Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
12835C56-1687-4941-BD5B-F76C752CA244.jpeg

2008 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Roncières


PN var länge sedan jag drack och från Bourgogne längre än så. Doftar som en bättre champagne med lyxig kafferost. Vilket sniffarvin!
Ungfruktiga smaker av bl.a. hallon, lakrits, rabarber tillsammans med snygga och diskreta fattoner gör detta riktig läckert och komplext i nuläget. Fin struktur med tydliga mineral, syror och minimala men närvarande tanniner. Medelfylligt och elegant. Helt underbar att dricka nu!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nyss hemkommen från roadtrippen i västra USA. Hade en riktigt shitty uppkoppling hela resan så det var svårt att posta löpande. Det blev ett par winetastings och jag postar mina upplevelser - inga direkta noter dock i takt med att jag får tid.
Första besöket på Jet City i Seattle. STOR besvikelse då ALL Syrah var slut. Hade sett fram emot att testa lite av det som inte finns att få tag på här. Vi var två veckor innan nya årgången skulle släppas. Typiskt!
IMG_9050.JPG

2016 Sixto Uncovered Tunn, blaskig och besk baschardonnay. Inget för mig.
2016 K Vintners Viognier Art Den Hoed Vineyard Relativt intetsägande men ändå en rätt trevlig viognier, schysst fatad, päron. Torr.
2016 Jet City Riesling Reserve Mycket liten produktion. Torraste risling jag någonsin druckit. Rieslingmarkörerna på minsta reglage.
2016 K Vintners The Boy 100% grenache. Bottennapp! Totalbesviken :(. Det här vinet har fått bra kritik på CT vilket jag inte fattar. Blaskigt. Superungt (vingården planterades 2012) och supertorrt! Första gången jag var i San Francisco såg jag en man blanda ut sin Millers Light med hälften vatten. Det kändes som att de hade gjort detsamma med det här vinet... :confused:
2016 B. Leighton Gratitude Now we are talking! En Rhoneblend med mycket mourvedre. Här har Charles Smith´s vinmakare fått köra ett eget spår och göra en serie viner under eget namn. Fruktig, ung, fina tanniner. Mörka bär med vaniljsås. Gott.
2016 K Vintners El Jefe Stoneridge Vineyard Tempranillo. Inte samma kraft som i ex Ribeira men inte oävet alls. Mkt bra balans.
2016 K Vintners Broncho En direkt drickbar Malbec. Köttvin. Svarta och blåa bär. Jättegott! Dyr! Finns på BS där den faktiskt är billigare (men ändå för dyr)??
2015 B. Leighton Petit Verdot En veritabel bukett av blommor, kryddor och mörka bär! Kanongod! Fick följa med hem :)
 

Trydebull

Medlem
2013 Marqués de Murrieta Rioja Dalmau
Flaska 16 953 av 20 814

43982C2F-9177-4BB5-BEA8-2A1629E69F99.jpeg


Ogenomträngligt blåröd

Doften är härligt körsbärig med tydlig ek- och vaniljkaraktär med inslag av målarfärg, löstobak, björnbär och lite kornhalm

Smaken är verkligen i fas. Tät, komplex med körsbär och tydligaste indikatorn i form av vanilj och mintstänger med en väldigt begränsad strävhet men återigen tobaken och björnbären på vaniljbädd.


Väldigt genomarbetat och väldigt bra vin - för den som gillar stilen och druvan helt säkert någon extra affektionspoäng men jag försöker objektivt tänka att 93-94 bör vara rättvisande! Och verkligen fullt njutbar redan idag! Ok, ska jag slå ner på något så är vaniljtonerna något för dominerande i den här fasen, men det brukar ju dessutom lugna ner sig.


Naturligtvis Tempranillo men även ett uns Graciano och lite CS - jag vet dock inte proportionerna men det skulle förvåna om det är speciellt mycket mer än fem procent Graciano och mer än tio procent CS.

