Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2013 Reyneke Reserve Cabernet Sauvignon

Jösses! Nog för att min relation med Reyneke har varit kärleksfull i många år när det gäller syrah, men här blev jag ändå helt tagen på sängen! 599 kr är visserligen mycket pengar för en flaska vin och man bör verkligen uppskatta stilen för att vilja betala den summan, men om man jämför med likvärdig kvalitet från norra Rhône eller Bordeaux blir priset avsevärt lättare att bära. I ärlighetens namn får man nog välja vin med stor omsorg om man ska hitta en större upplevelse oavsett pris!

Perfekt balanserat, elegant och komplext. Stalliga toner av svettig häst, läder och kött paras med svarta vinbär, tjära, ceder, körsbär och jord. Små puffar av lavendel, fikon, rostade pinjenötter och salmiak poppar upp som små delikata svampar under resans gång. Lager på lager av nyanser. Hade säkert kunnat droppa fler associationer, men det hade bara blivit fånigt. Fyllig munkänsla med rejäl struktur, men det känns ändå sammetslent och välsvarvat utan minsta lilla spretighet eller otydlighet. Allt är på plats redan nu, men det lär givetvis klara lång lagring. Är dock inte säker på att det behövs. En stor upplevelse! Stilmässigt ganska unikt även om jag troligtvis hade gissat bordeaux blint. Lite för generöst för det dock. Kanske ligger en bolgheri av bästa sort närmare sanningen, men visst finns det toner av bandol och Leon Barral också. Troligtvis är det dock unikt och behöver inte jämföras med något annat. (95p)

Finns möjligen kvar som hyllvärmare från små partier 17 november om någon är intresserad.

Gott nytt år! :)
 

Gomseglet

Medlem
Jag som sällan dricker med kolsyra tog ändå med Jacquesson Cuvée 739 till nyårskaoset.
Jag har aldrig riktigt fattat det här med brödighet i skumvin tidigare, men här var det tydliga aromer av jäsande deg. Det luktade också lite jordgubbe.
Smaken var torr och lite stum, med känsla av att den kan utvecklas lite, för eftersmakerna som fanns var intressanta: Citrus, mycket lakrits och salt. Väldigt gott, faktiskt, på tvärs mot min bubbelskepsis.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 11871
Kvällens uppställning!:)
Krug 163 edition och 2009 Château Prieuré-Lichine blir huvudnumren men om det blir svårt för Krugen att räcka till så är Vilmart taggad och redo för årets sista, eller första uppdrag. Gott Nytt År!

Krug GC som dracks på nyår är verkligen en fantastiskt god champagne och som briljerar i komplexitet. Samtidigt så tycker jag (ur minnet) mig finna likheter med en annan god champagne, en favorit, Charles Heidsieck. Har för mig att det finns likheter i tillverkningsprocessen hos dessa båda, bl.a. att man använder en stor del reservvin.
Hade gärna druckit Krug oftare men prislappen är ju en liten tråkig detalj och eftersom man inte skiter pengar så är det ju tur att finns producenter som Charles Heidsieck! :)
 

LeChat

Medlem
6859AB54-70A5-4E97-813A-EDC64F73E4DF.jpeg

2012 Castiglion del Bosco Brunello di Montalcino

God, hyfsat komplex med läskande syra. Inget biffvin, men väldigt användbart vin till många andra rätter. Doften är riktigt bra. Jag gillar särskilt de lätta dragen utan att bli tunt och mesigt. Ikväll blir det spaghetti bolognese med ett berg av parmesan.
 
