göra bort sig eller ens gissa rätt. 2 vita, 6 röda och en söt bonus.

Flight 1 vitt
Två ganska olika vin i karaktär

1. Lite krut, citrus och honung. Bra i munnen med ganska hög syra, oljig och fet. Frukten åt gråpäron och honungsmelon. Bra intensitet och medium längd. Ev något ekad. Mina tankar gick till Chardonnay eller Chenin Blanc. Eftersom det inte kunde vara en Chard skrev jag Chenin Blanc eller Pinot Blanc.

2. Doft av lite gummi och blommor. Lite spritsig, SB karaktär och lite kryddig i munnen med lite kladdig känsla. OK syra. Lite lost, men skrev Gewurtztramminer utan att riktigt tro på det. Skrev också ner kallklimat – Alcace, Tyskland, Österrike.

1:an klart bättre i min bok, men också mer min typ av vin. När vi får höra att båda flaskorna har samma druva, land och årgång blev det än mer intressant och gissningarna haglade och de flesta inkl mig själv drog åt Chenin Blanc från Bdx och Loire.

Svar: Gruner Veltliner 2010 från Österrike. Ingen gissade rätt.
1:an: Alzinger Grüner Veltliner Smaragd Steinertal 2010
2:an: Buchegger Grüner Veltliner Reserve Pfarrweingarten 2010



Flight 2 rött
Sex olika, två väldigt ljusa och grumliga och fyra mörka med blåtoner

1. Doft: Tranbärssaft och nypon. Smak: Syra, saft, funk, koncentrat, viss strävhet. Funk, naturvin? Skrev ner Gamay i brist på alternativ.
Svar: Arianna Occhipinti Nero d'Avola Sicilia Siccagno 2010. Ok, helt bortom mitt territorium. Hade aldrig kunnat ringa in detta. Tydligen en vattendelare när jag kollar Cellartracker också. Höga poäng blandas med att folk tror att de fått en defekt flaska. Och om vinet är meningen att smaka så här så förstår jag dem. Men kul att prövat.

2. Doft: Sura kläder, lingon och vanilj Smak: What? Syra! Strävhet! Beska! (puttade bort glaset). Absolut ingen gissning, aldrig druckit något liknande. Skall det smaka så här?
Svar: Grignolino Cascin 'tavijn DI Nadia Verrua 2015 (Grignolino druvan) Kom sist BOYBen. Kul ändå och kanske första gången jag prövar Grignolino?

3. Doft: Choklad, vanilj, kaffe, rik fruktighet. Flörtigt, men för flörtigt för vinkonossören? Smak: Ganska fyllig och skön i munnen, lite rök ok syra och tanniner. Bra intensitet. Gott och lätttillgängligt. Skrev först Pinotage, men strök över det då detta kanske var mitt eget vin ändå, dvs Carignan.
Svar: Ferrer Bobet Seleccio Especial 2013. Min flaska, 100% Carignan. Jag var den enda som rankade denna högst, vilket nog säger mer om mina egna preferenser än något annat. Gillar verkligen Carignan på gamla stockar (100 år gamla i detta vin!) och tror att det kommer att utvecklas fint med än mer silkiga/sammetslik munkänsla med några år till på nacken.

4. Doft: Fruktigt med mörka bär/blåbär, vanilj, tobak och sandelträ Smak: Bra syra och höga torra tanniner. Fylligt och bra längd. Lite tunn på frukt. Skrev Aglianico (Taurasi) utan att vara övertygad på något sätt.
Svar: Donnafugata Contessa Entellina Mille e una notte (Nero d'Avola druvan). Oj, Italien igen – verkligen inte min hotspot kring vinintresset. Och så intressant att Nero d'Avola kan smaka så väldigt annorlunda (jämfört med vin 1)

5. Doft: Damm, blåbär, te Smak: Ungt och lite bråkigt. Skarp, och lite gröna toner. Gissade Cabernet Franc i brist på alternativ
Svar: Masi Osar 2005 på druvan Oseleta. Ok, troligen premiär som endruvevin på denna ovanliga druva. Inte konstigt att gissningarna gick lite trögt under kvällen…

6. Doft: Djupa komplexa frukttoner, vanilj och en tydlig rökighet. Smak: Strävt och hög syra, känns väl ungt. Bra fruktighet. Gissade på Pinotage med Malbec som backup.
Svar: Romano Dal Forno Valpolicella Superiore 2010. Italien igen alltså! Bara jag som inte tog med italienskt på den röda flighten. En blend av Corvina, Corvinone, Croatina, Oseleta, Rondinella, Molinara.
WOTN, och en hårsmån från att jag själv rankade den 1a. En värdig sådan, en kraftpaket och koncentrerad frukt.

