Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Phelan-Segur 1989.
Näsa med torkad tobak, läder och svarta oliver. Körsbärslikör och stall.
I munnen är syran fortfarande ganska frisk men tanninerna är sömniga och kunde gott vara lite mer framträdande. Rostad tobak, riktigt riktigt mogna körsbär. Lite tunn i mitten. Men fortfarande ett rasande gott vin som dricker bra.
90p

Pontet-Canet 2003

Körsbär, ceder och rostad paprika. Lakrits och vitpeppar.
S: Mjuka körsbär, mogna och saftiga. Tobak och rostbiff. Paprika och ek. Tydliga tanniner som är helt integrerade. Lång eftersmak.
Bara jättegod just nu!
93p

thumbnail_20211021_195429.jpg


Fonseca Vintage Port 2007
Från släppet 5/10.
I näsan är det romrussin. Julkryddor! Cognac. Lite alkoholstick om man stoppar näsan djupt i glaset.
Appelsin, russin och vanilj i munnen. Pepparkaka och mer cognac. Lite trevlig beska i avslutet. Låååång eftersmak!
Alkoholen är nästan integrerad, tänker 5-10 år till så kommer denna vara perfekt.
91+(+)p
Finns gott om flaskor kvar. Här får man en nästan färdig Vintage Port till klart överkomligt pris.

Von Winning Ozyeka 2017

Citron, papaya och vanilj i näsan. Marsipan, honung och äppelmos. Växer med timmarna och blir ett sniffarvin av hög rang!
I munnen är det fetvadd och konserverad citron. Vanilj och gula äpplen. Mandel. Medel syra. Lång eftersmak. Letar och letar efter petroleum men vettetusan om jag hittar någon..?
Smaksmässigt är jag i Bourgogne och hade aldrig tagit denna blint för en tysk Riesling.
Jättegod, verkligen jättegod!
92++p

thumbnail_20211021_092434.jpg
 

The Wall

Medlem
Låter som luft och/eller tålamod är nyckeln. Det var galen skillnad till dagen efter men det låter som om din aerator fick det att lugna sig en del. Jag drack mina första glas direkt ut flaskan i Gabriel Gold men det gav ändå mersmak :)
Japp, helt annat vin dagen därpå, men lika svårt att hålla tassarna borta.
 

The Wall

Medlem
Trio på fredagskvällen

På fredagskvällen grillade vi marinerade kycklinglårfiléer samt citron och rörde ihop tabbouleh samt lite yoghurt med vitlök och annat i. Själv hade jag redan siktat in mig på tre viner som jag var lite nyfiken på; dels 2012 San Fereolo Langhe ”Austri” som vi tjuvöppnade redan på torsdagen, dels 2019 Delas Crozes-Hermitage ”Les Launes” eftersom jag var sugen på just en Crozes och surade över att såväl Combier som Gaillard är tillfälligt slut och slutligen 2018 Ojai Vineyard Santa Barbara Pinot Noir för att jag blev sugen på lite kalifornisk PN och orkar inte vänta tills Au Bon Climat dyker upp. Redan nu kan jag passa på att avslöja att vinerna fungerade rätt bra till kycklingen, men inte särskilt bra till just kvällens tabbouleh pga lite mycket persilja och mynta i tabbouleh:n. Den var visserligen väldigt god, men inte särskilt vinkompatibel.

2019 Delas Crozes-Hermitage ”Les Launes”

Rätt ner i Zalto Bordeaux; rökt chark, krossad svartpeppar, lite örter, trevligt intryck. I munnen syrlig, lite slank, känns en smula enkel, viss eldighet (14%). Kort sagt helt ok, men det finns vassare Crozes, dock inte tillgängliga i nuläget. Tycker att den utvecklar sig till det bättre över kvällen med luft medan hustrun tycker det motsatta.

Vi skickar ner en skvätt i Veritas Old World Syrah och noterar en mer knuten doft än i Zalto, mer röda bär (en kompott på övermogna jordgubbar, bigarråer (inget bär, jag vet) och lingon är min gissning) än chark, ger eldigare intryck även doftmässigt. I munnen visar det sig att eldigheten från doften inte var falskt alarm och det känns som att vi har hamnat i södra Rhône istället för norra. Nja.

En kort uppföljning på lördagskvällen (vi hade gäster och det kändes lite ofint att skriva alltför noggranna noter); Veritas OWS känns inte riktigt som rätt glas för vinet, Zalto Bx däremot klart bra, givet att man är beredd på att det blir åka av upplevelsemässigt; man vaknar till snarare än svävar iväg i drömmarnas kontemplerande land. Lite björnbär och vanilj pressade sig fram mellan de rökta grisarna och i munnen var beskan lite mer påtaglig och tanninerna något mer närvarande än kvällen innan. Vi passade på att hälla en skvätt i Sommeliers Hermitage (tror att jag har kallat glaset för Sommeliers OWS tidigare) och upptäckte att alkoholen kändes rätt ordentligt i näsan plus att den krossade svartpepparn var utbytt mot vit dito och att blodgrapefrukten äntligen gjorde sitt intåg. I munnen blev omdömet ”nja” och vi konstaterade att doften var trevligare än smaken.