Inleder året med årets bästa? Gillar man rioja så känns detta nästan som definitionen.
2012 Marques de Murrieta Dalmau

Dill, kakao, björnbär, aningen lakrits, typ kryptonitkaramell, grym intensitet. Fylligt kraftigt, balanserat, kakao, kaffe, en aning vanilj och syrliga karameller. Grymt grymt bra. 94-95p
DSC_1474.JPG
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Har druckit några äldre årgångar och de har varit bra allihopa... Klassisk Rioja av bästa snitt. Detta är ett vin för de som bara köper viner från gamla världen (och inte bara från Frankrike eller Italien som de flesta verkar göra nu för tiden....)
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Inleder året med årets bästa? Gillar man rioja så känns detta nästan som definitionen.
2012 Marques de Murrieta Dalmau

Dill, kakao, björnbär, aningen lakrits, typ kryptonitkaramell, grym intensitet. Fylligt kraftigt, balanserat, kakao, kaffe, en aning vanilj och syrliga karameller. Grymt grymt bra. 94-95p
Visa bifogad bild 11890

Har druckit några äldre årgångar och de har varit bra allihopa... Klassisk Rioja av bästa snitt. Detta är ett vin för de som bara köper viner från gamla världen (och inte bara från Frankrike eller Italien som de flesta verkar göra nu för tiden....)

Single vineyard-cuvée med ny fransk ek, klassisk? :) Iofs är väl den moderna stilen såpass gammal att man kan prata om klassisk modern Rioja...

Ja, det här är verkligen ett riktigt bra vin, men klassisk Rioja? Med 15% Cabernet Sauvignon och 19 månader i ny fransk ek är den mer som en klassisk Ribera?:rolleyes: Jag har bara druckit 2011 och den ligger på topp 10-listan av mina bästa viner. Tack och lov har jag några flaskor kvar:) Jag gillar det här uttrycket av "klassisk" modern Rioja men jag är ju svag för Tempranillo....
 

LarsW

Medlem
Nyårsmiddagens viner, har inte lärt mig poängsättning ännu då jag är ny här. Så nöjer mig med att dela med mig av mina tankar.

Började med en Paul Bara Comtesse Marie de France från 2000. Paul Bara's prestige cuvee! Och vilken vinnare! Bollinger-lik på bästa sätt! Massa muskler, frisk syra och fin brödighet. Sparade en slatt i glaset i flera timmar och den förlorade inget av sin kraft, kommer hålla i årtionden framåt! Väntar med spänning till far bjuder på 2002:an.

Sedan kvällens rödviner. Mer klassiskt kan det inte bli. Bourgogne och Borduaux!
Louis Jadot premier cru Beaunu Avaux från 1995, relativt lätt men mycket smak, kanke inte det bästa till en hjortfilé men rackans god efter maten. Tanninerna hade mjuknat lagom och man hittade nya komplexa smaker hela tiden.
Kvällens vin var dock Chatau Gruaud Larose Grand Cru från 1983. Perfekt match till hjorten. Efter drygt 30 år hade den fortfarande tydliga tanniner men perfekt frukt för att kompensera detta. Röda bär, läder och lite pepprighet. Klass rakt igenom! kanske årets bästa rödvin jag druckit.... enda andra vin jag kommer spontant att tänka på är en E&E Black Pepper Shiraz från 1996.

Avslutade middagen med en Port.
Calem Vintage Port från 1994. Relativt lätt för en Vintage Port från 94, hade personligen väntat mig mer av allt i denna men en trevlig avslutning efter maten med lite mild gorgonzola och mogna päron.

20171231_192524.jpg
20171231_190305.jpg
20171230_160427.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nyårsmiddagens viner, har inte lärt mig poängsättning ännu då jag är ny här. Så nöjer mig med att dela med mig av mina tankar.

Började med en Paul Bara Comtesse Marie de France från 2000. Paul Bara's prestige cuvee! Och vilken vinnare! Bollinger-lik på bästa sätt! Massa muskler, frisk syra och fin brödighet. Sparade en slatt i glaset i flera timmar och den förlorade inget av sin kraft, kommer hålla i årtionden framåt! Väntar med spänning till far bjuder på 2002:an.

