Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mmm

Medlem
Firade mina föräldrars guldbröllop i förrgår och pappa sparade inte på krutet direkt!

C9841B19-862E-48DC-92D4-C1E312DF0DD1.jpeg
 

LeChat

Medlem
674D773C-06E0-429A-B8CE-85350CD61F68.jpeg

2012 Le Serre Nuove dell'Ornellaia
52% Merlot, 28% Cabernet Sauvignon, 8% Cabernet Franc and 12% Petit Verdot

Idag sökte jag efter en lite kraftigare italienare när vi bakar en smakrik pizza med köttfärs och vitlök. Men man hamnar mer i Bordeaux än i Italien. Mer fat än vad jag förväntade mig men ack så goda. Gott utan mat men det är till pizzan som det verkligen briljerar. Tänker på de Brunello från 2012 som jag druckit den senaste tiden. 2012 i Toscana måste ha varit ett fint år. De bjuder till! Italienska syror, goda fat och yppig frukt gifter sig fint till pizzans smaker. Sätter guldkant på π-dagen! :)
 

vininfo.nu

Medlem
Jättebra recension om vinet! Enda frågetecknet är varför etiketten ser annorlunda ut än ett annat vin som heter exakt likadant. Kanske frågan har redan diskuterats här – hur som helst, kanske läge att ta detta upp igen?

Var själv fundersam på Borgognos Barolo Riserva och lågt pris så jag slanged iväg ett mail till Borgogno och fick följande svar:
"Goodmorning Jonsson,
Thank you for your kind request.
Barolo Borgogno Riserva 2008 Special Label is a particoular wine product for Sweden.
It's a belnd of differenti grapes from different villages.
5 Years of aging in big barrels and 1 year in bottle.
For our traditional Riserva 2008 we use best grapes from our three most important CRU: Cannubi, Liste and Fossati (in Barolo).
6 years of aging in big barrels in Slavonian Oak and 1 year in bottle.
Best regards"

Låter m.a.o. som det är ett helt annat enklare vin, andra lägen, annan lagring, men som har samma namn, Borgogno Barolo Reserva, som dess "storebror".
 

jrick

Medlem
Var själv fundersam på Borgognos Barolo Riserva och lågt pris så jag slanged iväg ett mail till Borgogno och fick följande svar:
"Goodmorning Jonsson,
Thank you for your kind request.
Barolo Borgogno Riserva 2008 Special Label is a particoular wine product for Sweden.
It's a belnd of differenti grapes from different villages.
5 Years of aging in big barrels and 1 year in bottle.
For our traditional Riserva 2008 we use best grapes from our three most important CRU: Cannubi, Liste and Fossati (in Barolo).
6 years of aging in big barrels in Slavonian Oak and 1 year in bottle.
Best regards"

Låter m.a.o. som det är ett helt annat enklare vin, andra lägen, annan lagring, men som har samma namn, Borgogno Barolo Reserva, som dess "storebror".
Tack! Intressant att vara så ärlig kring sin oärlighet. För en produkt med samma namn men annan etikett tycker jag inte är ett öppet redovisande av innehållet.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Var själv fundersam på Borgognos Barolo Riserva och lågt pris så jag slanged iväg ett mail till Borgogno och fick följande svar:
"Goodmorning Jonsson,
Thank you for your kind request.
Barolo Borgogno Riserva 2008 Special Label is a particoular wine product for Sweden.
It's a belnd of differenti grapes from different villages.
5 Years of aging in big barrels and 1 year in bottle.
For our traditional Riserva 2008 we use best grapes from our three most important CRU: Cannubi, Liste and Fossati (in Barolo).
6 years of aging in big barrels in Slavonian Oak and 1 year in bottle.
Best regards"

Låter m.a.o. som det är ett helt annat enklare vin, andra lägen, annan lagring, men som har samma namn, Borgogno Barolo Reserva, som dess "storebror".
Tack, intressant att få det bekräftat. Med tanke på prisskillnaden var det svårt att tro att det var samma vin. Men att bara ha etiketten som skillnad känns oärligt.
 

Mmm

Medlem
Vet inte om jag är knasig, men är överlycklig över att strax tillbringa en hel fredagskväll med mej själv. Inga ungar, ingen flickvän.

Plockade upp en stor biff och en flaska vin på vägen hem från Kph. Den skall jag smutta på sakta hela kvällen, det vore taffligt att bli på lyset.

72F492F5-C507-42C6-9352-975D651D9EA4.jpeg
 

Wintermute

Medlem
Von Buhl riesling sekt 2015. Första doften får mig att tänka på bdb-champagne, med lite citron och brödsmulor. I munnen är det skyhöga syror, lång, snygg smak av citron, gröna äpplen, lime och en liten brödighet i slutet. En alldeles utmärkt aptitretare! Jag köper nog några till inför sommaren.
 
ja det var ju en hit att köpa loss några pavor Sadie Family här i vintras. Skerpioen 2016 är en field blend av Chenin blanc och Palomino och den är riktigt bra. typ 94-poäng-bra. Fet och fin, men med en citrusfrukt-fräschör och en grymt bra balans. litet kryddig på slutet och faktiskt helt outstanding. någon annan som provat eller köpt?
 

