Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Visa bifogad bild 26645
2016 Alain Hudelot-Noëllat Bourgogne

Doften är klassisk på direkten med bl.a körsbär, jordgubbar och undervegetation, men den behöver luftas ett tag innan den öppnar upp smakmässigt.

2016 i Bourgogne har en hög syra precis som många andra viner från både Frankrike och Italien i denna årgång. Kan nog behövas lite rejäl husmanskost för att riktigt komma till sin rätt tror jag. Köttbullar med gräddsås, potatis och brynt kål blir nog riktigt smaskens till.
(Edit: Jajamän, det blev fantastiskt gott!)

Visa bifogad bild 26644
Röda viner i källaren med en alkoholhalt 12% är lätträknade.
Tack för din not. en riktig topp-producent!
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 26458
2019 Delas Frères Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins

Ung syrah kan verkligen vara gott. Och det här är gott!
Med bl.a. björnbär, rått kött, peppar, mint, lakrits och choklad. Komplext och välgjort med härliga fat. Dock inte samma maffiga uttryck som i årgång 2015. Men inte sämre för det.
Det här tycker jag är ett mycket bra vin för under 300:-
Tack för inspirationen, jag beställde tre flaskor och korkade upp en. Väldigt bra!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
…för vad är väl en kväll på PRIMO i Kannai?
Två flaskor medhavt:
A67437B7-40B0-47F3-8727-9861308A398B.jpeg

Sancerre ”Racines” av Daniel Chotard årgång 2018. 87p
Mjaeh. För mycket kart i denna flaska. Sommelieren tog den som en Australier, dvs lite för tidigt skördad. Bra gissning! Även om det var fel. Dock, beskriver vinet lite mindre salongsfähigt än mina egna (tidigare) mer rosenskimrande noter. Detta är helt ok, men utan piruetter.

2007 Saffredi, 80p
En klassiker. Bdx med sitt bästa ansikte från Toscana?
Eller ett *pft* överpolerat vin totalt i avsaknad av personlighet. Lättdrucket, visst, men det är knappast en kvalitetsmarkör.
Vår smak: ett ointressant vin som inte inspirerar till nya bekantskaper. Kanske bättre lämpat för dem som föredrar Bgn?

Som en bättre no-name-Bdx


Ett glas italiensk Chianti!
54E79E76-A695-4827-83F6-A0F1CA5A1269.jpeg

2019 Tenuta San Vincenti Chianti Classico, 80p
(De gör också Ama.)
Parkerporr. Skulle aldrig tagit varken ursprung eller Sangiovese blint. Som en fläskigt överstoppad Cali Zin med låga syror.
Zen zen irimasen.

Ett glas japansk Nebbiolo:
A71C182B-137E-43B4-91D4-DDFB20A2E5FB.jpeg

1314E983-2356-4C0C-8B53-488C39756A0B.jpeg


2020 Hirosaki Nebbiolo, 75p
Mjae. Mer nyfiket än bra. Saknar allt vad fyllning är, inkl tanniner. Färgen är som ett Cali Blushwine och aromatiken går mot en lättare än lätt Nerello Mascalese. Tveksamt till mat. Kanske bättre på picknickfilten?


Men, maten var förträfflig!
Två exempel: grillad AYU (huvudet med perfekt crunsh) och pasta med bläckfisk och riven bottarga.
7CCBCB0C-C18F-47E0-AAB5-DD7A49E64BF6.jpeg


81C49B2B-A0DF-4B2B-9617-D555CD1D9ECE.jpeg
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Tio Pepe Fino En Rama, andra flaskan på en vecka. Häromveckan var det en flaska från 2020 som sparats, ikväll en flaska från årets släpp. Tog absolut ingen skada av att ligga två år i alla fall. Älskar den här mixen av jästiga toner, citrus och nötter, sitter ju som ett jäkla smäck till lufttorkad skinka. Rätt serveringstemperatur krävs, är den för kall blir den sur och snipig. Mycket njutning för lite pengar.
 

Thirsty

Smygnykterist
Uppvärmning med mat och dryck på en skärgårdskrog inför skumpa BYOB.

Jean-Marie Guffens, Saint-Véran Récolte 2018.
Riktigt bra instegsvin som kom att hålla fanan högt under kvällen. Tas beaktande av pris med i bilden så var det vinnaren bland de stilla vinerna.
Saint-Veran.jpg



Morey-Blanc, Batard-Montrachet 2014
Enligt vinlistan var det Pierre-Morey Batard-Montrachet som beställdes. In kommer krögaren med skruvkorken i flaskan och påväg att dra upp korken när en uppmärksam deltagare noterade att flaskan var Morey-Blanc. Stress test för krögaren. Samma producent men med köpta druvor. Aja, bättre pris än vad den finns för på marknaden så synd att klaga.
Vinet var dock riktigt bra om än att den har många år framför sig till sin fördel. Egentligen värd priset, nja. Men gott och intressant att prova.

