Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Jag är benägen att hålla med.

Fick precis hem 9 fl blandade årgångar Geyserville. Börjar beta av dem på söndag. Men, då får det räcka med en flaska.
Är inne på den linjen också men har haft så förbålt svårt ändå att hålla fingrarna borta ifrån flaskorna i unga år.
Får se hur motståndskraften blir den här gången efter att ha hämtat hem några ensamma Geyserville -19 från SBs hylla idag.
Mina andra Zin-favoriter vg lagring (Ravenswoods vingårdsviner) finns ju inte heller i hos SS sedan några år tillbaka.
Carlisle finns inte heller längre och det var några av deras buteljeringar som säkert skulle kunna visa på bra uppsida med några års lagring.
 

LeChat

Medlem
7CF60715-B3A3-4FD8-9E28-6F534765DEF5.jpeg

2010 E. Guigal Côte-Rôtie Brune et Blonde

Stiliga syror toppar detta harmoniska vin och tanninbettet är närmast perfekt. Bättre än jag minns den, då jag drack den i april förra året. Förmodligen jagvariation.

Tydlig syrahkaraktär adresserad norra rhone med sin slanka svala framtoning. Elegant munkänsla med bl.a. peppar och rått kött som sticker ut. Väldigt gott!



2012 Château Batailley

Doften har bättre koncentration och djup i denna Pauillac jämfört med Côte-Rôtien.

Komplex i både doft och smak med karaktäristiska aromer. Här är det smaken av riktigt god, ”ung” bordeaux som är behållningen. Fantastisk så här på tu man hand men kommer göra sig ypperligt till mat. Elegant samtidigt som den bjuder på tät intensiv frukt. Batailley är verkligen ett lysande exempel på hur bra 2012 kan vara.
Två riktiga kalasviner som ska drickas lite senare till grillad entrecôte med potatisgratäng.
Även om jag brukar tänka att skulle kunna leva med en källare fylld med enbart bordeaux & champagne så är ju syrah också väldigt gott. Skönt att slippa välja!:cigarr:
 

Vera Wind

In vini veritas?
Sonen önskade sig ramen ikväll, så jag gjorde mig omaket att gräva lite i en låda som låg underst, och fiskade fram en Georg Breuer Terra Montosa 2018 som jag egentligen tänkt spara på. Men jag ville ha Riesling och den har precis lagom med restsötma (5 g/l) för att passa fint med ramen med en försiktig dos chiliolja.

Det känns inte som en typisk Riesling, eller snarare inte som de jag brukar dricka, det finns riesling-fantaster här på forumet som är bättre domare än jag. Fyllig och lite fet munkänsla. Vacker syra. Gröna äpplen blandat med mer exotiska inslag av lychee och persika. Lite åt det jordiga hållet.
Jag gillar det! ~89p
IMG_20220108_162017.jpg

Ska försöka fylla på lite när 2019 kommer.
 

Vingubben

Medlem
2939EDB7-6BB8-496C-8DFD-8427EBA0564B.jpeg


Pierre-Jacques Druet, Borgueil, Grand Mont, 2000

Cab Franc så det skriker om det. Grön paprika, nyklippt gräs, jordiga toner och lite rotfrukter. Tanninerna är rejält avrundade och helt utan spänst. Hade nog suttit fint för 5-6 år sedan. 82p

Lorenzo Accomasso, Rochette Riserva, 2009

Ordentligt med Barolotoner på näsan. Nyponros, tjära och inlagda körsbär. Rejält med frukt men rätt beskedliga tanniner. Känns nästa lite tam men härlig komplexitet gör den ordentligt njutbar. Tror inte man skall ligga på dessa allt för länge. 93p
 

matage

Medlem
Roagna Barbaresco Pajè 2010 - (Zaldo Bgn)
Tänkte det var dags att testa 2010 men tyvärr verkar det som om jag var alldeles för otålig. Dekanterad i 2-3h men fortfarande ruggigt tight med väldigt knuten frukt.
Hög syra, tuffa tanniner som drar åt läder och pinje. Lite mer inbjudande dagen efter men, nja... baserat på den här flaskan behövs säkert 4-5 år till... Men om mina -03 är nåt att gå efter så är det värt väntan!


