Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagens röda blindtjut serverat av frun.

Jag kan min priorat vid det här laget och brukar faktiskt plocka vinstilen blint oftare än jag missar. Just denna producent är dessutom lite av min referens på hur priorat brukar vara. Regionstypisk således. Den fylliga frukten med inlagda körsbär, plommon och romrussin doppade i madagaskarvanilj och choklad, skulle mycket väl kunna komma från många delar av världen, men den underliggande strukturen med fina tanniner, äppleskalen, piptobaken, blyertstonerna som skvallrar om cab och den järnrika och jordiga mineraliteten är tveklöst ganska typiskt för priorat enligt mig. Addera dessutom lite antydan till kryddor åt dill i mixen så är saken ganska klar.

Riktigt gott vin med storkroppad finess och mängder av lagringspotential även om det redan nu bjuder på stor drickglädje. Ett kap för pengen om man gillar stilen! Finns på bolaget om någon är intresserad. (92p+)

image.jpeg

2011 Gran Clos Priorat
 

Magikern

Medlem
Torres Grans Muralles 2004

Doft: Gödsel, mognadstoner och gammal frukt men rätt dämpad. Det här är ett fullmoget vin onekligen.

Attack: blygsam och lite cabbig till min stora förvåning. Mognadstoner och syran märks tydligt.

Mellansmak: Här kommer smakerna lite tydligare med torkad frukt, menthol, beska och kanske även lite tanniner. Man märker lite Grenachevibbar.

Eftersmak: Rätt kort men tanninerna märks mer än vad man kanske tror. Lite svagt kryddig men ganska trist eftersmak trots allt.

Lite av en besvikelse med tanke på att vinet inte lär bli bättre. Stannar på 89+



 

mnor

Medlem
2012 Reyneke reserve red
Satt och funderade vad jag skulle dricka när jag insåg att jag inte hade skrivit smaknot för månadens vin. Vad passar inte bättre då än att öppna upp en ren syrah (tror jag att 2012 är) från SA, så man kan ha något att jämföra med (även om de inte dracks samtidigt). Känner direkt på doften att det känns ungt, därav så dubbeldekanterade jag vinet och lät det stå i cirka 2 timmar innan jag började dricka.

Dag 1: Först väldigt mycket vitpeppar som följs av lagerblad, mörk röd frukt, rått kött och fattoner. Stramt, gott!
Dag 2: Mörk röd frukt, rått kött, lagerblad, toner av vitpeppar och fattoner. Ett vin som mer har frukten i centrum än den tydliga kryddigheten/örtigheten som fanns dag 1. Föredrar vinet dag 2 och inser att jag inte bör röra resterande flaskor på cirka 3-5 år, om man nu fixar det. 92 poäng med tanke på utvecklingen dag 2.
 

v_skogh

Medlem
Gårdagens röda blindtjut serverat av frun.

Jag kan min priorat vid det här laget och brukar faktiskt plocka vinstilen blint oftare än jag missar. Just denna producent är dessutom lite av min referens på hur priorat brukar vara. Regionstypisk således. Den fylliga frukten med inlagda körsbär, plommon och romrussin doppade i madagaskarvanilj och choklad, skulle mycket väl kunna komma från många delar av världen, men den underliggande strukturen med fina tanniner, äppleskalen, piptobaken, blyertstonerna som skvallrar om cab och den järnrika och jordiga mineraliteten är tveklöst ganska typiskt för priorat enligt mig. Addera dessutom lite antydan till kryddor åt dill i mixen så är saken ganska klar.

Riktigt gott vin med storkroppad finess och mängder av lagringspotential även om det redan nu bjuder på stor drickglädje. Ett kap för pengen om man gillar stilen! Finns på bolaget om någon är intresserad. (92p+)

Visa bifogad bild 11861
2011 Gran Clos Priorat
Drack samma igår. Bra så klart men jag upplevde 2010 mer tillgänglig?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
IMG_2237.JPG


Blev tvungen att stilla mitt behov på en gång. Köpte en låda av Louis M Martini 2015 från Sonoma County när jag såg att den fanns i BS för 129kr.

Det är ett gott och lättdrucket vin, som inte är helt och hållet i balans. Kanske lite mycket av allt just nu? Känns uppumpat. Hursomhelst, jag ångrar inte att jag köpte vinet. Precis vad jag söker ibland, något gott och välgjort men ändå okomplicerat. Det här kan jag bjuda svärmor på, eller bara ha ett glas till maten en tisdag.

Mycket mörk frukt, kaffe, choklad, hög alkohol, medel syra, lätta tanniner.

