Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Besök hos släkten medför ett ypperligt tillfälle att testa lite budgetviner. Brukar inte skriva om sådana viner men de flesta av flaskorna har anknytning till forumet.
Eksjö 2018 maj.jpg


Ojai Grenache 2014
Fullt med körsbär och vinbär. Viol kommer på doften och lakrits på smaken. Lite tanniner och kryddighet i avslutet, alternativt alkoholhetta. Skyller på @Omar Khayyam för att jag fastnat för Ojai eller kanske är det från @Mattias Schyberg s roadtrip. Hursomhelst ett mycket bra vin i den amerikanska fruktdrivna skolan. Bäst av samtliga och en riktigt trevlig bekantskap!

Avalon Napa Cab 2013
Efter att Louis Martini Napa Cab dragit iväg i pris försökte jag hitta ett substitut. (Dagens konspirationsteori. Har prisstegringen ett samband med att @Tomas Lindblom outat vinet..? :rolleyes:) Klassiskt cabvinbärsbuske men inte så mycket mer. Ett adekvat vin och helt ok om man gillar cab men rätt generiskt.

Sydhang Syrah 2015
Österrikisk syrah är svårt att inte bli intresserad av och när den dessutom rekommenderas av @chambertin måste det provas. Vad förvånad jag blev, det här är ju riktigt bra!

Körsbär, vinbär och köttig. Finns tanniner men är balanserad. Fint kryddigt avslut och ett mycket bra vardagsvin.

Servin PC Montee de Tonnerre 2014
Bästa PC-läget i Chablis har jag lärt mig så jag brukar köpa enbart på läget ibland. Champagnelik på snoken med äpple och nöt. Även lite vita blommor och grymt drickvänligt vin. Länge sedan jag stötte på sådan klunkabilitet. :)

ABC Santa Barbara Chardonnay 2015
Tror jag läste om vinet i SB-tråden. Här är det motsatsen mot spritsig chablis. Fatad chardonnay med smör, popcorn och persika på doften. Lite maffigare och passade perfekt till lax.


Bästa vin Ojai Grenache men störata överraskning var definitivt den röda österrikaren. Ska ner till Wachau snart så kanske ska fråga om rödvin istället.:cool:
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Avalon Napa Cab 2013
Efter att Louis Martini Napa Cab dragit iväg i pris försökte jag hitta ett substitut. (Dagens konspirationsteori. Har prisstegringen ett samband med att @Tomas Lindblom outat vinet..? :rolleyes:) Klassiskt cabvinbärsbuske men inte så mycket mer. Ett adekvat vin och helt ok om man gillar cab men rätt generiskt.

Hmm, jag har aldrig druckit Avalon? Däremot hyllade jag Sydhang och har själv köpt sex flaskor av det vinet :).

Edit: Jaha! Du menade kanske att Louis M Martini har sprungit upp i pris efter mitt tips. Det hoppas jag verkligen inte. :D
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Besök hos släkten medför ett ypperligt tillfälle att testa lite budgetviner. Brukar inte skriva om sådana viner men de flesta av flaskorna har anknytning till forumet.
Visa bifogad bild 13297

Ojai Grenache 2014
Fullt med körsbär och vinbär. Viol kommer på doften och lakrits på smaken. Lite tanniner och kryddighet i avslutet, alternativt alkoholhetta. Skyller på @Omar Khayyam för att jag fastnat för Ojai eller kanske är det från @Mattias Schyberg s roadtrip. Hursomhelst ett mycket bra vin i den amerikanska fruktdrivna skolan. Bäst av samtliga och en riktigt trevlig bekantskap!

Avalon Napa Cab 2013
Efter att Louis Martini Napa Cab dragit iväg i pris försökte jag hitta ett substitut. (Dagens konspirationsteori. Har prisstegringen ett samband med att @Tomas Lindblom outat vinet..? :rolleyes:) Klassiskt cabvinbärsbuske men inte så mycket mer. Ett adekvat vin och helt ok om man gillar cab men rätt generiskt.

Sydhang Syrah 2015
Österrikisk syrah är svårt att inte bli intresserad av och när den dessutom rekommenderas av @chambertin måste det provas. Vad förvånad jag blev, det här är ju riktigt bra!

Körsbär, vinbär och köttig. Finns tanniner men är balanserad. Fint kryddigt avslut och ett mycket bra vardagsvin.

Servin PC Montee de Tonnerre 2014
Bästa PC-läget i Chablis har jag lärt mig så jag brukar köpa enbart på läget ibland. Champagnelik på snoken med äpple och nöt. Även lite vita blommor och grymt drickvänligt vin. Länge sedan jag stötte på sådan klunkabilitet. :)

ABC Santa Barbara Chardonnay 2015
Tror jag läste om vinet i SB-tråden. Här är det motsatsen mot spritsig chablis. Fatad chardonnay med smör, popcorn och persika på doften. Lite maffigare och passade perfekt till lax.