Batard Montrachet.jpg



Domaine Chevillon-Chezeaux, Vieilles Vignes Nuits-Saint-Georges 2017
Gott rödpang till köttet. Inget minnesvärt men inte heller dåligt.
NSG VV.jpg
 

LeChat

Medlem
08F42987-E7B5-4994-8EEA-9CF7B5AC52BB.jpeg

2018 Domaine Huet Vouvray Moelleux Le Mont

Doften är som en komplex champagne i oxidativ stil av bättre sort. I munnen blir det bl.a. inlagd frukt (med inslag av Lovikkavante) och en räddande syra som gör att den inte känns sötsliskig.

Det här är väldigt gott men väldigt ungt och inte så gott som den -98 @LarsW bjöd på i påskas. Men den känns mycket lovande!
Ska se hur den utvecklas över några dagar är tanken.
(Den empiriska studien kan dock komma att avslutas redan imorgon kväll beroende på utfallet i tidiga testresultat under morgondagen.)
 
Last edited:

buteljen

Medlem
1657484509394.jpeg


Kylskåpsrens :D! Jag häller ibland av en dos vin när jag öppnar en flaska för att se hur de utvecklas med lite mer tid. Alternativt om det blir kvar vin så hamnar det oftast i en liten flaska. Oftast dröjer det dock med den där analysen och efter hand hopar sig småflaskorna i kylskåpshyllan. Vissa viner klarar sig utmärkt och blir till och med bättre efter en tid. Förutsättningarna är vin ända upp till korken med noll utrymme för syre + förvara så kallt som möjligt.

Ett vin som definitivt blivit bättre är 2006 Jonata Winery El Desafio de Jonata. 84% CS, 9% CF, 6% PV, 1% Merlot. Jag gav det 94 p när vi drack det för drygt fyra veckor sedan. I dag var det fortfarande magiskt och har utvecklats ännu mer, 97 p. Fantastiskt koncentration och kraft. Mörka körsbär, choklad, tobak, läder, tuggiga, silkiga tanniner, lång lång finish fylld med chokladdränkta körsbär. Rätt imponerande efter att ha varit öppnat så lång tid.

Wow, en Meursault? Nej, inte riktigt men en riktigt fet, smörig, nötig och utvecklad sydafrikanare. Har inte stringens, energi och är inte lika tight som en bourgogne + mer mogen frukt med sötare avslut. Men första tanken är bourgogne innan allt lägger sig på plats. Oj vad den har utvecklats till det bättre sedan jag sist drack den för några år sedan. 2016 Mullineux Old Vines White. Flaskan öppnades midsommarhelgen.

Efter drygt tre veckor i småflaskor så är bubblorna är borta, men vinet är fortfarande fräscht. Kvar finns en liten spritz. 2019 Mollydooker Shiraz Miss Molly. Svärmor älskade vinet “Det här smakar ju inte vin, det är ju en supertjock körsbärssaft”. Jag håller med, fortfarande gott efter tre veckor på småflaska.

2019 Sabelli-Frisch Mission La Malinche hade också utvecklats. Gav det 90 p när jag öppnade flaskan. Nu, efter tre veckor, hade det öppnat upp sig ordentligt och behöll allt genom en sjujäkla finish. Synd att man inte beställde mer av detta.

Flera viner hade dock tappat det mesta och hälldes ut. Bland annat 2017 Xavier Gerard Côte-Rôtie höll inte alls ihop längre.

Lagom rolig söndagsövning :)
 

Nyllet

Medlem
20220711_000856.jpg


2018 Patrick Piuze Chablis Terroir de la Chapelle

Härlig ljust gyllene. Doftar mogen gul frukt med aprikos, citron och gula äpplen samt rök. Lite fet i munnen med mogen gul frukt, citron, och lite honung. Syran är fint integrerad men tittar fram lite i eftersmaken tillsammans med en lätt beska. Ganska fyllig.

Har verkligen utvecklats fint sedan jag drack min första flaska i februari 2020 som jag minns som mer floral och grön. Hur tänker ni andra med chablis? Hur länge låter ni dem ligga? Har ännu inte tullat på mina 1er cru, men det kanske börjar bli dags.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26677

Kylskåpsrens :D! Jag häller ibland av en dos vin när jag öppnar en flaska för att se hur de utvecklas med lite mer tid. Alternativt om det blir kvar vin så hamnar det oftast i en liten flaska. Oftast dröjer det dock med den där analysen och efter hand hopar sig småflaskorna i kylskåpshyllan. Vissa viner klarar sig utmärkt och blir till och med bättre efter en tid. Förutsättningarna är vin ända upp till korken med noll utrymme för syre + förvara så kallt som möjligt.

