Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MarkusJ

Medlem
2005 Corton.Charlemange Bonneau du Martray

Har tre flaskor med viss oro att de börjar bli övermogna. NP. Tung nästan gom-bedövande tropisk frukt, smör, fänkål och väldigt pepprigt avslut. Tjock oljig smak typisk vit bourgogne grand cru. Kryddnejlikor i botten. Öppnar sig med luft och förändras under loppet av 3 timmar som flaskan dracks. 95 p. Utmärkt till stekt pannerad torsk med coleslaw på äpple och fänkål. Flyttar lungt fram nästa flaska två år.
Har väldigt lite erfarenhet av äldre vit Bourgogne, men drack 1999 av denna i höstas och tyckte att den va magisk. Avundsjuk på dina 05'or!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Befinner mig just nu i goda händer :p
Ibland är Liwet lite extra vackert!

PXL_20220221_101953261.PORTRAIT.jpg
 

Magikern

Medlem
Quinta De Crasto Reserva 2018

Doft: Russin i choklar och kanske lite slånbär. Rätt trevlig
Attack: Russin, mörk choklad, slånbär och rätt mycket sammetstanniner.
Mellansmak: Samma smaker fast mer intensitet. Rätt fylligt men syran är lite låg tyvärr. Kanske lite väl mycket druvmognad.
Eftersmak: Tanniner och russin och kanske lite örtkryddor med peppar. Rätt lång

89+ idag och betydligt mer i framtiden. Detta är ett halvfynd

Någon som provat?
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
18CB9862-2251-487D-A112-A29EE627FCD2.jpeg


Gitton Pére & Fils Pouilly-Fumé Péchignolles 2011
Doftar kokt burksparris, champinjoner som legat för länge i kylskåpet och avkok av palsternackor och potatisskal. Smakar typ likadant fast med unkna toner och lite disktrasa.
Nä du. Det här var inte bra. Undrar om det var bra för 10 år sedan? 5år sedan?
Dekanterades efter någon timme rätt ner i vasken.
Korken var superfin dock.
Den har legat i en källare som håller mellan 10-17 grader med långsamma ändringar och kolsvart.
 

Michael_M0!

Medlem
Gitton Pére & Fils Pouilly-Fumé Péchignolles 2011
Doftar kokt burksparris, champinjoner som legat för länge i kylskåpet och avkok av palsternackor och potatisskal. Smakar typ likadant fast med unkna toner och lite disktrasa.
Nä du. Det här var inte bra. Undrar om det var bra för 10 år sedan? 5år sedan?
Dekanterades efter någon timme rätt ner i vasken.
Korken var superfin dock.
Den har legat i en källare som håller mellan 10-17 grader med långsamma ändringar och kolsvart.

Låter som någon typ av defekt?
11 år på nacken till trots, så borde det inte smaka så illa? Men jag vet inte. Märkligt.
 

Dejzan

Medlem
En mycket trevlig BYOB! Extra härligt när det blir ohemula mängder tryffel på tallriken. Tack för utmärkt värdskap och kockskap @Dejzan!

Jag håller med om att Chalonen och gamlingBordeauxn var kvällens höjdpunkter (gav 93+ resp. 93p). Chalonen var mitt bidrag; lätt typiskt för mig att ta med ett sådant vin (som någon sade vid första sniff: "Det här är ett Danielvin!"), men jag misstänkte att det var några på plats som inte hade fått nöjet att smaka. Så var det, och det föll i god jord. '90 Fieuzal är EXAKT vad jag vill ha av mogen Bdx - klockrent vin.

Jag var väldigt förtjust i Knipser också. En tysk bdx-blend, bara en sådan sak. Låg i en perfekt fas med ungdomlig fräschör samtidigt som den hade blivit ganska polerd (trodde att det var ett något äldre vin). Touchaiserna gjorde verkligen inte bort sig, och jag ska villigt erkänna att jag fick en fet ödmjukhetspaj i ansiktet med kommentaren "Det här måste ju vara Loire, men det är definitivt något bättre än Moulin Touchais". :ängel::stendumt: Smakade exakt samma viner på en provning i höstas, och ratade då dessa årgångar. Kontext och tillfälle är min gissning på diskrepansen. Men kanske flaskvariation? Vet ej. Moulin Touchais är i alla fall tillbaka på menyn igen.



