Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Alla downhillviner till trota, finns bra saker att se fram mot.:

Fick mig ett rejält Knoll i afton!

6D93F72A-4F62-4BAF-A169-CCE209715E62.jpeg
W

Jag har genom åren haft ett svårt förhållande med denna vinmakare. Alla Smaragd han skickat i min riktning har inte landat väl. Förmodligen har jag varit mycket otursam. Men, med denna Kabinett har jag fasenimig dragit hem storvinsten. Trist bara att det var 10 flaskor kort om en låda…

En extremt tajt ljusgul Riealing med hint av diesel.
Intensiv, rik, ljuvlig, exceptionellt balanserad torr Riesling av absolut högsta kvalitet. Inte alls att Österrike öht ens kommer till tankarna i mina försök att beskriva detta magiska djur (bevis på min inre Ignoramus). Kan inte låta bli tänka på skogens konung i Miyasaki's Princess Mononoke, Forest Spirit, also called Shishigami (シシガミ, Dear God) and Night-Walker (デイダラボッチ, Deidarabotchi), is a supporting character in Princess Mononoke. It is known as a god of life and death. (Wikipedia)
DF5EA79A-412F-49E3-95C4-AAF725621A17.jpeg


Detta är djuriskt bra. Ungt, men med allt som behövs för en rik ålderdom. Spar flaska 2 så lämge jag bara kan. Letar (självklart) efter de ca 10 flaskor jag idag saknar av denna ambrosia. Sinnessjukt perfekt! 95p.
 

Vingubben

Medlem
0DED15F9-C167-44B3-88C5-CEC750331D31.jpeg


Produttori del Barbaresco 2016

På näsan tallbarr, kakao, körsbär och en lätt rökighet. Nyöppnad och sval direkt från källaren så är vinet väldigt tillgängligt men med luft och stigande temperatur ökar kärvheten ordentligt. Lång eftersmak med körsbärskärnor, apelsinskal, anis och earl grey. Återkommer om tre till fem år med nästa rapport. 92p med potential för några pinnar till.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 26389

Produttori del Barbaresco 2016

På näsan tallbarr, kakao, körsbär och en lätt rökighet. Nyöppnad och sval direkt från källaren så är vinet väldigt tillgängligt men med luft och stigande temperatur ökar kärvheten ordentligt. Lång eftersmak med körsbärskärnor, apelsinskal, anis och earl grey. Återkommer om tre till fem år med nästa rapport. 92p med potential för några pinnar till.
LIte trångt glas för en nebbiolo? "funderarsmiley"
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Halloween kväll med lite vin provning


Château Batailley 1982
Château Norin 1985
E.Guigal 2017
Casalforte Amarone 2017
Vilken smakupplevelse
Hade gärna varit med!
Känner fn en stor brist på Hermitage…
För att inte nämna ’82 Batailley!!!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26389

Produttori del Barbaresco 2016

På näsan tallbarr, kakao, körsbär och en lätt rökighet. Nyöppnad och sval direkt från källaren så är vinet väldigt tillgängligt men med luft och stigande temperatur ökar kärvheten ordentligt. Lång eftersmak med körsbärskärnor, apelsinskal, anis och earl grey. Återkommer om tre till fem år med nästa rapport. 92p med potential för några pinnar till.
Vilken fin serendipity!
Råkar ha en flaska av denna juice alldeles just härinvid. Denna, deras instegsbarbaresco får mycket kritik, men jag tror nog att den kan vara ett rejält bra vin i 300 kr-klassen. Iaf om man ser gur deras olika årgångar tagits emot på CT. Och nu hissas den även här på Finewines! Då jag har ett alldeles för litet lagerutrymme för vin kommer jag inte hålla på denna mer än någon månad. Anis och Earl Grey ser jag särskilt mycket fram mot.

Att denna årgång nu verkar kosta över 600 kr flaskan känns spontant (och oprovat) som överdrivet. Man får många andra grovt bra viner för 600 pix!