Känns som ett fynd, men jag kan ändå inte ge några höga poäng. 84p? Bra producent i alla fall. Om man gillar stilen men vill ha deras bättre vin så finns deras Napa Cab till de dagar då svärmor inte är på besök. :D
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 11869

Blev tvungen att stilla mitt behov på en gång. Köpte en låda av Louis M Martini 2015 från Sonoma County när jag såg att den fanns i BS för 129kr.

Det är ett gott och lättdrucket vin, som inte är helt och hållet i balans. Kanske lite mycket av allt just nu? Känns uppumpat. Hursomhelst, jag ångrar inte att jag köpte vinet. Precis vad jag söker ibland, något gott och välgjort men ändå okomplicerat. Det här kan jag bjuda svärmor på, eller bara ha ett glas till maten en tisdag.

Mycket mörk frukt, kaffe, choklad, hög alkohol, medel syra, lätta tanniner.

Känns som ett fynd, men jag kan ändå inte ge några höga poäng. 84p? Bra producent i alla fall. Om man gillar stilen men vill ha deras bättre vin så finns deras Napa Cab till de dagar då svärmor inte är på besök. :D
wo
Wow! trälåda :) Hoppas du har en öppen spis ;)
 
Firar med grannar i kväll, med budgetramar. Blir följande:
  • Aperitif: 2005 Hervé Dubois BdB
  • Förrätt: 2009 Louis Sipp Osterberg GC samt 2015 Domaine Weinbach Schlossberg GC
  • Huvudrätt: [Grannar som fixar, gissar på nån alldeles för ung Barolo].
  • Dessert: NV Louis Roederer Carte Blanche
  • Tolvslaget: NV Jacquesson Cuvée No 739 (magnum)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Gårdagens röda blindtjut serverat av frun.

Jag kan min priorat vid det här laget och brukar faktiskt plocka vinstilen blint oftare än jag missar. Just denna producent är dessutom lite av min referens på hur priorat brukar vara. Regionstypisk således. Den fylliga frukten med inlagda körsbär, plommon och romrussin doppade i madagaskarvanilj och choklad, skulle mycket väl kunna komma från många delar av världen, men den underliggande strukturen med fina tanniner, äppleskalen, piptobaken, blyertstonerna som skvallrar om cab och den järnrika och jordiga mineraliteten är tveklöst ganska typiskt för priorat enligt mig. Addera dessutom lite antydan till kryddor åt dill i mixen så är saken ganska klar.

Riktigt gott vin med storkroppad finess och mängder av lagringspotential även om det redan nu bjuder på stor drickglädje. Ett kap för pengen om man gillar stilen! Finns på bolaget om någon är intresserad. (92p+)

Visa bifogad bild 11861
2011 Gran Clos Priorat
Tack för påminnelsen @Mattias Schyberg. Jag provade denna och hela deras uppställning på förra årets Mat o Vinmässa. Den var otvetydigt det bästa vinet jag provade den dagen. De hade bås bredvid Munskänkarna i utkanten så det var mitt sista stopp. Pratade länge med vinmakaren och när jag sa att det var dagens bästa vin så fortsatte han bara att fylla på:D Vi stod nog en timme och pratade så det blev några glas:rolleyes: Jag höll utkik efter lanseringen förra året men missade den helt (om det var någon) - höll på att missa den igen! En låda beställd:)
 

Magikern

Medlem
tout pres by farr Pinot Noir 2014

Smygstartade nyårsafton med en Australiensisk Pinot.
Doft: Till min svåra förvåning tycker jag att det doftar Sydafrika eller möjligen Bandol. Det här verkar reduktivt.
Attack: Reduktivt och lite fiskrökeri. Rätt övermogna druvor i detta vinet gissar jag på.
Mellansmak: En del frukt, fylligt, låg syra och lite rökigt. Inta så skoj men gott till mat.
Eftersmak: Unken frukt och sydafrikatoner så det skriker om det. Kort och trist.

87 poäng max och helt omöjligt att gissa druvan på smaken.

Värmeskadat? Korken var perfekt men det vore kul med feedback från andra som provat samma vin.
 

Niclas

Medlem
Jag och frugan valde en enkel nyårsafton med bara oss själva som sällskap ikväll.

10E37930-5271-4907-8917-F43E649D9862.jpeg


Dock blev vinet lite av en besvikelse. Ligger på 20e plats i Vivinos ”bäst under 400:-”, men känndes lite ogint genom att vara småsurt och hade nog mått bättre att få vila några år till. Upplevde det aningen tunt med avsaknad av frukt och den vanliga Barolo-mjukheten.
Dricker klart hellre Fontafreddas Serralunga Barolo för samma peng alternativt Borgognos reserva för en 3-hunka, vilket är ett betydligt bättre alternativ.
 
Toppen