Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Oscaro

Medlem
Ett par viner från helgen
Perrot-Minot Vosne-Romanée 1er Cru Les Beaux Monts 2015
2FAE1F13-DAEA-4BB1-8EDA-B84409470162.jpeg

fantastisk doft av vosne-kryddor, svart te (som att kliva in i en tebutik), orientaliska kryddor, körsbär, hallon, svartpeppar, röda blommor.
Tänker först att man inte ens måste dricka det här vinet, kan bara dofta på det hela dagen, men så fort jag tagit första klunken tar jag tillbaka det påståendet.
I munnen är det oerhört lent, lite torkad frukt, fantastisk mineralitet med den här underbara avslutande sältan man bara hittar i bourgogne. Oerhört kryddig, blommig och kompakt med ett långt avslut. Finns en jordighet som nu är i bakgrunden av frukten och just nu är den otroligt juicig och fantastisk!
93++

Phelan Segur 2010
72DF90BA-9F6A-4B46-8D59-C88D4A9363D9.jpeg

Hade beställt Pontet Canet 2006 men den var slut och vi erbjöds denna istället.
Klassisk bdx doft med blyerts, grön paprika, björnbär, svarta vinbär och lite fat.
I munnen är den förvånansvärt tunn, frukten är svag och kort och den försvinner snabbt i gommen. Vet inte om det var en off flaska eller om den är stängd nu men hade förväntat mig mer.
88
 

Pontus

Medlem
20211204_223026.jpg

2010 Casanova di Neri Tenuta Nuova. Lite stängd på nosen initialt, men med en del luft nås oanade höjder. Doft/Smak av mörk frukt, råtobak, svarta vinbär, blommor, kryddor, te, mandelmassa... Kraftfull men elegant och ytterst komplex, härlig syra och lager på lager av smaker som liksom aldrig tar slut. Ett av de bästa vinerna jag druckit, möjligen med viss utvecklingspotential. 98(+).
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 24957
2010 Casanova di Neri Tenuta Nuova. Lite stängd på nosen initialt, men med en del luft nås oanade höjder. Doft/Smak av mörk frukt, råtobak, svarta vinbär, blommor, kryddor, te, mandelmassa... Kraftfull men elegant och ytterst komplex, härlig syra och lager på lager av smaker som liksom aldrig tar slut. Ett av de bästa vinerna jag druckit, möjligen med viss utvecklingspotential. 98(+).
Kul att höra när en själv har ett par flaskor! Även köpet av en låda 2015 känns också redan bättre.:D
 

matage

Medlem
Tror jag prickade in årets sämsta vin i helgen..
Empire of Dirt Cabernet Sauvignon 2020
Aussie-Cab så jag förväntade mig inget finlemmat.
Började i Gabriel Gold där den direkt ur flaskan och aningen på den svala sidan var bara lite överdrivet syltig men funkade just där och då.
Drottningssylt, svartvinbärssaft/körsbär och vanilj. Inga tanniner att tala om.
Efter en paus för middag så hällde vi upp ett glas till (efter dryga 90 min i öppen flaska) och hugaligen...

Varm - lätt jäst - svartvinbärs/drottningssylt spetsad med terpentin/kirsch.
Stickande alkohol, klistrigt sött och faktiskt ganska obehagligt så jag hällde ut resten.
Hade detta serverats ur box i plastglas på en kontorsfest hade jag nog ändå bytt till öl.
 

Mattias Schyberg

Administratör
84D9B6B5-92E3-4091-A5A0-C59B70D57654.jpeg


Lite smaskiga viner i lördags hemma oss mig och frun tillsammans med eminenta @LarsW och @Crist(al)ian 77 :)

Heidsieck bdb imponerade inte alls. Blrjar bli en vana numera med ”heidi”. Klen intensitet och mjäkig smak, men härliga aromer av klassiskt rostat slag med rökiga inslag.

Vouette började lite enkelt arommässigt (päronsoda) men växte fort i glaset och smaken gick inte att klaga på. Härligt intensiv frukt!

På röda sidan var Beaucastel min överlägsna favorit. Helt makalöst bra! Fin fin komplexitet. Kraft, men med slagsida åt elegans. Att det finns de som är skeptiska när det gäller 2007 och att det mesta är överdådiga ”parkerbomber utan finess” i södra Rhône är nästan fånigt. Näst efter Chateau Rajas är det nog min bästa upplevelse från årgången och regionen.