2018 Ojai Vineyard Santa Barbara Pinot Noir

Zalto Bourgogne; kryddig och fin doft, känns instinktivt som kalifornisk PN med ”extra allt med viss finess” (inte på Oregon-nivå, men ändå klart godkänd), lite hallon och jordgubbar dyker också upp på diskret besök i bakgrunden tillsammans med några ekplankor. I munnen relativt lättklunkat intryck (13%) men kanske inte helt i balans, lite svårt att sätta tungan på vad det är, men tänker att det blir nog bra till maten.

Veritas NW PN; klart kryddigare toner som drar åt bilverkstad/motorolja men trots det får vi inte lika påtagligt extra-allt-intryck. Märkligt. I munnen känns vinet eldigare än i Zalto men samtidigt lite mer publikfriande. Sammantaget ger vinet ändå ett elegantare/homogent intryck i Veritas efter ett tag, i Zalto får man (som vanligt) snarare markörerna tydligt utplacerade var och en för sig. Vad man föredrar är en smaksak.

På lördagen då? Lite mer alkoholstick idag jämfört med fredagen. Vi hällde en skvätt i Sommeliers Burgundy Grand Cru och konstaterade att doften var tämligen anonym och i munnen kändes vinet elegantare men samtidigt var beskan mer påtaglig än i de andra glasen. Nja, det är kanske bättre med lite mer normala kupor för det här vinet.

2012 San Fereolo Langhe ”Austri”

Torsdagens favorit, hur skulle den bete sig efter att ha tappat en tredjedel av innehållet och övernattat i kylskåpet? Vi häller ner en skvätt i Zalto Universal (jag skulle egentligen testat även i Gold, men jag kom av mig när det började närma sig matdags); helt klart mindre brett idag och istället en tydligare ton av mynta. Doften känns mer integrerad/harmonisk jämfört med kvällen innan, på gränsen till elegant. I munnen då? Brett finns, syra finns, mynta dyker upp lite diskret. Gårdagens rökighet? Verkar ha försvunnit, dock inte helt, en liten skvätt finns kvar, men det stör inte på något sätt. Jaha, ett helt annat vin än kvällen innan och jag uppskattade båda varianterna medan hustrun tyckte att ”det känns jul-ligt!” ikväll.

Trio på fredagen.jpg

Trevlig trio på fredagen, även om italienaren tjuvöppnades redan på torsdagen.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2019 Buondonno Chianti Classico

På lördagen fick vi gäster och det vankades restaurangfläskfilé som fyllts med getost, fetaost, basilika och soltorkade tomater. Koncentrerad tomatsås och halverad och ugnsstekt Ratte fick utgöra tillbehör. Restaurangfläskfilé hade jag inte stött på tidigare, men tydligen är grisarna som är ämnade för restauranger dubbelt så stora som vanliga konsumentgrisar; fläskfilén (svensk, färsk, upphittad på Ica) vägde in på drygt 1,3 kg.

Fläskfilé med lite italiensk (inbillar jag mig) touch och tomatsås? Chianti Classico? Har påven en festlig hatt?

Enligt Caviste (CAV0139) är det karaff-förbud så vi häller direkt ner i våra två CC-glas:

Gabriel Gold; De gamla vanliga markörerna, bittermandel och körsbärskärnor kompletterat med pinjekärnor. Doftmässigt lite slankt och möjligen aningen instängt intryck, men ändå lättsniffat. I munnen medelfylligt, syrligt med närvarande tanniner, god, men möjligen slank blir omdömet.

Zalto Universal; Doftmässigt samma markörer som i Gold, men med ett lite mer anonymt intryck. Dock känns vinet doftmässigt lite mer sammansatt än i Gold. I munnen är vinet faktiskt mer lättdrucket än i Gold och ju längre kvällen lider desto bättre passar vinet otippat nog i Universal än i Gold där alkoholen känns tydligare i doften och upplevelsen i munnen är aningen beskare.

