Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Zmirc

Medlem
Är det Couvent des Jacobins du pratar om nu? Kul att den levererar igen, kommer ihåg den som mycket bra för kanske 7 år sen (bör väl ha varit årgång 2008 då kanske) men har uppfattat den som intetsägande i flera årgångar efter det. Jäklar vad den gått upp i pris förresten men det gäller väl all bourgogne. Kommer tydligt ihåg att den kostade 115 kr för några år sedan och nu alltså 149.
Drack 2014 för något halvår sedan och tyckte att den var bra. Klart värt pengarna, 115 hade varit väldigt billigt för den kvaliteten.
 

Krisman

Medlem
Tänkte köra en semi live tråd från Göteborg

Kom ner till Götet i kväll för några dagar som ska spenderas med en gammal kollega och vän. Det kommer öppnas riktigt bra denna helg och jag ska försöka få med anteckningar.

Dag 1 - Torsdag
1. Thomas Bouley, Meursault "Les Clous" 2012
Tyvärr lite för mycket stim för att anteckna, men den var riktigt trevlig.
2. Domaine Leflaive, Puligny-Montrachet 1er Cru Clavaillon 2009
Härlig med fin pigg syra. Toner av mogna äpplen och någon form av exotisk frukt, viss nötighet och fin balanserad fetma, faten är helt lagom. Aningen kryddighet i eftersmaken. Väldigt bra och perfekt drickmognad.
3. Secret-Priorat, Torres (Sött rött Priorat)
Mörk röd frukt, mogna söta moreller, russin, fin balanserad syra och sötma. Mycket bra avslut på en lugn kväll. I morgon lovas en mer "sölig" afton.

IMG_8545.JPG


IMG_8547.JPG


IMG_8548.JPG
 

Daniel A

Administratör
Jag köpte faktiskt den här i tron om att den skulle vara många, långa år över kullen. Satt med två vinintresserade vänner på Grand i Lund (nu när vinlistan är upptäckt måste jag fiska alla udda saker från den). Jag tänkte att det kunde vara lärorikt att dricka ett så gammalt vitt vin för den som inte gjort det tidigare; plus att jag då som känt finner viss njutning i det själv…

IMG_20170719_225716.JPG



1964 Léon Beyer, Cuvée des Comtes d'Eguisheim, Gewurztraminer - Alsace
Internet gav ingen information alls om det här vinet med så hög ålder. Det fanns en CT-kommentar om 1976an. Gissningsvis är det här sålt av producenten ganska “nyligen” - etiketten var spotless (men Grand har ju bra lagringslokaler), och korken var förvisso inte purung, men 50 år var den absolut inte. Serverades vid källartemperatur och kyldes lite efteråt.

Väldigt expressivt, och levande! Massiva honungstoner, torkad frukt (typ aprikos, sultanrussin), nötter, dammiga kryddor. Väldigt kraftigt, om än med lite brist på djup. På tungan märks det att det här vinet har viss restsötma, men eventuell sötma är väl gömd av den höga syran. Vi pratar relativt hög syra här; den kanske inte är så framträdande jämfört med yngre viner (säg 80-talet, eller yngre ;) ), men det är definitivt den aspekt av vinet som sticker ut. Det är väldigt angenämt. Smaken är liksom doften intensiv, men inte särskilt komplex. För att jämföra lite så är det som 1964 Domaine Huet, Le Mont moelleux, fast tvärtom. Där Huet är polerad och komplext elegant är det här kraftigt och lite enformigt. Jag har ingen större koll på gewürztraminer, men det kanske är så att druvan snarare kräver 60-70 år för att komma till sin rätt och släppa fram lite bredare mognadstoner? :rolleyes: Som femtioåring är det onekligt gott också. 90p
 

Krisman

Medlem
Lunchen idag bestod av salmalax, Bjärepotatis och skirat smör. Till det öppnade vi en flaska Domaine Didier Dageneau "Blanc de Pouilly" 2010.
Den visade härliga rökiga mineraler, men var ganska sluten i övrigt. Så vi sparade den och nu är den dekad till senare.
IMG_8551.JPG


Edit;
Nu under tidig kväll.
Citrusmineralig och doft sv gröna äpplen och fläder. Tydlig stålig syra rakt igenom. Efter en stund i glaset öppnade den upp sig och smak av gula äpplen, päron och en viss touch av fetma i eftersmaken visar sig.
 