Sedan kvällens rödviner. Mer klassiskt kan det inte bli. Bourgogne och Borduaux!
Louis Jadot premier cru Beaunu Avaux från 1995, relativt lätt men mycket smak, kanke inte det bästa till en hjortfilé men rackans god efter maten. Tanninerna hade mjuknat lagom och man hittade nya komplexa smaker hela tiden.
Kvällens vin var dock Chatau Gruaud Larose Grand Cru från 1983. Perfekt match till hjorten. Efter drygt 30 år hade den fortfarande tydliga tanniner men perfekt frukt för att kompensera detta. Röda bär, läder och lite pepprighet. Klass rakt igenom! kanske årets bästa rödvin jag druckit.... enda andra vin jag kommer spontant att tänka på är en E&E Black Pepper Shiraz från 1996.

Avslutade middagen med en Port.
Calem Vintage Port från 1994. Relativt lätt för en Vintage Port från 94, hade personligen väntat mig mer av allt i denna men en trevlig avslutning efter maten med lite mild gorgonzola och mogna päron.

Visa bifogad bild 11896 Visa bifogad bild 11897 Visa bifogad bild 11898
Lysande noter! :)
 

Pontus

Medlem
Lite slarviga noter från helgerna:

2008 Damien Hugot. Har vuxit till sig en hel del och är på väg förbi 2006:an redan nu! Doft av bokna äpplen, nötter och en touch av sherry. Ganska oxiderad i smaken, massiv frukt i form av äpplen och en del citrus med citrusbeska. Hög syra. Riktigt fin, men man måste nog gilla stilen. Ge den några år till och den kommer att vara helt underbar! 92+.

2009 Trimbach Geisberg Grand Cru. Alltför ung, det visste jag, men ibland tar nyfikenheten över. Fin doft av gröna äpplen, limeskal och mandlar. Elegant och komplex med smak av tropiska frukter och citrus med viss skalbeska. Syran är fortfarande långt ifrån integrerad och på gränsen till besvärande hög. Snustorr eftersmak med massor av mineraler som tillsammans med syran "sucks your face in". På återseende om 10 år. 91p++.

2009 Zilliken Saarburger Rausch Riesling Spätlese. Vuxengodis med stor potential. Måste köpa mer sånt här. 92p++.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Verkar vara ett grymt vin men är lite förundrad över importören Prime Wines påslag. Detta vin verkar ligga på 40 pund i UK. Har du koll på vad den kostar i Sydafrika?
Säkert halva priset, högst. Som exempel så finns storsäljaren Chocolate Block på SS för 250 som du lätt hittar i SA för en dryg hundring. Frakt och mellanled mao...
 

Håkan

Medlem
Volnay Clos de Chenes 2015 Domaine Vaudoisey: Första 2015 och jag måste erkänna att jag blev väldigt imponerad. Det känns lite konstigt att lagra detta då det kändes så hedonistiskt gott just nu. Inga hårda kanter, väldigt bra frukt, bra kraft. Väldigt snyggt och jag skulle aldrig gissat på 2015, snarare 2009. Svårsparat men jag tar chansen och sparar resterande flaskor ett tag till. 2015 gav väldigt mycket mersmak helt plötsligt.
 

Magikern

Medlem
Reyneke Reserve Cabernet Sauvignon 2013

Doft: Rätt blygsam men visst märker man lite cabbiga toner. Bordeaux hade jag kanske gissat.
Attack: Ganska försiktigt och rätt slank Bordeaux hade jag gissat. Cabbig och trevlig.
Mellansmak: Här händer det saker. Frukt, paprika och silkestanniner och jag hade landat i Kalifornien blint kanske. Faten är väldigt snygga och har inga nya världen toner dock. Vinet är för inställsamt för att vara från Bolgheri eller Bordeaux tycker jag. Speciellt om man väger in vinets ålder. Perfekt balans, fylligt men det kunde haft lite högra syra och ungdomlig intensitet. Vinet verkar äldre än vad de är (varmlagrat) men visst är det gott i dagsläget.
Eftersmak: Lång med mycket Bordeauxtoner och jag gissar på franska fat.

92 poäng tycker jag man kan sätta med ett litet frågetecken för framtiden.

 
Toppen