Nu har jag inte läst på ordentligt hur producenten har hanterat tex ek, men vanligtvis är Gold vårt favoritglas när det kommer till Chianti Classico. Kan det kanske vara årgången som spökar en smula? Jag undrar om det inte är den första 2019 som jag dricker av Chianti Classico, men är inte helt säker. Nåväl, vi upplever att vinet är av bra kvalitet och eftersom vi inte provade någon annan Chianti Classico parallellt kan vi inte riktigt tycka att det är bättre eller sämre än någon annan Chianti Classico i samma prishärad, dock är det ekologiskt certifierat vilket är ett stort plus. Återbesök? Tja, vi har ju en flaska kvar, men det känns inte som att det är akut att korka upp än på ett decennium.
2019 Buondonno CC.jpg

Visst är det bra och går bara att köpa en gång per år, men det är ändå en rätt bra bit kvar till "fantastiskt!" på egen hand. Dock blir omdömet till maten "finfint!".
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Pizzaploppade en gammal favorit som jag bara måste återvända till avsevärt mer regelbundet än gult vin. Kommer köpa massor med blandade vintager nösta vända i Europa.

2017 Les Aspres av Pierre Cros, Minervois ($yrah), 93p
This is a fantastic wine!
Dark and impenetrable black purple.
Nose is big, bold, pure and beautiful. (Young!)
In the mouth, this is remarkably rich, intense and packed. Tannins are noticeable, but still masked by the vibrant fruit. Brilliant wine!

No sediment in the btl.
What will become?
Will get as much as i can fly back to Japan with, next time in Europe of various vintages from this ambrosia. Crazily amazing wine!
 

LeChat

Medlem
F6B29EC5-0F27-40BE-A76F-5107D450C37E.jpeg

2016 Château de Saint Cosme Gigondas Le Poste


Lite ledighet gör att ett knakelibrakvin på 15,5% gör sig bra en sketen tisdag.

100% ung, komplex grenache. Underbar doft med en intressant citruston som sticker ut bland allehanda frukt, blommor, garrigue och nytvättade lakan.
I munnen får man ett vin med vibrerande syra och med hög intensitet.
Spännande att dricka detta så här pass ungt. Men även en spännande framtid går att skönja.
Ska grilla lammsteksskivor ikväll, vilket säkert fick mig att söka efter ett vin från södra Rhone. Kommer bli kanon!
A3E1EC6E-B551-445A-A60A-1E1B7AB4E11E.jpeg
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Dagens tema blev pinot noir från öar:
te kairanga small island.jpg

2019 Te Kairanga Pinot Noir Estate: Doft med mörka frukter: blåbär, svarta vinbär och skogshallon, tillsammans med masonit och mörk choklad. Doften återkommer i smaken: svarta vinbär, blåbär och hallon, lite sötlakrits och apelsinskal. Bra koncentration (på gränsen till överextraherad), vass syra, en del tanniner och en lätt touch av alkohol. Exakt det man gör förvänta sig om man betalar 175 kr för en Pinot Noir på systembolaget - säkert perfekt till Boeuf Bourguignon eller rådjursstek. Gott, bra matvin, men inget som lämnar några bestående intryck.
2019 Small Island Wines Pinot Noir Saltwater River: Doftar som en bärsärkagång i parfymbutiken! Lavendel, rosor, fänkål, läder, stall och en massa annat. I smaken finns söta hallon och smultron, fänkål, grapefrukt och mjölkchoklad. Parfymerad frukt, fräscht och ett under av balans och elegans. Helt drickfärdigt - ploppa och njut! Nästan dubbelt så dyrt som Te Kairanga, men mer än fem gånger så bra! Att etiketten är häftig gör inte saken sämre. 93-94p
 

Magikern

Medlem
2019 Small Island Wines Pinot Noir Saltwater River: Doftar som en bärsärkagång i parfymbutiken! Lavendel, rosor, fänkål, läder, stall och en massa annat. I smaken finns söta hallon och smultron, fänkål, grapefrukt och mjölkchoklad. Parfymerad frukt, fräscht och ett under av balans och elegans. Helt drickfärdigt - ploppa och njut! Nästan dubbelt så dyrt som Te Kairanga, men mer än fem gånger så bra! Att etiketten är häftig gör inte saken sämre. 93-94p

Kan kanske funka som ersättare till Crystallum som lyckades bli slutsålda innan jag kom till butiken, eller?

Inte likt mig att missa bra Pinot men jag är skeptisk till de billiga. Fördomar kanske.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kan kanske funka som ersättare till Crystallum som lyckades bli slutsålda innan jag kom till butiken, eller?

Inte likt mig att missa bra Pinot men jag är skeptisk till de billiga. Fördomar kanske.

Tydligen första gången den släpps utanför Australien.
Beror kanske också på vilken still man gillar? Den här hör inte till de tyngre.
 