Attachments

  • IMG_8551.JPG
    IMG_8551.JPG
    62,8 KB · Visningar: 179
Last edited:

Krisman

Medlem
IMG_8553.JPG

Vad ska jag säga...
Magiskt!

Vi fortsätter kvällen.
Armand Rousseau Gevrey-Chambertin 1er Cru Lavaux St-Jacques 2006
Fullpackad med doft, vildhallon, smultron, lakrits, färska örter, vitpeppar.
Komplex fruktig med områdestypisk terroir. Lång elegant eftersmak. Efter klunken är slut vill man bara ha mer.
IMG_8554.JPG
 
Last edited:
M

Mouton

Jag letar alltid efter det perfekta Italenska pizza vinet, eller bara det som skriker antipasto (detta gäller ju självklart under min off season bdx, varar ca 2 månader om året) detta va tusan i Mig bra. Vet inte om det finns tillgängligt längre, men om det gör, le chat, här har du ditt pizza vin

image.jpeg
 
M

Mouton

Jag letar alltid efter det perfekta Italenska pizza vinet, eller bara det som skriker antipasto (detta gäller ju självklart under min off season bdx, varar ca 2 månader om året) detta va tusan i Mig bra. Vet inte om det finns tillgängligt längre, men om det gör, le chat, här har du ditt pizza vin
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    49,1 KB · Visningar: 163

LeChat

Medlem
Vet inte om det finns tillgängligt längre, men om det gör, le chat, här har du ditt pizza vin
Tackar för tipset!:)
Verkar vara 2014 som finns i beställningssortimentet. Jag tror att jag inväntar 2015 Cascina Disa Dolcetto. Jag var i kontakt med Gabriel på Bristly Wine i veckan och han meddelade att den kommer någon gång i höst.
 

Krisman

Medlem
Och ett till:
Prinz von hessen Miheler Daschsberg Spätlese 1976
Doften är härlig med torkad frukt som mango och annans samt tydlig petroleumdoft. Den är trött på paletten men fortfarande spännande. Sötman finns där och ger en förnimmelse av sötsura karameller.
IMG_8560.JPG
 

elfort

Vinös konsult
Är det Couvent des Jacobins du pratar om nu? Kul att den levererar igen, kommer ihåg den som mycket bra för kanske 7 år sen (bör väl ha varit årgång 2008 då kanske) men har uppfattat den som intetsägande i flera årgångar efter det. Jäklar vad den gått upp i pris förresten men det gäller väl all bourgogne. Kommer tydligt ihåg att den kostade 115 kr för några år sedan och nu alltså 149.
Precis. Ser den ändå som mycket prisvärd. Köpte en hög för att se hur de utvecklas över 3-7 år.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2007 Arnaldo Caprai Sagrantino Riserva.
Italien, södra delarna.
Bra syra, men lägre än vad "tomatviner" normalt visar upp. RP (nej, inte "rocket puke") säger 94p. Vi tycker nog mest han missar trampolinen modell SUPERHIT på YouTube.
Vi har druckit detta vin tidigare:
Hustrun: 85p, 25p ( jag försökte förklara att det var ett omöjligt score, under 50, men hon hänvisade envist till vinets sjukdomar)
Jag: 87p, 79p (jag kan lätt acceptera tanken på att flaska nr2 var sjuk och icke-representativ.)

Denna flaska: en solid 80-poängare! 80p!
Torra tanniner, ointressant frukt, halvbalanserad (eller: KNÄPP-balanserad) med syror som gör besk-ont mer än skänker glädje och matig tillfredsställelse. Gifter sig med ingenting på bordet. (Mycket ovanlig företeelse.) Näsan: mer trist än en snarkning. Smaken: som en tramsig DM-låt där growlet mest låter som bakfylld 80-åring på toaletten ruuuuuuuuuuuuuuuaaaaaaaaaaarrrr men enligt "lyrics catcher" på Internet så har sångaren tydligen försökt åbäka sig genom åtta rader poetiskt apokalyptisk text.

We want you! Armageddon!