Storm Pinot Noir 2018 - (Riedel NW Pinot)
Nja det här är inte min bag..Väldigt syltigt mer syra som pirrar på tungan men känns klumpigt och ointegrerat. Tydlig vaniljton från faten, Ekströms blåbärssoppa och hallonsaft.
Har lugnat sig lite dagen efter och hade det kostat under halva priset hade jag kanske tyckt det varit OK, men om jag skulle ha valet mellan denna och en Greywacke eller Butcher så skulle Storm nog vara tredjehandsvalet. Den kanske kan lugna sig med några års uppfostran men jag är nöjd att detta är min enda flaska.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Startar veckan med lite mogen chianti:
villa antinori 1955.jpg

1955 Antinori Chianti Classico Riserva Villa Antinori: Klar, mörkröd färg med lite lätt bruna kanter. Doft av körsbär, stall och björklöv. I smaken finns det massor av mörk choklad, mörka körsbär, björnbär och start indiskt te. Slank och fräsch med pigg frukt, bra syra och väl integrerade tanniner. Klart moget, men blint hade jag nog hellre gissat på 2005 än 1955. 91p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Med anledning av min nyliga diss av en riktigt uselt gjord flaska CdP från 1993, andras efterföljande diss av hela årgången och min nyfikenhet på saker och ting...
Rotade fram en flaska 1993 La Fagotière.
Vaskarpatrullen ryckte ut med två reservviner i högsta hugg.
...men, den var duktigt bra!
Hemkörd pizza från Pizza-La.
(Smaknot från CT.)

PXL_20220111_161215078.jpg


1993 La Fagotière, CdP, 91p
What a happy surprise!

Rich red colour with substantial bricking.
Petit oxidization on the nose, mixing well with garrigue, raspberries and smoke.
In the mouth: Starts out lean but after a couple of hours it fattens up tremendously.
A beautiful wine with a wide and long finish. The tannins have puppy claws, acidity is perfect and the wine behaves like an elegant CdP with grace.

What's not to love with mature CdP?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nån måste ju ge sig på att kyssa alla de där grodorna. Flaskan från Minervois följde med i en auktionslot med blandat. Den tog sig från dräng til någon slags halvprins och slapp vasken. Det japanska vinet var däremot mycket bra båda dagarna.

PXL_20220111_163129094.jpg

2000 Domaine Lasserre Cuvée Clot de l'Oulo, Minervois, 89 p

Upon plop, 82 p. (Closer to good than very good.)
But it grew surprisingly well with some air!

The tannic backbone put in the next gear, aiding the fruit in making this quite interesting. Doesn't tell you Minervois in any way and is quite a Monday wine from the "bonus btl lot boxes".

More tomorrow!

Tomorrow came:
The wine has grown a whole lot and is now good enough for a weekday dinner in this house. Perfectly balanced, some seriously grained tannins over voluptuous fruit and mature aromas. Detecting a tidbit of soap, but nothing to worry about. Now, the story is more correct: This wine speaks of sunshine and heat. Yumm!

Minervois is stapled to my heart!

1976 Château Mercian Premier, 93p

90 points upon plop.
Robe: a beautiful mature Bdx of yore.
Nose: terribly oxidised.
Palate: this is lean, intense and with deep fruit standing strong. Just like a better Bdx chateau from a lesser year.

Slow-oxed under cork for 24 hrs:
My goodness!
Completely a different wine compared to yesterday.:
Aromas of lettuce, cucumber, watercress and Loiresque CF with oxidization almost completely blown off.
In the mouth: Woah! This is a very very very good wine. Towards lean and acidic with a beautiful intensity. Distinctly CF in the lingering finish.

My blind guess for day 2's showing would certainly have been Loiresque CF from the days of yore.
 

The Wall

Medlem
Startar veckan med lite mogen chianti:
Visa bifogad bild 25225
1955 Antinori Chianti Classico Riserva Villa Antinori: Klar, mörkröd färg med lite lätt bruna kanter. Doft av körsbär, stall och björklöv. I smaken finns det massor av mörk choklad, mörka körsbär, björnbär och start indiskt te. Slank och fräsch med pigg frukt, bra syra och väl integrerade tanniner. Klart moget, men blint hade jag nog hellre gissat på 2005 än 1955. 91p
Lite kul att jämföra etiketterna; träden är större på 2012:an men huset ser lite annorlunda ut.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
I bland har man tur eller är så är det bara skicklighet. :rolleyes:? En låda 10-årig mencia för 63.- flaskan från Catawiki. Självklart en gambling som slog in. Det här är riktigt bra. Fasen också! Nu måste jag vänta många år på mina andra mencia. Från CT: 2011 Bodega Luzdivina Amigo Bierzo Viñademoya

92 Points​

The second bottle of this and its perfect. There is tannins but it’s small and well integrated. Still fruity and in a perfect phase. Could ask for a little more acidity and a longer aftertaste but for this price it’s amazing. Mencia is really nice at ten years of age.
9059EC8C-F0CC-42F0-A1C7-9697C57C0732.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2015 Ridge Geyserville, 50th Vintage, 93 p
Vid plopp:
Ett vackert, mörkt, ruvande elegant vin med en bra bit syra, välskötta tanniner och suverän balans. Kompositionen är felfri hos denna yngling och mycket är att vänta i framtiden.