Jävla skit, jag som kände mig så nöjd med att bara ha plockat en flaska vid släppet. Nu blev jag så illa tvungen (tvungen!) att köpa ett gäng till.
Ohemult?
Jag tyckte att det var precis lagom
Moulin Touchais 1999 fick ännu lite mer djup etter en vecka i kyl och 79an höll sig ett par dagar i kyl utan tecken på försämring.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 25620

Gitton Pére & Fils Pouilly-Fumé Péchignolles 2011
Doftar kokt burksparris, champinjoner som legat för länge i kylskåpet och avkok av palsternackor och potatisskal. Smakar typ likadant fast med unkna toner och lite disktrasa.
Nä du. Det här var inte bra. Undrar om det var bra för 10 år sedan? 5år sedan?
Dekanterades efter någon timme rätt ner i vasken.
Korken var superfin dock.
Den har legat i en källare som håller mellan 10-17 grader med långsamma ändringar och kolsvart.
PF är normalt långlivade varelser.
2011 var "sådär".
Har du fler flaskor? Har du tidigare erfarenheter av detta vin?
Min gissning är att detta vin aldrig var riktigt roligt.
Men, bara en killgissning.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
PF är normalt långlivade varelser.
2011 var "sådär".
Har du fler flaskor? Har du tidigare erfarenheter av detta vin?
Min gissning är att detta vin aldrig var riktigt roligt.
Men, bara en killgissning.
Det var den enda flaskan. Har fått den av någon för länge sedan. Vet ej när eller varför. Låg i en lite bortglömd och blandad låda i källaren.
Hade större förhoppningar när jag kollade ursprunget.
 

Vingubben

Medlem
A4A143BF-2B05-4404-9EAF-822B253F2392.jpeg


Grifalco, Damaschito, 2017

Inte ett vin för den som letar efter något elegant eller något ”josigt”. Här är det full kraft från början till slut. Syran finns där, frukten är mörk och tät, och det finns en hel del örter och nypon. Tanniner som heter duga men vinet har ändå balans. Har ett långt liv men fullt njutbart redan nu. Drack det utan tilltugg men skulle sitta som en smäck till vilken biff som helst. 88p
 

Magikern

Medlem
Lumpp Givry Clos Du Cras Long Premier Cru- 2019

Doft: Svag doft av multna jordgubbar och tranbär.
Attack. Violer, jordgubbar och blandade mörka frukter och bär. Riktigt trevlig och ung

Mellansmak: Samma smak men mer tanniner och ek. Lite låg syra och sent skördade druvor men det är rätt elegant och hyffsat fylligt på samma gång.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av mörk frukt

Detta vinet är förvånansvärt lovande med tanke på det låga priset. Bästa Pinotvinet för under 450 i Sverige idag? Så vitt jag vet är det så. Åtminstone om man vill vänta 10 år till för det är vad detta vinet behöver. 91 poäng idag utan tvekan

Någon som provat?
 
Last edited:
Senaste tidens viner.

Som många andra har jag fått hem en flaska Sabelli Frisch - Lanterna! Supertrevligt och spännande vin.
Dag två tyckte jag att toner av torr sherry och mogen frukt kom fram på ett härligt sätt.
1645614139124.png


Inte så spännande, men väldigt bra Bourgogne från Janotsbos. Ganska trögstartat vin som började leverera först efter ca 45min.
Vanilj, mjuk ek, päron och tropiska toner.

1645614171849.png


Denna flaska Yannick Amirault Bourgueil Côte 50 hade varit öppen i några timmar när jag fick det upphällt. Vilket måste gjort det gott!
Fortsatt relativt stängt under för 30 min, men den kom det fram trevliga läderaktiga toner och lite krutrökig doft.
Smaktonerna dominerades av plommon.

1645614196819.png


Slutligen blev det ett glas Koehler Ruprecht Spärburgunder Kabinett Trocken 2018.
Serverades svalt (ca 12-14 grader). Väldigt klunkvänligt. Men jag saknade eftersmak och längd.


1645614221393.png
 
Last edited:

BallyJ

Medlem
Lumpp Givry Premier Cru- 2019

Doft: Svag doft av multna jordgubbar och tranbär.
Attack. Violer, jordgubbar och blandade mörka frukter och bär. Riktigt trevlig och ung

Mellansmak: Samma smak men mer tanniner och ek. Lite låg syra och sent skördade druvor men det är rätt elegant och hyffsat fylligt på samma gång.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av mörk frukt

Detta vinet är förvånansvärt lovande med tanke på det låga priset. Bästa Pinotvinet för under 450 i Sverige idag? Så vitt jag vet är det så. Åtminstone om man vill vänta 10 år till för det är vad detta vinet behöver. 91 poäng idag utan tvekan

Någon som provat?
Jag håller med om att Lumpp gör riktigt bra viner. De ligger dessutom på strax över 30 euro i Europa.
Var det A vigne Rouge du testade?
 

Nyllet

Medlem
Senaste tidens viner.

Som många andra har jag fått hem en flaska Lanterna! Supertrevligt och spännande vin.
Dag två tyckte jag att toner av torr sherry och mogen frukt kom fram på ett härligt sätt.
Visa bifogad bild 25626

Inte så spännande, men väldigt bra Bourgogne. Ganska trögstartat vin som började leverera först efter ca 45min.
Vanilj, mjuk ek, päron och tropiska toner.