Slutligen ett bonusvin från @Appel - Alvear Pedro Ximénez Montilla-Moriles Solera 1927. Skrev inte ner några noter men det var ett otroligt intensivt, moget och koncentrerat vin med lagom sötma.
Visa bifogad bild 10089

Var riktigt förvånad över hur bra Solera bra har aldrig gillat PX men denna var utmärkt och WOTN för min del. Dal Forno var god tvåa och efter en längre stund i glaset tyckte jag att Mille E Una Notte tog bronsplatsen men det tror jag beror på att jag gillar stilen. En chansning för min del eftersom jag aldrig provat vinet tidigare men stilen och tanninbettet tilltalar mig. Victor och ett par till på provningen var nog lite halvbesvikna dock men i detta fallet tror jag vinets ungdom kan vara anledningen.
 

Daniel A

Administratör
Lite kortare noter från hemmadrickandet på sistone:

2015 Guiberteau, Saumur
Ett skolboksexempel på riktigt solid Loire-cabernet franc. Öppet och inbjudande (efter seriös luftning - fungerade fint över 3-4 dagar, och började tappa först efter det), med lite grusig paprika, hallon och lite körsbär. Smått skitigt i munnen, med fin frukt blandat med de “gröna” dragen hos CF. Bra instegsvin, och en indikation på vad den här fantastiska producenten går för. 88-89p.

2014 Bodega Catena Zapata Malbec Paraje Altamira
Blev bjuden på en enklare malbec från Catena. Väldigt ekigt och vaniljigt, rätt fin fruktighet. Syran är klen som attan, och komplexitet saknas. Men det är i allra högsta grad drickbart, och fungerade fint till lite mat. 81p.

2005 E. Guigal, Châteauneuf-du-Pape
Betydligt mer utvecklade än jag hade väntat mig! Öppnar upp fint efter 2-3 timmar. En hel del örter, syrliga bär, läder, “trä” och lite kött-aktiga toner. På tungan är tanninerna lite väl klena, även om syran finns där. Intensiteten i smaken är tämligen låg, men det finns en rätt fin komplexitet i det hela. Förstår mig inte helt på Châteauneuf-du-Pape, men kul att smaka ett mer moget exemplar. 88p.


Utbudet på Vinbaren i Uppsala ikväll erbjöd lite roligare grejer:
DSC_1869.JPG

2010 Walter Hansel Winery, Chardonnay “The North Slope Vineyard” - Russian River Valley
Elegans är ett ord som inte finns i närheten av det här. Men vulgärt är härligt ibland! Tokekad jänkarchardonnay, med massiv mängd fruktighet, tropiskt med äpplen och citrus, en stor bit smörklick på toppen. Syran leverar ett sken av balans, och lite ålder slänger på ett extra lager komplexitet och framför allt tillgänglighet. Känns som perfekt drickfönster just nu. Gott! 90p.
DSC_1871.JPG


2012 Sassicaia
Alltid kul att dricka etiketter, och min inställning brukar väl generellt innehålla en del skepsis.
Det är kvalité, helt klart. En ganska kompakt nos, mycket mörka bär, en kombination av läder/tobak/kryddor (svårt att beskriva mer exakt), och halvtorkade gröna örter (inte fräsch som färska örter, men inte heller lika dov som torkade). På tungan är det mer tillgängligt än jag på långa vägar hade förväntat mig! Det är absolut ungt, och det kommer leva och bli bättre under bra många år. Men redan nu är alla olika beståndsdelar i någon form av balans. En god dos tanniner och syra, men inte överdrivet så. Smakerna är lite kompakta, men intensiva. Gott! 91p.
 
Toppen