Men, längtar efter denna!
 

Vingubben

Medlem
Vilken fin serendipity!
Råkar ha en flaska av denna juice alldeles just härinvid. Denna, deras instegsbarbaresco får mycket kritik, men jag tror nog att den kan vara ett rejält bra vin i 300 kr-klassen. Iaf om man ser gur deras olika årgångar tagits emot på CT. Och nu hissas den även här på Finewines! Då jag har ett alldeles för litet lagerutrymme för vin kommer jag inte hålla på denna mer än någon månad. Anis och Earl Grey ser jag särskilt mycket fram mot.

Att denna årgång nu verkar kosta över 600 kr flaskan känns spontant (och oprovat) som överdrivet. Man får många andra grovt bra viner för 600 pix!

Men, längtar efter denna!
Drick den sval och med tilltugg om du skall öppna i närtid, eller göm den under sängen i fem år.
 

Poussard

Medlem
Satte ihop en roséprovning ikväll.

Clos Cibonne Cuvée Caroline 2018
Jordgubbe, smultron, kaffe, smörkola, liten rökighet. Dammig mineralitet, liten eldighet (alkohol) och örter. Det var för mig helt uppenbart vilket vin det här var, vilket tyder på att det smakar ganska klassisk Provence-rosé, även om jag förstås visste exakt vilka viner som var med i provningen.

Picaro del Aguila 2020
Liten sälta, fick direkt en känsla av att hade jag provat det här vinet i ett svart glas så hade jag trott det var ett bättre vitt vin från Teneriffa. Apelsin, parfym, gummi, örter, hallon. Lite orangevins-vibe.

Renaud & Pfifferling Venskab 2015
Folk var oeniga om det här kvalificerade som ett rosé eller om det var ett lätt rött. Inledningsvis mest volatil syra men med lite tid i glaset blev nagellacksdoften mer en krydda än en defekt. Lingon, röda vinbär, påtaglig syra. Josigt i en naturvinsstil. Kanske mest apart i provningen.

Sabelli-Frisch Flame Tokay Lanterna 2019
Gräddig, apelsin/mandarinzest, lite tanninsnörp, blommor, persika. Inledningsvis lite intetsägande men växte till en trevlig bekantskap efter en stund, tyckte den fick en hint av volatil syra med tid (varken på plus- eller minuskontot för min del).

López de Heredia Viña Tondonia rosé 2011
Mandelmassa, jäst, kryddor, oxidativ (som den legat under flor ungefär - alltså ganska kraftigt), körsbär, alger, apelsin. Lite av den oxidativa noten mildrades under kvällen, eller så blev det möjligtvis mer påtagligt i ’08 för senare på kvällen upplevde jag dem mer lika varandra än vad jag gjorde i början.

López de Heredia Viña Tondonia rosé 2008
Damm, apelsin. Noterade inte så mycket på det här vinet men det hade kvaliteter och antagligen vissa oxidativa drag, problemet var bara att det kom efter 2011:an och föll rätt platt p.g.a. det. Det hade liksom mindre av allt och blev därför rätt intetsägande.

Slutgiltig placering:
1. Aguila '20
Delad 2. Sabelli-Frisch ’19
Delad 2. Tondonia ’11
3. Tondonia ’08
4. Venskab ’15
5. Cibonne ’18

För egen del hade jag Tondonia ’11 på förstaplatsen, med Aguila på en ensam andraplats, men lita hellre på den totala placeringen som baseras på 7 personers röster. Halvblint för egen del prickade jag de flesta vinerna, men jag växlade plats på Sabelli-Frisch och Aguila, två viner jag aldrig druckit tidigare så kanske inte jätteskämmigt, sen växlade jag plats på Tondonia ’11 och ’08. Detta var kanske det konstigaste för egen del. ’11 kändes mer mogen, mer oxidativ och mer allt, vilket var så jag mindes ’08 när jag drack den senast. Det var dock första ’11 för mig, jag hade dock förväntat mig att det äldre vinet skulle kännas äldre och inte tvärtom.
 