...men, i klarar oss utan detta vin.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och ett till:
Prinz von hessen Miheler Daschsberg Spätlese 1976
Doften är härlig med torkad frukt som mango och annans samt tydlig petroleumdoft. Den är trött på paletten men fortfarande spännande. Sötman finns där och ger en förnimmelse av sötsura karameller.
Visa bifogad bild 10592
Wish I was there!
1976 i Riesling-Tüskland är lätt en av favoriterna alla kategorier!!!
Spelar nästan ingen roll vilken bäck, men Mosel rinner till på mesta viset :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är i Kroatien på huvudsakligen solsemester men idag blev det en tur till vingårdarna kring Buje på den istriska halvön. Många goda viner men avslutningen var ett riktigt knakelibrakar-vin...

Visa bifogad bild 10499

2012 Koslovic Santa Lucia Noir
50% Merlot, 30% Cabernet och 20% Teran. 18 månader på barrique och lika länge på flaska. Djup, komplex, snygg och elegant. Stram och syrlig med rejäla men mjuka tanniner. Oändlig längd. Tyvärr slutsåld men vi lyckades flörta till oss en flaska för 190kn (ca 250kr)
Konsten att flörta är i vårt moderna samhälle eftersatt men samtidigt viktigare än någonsin!
Bra jobbat! :)
Hoppas utsättas av er flaska på blindprovning, böka pannan och utbrista... Koslovic!
Förmodligen säger jag dock "Spanien, ett av träsken utanför Rioja och Priorat".
Grymt gott sätt att hitta bra vin på semestern.
Önskar jag varit där!
 
Visa bifogad bild 10587
Vad ska jag säga...
Magiskt!

Vi fortsätter kvällen.
Armand Rousseau Gevrey-Chambertin 1er Cru Lavaux St-Jacques 2006
Fullpackad med doft, vildhallon, smultron, lakrits, färska örter, vitpeppar.
Komplex fruktig med områdestypisk terroir. Lång elegant eftersmak. Efter klunken är slut vill man bara ha mer.
Visa bifogad bild 10588
Vilken kväll! Svårt tänka sig bättre...
 

Pontus

Medlem
20170721_174148.jpg

2007 F.X. Pichler Loibner Berg Riesling Smaragd
.
Inbjudande doft av tropiska frukter, honung, rosor och våta stenar. Smak av tropiska frukter och gröna äpplen. Fyllig munkänsla. Underbart avslut med massor av mineraler och en del skalbeska. Ett vin i generös, varmfruktig stil, men samtidigt saknas varken finess eller komplexitet. Känns drickfärdig. Dracks till varmrökt lax med stekt nypotatis och diverse tillbehör direkt från trädgården. 94p.
 
Last edited:

grappa

Medlem
20170722_102445[1].jpg

Serverat blint av frun.
Ganska transparent, rubinröd. Väl avgränsad doft med röda vinbär, tobak, läder, lite stall. Smak dominerad av vinbär, röda bär och en viss angenäm fatbeska. Hög syra och små tanniner. Doften leder omedelbart till Bordeaux medan utseendet och syran inte passar helt in. Gissar ändå på Bordeaux efter att ha fått bekräftat att det är Frankrike. Ett riktigt gott vin. Lite lättare och inte så strukturerat och komplext som mer standardiserade Bordeaux men helt klart ett härligt vin att dricka en varm sommardag. Jag hade gärna köpt fler (ingick i Australian wineclubs sortiment för ett antal år sedan). 89 p
 

LeChat

Medlem
IMG_7741.JPG

2012 Domaine Fontaine-Gagnard Chassagne-Montrachet 1er Cru La Boudriotte
Champagne dricker vi ofta men stilla vita viner blir det nästan aldrig. Men till rödspättan med brynt smör i torsdags blev det faktiskt en flaska som legat ett tag i källaren.

Fet frukt, god mineral men kunde varit tydligare och låg syra. Vet inte hur detta ska smaka, det är gott men förväntade mig lite mer wow än vad det blev. Den blir lite fadd i smaken vilket kanske blir än mer framträdande med den låga syran. Har druckit chablis med lite ålder som uppträtt lite liknande. Jag önskar framförallt mer fräschhet, friskhet i smakerna och mer mineral, dock ingen tokhög syra. Kanske inte min typ av vitt?
IMG_7742.JPG
 
M

Mouton

Tackar för tipset!:)
Verkar vara 2014 som finns i beställningssortimentet. Jag tror att jag inväntar 2015 Cascina Disa Dolcetto. Jag var i kontakt med Gabriel på Bristly Wine i veckan och han meddelade att den kommer någon gång i höst.
Kanon, bunkrade 2013 av den, hoppas 15 är lika bra
 
Toppen