Mycket bra!

Ward Wines!? Finns ni här! Jag gav 41 euro för den här flaskan direkt från vinskåpet på Carrefour av alla ställen och bedömer det som väldigt prisvärt för den slanten! Kan ni få hem detta till ungefär det priset så slipper jag släpa med mig just detta!

Edit 11:58 - inser just att den verkar finnas i BS för 569kr för 2012... Som också var en halvtuff årgång precis som 2013...
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
2013 Marqués de Murrieta Rioja Dalmau

Ward Wines!? Finns ni här! Jag gav 41 euro för den här flaskan direkt från vinskåpet på Carrefour av alla ställen och bedömer det som väldigt prisvärt för den slanten! Kan ni få hem detta till ungefär det priset så slipper jag släpa med mig just detta!

Kollar du priserna hos spanska internethandlare som decantalo och gourmethunters är Ward inte alltför dyra. I resten av Europa kan det vara ännu dyrare. Du gjorde nog ett klipp på Carrefour.
 

Trydebull

Medlem
Kollar du priserna hos spanska internethandlare som decantalo och gourmethunters är Ward inte alltför dyra. I resten av Europa kan det vara ännu dyrare. Du gjorde nog ett klipp på Carrefour.
Ser det också nu. Men jag brukar annars handla hos lokala handlare och de har generellt betydligt bättre priser. Ska kolla hos några av dem för skoj skull.

Det regnar idag så jag får väl åka tillbaka till Carrefour och köpa de tre sista också.
En riktigt bra tillgänglig Rioja. Jag är inte lättimponerad men den var bra. Bjöd på två vin-o-intresserade och frun och alla var överens om storheten...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Ah, ok, inte ett ovanligt fenomen... men borde vara likvärdiga år... Blöta och sådär... Har du druckit fler årgångar? Det här var första flaskan för min del.
Jag dricker fortfarande 2011. Har två kvar och gråter inombords för att jag inte har fler. Jag har sagt det förut men säger det igen. Det här vinet är på min 10 i topplista. Ett rejält :öga:-vin!
 

Trydebull

Medlem
Har inte druckit någon. Var mest nyfiken på vad som händer ovanför Marqués de Murrieta Grand Reserva.

Dalmau är väl mer ett sidospår än något som är ovanför?

jag brukar annars handla hos lokala handlare och de har generellt betydligt bättre priser. Ska kolla hos några av dem för skoj skull...

Ja, billigare går det tydligen inte att få tag i. Över huvud taget gick det tydligen inte att få tag i alls hos de två jag brukar handla hos. Så jag köpte de tre som låg kvar i kylen hos Carrefour. Kanske någon praktikant som etiketterat dem... Det fanns riktigt billiga Unico också bl a 2005 för 195 euro.

Och @Patrik Sellin har helt rätt - det är ett sidospår - men möjligtvis snett uppåt höger någonting...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Och @Patrik Sellin har helt rätt - det är ett sidospår - men möjligtvis snett uppåt höger någonting...
Definitivt snett uppåt höger. En av de mest traditionella Rioja-bodegorna gör ett "modernt" vin = gammal single vineyard, manuell utklippning av klasarna, noggrann sortering, hel avstjälkning och 19-21 månader i ny fransk ek. 75% Tempranillo, 15% Cabernet Sauvignon, 10% Graciano (2014) Såg att detta fått 98p av Decanter och 97p av Tim Atkin. Det ni :D Tycker definitivt att den ca 100-lappen mer som Dalmau kostar gentemot MM GR är mycket väl använda pengar.
 

Wintermute

Medlem
Definitivt snett uppåt höger. En av de mest traditionella Rioja-bodegorna gör ett "modernt" vin = gammal single vineyard, manuell utklippning av klasarna, noggrann sortering, hel avstjälkning och 19-21 månader i ny fransk ek. 75% Tempranillo, 15% Cabernet Sauvignon, 10% Graciano (2014) Såg att detta fått 98p av Decanter och 97p av Tim Atkin. Det ni :D Tycker definitivt att den ca 100-lappen mer som Dalmau kostar gentemot MM GR är mycket väl använda pengar.
Men i november kunde man köpa GR för 299, en snabb titt hos importörens hemsida visar att den tiden verkar vara förbi...
 