Michel Stephans rosa-lila brettbomb var inte dum heller. Lätt att plocka blint ( ;) ) Sist jag fick det blint av @kimnyblom blev jag tossig av lycka. Denna gång nöjer jag mig med att tycka det är ett grymt vin, men aningen för ”brettigt” för sitt eget bästa.

Supertoskanaren Galatrona var inte dum alls, men lite för internationell, tillrättalagd och profillös stilmässigt. Urtypisk italienare enligt mig dock med stiltypiska körsbär, svarta vinbärsblad, paprika och ceder. Oavsett vad, ett svingott vin med framtidspotential.

Två söta som avslutning. Missade att få med Don PX från 1990 på bild som @LarsW hade lagrat öppnad i några månader utan minsta skavanker. Oerhört elegant för att vara PX, vilket säkert behandlingen har bidragit med.

Kracher TBA från -98 var annars en fröjd att dricka. Mycket russin visserligen, men med knivskarp syra och tät fin frukt. Gissade Vin Santos eller någon ”strawwine” av något slag.

Grym lunch (även om den varade till sent)! :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 24958

Lite smaskiga viner i lördags hemma oss mig och frun tillsammans med eminenta @LarsW och @Crist(al)ian 77 :)

Heidsieck bdb imponerade inte alls. Blrjar bli en vana numera med ”heidi”. Klen intensitet och mjäkig smak, men härliga aromer av klassiskt rostat slag med rökiga inslag.

Vouette började lite enkelt arommässigt (päronsoda) men växte fort i glaset och smaken gick inte att klaga på. Härligt intensiv frukt!

På röda sidan var Beaucastel min överlägsna favorit. Helt makalöst bra! Fin fin komplexitet. Kraft, men med slagsida åt elegans. Att det finns de som är skeptiska när det gäller 2007 och att det mesta är överdådiga ”parkerbomber utan finess” i södra Rhône är nästan fånigt. Näst efter Chateau Rajas är det nog min bästa upplevelse från årgången och regionen.

Michel Stephans rosa-lila brettbomb var inte dum heller. Lätt att plocka blint ( ;) ) Sist jag fick det blint av @kimnyblom blev jag tossig av lycka. Denna gång nöjer jag mig med att tycka det är ett grymt vin, men aningen för ”brettigt” för sitt eget bästa.

Supertoskanaren Galatrona var inte dum alls, men lite för internationell, tillrättalagd och profillös stilmässigt. Urtypisk italienare enligt mig dock med stiltypiska körsbär, svarta vinbärsblad, paprika och ceder. Oavsett vad, ett svingott vin med framtidspotential.

Två söta som avslutning. Missade att få med Don PX från 1990 på bild som @LarsW hade lagrat öppnad i några månader utan minsta skavanker. Oerhört elegant för att vara PX, vilket säkert behandlingen har bidragit med.

Kracher TBA från -98 var annars en fröjd att dricka. Mycket russin visserligen, men med knivskarp syra och tät fin frukt. Gissade Vin Santos eller någon ”strawwine” av något slag.

Grym lunch (även om den varade till sent)! :)
Håller med om det mesta. Charles Heidsieck BdB (deg 21 bas 16) var så mjäkig smakmässigt att jag för andra gången på kort tid gissade icke champagne på en Heidsieck. Visserligen kan man ursäkta Heidsieck med att den var deggad i år men det var Fidele med som dessutom baseras på ännu yngre viner från 2018. Fidele solklar vinnare!

Av de röda var Beaucastel riktigt bra men inte riktigt min stil för att bli bästa röda. Bästa C9dP jag druckit däremot. Hade väldigt svårt att placera den här blint. C9dP är ett av de sista områdena jag gissat på för jag tyckte den saknade kropp och fyllighet i mittenregistret. Slankaste vinet i flighten! Galatrona 2018 var kanske i yngsta och fruktigaste laget men funkar bra för mig. Min favorit.:)

Michel Stephan kan jag sträcka mig till att ge 49 p och då pratar vi Parkerskalan. Fullkomligt vidrigt. Smakar och luktar skit vilket det även är. Städa vineriet och använd svavel!