Visa bifogad bild 25627

Denna flaska hade varit öppen i några timmar när jag fick det upphällt. Vilket måste gjort det gott!
Fortsatt relativt stängt under för 30 min, men den kom det fram trevliga läderaktiga toner och lite krutrökig doft.
Smaktonerna dominerades av plommon.

Visa bifogad bild 25628

Slutligen blev det ett glas Spärburgunder av fin klass.
Serverades svalt (ca 12-14 grader). Väldigt klunkvänligt. Men jag saknade eftersmak och längd.


Visa bifogad bild 25629

Kul att alla verkar gilla Lanterna! Jag hade tänkt avvakta lite mer vår och primörer innan jag hugger in på min pava men det är onekligen svårt att hålla vantarna i styr när alla andra korkar upp...

Jag tycker att det skulle vara toppen om du i fortsättningen skriver ut vinnamnet i text så att det blir sökbart. Vi verkar ha ganska liknande vinsmak och då är det ju extra tråkigt att missa dina eventuella noteringar om jag söker efter något vin.

Janotsbos etikett kan förövrigt vara den fulaste jag någonsin sett. Ser ut som ett supermarket-vin.
 
Kul att alla verkar gilla Lanterna! Jag hade tänkt avvakta lite mer vår och primörer innan jag hugger in på min pava men det är onekligen svårt att hålla vantarna i styr när alla andra korkar upp...

Jag tycker att det skulle vara toppen om du i fortsättningen skriver ut vinnamnet i text så att det blir sökbart. Vi verkar ha ganska liknande vinsmak och då är det ju extra tråkigt att missa dina eventuella noteringar om jag söker efter något vin.

Janotsbos etikett kan förövrigt vara den fulaste jag någonsin sett. Ser ut som ett supermarket-vin.
Jag drack Lanterna till Vietnamesiska vårrullar, kanonkombination!

Bra tanke, Jag lägger till det direkt.

Ja den etiketten är så ful att den inte kommer in i källaren oavsett kvalitet!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Janotsbos etikett kan förövrigt vara den fulaste jag någonsin sett. Ser ut som ett supermarket-vin.

Ja den etiketten är så ful att den inte kommer in i källaren oavsett kvalitet!
Jag förstår att fult är hemskt, men varför inte leka Rudy och lyfta över andra, lite snyggare, etiketter?
Smuttade idag lite på ett åsnevin.
Gräslig etikett…
Men, tycker i ärlighetens namn att vinetiketter mest är som lampdesign eller tapeter: ju närmare man granskar dem, desto närmare kommer man att kasta ut dem…
Första gången jag köpte La Spinetta's Pin var faktiskt för att det var den fulaste etiketten jag någonsin sett…

FE9330C4-0A2E-429B-BC9E-62F3E7405D0C.jpeg


Österrikisk Grüner Veltliner dricks alldeles för sällan. Senast var förmodligen utanför Wien, i ett Heurigen. Det var pre-COVID och vi hade väldigt trevligt tillsammans med ett helt gäng österrikiska vänner. Kendofamiljen levererar :D
Lyckligt lottad!

2010 Land Haus Paul Grüner Veltliner Selection, Burgenland, 90p
Rather light yellow.
Beautiful vegetal aromatics with green fruits and some distinct minerality. A voluminous nose telling me that the wine is intense.

In the mouth this is a beauty! Intense, sprightly acidity and long for a crisp white. Has a distinct character of green fruits, a bit of paprika, some green veggies and a small hint of oilsand.

Very satisfying wine.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blir så ledsen, arg, upprörd, indignerad av Putin. Arkebusering är det enda raka. Ploppade därför en trösteflaska.:
Dricker på tok för lite Bordeaux Blanc Sec.

2001 Château Coutet Sec, 92p
18C1C5C8-62D0-4770-9F21-22CB0EB1FA20.jpeg


Ovanligt dramatiskt vin, med hög intensitet, precision och en god klick ek. Snudd på överdriven syra och fina mognadstoner. Inte bråttom att ploppa.
Vad finns att inte älska!
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Blir så ledsen, arg, upprörd, indignerad av Putin. Arkebusering är det enda raka. Ploppade därför en trösteflaska.:
Dricker på tok för lite Bordeaux Blanc Sec.

2001 Château Coutet Sec, 92p
Visa bifogad bild 25644

Ovanligt dramatiskt vin, med hög intensitet, precision och en god klick ek. Snudd på överdriven syra och fina mognadstoner. Inte bråttom att ploppa.
Vad finns att inte älska!
Arkebusering är för snällt. Bättre att låta KaPuttin drabbas av TCA varje gång han ska dricka något. ”Evil grin”
 
Toppen