Trydebull

Medlem
2017 Bodegas Atalaya Almansa - Alaya Tierra

02B06A07-82E4-42F9-ACFB-D6B6CD057EDA.jpeg


Mer Juan Gil-sidospår - de har ju en del... Tokigt tidigt - det här blir för bra även för den som ska testa av de nytryckta etiketterna.

Öppnade flaskan, hällde upp ett glas. Swirlade. Tog en sipp. Drog ut gommen från baksidan av svalget. In med flaskan i kylskåpet med kork. Lät glaset stå framme i 12 timmer och flaskan i 24 i skåpet. Nu kan vi möjligtvis börja bita i eket och stjälkarna...

100% Garnacha - eller möjligtvis någon enstaka procent Alicante Bouchet (om inte annat borgar färgen för det senare).

Gamla plantor, väldigt lågt uttag, först små ståltankar - sedan sista delen av jäsningen på nya amerikanska och franska ekfat. Varpå 15 månaders vila på desamma. 16%. Tungt. Rock ’n Roll-vin. Fabulöst amerikanskt i stilen. Kan bli bra. Men jag dricker det inte igen på minst fem år. Tonåring som behöver lugna ner sig.

Tät, närmast ofiltrerad blålilaröd färg.

Doften kryddig, svartolivig och mer lila-plommontonig än körsbärig med inslag av grova vinranksgrenar, och kryddiga/örtiga toner.

Smaken svarta vinbär, stjälkigt, ekigt, någon vaniljton, spad från svarta oliver - och för den sakens skull - svarta urkärnade oliver.

92+++ för dag två. Dag ett var det nästan Göteborgsk flugfångare på hela flaskan...

Men det här är det nog en hel del forumiter som jag känner över hela landet som hade gått igång på... Och i flera fall hade nog dricksugna satt i sporrarna, där jag håller hårt i tömmarna, och druckit upp direkt! Jag säger fortfarande vänta på det här...

Drack en 2010 på restaurang för ett år sedan - den var riktigt, riktigt bra efter tre timmar med luft.
 

LeChat

Medlem
550358EC-B6B2-4A87-8B53-D84B8DA95937.jpeg

1995 Château Bouscassé Vieilles Vignes (Madiran)


Brukar gilla Alain Brumonts viner och har tidigare druckit några olika årgångar av Bouscasse VV, Montus och Montus Cuvee Prestige. Men jag har bara provat dem med styvt 10 års ålder. Därför känns det spännande att öppna en flaska som snart fyller 25.
Fortfarande ganska mycket frukt kvar. Smaken ger fina Bordeauxvibbar men i doften känner jag även dragning åt Bandol och mourvedre. Det är svårt att känna igen tannatdruvan som i unga år brukar beskrivas med monstertanniner och som levererar käftsmällar. Här är tanninerna väldigt diplomatiska och verkar utan buller och bång. Medelfylligt och med bra balans. Riktigt gott!
Lite svårt att sia om framtiden men den är nog på toppen nu tror jag.
 

grappa

Medlem
Louis Cheze Cote-Rotie, Belle Demoiselle 2012; Mörkt blåröd nyans men relativt transparent för att vara 100% syrah, norra rhone. Härlig urtypisk norra rhone doft med vitpeppar, röda vinbär, lite papp, charkdoften kommer med ökande värme. Relativt slank smak, röda vinbär, vitpeppar, mörka bär. Svalt uttryck och lång eftersmak. Tycke och smak 92 p, kvalitet 90 p.
Ett härligt vin. Har tyvärr inte sett till det sedan typ 2014.
 
Toppen