Attachments

  • IMG_2781.jpg
    IMG_2781.jpg
    105 KB · Visningar: 70
Last edited:

LeChat

Medlem
8ECD2F6E-ACEB-4FB3-85D9-A35DDB27013B.jpeg

1986 Château Phélan Ségur

Har druckit ett par flaskor av denna tidigare och när jag såg den till försäljning igen så köpte jag ett par flaskor.

Årgång 1986 är fortfarande alive and kicking, och gillar en torr, slank bordeaux med lite sälta då är detta inte dumt alls.
Stall, jord, blöta höstlöv, blod, lakrits, choklad mm. Komplext!

65EF0B19-0560-42B4-A13E-82A1218E39D3.jpeg

Dagens auktionsköp till min fru, konstnärinnan. Visst är den vacker!
 

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 26426
1986 Château Phélan Ségur

Har druckit ett par flaskor av denna tidigare och när jag såg den till försäljning igen så köpte jag ett par flaskor.

Årgång 1986 är fortfarande alive and kicking, och gillar en torr, slank bordeaux med lite sälta då är detta inte dumt alls.
Stall, jord, blöta höstlöv, blod, lakrits, choklad mm. Komplext!

Visa bifogad bild 26427
Dagens auktionsköp till min fru, konstnärinnan. Visst är den vacker!
Blomsterpress??
 

The Wall

Medlem
2019 Bibi Garetz Soffocone di Vincigliata

Efter regnet är det dags att grilla fläskfilé på spett, dvs Souvlaki, ackompanjerad av ugnsbakade grönsaker, grillad citron och tzatziki. Något som brukar passa bra till den rätten är viner från Toskana så vi korkar upp en ung Soffocone. Från flaska ner i glas:

Zalto Universal; ganska knuten doft som domineras av en avlägsen blandning av blåbär och slånbär (!). Visst finns klassikerna bittermandel och körsbärskärnor på plats, men de gömmer sig bakom en enbärsbuske. Slank i doften med litet alkoholnyp trots modesta 13,5%. I munnen föredömligt slankt med trevlig syra och aning beska och lite strävhet som tittar fram efter sväljning. En alkoholvärme sprider sig i munnen och hänger kvar ett bra tag, ingen skogsbrand utan bara varmt och mysigt, men oväntat.

I Gabriel Gold; de vanliga markörerna har puttats fram och bytt plats med de blåa bären (jämfört med Zalto Universal). Doften är fortfarande något slank och jag tycker mig hitta lite plastpåse i doften. Munnen; slankt, men mycket lättklunkat; inget alkoholnyp (vilket i och för sig inte var någon nackdel i Zalto Universal) och en snällare/beskedligare upplevelse där intrycken inte är lika utmejslade som i Universal. En extra klunk slinker klart lättare ner ur Gold än ur Universal.

Till maten då? Förvånansvärt nog kom vinet lite i skymundan, men vi är nog vana vid lite mer umph (=ek) i vinerna vi normalt parar ihop med Souvlaki. Soffocone verkar behöva lite mer elegant mat för att blomma ut till fullo.
80DB72BD-7DF2-47B5-AB0A-1B3CBBDDE975.jpeg

Grazie Graetz!
 

Vingubben

Medlem
0C298187-79C5-4AE8-BD22-C8D93575D4BB.jpeg


Gonon, Saint-Joseph, 2018

Tror att jag fick bra tilldelning på 2020, men man kan aldrig vara säker förrän man har flaskorna i handen. Passade på att öppna en 2018 för att övertyga mig om att det är ett bra köp, och vad jag blev bekräftad. Nora Rhone i sin bästa skrud med mängder av olivspad, pepparsalami, björnbär och lite blyertspenna.
 
Toppen