Efter några timmar:
Blir mer och mer sur, vass och grinig.
Den här jäveln behöver tid!
2 mer btls kvar, nästa om 3-5 år.

PXL_20220112_144833047.jpg


Det här är ruskigt bra!
Vresiga Vera.
Ändå bättre om några år.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I bland har man tur eller är så är det bara skicklighet. :rolleyes:? En låda 10-årig mencia för 63.- flaskan från Catawiki. Självklart en gambling som slog in. Det här är riktigt bra. Fasen också! Nu måste jag vänta många år på mina andra mencia. Från CT: 2011 Bodega Luzdivina Amigo Bierzo Viñademoya

92 Points​

The second bottle of this and its perfect. There is tannins but it’s small and well integrated. Still fruity and in a perfect phase. Could ask for a little more acidity and a longer aftertaste but for this price it’s amazing. Mencia is really nice at ten years of age.
Visa bifogad bild 25234
Som en liten fingervisning om dina flaskors möjliga bana. I slutet av december 2020 (som på engelska kan jämföras med 2022 med samma uttal: "2020 too") drack vi följande med strålande behållning:
1994 Palacio de Arganza Bierzo
Fortfarande mycket, mycket vital.
Dricker väldigt gärna fler!
 

The Wall

Medlem
2015 Ridge Geyserville, 50th Vintage, 93 p
Vid plopp:
Ett vackert, mörkt, ruvande elegant vin med en bra bit syra, välskötta tanniner och suverän balans. Kompositionen är felfri hos denna yngling och mycket är att vänta i framtiden.

Efter några timmar:
Blir mer och mer sur, vass och grinig.
Den här jäveln behöver tid!
2 mer btls kvar, nästa om 3-5 år.
Jag skulle nog sätta en etta framför "3-5 år" för att vara på den säkra sidan. Visst, vinet är bra nu, men det kan vara skönt att slippa hetsklunka för att undvika "obehagligt vresig" efter några timmar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mitt livs första och enda Lafite. För mycket pengar för för lite bonus. Eftersom min dingelidong inte saknar någon aspekt, behöver jag heller inte bevisa något.

PXL_20220113_123850120.jpg


2001 Château Lafite Rothschild, 88p.
88 poäng för idag och mycket uppsida på kanske 15-20 års sikt. Kan nog till och med nå 93 poäng.

Är besviken, eftersom detta verkligen sved i den gamla plånboken och knappast levererar någonting "väldigt bra" till mina neuron. Men också glad över lastbilen med objektivt både bättre och mycket bättre flaskor av Bdx 2001 som vi har njutit av genom åren och kommer att njuta av under det kommande.

Vinet då:
Stram näsa med typisk Bdx-jord, en doft av Brett och röda bär.
I munnen är detta i det övre registret av accepterbar syra, men med luften kommer frukten och tanninerna och balanserar upp ekipaget. Intensiteten finns där. Elegant som ett skolboksexempel av vad Lafite är känt för, men kappan är för kort. Vinet är för litet. Vinet klarade inte ens av att hantera flera av rätterna...

Hos *** L'Effervescence (Tokyo).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag skulle nog sätta en etta framför "3-5 år" för att vara på den säkra sidan. Visst, vinet är bra nu, men det kan vara skönt att slippa hetsklunka för att undvika "obehagligt vresig" efter några timmar.
Vi har ju den utmaningen här i Tokyo, att försöka kombinera litet källarutrymme med att ALLT finns tillgängligt...

Om vi dricker flaska 2/3 om 4 år och flaska 3/3 om 10 år... Då är vi ju hemma med njutning. Och vi kan ju alltid välja att Googla fram fler... (Om de inte dyker upp på nätauktionerna förstås.)

Japan är ju inte som det svenskt nordkoreanska SB där bristen på spännande årgångar är katastrofalt uselt men förvisso lika illa för alla. Kräver ett annat sätt att tänka på. Man behöver aldrig ens fundera över att vara klicksnabb vid kosläppen. Å andra sidan är det osannolikt att man de senaste månaderna råkat köpa samma lika viner som ens nördvänner.

Lite som då jag växte upp: ALLA såg Ingemar Stenmarks åk. ALLA såg varje avsnitt av Familjen Macahan (How the West was won). Medan i länder med 50 TV-kanaler fanns inte detta gruppfenomen.

På gott och ont.

Själv föredrar jag valfrihet och frihet. Men, det är inte en pudding som passar för alla.
 
Last edited:
Toppen