Kracher var första gången jag drack och noterade lämpligt nog att det släpps lite på fredag. Återigen, sött är gott. Bästa vinet för mig den här kvällen.:D
 

Hampe

Medlem
Åt middag på Hawksmoor Air Street i London med jobbet häromdagen. Fick i vanlig ordning äran att välja vin till hela sällskapet och valde ett rött och ett vitt vin: Michele Satta Cavaliere 2009 och Denis Jeandeau Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes 2014. Toscanavinet var strålande bra och ett vin jag gärna skulle vilja köpa hem. 100 % Sangiovese, koncentrerat med elegans. Tyvärr verkar det inte helt lätt att få tag på. På wine-searcher får jag bara träffar i USA. Systembolaget har ett par andra viner från samma producent, bland annat Bolgheri Rosso 2011 för 169 kr och Bolgheri Superiore I Castagni 2007 för 669 kr. Båda dessa är dock blends och innehåller Cabernet Sauvignon, Syrah och Teroldego (Bolgheri Rosso även Sangiovese och Merlot).

Någon som känner till den här producenten? Någon som har tips om hur jag får tag på Cavaliere?

Lite weird att citera ett så gammalt inlägg men jag försöker göra min källare lite drickfärdig då allt är så ungt. Därför går jag igenom tillgängliga äldre årgångar på SB och såg att 2010 verkar finnas i BS. Säkert inte aktuellt för dig längre men kunde inte låta den gå under radarn när jag sett att du frågat specifikt efter det vinet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 24958

Lite smaskiga viner i lördags hemma oss mig och frun tillsammans med eminenta @LarsW och @Crist(al)ian 77 Kracher TBA från -98 var annars en fröjd att dricka. Mycket russin visserligen, men med knivskarp syra och tät fin frukt. Gissade Vin Santos eller någon ”strawwine” av något slag.

Grym lunch (även om den varade till sent)! :)
Vilken underbar tillställning!
Var Krachern verkligen redan oxiderad?
 

LeChat

Medlem
A6BA1B31-F4CC-444D-A848-400A6A77D863.jpeg

2015 Il Poggione Brunello di Montalcino


Bra ung Brunello detta! Nästan förvånansvärt sammansatt och drickvänligt redan. Bra intensitet i frukten, och syror och tanniner jobbar på snyggt i bakgrunden. Fattonerna är även de snyggt integrerade, och nästan lite dämpade för att vara en Il Poggione.
Lite vanilj och kolafudge sticker ut, och påminner mig om att en nog är lite tidigt ute. Men smaskens ändå! Bra köp.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
(Från CT)
1995 Ridge Monte Bello

Needed 2 hrs to get in order.
Elegant, and powerful with charming acidity. Clear red berries. Too polished and faceless for our taste. Blinded, I guess I would have gone for a 2nd tier Italian meritage.
A little disappointed.
@ Tani
PXL_20211209_090745432.jpg

Jag fick leka sommelier i afton. Vi var de enda två gästerna och har Tani har inte råd med medhjälpare just nu. Som synes smulades korken totalt. Tack och lov hade de en Durand.

...och för att stödja denna underbara restaurang i Coronavirusets härjningstider, köpte jag ett glas vardera av hans dyraste sprit.
PXL_20211209_112738660.jpg

1962 var en rätt typisk Calvados men med ett djup jag tidigare aldrig stött på
Rareté är en cuve av över 100-åriga droppar. Här pratar vi bredd, djup, längd och komplexitet som fick min hjärna att gå i spinn. Kanske Calva inte är så dumt ändå?

Han berättade att då han köpte in detta parti från damen som sköter domänen, som enbart kommunicerar via fax (!) Fick han ett fax som stod: nu har jag skickat Calvadoserna till dig. Trots att han ännu inte hade betalat. Vi pratar alltså 80 lök!!!
Det är en hel sida i vinlistan som tillägnas de olika årgångarna han numer har av denna domöns Calva.
Häftig dam :)
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
...och för att stödja denna underbara restaurang i Coronavirusets härjningstider, köpte jag ett glas vardera av hans dyraste sprit.
Visa bifogad bild 24972
1962 var en rätt typisk Calvados men med ett djup jag tidigare aldrig stött på
Rareté är en cuve av över 100-åriga droppar. Här pratar vi bredd, djup, längd och komplexitet som fick min hjärna att gå i spinn. Kanske Calva inte är så dumt ändå?

