Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 25282
2013 Il Poggione Brunello di Montalcino

Il Poggione har blivit en brunello som jag gärna plockar fram när det ska njutas vin från Toscana. Komplexa aromer av fat, blommor och fantastisk frukt ger god smak, och strålande syror ihop med ett angenämt tanninbett ger en härlig munkänsla. Ett gott vin är tydligen inte svårare än så!

Tacksamt vin att para ihop med olika sorters mat, men även rejält gott i ensamt majestät.
Om en lärt sig att gilla stilen hos brunello så tycker jag verkligen att här finns producenter som levererar hög kvalitet per krona. En stor hög med kvalitetsbrunellosar rekommenderas!
Bonusinfo; fenomenal till vildsvinsgryta.
 

buteljen

Medlem
Fantastiskt bra middag igår på "På Skissernas" i Lund. Rekommenderar starkt ett besök om ni är i Lund. Riktigt bra avsmakningsmeny! Skreien vad tip top!!!
IMG_7243.jpg


2020 Maison MC Thiriet Bourgogne-Aligoté Aligoté du Jardin
Druvor från två vingårdar - en i Pommard och en i Comblanchien. Ganska generös och maffig, men syran ger stringens. Mogen citrus, florala toner, vit persika, lite kryddig. Hyfsad energisk i munnen med en bra finish som bär med sig frukten. Riktigt trevlig. Gillar Aligoté.

2019 Domaine Chandon de Briailles Pernand-Vergelesses 1er Cru Ile des Vergelesses
2/3 whole clusters, gamla fat. Förvånansvärt tillgänglig för att vara så ung. Väldigt trevlig och typiskt burgundisk med röda bär (mer åt körsbär/röda vinbär än hallon/jordgubbar), någon slags mynta, blodapelsin och lite jordiga toner. Härlig nerv i vinet. Fräscht, tight, silkiga tanniner med precis lagom grip och en lång finish. Elegant.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ännu en fredag på Trattoria Pecorella i Yokohama.
Italiensk mat som gör att man vill sjunga, dansa och bara vara passionerad :)
PXL_20220121_102258949.jpg

Huvudnumret, vår BYOB.
Rasande bra med babyfettet i fallande. Då vi bara har en till flaska hemma står denna självklart högt upp på önskelistan.
Babyfettet håller på att rasa av denna på alla bra sätt. Vi bara älskade detta uttryck av Zin Field Blend!
Har många poängs uppsida för oss med tålamod.
En flaska kvar, vi vill åt fler...
2012 Ridge Geyserville, 93 p

PXL_20220121_102626807.jpg

CS och Nero d'Avola i saligt lyckorus. Babyfett så det stänker!
Underbart rikt.


PXL_20220121_100757026.jpg

...alla har vi väl en onkel som var full med Zin?
Denna är avsevärt bättre än associationerna.
2019 Uncle Zin Appassimento, 89 p


Sen bar det av hemåt


Lite Hipsterskägg passar det ju bra att skämta om då man öppnar en lätt mognad Mencia från Bierzo. Skrattet fastnade dock lite i halsen. Betalade hårresande 65 kr för denna flaska, förväntade mig lite rustikt slem att sniffa lite på med förnumstigt rynkad panna för att sedan vaska skräpet och skratta åt Hipsterkulturen. Men! Detta är så bra att jag rentav börjat fundera på att anlägga ett litet välansat, väloljat hipsterskägg.
Hustrun varnade mig dock för balkongen (ingen rolig sovplats) så vi får väl se...

2006 Ribas del Cua Bierzo Privilegio, 93p


PXL_20220121_140804898.jpg

Från CT:
Woah!
This is excellent!
I need to grow a hipster beard.

Dark red with good bricking.
Aromas of a powerful, unextracted wine.
In the mouth, this is on fire! Attacks with rustique charm, a plentitude of fruity aromas, granular tannins and sending a kiss of menthol down the hatch.
Elegant and multileveled. Intense and rocking!

If you don't like rustique, look elsewhere for your fix.
If rustique is your middle name, then you're home :)
Absolutely stunningly lovely!