Poussard

Medlem
ja det var ju en hit att köpa loss några pavor Sadie Family här i vintras. Skerpioen 2016 är en field blend av Chenin blanc och Palomino och den är riktigt bra. typ 94-poäng-bra. Fet och fin, men med en citrusfrukt-fräschör och en grymt bra balans. litet kryddig på slutet och faktiskt helt outstanding. någon annan som provat eller köpt?

Köpte ett par av 2015 av den, inte öppnat nån ännu men kanske är dags?
 

Adamanko

Medlem
Haft fölsedag och det har blivit en del vin.
Igår satt jag och sonen och njöt av en Il Frappato-15 och en San Fereolo Austri-08 där Austrin var precis så bra som dom tidigare. Har en kvar och den ska jag prova att spara i några år. Får se om det går. Il Frappaton var helt olikt allt jag smakat innan. Skogsbrand, mineralitet och lite allmänt skitig. Vet faktiskt inte vad fan jag tycker om det. Behöver dricka mer men gav det 89 på CT.

Idag blev det Morgons La Voute-15 till fläskfilegrytan och sen lite plock ur källaren när det tog slut. La vouten var fin. Hallon, jordgubbar, örter och en klar pepprighet som alldeles utmärkt matchade maten. 89 på den med.

Inte illa pinkat av en hemtjänstarbetare! :D
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
ja det var ju en hit att köpa loss några pavor Sadie Family här i vintras. Skerpioen 2016 är en field blend av Chenin blanc och Palomino och den är riktigt bra. typ 94-poäng-bra. Fet och fin, men med en citrusfrukt-fräschör och en grymt bra balans. litet kryddig på slutet och faktiskt helt outstanding. någon annan som provat eller köpt?

Köpte ett par av 2015 av den, inte öppnat nån ännu men kanske är dags?
Har också lyckats hålla tassarna borta från mina Sadie från förrförra släppet. Ligger på Palladius, Skerpionen och Skurfberg i vitt och Columella och Soldaat i rött! Kanske dax att poppa nån vit?
 
Har också lyckats hålla tassarna borta från mina Sadie från förrförra släppet. Ligger på Palladius, Skerpionen och Skurfberg i vitt och Columella och Soldaat i rött! Kanske dax att poppa nån vit?
jag är litet osäker på årgångsskillnaden, som jag förstår det var 2015 riktigt bra, medan 2016 var litet mer utmanande och varmare. Dock inget jag kände av med 2016 Skerpioen. Har dock inte så mycket att jämföra med. 2016 Pofadder (cinsault) var riktigt bra men blir nog bättre om några år. Palladius och Columella väntar jag med. Min känsla är att det generellt verkar vara viner som är både bra nu och (kanske) ännu bättre sen. Hursom är jag verkligen imponerad.
 

john b

Medlem
20180317_163439.jpg


Barolo domenico Clerico 2012

Efter 2h i karaff så doftar det parfym (rosenvatten liksom lite oljig) och kakao. Ganska försiktig i munnen där det smakar jordig kanel och apelsinskal. Trevlig, torr, mörk, men inte så syrlig. Bra lång eftersmak med behagliga tanniner, länge.

Till vegetarisk örtmustig lasagne med extra tomatsås hade kanske en Brunello passat bättre. Känns som lite stadigare grejer hade matchat Barolon mer.

Sammantaget mycket trevligt vin. Tror, som några andra, inte att det vinner mycket på flera år till i källaren.
Är glad att jag köpte det på småpartier i december för 250 pix istället för mer ordinarie BS-pris på 395. För de pengarna finns det mer spännande grejer.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2015 Eikendal Cabernet Sauvignon

thumbnail_IMG_0108.jpg


Mörk tät frukt, svarta bär. Lite klen doft, kommer fram för mycket aceton för min smak.
Ett gott vin som jag gärna dricker igen, tycker att det levererar bra för pengarna. Något endimensionell om man ska vara kritisk. 85p.

Har ni andra testat att dricka denna ännu? Vore kul att höra lite fler tankar.
Jag drack en Eikendal CS 2009 på magnum för två år sedan, den var magisk. Jag undrar om det här är ett vin som också skulle bli bättre med tiden.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick chansen att testa Munskänkarnas praktiska 2-betygstenta igår (har klarat den för många år sedan, men det är kul att testa sig själv). Det gick nästan orimligt bra i år. En enda tappad pinne gav 27 poäng av 28 möjliga. Det är dock avsevärt lättare när man slipper kniven mot strupen och torrjuckar!

Några positiva överraskningar:

Viognier från USA hittade sig in och tack vare att min hustru lät mig äta ödmjukhetspaj för en vecka sedan med Mcmanis Viognier lyckades jag spika denna jänkare. Kul också att de har tagit med Bordeaux trots att det inte är ett druvrent vin. Riktigt bra och urtypisk bordeaux. Tyckte nog att den kändes mer högra- än vänstra stranden, men vågade inte gå på merlot i första hand utan fegade ur och valde CS.

Stabil insats med stora lass tur!

image.jpeg
 
Toppen