Bästa vin Ojai Grenache men störata överraskning var definitivt den röda österrikaren. Ska ner till Wachau snart så kanske ska fråga om rödvin istället.:cool:
Sydhang är ljuvligt trevlig!
 

Zmirc

Medlem
Gick till Munskänkarna Stockholms nyhetsprovning den 7 maj. Lite olika saker har kommit emellan så först nu har jag skrivit ner intrycken. Som vanligt tänkte jag mer på vinerna än att ta bilder…

Vermentino Etichetta Nera Cantina Lunae 2016
Frisk aromatisk doft. Äpplig smak med beska. Jag saknar lite syra för precision. Rätt blekt intryck.

Katarina Wechsler Kirchspiel Riesling 2016
Stramt med bra syra. Torrt, mineraliskt. Munnen snörps lite av syran. Har provat det här vinet två gånger nu, med samma intryck. Välgjort för dem som gillar en stram stil.

Trimbach Pinot Gris Réserve Personnelle 2013

Mogna äpplen i stor doft. En aning våt ull? Kanske även i smaken. Oklart om jag ätit våt ull någon gång. Måste vara en aning restsötma här. Aningen ciderinslag. Lång eftersmak. Gott!

La Reserve de Malartic Blanc 2015
Smörig ekbomb i doften. Smörig smak med lite alkoholhetta. Frukt? Nej.

Château Vignelaure Rosé 2017

Antydan till ljusa bär i doften. Lite beska i den intetsägande smaken.

Miraval Famille Perrin Rosé 2017
Aning brettig doft. Tryck i syran, lite alkoholhetta. Får inte ut mycket av de här roséerna…

Conti Sertoli Salis Capo di Terra 2008
Ljus färg med ålderstecken. Fin doft med eukalyptus. Utvecklad, öppen smak med torkad frukt, lite tanniner kvar som drar i munnen. Moget bra vin för en 179-lapp, inte alls illa.

Filipa Pato Território Vivo 2015
Spännande doft med färska bär, tobak och dessert. Hur får de ner allt i flaskan? Smakar cigarrlåda. Körsbärsefterrätt. Lätt munkänsla, bra balans, fin personlighet. Drickbart nu men jag skulle vänta ut tanninerna några år.

Château Capbern Gasqueton 2012
Kaffe kaffe kaffe kaffe kaffe. Stramt, med några svarta vinbär bakom de rostade faten. Lång eftersmak, bra syra. Behöver mer tid i källaren.

Château Batailley 2012
Finstämd doft, lite smörfat men klart bättre balans än föregående bordeaux. Söt tobak. Smaken ganska oförlöst, aningen smörig, aningen kaffe. Ypperlig balans. Taninnerna gör sig påminda mot slutet. Går att dricka nu men jag skulle vänta för mer utveckling.

Tre extrabrunelli.
IMG-0061.JPG


Casanova di Neri Brunello di Montalcino 2012
Lite söt torkad frukt i smaken. Alkoholen märks något. Skogsväxtlighet? Tanniner som behöver lite tid.

Colleoni Brunello di Montalcino 2012
Tajt. Strukturen bra, fin friskhet. Svamp i doften! Jag diggar svamp i doften. Uff så tuffa tanniner. Öppnas om tio år? Älskar doften. Favoriten av dessa tre.

Il Marroneto Brunello di Montalcino 2012
En till doftmässig vinnare, mynta, örter. Söt frukt, charmig, åt det torkade/kanderade hållet. Aningen fatinslag. Kämpiga tanniner här med, men inte på samma nivå som Colleonin.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
upload_2018-5-24_0-31-43.png
Hade en BYOB med Tema Frankrike 2011 (en årgång som kanske inte fått högst betyg direkt, men som vi hade i källaren, dags? att ta tempen).

Inget vin var direkt dåligt, men det var två viner som var ganska mycket bättre än de övriga. Inte så förvånat så var Cornas vinet det som var bäst, otroligt bra idag, betyg 94p. Druckit 2010:an och har en kvar i källaren och det är nog det bästa man kan dricka alla kategorier tycker jag (kommer dessutom bli ännu bättre de närmaste 10 åren, så jag vet inte vad betyget kan hamna 100p?).