Tänk ändå att fredagar kan vara så helt underbara :)
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Ännu en fredag på Trattoria Pecorella i Yokohama.
Italiensk mat som gör att man vill sjunga, dansa och bara vara passionerad :)
Visa bifogad bild 25298
Huvudnumret, vår BYOB.
Rasande bra med babyfettet i fallande. Då vi bara har en till flaska hemma står denna självklart högt upp på önskelistan.
Babyfettet håller på att rasa av denna på alla bra sätt. Vi bara älskade detta uttryck av Zin Field Blend!
Har många poängs uppsida för oss med tålamod.
En flaska kvar, vi vill åt fler...
2012 Ridge Geyserville, 93 p

Visa bifogad bild 25297
CS och Nero d'Avola i saligt lyckorus. Babyfett så det stänker!
Underbart rikt.


Visa bifogad bild 25299
...alla har vi väl en onkel som var full med Zin?
Denna är avsevärt bättre än associationerna.
2019 Uncle Zin Appassimento, 89 p


Sen bar det av hemåt


Lite Hipsterskägg passar det ju bra att skämta om då man öppnar en lätt mognad Mencia från Bierzo. Skrattet fastnade dock lite i halsen. Betalade hårresande 65 kr för denna flaska, förväntade mig lite rustikt slem att sniffa lite på med förnumstigt rynkad panna för att sedan vaska skräpet och skratta åt Hipsterkulturen. Men! Detta är så bra att jag rentav börjat fundera på att anlägga ett litet välansat, väloljat hipsterskägg.
Hustrun varnade mig dock för balkongen (ingen rolig sovplats) så vi får väl se...

2006 Ribas del Cua Bierzo Privilegio, 93p


Visa bifogad bild 25296
Från CT:
Woah!
This is excellent!
I need to grow a hipster beard.

Dark red with good bricking.
Aromas of a powerful, unextracted wine.
In the mouth, this is on fire! Attacks with rustique charm, a plentitude of fruity aromas, granular tannins and sending a kiss of menthol down the hatch.
Elegant and multileveled. Intense and rocking!

If you don't like rustique, look elsewhere for your fix.
If rustique is your middle name, then you're home :)
Absolutely stunningly lovely!

Tänk ändå att fredagar kan vara så helt underbara :)
Mogen mencia ÄR bra men vad tusan har det med hipsterskägg att göra? Varken jag eller @Patrik Sellin odlar hipsterskägg men vi dricker mencia ändå! Visserligen har Patrik bott på Söder men…
 

Esko

Medlem
528CCAC6-83EE-4519-A51A-ADDCCDC599FC.jpeg
Kvällens vin ihop med ryggbiff och bea, köpt på motsvarande Ica maxi i Frankrike i somras. Inte alltför stor doft, återhållsamt med lite varmt trä och något blommigt. I munnen känns den till en början pepprig mensen är de läder, lite av samma blommor som i doften tillsammans med körsbär och syrliga blåbär. Kanske också lite rökighet eller bränt trä. Väldigt gott men kanske lite anonymt och tycker inte allt är riktigt på sin plats.
 

buteljen

Medlem
Oh la la. Fredagslunch igen. En helt perfekt flaska 1978 Domaine de Chevalier. Underbart komplex doft, lite mindre komplexitet i smaken.
Men vilken njutning det är att dricka Bordeaux med rejäl ålder :) .

IMG_7252.jpg


Idag tog jag med mig egna glas :D . Är så jäkla trött på att de inte har schyssta glas att servera sina fina juveler i.
De brukar sätta fram några stora, obalanserade tjocka restaurangkupor till oss som jag klagar på varje gång.
Eftersom inget händer så tog jag med mina egna Zalto och packade upp på bordet!!

IMG_7249.jpg
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Oh la la. Fredagslunch igen. En helt perfekt flaska 1978 Domaine de Chevalier. Underbart komplex doft, lite mindre komplexitet i smaken.
Men vilken njutning det är att dricka Bordeaux med rejäl ålder :) .

Visa bifogad bild 25305

Idag tog jag med mig egna glas :D . Är så jäkla trött på att de inte har schyssta glas att servera sina fina juveler i.
De brukar sätta fram några stora, obalanserade tjocka restaurangkupor till oss som jag klagar på varje gång. Eftersom
inget händer så tog jag med mina egna Zalto och packade upp på bordet!!

Visa bifogad bild 25306
Haha ! :) (Glasen alltså)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Oh la la. Fredagslunch igen. En helt perfekt flaska 1978 Domaine de Chevalier. Underbart komplex doft, lite mindre komplexitet i smaken.
Men vilken njutning det är att dricka Bordeaux med rejäl ålder :) .