Han berättade att då han köpte in detta parti från damen som sköter domänen, som enbart kommunicerar via fax (!) Fick han ett fax som stod: nu har jag skickat Calvadoserna till dig. Trots att han ännu inte hade betalat. Vi pratar alltså 80 lök!!!
Det är en hel sida i vinlistan som tillägnas de olika årgångarna han numer har av denna domöns Calva.
Häftig dam :)

Calvados blir inte bättre än Lemorton enligt mig! Så jävla smaskigt. Hade chansen att köpa Rarete för ett par år sedan och borde väl ha slagit till.

Kanske slår in öppna dörrar nu, men de håller hus i Domfrontais, den delen av Calvados där man blandar in mycket päron. Det är inte alltid lyckat, men i Lemortons fall så tycker jag att det är just päronen som gör att de placerar sig på toppen!

Enligt utsago ska det även gå bra att lägga ordrar via handskrivna brev till domänen.
 

Sonderlese

Medlem
...och för att stödja denna underbara restaurang i Coronavirusets härjningstider, köpte jag ett glas vardera av hans dyraste sprit.
Visa bifogad bild 24972
1962 var en rätt typisk Calvados men med ett djup jag tidigare aldrig stött på
Rareté är en cuve av över 100-åriga droppar. Här pratar vi bredd, djup, längd och komplexitet som fick min hjärna att gå i spinn. Kanske Calva inte är så dumt ändå?

Han berättade att då han köpte in detta parti från damen som sköter domänen, som enbart kommunicerar via fax (!) Fick han ett fax som stod: nu har jag skickat Calvadoserna till dig. Trots att han ännu inte hade betalat. Vi pratar alltså 80 lök!!!
Det är en hel sida i vinlistan som tillägnas de olika årgångarna han numer har av denna domöns Calva.
Häftig dam :)
Så himla läckert! Avis!!!
 

m3lk3r

Medlem

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Calvados blir inte bättre än Lemorton enligt mig! Så jävla smaskigt. Hade chansen att köpa Rarete för ett par år sedan och borde väl ha slagit till.

Kanske slår in öppna dörrar nu, men de håller hus i Domfrontais, den delen av Calvados där man blandar in mycket päron. Det är inte alltid lyckat, men i Lemortons fall så tycker jag att det är just päronen som gör att de placerar sig på toppen!

Enligt utsago ska det även gå bra att lägga ordrar via handskrivna brev till domänen.
Jag kan ärligt säga att jag aldrig fått i mig Calva tidigare som varit värt att skriva om. Den här Rareté passerar de allra flesta Cognacer jag någonsin smuttat vad gäller komplexitet, sammanflätning och perfektion.
Galet bra!
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Calvados blir inte bättre än Lemorton enligt mig! Så jävla smaskigt. Hade chansen att köpa Rarete för ett par år sedan och borde väl ha slagit till.

Kanske slår in öppna dörrar nu, men de håller hus i Domfrontais, den delen av Calvados där man blandar in mycket päron. Det är inte alltid lyckat, men i Lemortons fall så tycker jag att det är just päronen som gör att de placerar sig på toppen!

Enligt utsago ska det även gå bra att lägga ordrar via handskrivna brev till domänen.
Päronkalvados måste testas! Finns det svensk importör eller var köper man billigast?

Fråga 2 vilken flaska rekommenderas som första provköp?
 

LeChat

Medlem
3F4DBE18-999C-41AE-A720-9B23F960EDCF.jpeg

2005 Château Grand-Puy-Lacoste


Idag vill jag ha biff, pommes och hemslagen bea. Det vill jag iofs varje lördag. Men det är inte varje lördag som det dricks en bordeaux därtill.

Denna har verkligen utvecklats sen jag drack första flaskan i mars 2017. Då var den återhållsam och lite klen. Nu känns den fyllig, harmonisk, mogen och komplex i både doft och smak. Annars är den ganska generisk egentligen och sticker inte ut på något speciellt sätt utan smakar helt enkelt god mogen bordeaux. Smekande i munnen, tät och elegant på en och samma gång. Förförande vacker!
 
Toppen