Bdx och Rhonevinerna presterade väl som förväntat: ingen bra årgång, men ändå viner som presterade ok, men inte mer. Loirevinet var den som stack ut bland de övriga... trodde att den var ett dyrt vin från Bdx... men så fel man hade :) 92p. Det var dessutom mitt eget vin, så det var extra genant
 

jrick

Medlem
Visa bifogad bild 13312 Hade en BYOB med Tema Frankrike 2011 (en årgång som kanske inte fått högst betyg direkt, men som vi hade i källaren, dags? att ta tempen).

Inget vin var direkt dåligt, men det var två viner som var ganska mycket bättre än de övriga. Inte så förvånat så var Cornas vinet det som var bäst, otroligt bra idag, betyg 94p. Druckit 2010:an och har en kvar i källaren och det är nog det bästa man kan dricka alla kategorier tycker jag (kommer dessutom bli ännu bättre de närmaste 10 åren, så jag vet inte vad betyget kan hamna 100p?).

Bdx och Rhonevinerna presterade väl som förväntat: ingen bra årgång, men ändå viner som presterade ok, men inte mer. Loirevinet var den som stack ut bland de övriga... trodde att den var ett dyrt vin från Bdx... men så fel man hade :) 92p. Det var dessutom mitt eget vin, så det var extra genant

No offence men det är en ganska dålig bild så när du sedan pratar om "Cornas" och "Loirevinet" är det inte helt lätt att veta vilka viner du pratar om.
 

Zingo

Medlem
Idag blev det en Fernando Prinicpiano Barolo Serralunga 2011 255kr från Caviste.

Trevligt vin med en medium rödbrun nyans. Rätt lena och avstämda tanniner för att vara en Barolo (av de jag hunnit testa...) . Intensiv doft av torkade körsbär, fat, lite tobak och ”blommighet”.
Smaken i princip som doften, mycket alkohol och medium fyllig kropp med bra längd i eftersmaken.

Positiv överaskning. Tycker vinet är väldigt välbalanserat. Syran möter upp tanninerna och kroppen på ett bra sätt. Inget tar överhanden. Lättdrucket, dock direkt från flaska då det inte gavs tid för luftning...

Ett vin man önskar man hade fler flaskor av... Dock finns ett par andra årgångar i lagret att testa.
4.5/5
 
Lite blandat från veckan
IMG_20180522_204020.jpg


Ganska mycket granny Smith, ganska lite bröd. Bra fräschör, mycket syra men inte surt. ~90p

IMG_20180525_183414.jpg


Mycket trevligt grillvin. Väldigt mjukt, men inte utan struktur. Där och då, 90, i verkligheten några pinnar lägre
IMG_20180526_184516.jpg

Ytterligare ett bra grillvin. Menthol, vinbär på nosen, menthol, frukt och aska i munnen, mjukt detta med men inte detta heller utan struktur. Samma p-spann som strekov

Starkt rekommenderade för syfte och prislapp alla tre
 

Daniel A

Administratör
Igår åkte jag över till källaren för att lämna lite viner, samt dra korken ur några andra. Blev en Mini-BYOB på tre pers.

DSC_0316.JPG

Bubbel!
2009 Charles Dufour, Les Instantanes - la pulpe et le grain - part 2
Krossad flintasten, äppelskal, röda äpplen, lite dammigt, te, brända mandlar, torkad honung, lite småoxiderade drag. Charmig och egen! På tungan är det mycket grapefrukt och citrusskalsbeska. Ordentlig syra, relativt tillgängligt ändå. Torrt och lite strävt, men behagligt. 90p.
Svårgissad. Var åtminstone helt säker på att det inte var en 2009a… Består av 45 % pinot blanc, och sedan fördelning chardonnay/pinot noir jag inte minns.

Vitt!
2009 Samuel Tinon, Szamorodni
Satan så stökig. Gräs, stall, hela bongården, hyacinther och syréener som växer i gödselstacken, hö, kanske ett (ruttet?) äppel också. Rund, fyllig, okej syra. Inte lika komplex i smaken som på nosen. Svår att sätta ord på, väldigt udda smakväxlingar (stundtals inte särskilt gott). Håller bra över timmarna. Intressant som attan, och trots allt ganska gott. 89p.
Mitt vin. Spikades av @Skaggs !

2016 Strohmeier, Kristall weiss n.1
Inlagd persika, smörade popcorn, krossad ananas, krossad sten, viol. Mycket insmickrande doft! På tungan är det väldgt fruktigt och syrligt (nästan lite godisaktigt, fast i den mest positivt tänkbara bemärkelsen), balanserat av lite grapefruktbesk. Kanske inte överdrivet komplext, men galet välsammansatt och rent av svingott! Saknas något litet för att det verkligen ska vara ett stort vin, men det kanske kommer med ålder? 91-92p.
Svårgissad den här (pinot blanc, chardonnay och en tredje druva). Jag gissade på en “etikettesAlsace”. Kul att det var Strohmeier (Österrike) - inte druckit så mycket, men allt jag druckit har varit riktigt bra!