Kaptenen

Medlem
Dagens tema blev pinot noir från öar:
Visa bifogad bild 24629
2019 Te Kairanga Pinot Noir Estate: Doft med mörka frukter: blåbär, svarta vinbär och skogshallon, tillsammans med masonit och mörk choklad. Doften återkommer i smaken: svarta vinbär, blåbär och hallon, lite sötlakrits och apelsinskal. Bra koncentration (på gränsen till överextraherad), vass syra, en del tanniner och en lätt touch av alkohol. Exakt det man gör förvänta sig om man betalar 175 kr för en Pinot Noir på systembolaget - säkert perfekt till Boeuf Bourguignon eller rådjursstek. Gott, bra matvin, men inget som lämnar några bestående intryck.
2019 Small Island Wines Pinot Noir Saltwater River: Doftar som en bärsärkagång i parfymbutiken! Lavendel, rosor, fänkål, läder, stall och en massa annat. I smaken finns söta hallon och smultron, fänkål, grapefrukt och mjölkchoklad. Parfymerad frukt, fräscht och ett under av balans och elegans. Helt drickfärdigt - ploppa och njut! Nästan dubbelt så dyrt som Te Kairanga, men mer än fem gånger så bra! Att etiketten är häftig gör inte saken sämre. 93-94p
Kul med bra pinot till rimligt pris. Jag beställde precis en flaska av saltvatten-vinet. Ska bli kul att prova.
 

Magikern

Medlem
Drack La Pousse d'Or Corton-Clos du Roi från 09 och 10 för inte så länge sedan. Där är nog likheten med Saltwater River inte så stor. Corton har mycket mer kraft. Jag var mer inne på stilen hos la Source från Evening Land.

Kunde vara kul om någon provade Saltwater River mot alla Crystallumvinerna och kanske någon Corton. Kul tema för en provning. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Underbart. Blev också väldigt nyfiken, så beställde genast en låda. :)
Gjorde också det, eller ett 6-pack i alla fall. Priset på SB är detsamma som att köpa det direkt från producenten, vilket är schysst av tryffelsvinet med tanke på att det är BS. Såg dock att vinet är ofiltrerat och lågsvavlat, vilket kanske gör risken för flaskvariation överhängande?
 

Håkan

Medlem
Gjorde också det, eller ett 6-pack i alla fall. Priset på SB är detsamma som att köpa det direkt från producenten, vilket är schysst av tryffelsvinet med tanke på att det är BS. Såg dock att vinet är ofiltrerat och lågsvavlat, vilket kanske gör risken för flaskvariation överhängande?
Tror inte det skall vara någon risk, alla behöver inte svavla som Trimbach för att få vinerna att hålla. Sen vet jag inte hur länge stilen är ämnad för lagring.
 

LeChat

Medlem
F713DEE6-3784-4CE9-8322-B45E8A0A7471.jpeg

2010 Bodegas Muga Rioja Prado Enea Gran Reserva


Blir nästan lite 80-, 90-tals nostalgisk när man plockar fram en Rioja ur hyllan.

Jag såg några olika uppgifter om druvsammansättning. Enligt RP ska det vara 70% tempranillo, 20% garnacha, 10% mazuelo och graciano. Framförallt tycker jag att garnachan är framträdande. Smakar bl.a mörka körsbär, plommon och avslutar med söt kvalitetslakrits. Harmoniskt, gott vin som är drickfärdigt men utan några egentliga mognadstoner. Hade tre stycken så att prova en flaska kändes helt rätt.

Ikväll vankas det ryggbiff, även den i klassisk 80-tals anda är jag rädd för.:rolleyes:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 24630
2010 Bodegas Muga Rioja Prado Enea Gran Reserva


Blir nästan lite 80-, 90-tals nostalgisk när man plockar fram en Rioja ur hyllan.

Jag såg några olika uppgifter om druvsammansättning. Enligt RP ska det vara 70% tempranillo, 20% garnacha, 10% mazuelo och graciano. Framförallt tycker jag att garnachan är framträdande. Smakar bl.a mörka körsbär, plommon och avslutar med söt kvalitetslakrits. Harmoniskt, gott vin som är drickfärdigt men utan några egentliga mognadstoner. Hade tre stycken så att prova en flaska kändes helt rätt.

Ikväll vankas det ryggbiff, även den i klassisk 80-tals anda är jag rädd för.:rolleyes:
Då det vankas gott hos dig wankas det i andra hushåll…
Har tjuvsneglat en hel del på Prado Enea, CVNE, Tondonior, Marques de M, Herminior, Alta, Faustinos mm på auktionerna här, men… de är inte i närheten av de jämförelsevis låga priserna i Europa… Här är dålig Rioja billig, men allt bra börjar på dubbla EU-prislistan och fem ggr är inte ovanligt…
Saknar massor av Gran Reserva i det jag dricker och har att välja bland…
 
Last edited:
Toppen