Visa bifogad bild 25305

Idag tog jag med mig egna glas :D . Är så jäkla trött på att de inte har schyssta glas att servera sina fina juveler i.
De brukar sätta fram några stora, obalanserade tjocka restaurangkupor till oss som jag klagar på varje gång.
Eftersom inget händer så tog jag med mina egna Zalto och packade upp på bordet!!

Visa bifogad bild 25306
#minidol
 

The Wall

Medlem
Oh la la. Fredagslunch igen. En helt perfekt flaska 1978 Domaine de Chevalier. Underbart komplex doft, lite mindre komplexitet i smaken.
Men vilken njutning det är att dricka Bordeaux med rejäl ålder :) .

Visa bifogad bild 25305

Idag tog jag med mig egna glas :D . Är så jäkla trött på att de inte har schyssta glas att servera sina fina juveler i.
De brukar sätta fram några stora, obalanserade tjocka restaurangkupor till oss som jag klagar på varje gång.
Eftersom inget händer så tog jag med mina egna Zalto och packade upp på bordet!!

Visa bifogad bild 25306
BYOG! Världsklass!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mogen mencia ÄR bra men vad tusan har det med hipsterskägg att göra? Varken jag eller @Patrik Sellin odlar hipsterskägg men vi dricker mencia ändå! Visserligen har Patrik bott på Söder men…
Finns inget vin jag associerar mer till hipsters än just Mencia. Naturviner kommer på en hedrande andraplats. ;-)
Mogen Mencia är skitbra oavsett vilka andra som gillar eller inte gillar det.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Oh la la. Fredagslunch igen. En helt perfekt flaska 1978 Domaine de Chevalier. Underbart komplex doft, lite mindre komplexitet i smaken.
Men vilken njutning det är att dricka Bordeaux med rejäl ålder :) .

Visa bifogad bild 25305

Idag tog jag med mig egna glas :D . Är så jäkla trött på att de inte har schyssta glas att servera sina fina juveler i.
De brukar sätta fram några stora, obalanserade tjocka restaurangkupor till oss som jag klagar på varje gång.
Eftersom inget händer så tog jag med mina egna Zalto och packade upp på bordet!!

Visa bifogad bild 25306
Din egen lyckas smed ;-)
Bra gjort!

Har ställt upp en 1970 Dom de Chevalier som jag kommer dekantera alldeles strax. Är ju vinets dag idag!
 

Vingubben

Medlem
Oh la la. Fredagslunch igen. En helt perfekt flaska 1978 Domaine de Chevalier. Underbart komplex doft, lite mindre komplexitet i smaken.
Men vilken njutning det är att dricka Bordeaux med rejäl ålder :) .

Visa bifogad bild 25305

Idag tog jag med mig egna glas :D . Är så jäkla trött på att de inte har schyssta glas att servera sina fina juveler i.
De brukar sätta fram några stora, obalanserade tjocka restaurangkupor till oss som jag klagar på varje gång.
Eftersom inget händer så tog jag med mina egna Zalto och packade upp på bordet!!

Visa bifogad bild 25306
Gisar att det är Grand? Hoppas att det får dom att köpa in ett gäng bra glas.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kunde inte hålla mig längre.
Plopp sa Bill.
Plopp sa Bull.

Ploppe sa Dupont.
Ploppé sa Dupond.

PXL_20220122_094542316.jpg


1970 Domaine de Chevalier
Bra nivå. Korken kom ut i två delar, saturerat röd utom topp-cm. Inget läckage.

Vackert röd med gott tegel i brimmen.
Nosen är vid plopp typiskt knuten med olivspad, gräs, ett uns brett och Bdx-jord. Ingenting oxidativt.
I munnen är den just nu vaccumförpackad med tydlig syra, kristallklara röda bär BING och minimala tanniner. Kort men vacker.

Återkommer om en dryg timme med vad detta växer upp till.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Grand är ett helt fantastiskt ställe, men det är mycket som är underligt där :p.
När januari är slut så har tre av de personer som kan vinkällaren bäst slutat t.ex.
Så nu gäller det att själv styra upp så mycket man kan :D.
Oj, det var verkligen tråkigt. Längtar efter att få ge mig på deras utbud. En av deras buteljer av 1995 Haut Brion lär ryka först.

Bra du är där och styr upp verksamheten!
 
Toppen