Rött! Pizzavin.
2008 Finca Allende, Calvario
Lite tegelfärgade kanter. Lyxiga fat, svartpeppar, mörka bär, blåbär, jordighet, lite vanilj. Kompakt och intensivt. På tungan är det avrundat med bra tanniner och balanserande frukt och syra. Mycket välsammansatt vin i ett trevligt drickfönster. Anklagade det för att nästan vara lite tillrättalagt - nästan lite för korrekt. Gott är det, i alla fall. 92p.
@Skaggs placerade den i Spanien direkt, och hittade till Rioja efter lite ledtrådar.

DSC_0318.JPG


Bonusbubbel pga inställt tåg
2015 Picowines, PetNat Rosé
Naturvin från Azorerna! På 100 % merlot!
Kan ju vara hjärnspöken, men fasen om inte det här luktar Atlanten! Sjögräs, halvrutten tång uppspolad på Lomma strand, apelsinskal. Galet annorlunda vin. På tungan är det grapefrukt (kvällens tema tydligen) utan beska. Lite sötma. Drag av apelsinläsk. Fräsch och frisk smak, som inte är riktigt lika märklig som doften. Perfekt avslut! Skrev 89p, vilket är korrekt för “där och då”, men det är nog egentligen några pinnar ner. Notera färgen - känns verkligen som “rosé”...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
182646A4-3F79-4D97-B326-A7F84FFA330C.jpeg

Sommartemperaturer kräver sommarviner även av de röda. Första försöket med MM PN årgång 08. Blekt som en rödbrun rosé i glaset. Doft av röda frukter och syren (kanske från trädgården?) Relativt lätt i gommen, viss fruktighet och bra syra. Krossad sten. Subtila fat i bakgrunden. Definitivt tertiära inslag. Gillar detta men hoppas på mer oumph från flaskorna med ** och ***. 89p
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 13357
Morsdagsvinet.
Så himla gott! Enda som var tråkigt var att detta var min sista flaska.
Drack det till råraka med smetana, löjrom och rödlök plus till varmrätten som var ”lax i folie” med färskpotatis, morötter, palsternacka, lök, persilja, smör och en rejäl klick aioli.
Ett riktigt kanonvin är det! Passar perfekt till seafood från grillen en ljummen sommarkväll! Har tre 2006 kvar. Känner att det är dax att poppa en....:p
 

Adamanko

Medlem
Har tänkt inköpa lite mer spanskt vin. Valet har stått mellan tre. Först provade jag Ferrer Bobet Vinyes Velles-15. Den var mycket bra. Jag gav den 91 på CT. Och tänkte den kan väl ingen slå. Men idag har jag druckit Guimaro Meixeman. Helt fantastisk. Fantastisk näsa där munnen inte ligger långt efter. Lååååång eftersmak. Jag har gått runt i lägenheten och bara njutit av smakerna jag haft i munnen. Och det bästa är att den är en hundralapp billigare än FB. Men kvar att smaka är Baron de Leys gran reserva. Men inte kan väl den vara bättre? Meixeman skulle jag definitivt säga att det är en av mitt livs bästa vinerfarenheter. :) Slår Zumbaliboxen med ca 200 poäng. På vilken skala som helst. :D
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Har tänkt inköpa lite mer spanskt vin. Valet har stått mellan tre. Först provade jag Ferrer Bobet Vinyes Velles-15. Den var mycket bra. Jag gav den 91 på CT. Och tänkte den kan väl ingen slå. Men idag har jag druckit Guimaro Meixeman. Helt fantastisk. Fantastisk näsa där munnen inte ligger långt efter. Lååååång eftersmak. Jag har gått runt i lägenheten och bara njutit av smakerna jag haft i munnen. Och det bästa är att den är en hundralapp billigare än FB. Men kvar att smaka är Baron de Leys gran reserva. Men inte kan väl den vara bättre? Meixeman skulle jag definitivt säga att det är en av mitt livs bästa vinerfarenheter. :) Slår Zumbaliboxen med ca 200 poäng. På vilken skala som helst. :D
Samtliga tre olika viner du nämner har olika druvor. FB är Carignane och Grenache, GM är Mencia och Baron de Ley är Tempranillo. Jag själv är förtjust i Mencia och tycker de gör ett större intryck än de flesta Tempranillos (undantaget de övre prisklasserna kanske). Köp hem fler olika Mencia och testa dig fram.
 
Toppen