Ett vin som definitivt blivit bättre är 2006 Jonata Winery El Desafio de Jonata. 84% CS, 9% CF, 6% PV, 1% Merlot. Jag gav det 94 p när vi drack det för drygt fyra veckor sedan. I dag var det fortfarande magiskt och har utvecklats ännu mer, 97 p. Fantastiskt koncentration och kraft. Mörka körsbär, choklad, tobak, läder, tuggiga, silkiga tanniner, lång lång finish fylld med chokladdränkta körsbär. Rätt imponerande efter att ha varit öppnat så lång tid.

Wow, en Meursault? Nej, inte riktigt men en riktigt fet, smörig, nötig och utvecklad sydafrikanare. Har inte stringens, energi och är inte lika tight som en bourgogne + mer mogen frukt med sötare avslut. Men första tanken är bourgogne innan allt lägger sig på plats. Oj vad den har utvecklats till det bättre sedan jag sist drack den för några år sedan. 2016 Mullineux Old Vines White. Flaskan öppnades midsommarhelgen.

Efter drygt tre veckor i småflaskor så är bubblorna är borta, men vinet är fortfarande fräscht. Kvar finns en liten spritz. 2019 Mollydooker Shiraz Miss Molly. Svärmor älskade vinet “Det här smakar ju inte vin, det är ju en supertjock körsbärssaft”. Jag håller med, fortfarande gott efter tre veckor på småflaska.

2019 Sabelli-Frisch Mission La Malinche hade också utvecklats. Gav det 90 p när jag öppnade flaskan. Nu, efter tre veckor, hade det öppnat upp sig ordentligt och behöll allt genom en sjujäkla finish. Synd att man inte beställde mer av detta.

Flera viner hade dock tappat det mesta och hälldes ut. Bland annat 2017 Xavier Gerard Côte-Rôtie höll inte alls ihop längre.

Lagom rolig söndagsövning :)
Pang på!
Det är helt rätt att utmana alla pekfingrar med långfingrar :cool:

Underbar övning!

Ser du några mönster i vilka som växer-består-krymper-dör?

Egna slutsatser genom livet so far: Sött och (kontrollerat) oxiderat står sig alltid. Hör jag RANCIO eller känner av den gudomliga Olorosokaraktären, vet jag att zombies aldrig dör. Klena viner brukar ha det svårt (men bla Bojo kan överraska positivt, medan solskensviner generellt överraskar nedåt.).

Själv är jag lite ledsen i ögat över att Tawny Port fortfarande anses som "drickes ASAP efter plopp". Även om det ju är alla andras förlust har Menschen inom mig svårt att stilla sitta tyst och iaktta detta onödiga mänskliga lidande...

images (11).jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Aftonens middag med folk från Shionogi blev abrupt inställd då en av dem jag skulle möta testade positivet för COVID vid deras Tokyo-kontor.

Därför behövde hela delegationen återvända till Osaka... *suck*

Men, varför då inte pizza hemmavid? Har ju ett gäng auktionsbonuspizzaviner att börja beta av...

PXL_20220711_153452215.jpg


Tv: ett kortkorksvin.
Th: ett långkorksvin.

Båda med plastkapsyl.
Båda producenterna helt okända för mig.
Båda saknar TN på CT.

1999 Cantina di Palma Aglianico del Vulture Il Nibbio Grigio, 84p
Kortkorksvin
Från CT: Has a good structure, nice tannic bite but before finishing the 2nd glass, I had to give up and go plop something more worthwhile.

84p for almost being 'very good'. Went down the drain because it's simply a typically poor short-cork-wine. Aglianico at its least appealing.

Possibly a little more appealing some years back, but not much.

Life's too short for the short corks.

2006 San Patrignano 'INO - Paratino Toscana IGT, 91p
Långkorksvin
100% Cabernet franc

Från CT: What a fantastic long-cork wine!
I'm more and more starting to believe that Toscana was made for Sangiovese and CF.

This has it all, including my ineptitude in finding the CF-character (I blame a life of being spoon-fed Bdx and Loire). Intense, beautiful, complex, balanced, long, and voilà ... the BTL was suddenly and impossible quickly EMPTY with the feeling that: "but, ahhh, I never even got to the 2nd glass..."

LOVELY!
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Alto Moncayo Veraton 2016
Jäklarns så gott! 15,5 % och ordentligt tryck i smaken men samtidigt med fantastisk elegans. Tungviktare med silkeshandskar. Drack den senaste för tre år sen och den har gått ihop sig fint på den tiden. Synd att man inte har fler flaskor, det blev huggsexa kring bordet om de sista dropparna.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Alto Moncayo Veraton 2016
Jäklarns så gott! 15,5 % och ordentligt tryck i smaken men samtidigt med fantastisk elegans. Tungviktare med silkeshandskar. Drack den senaste för tre år sen och den har gått ihop sig fint på den tiden. Synd att man inte har fler flaskor, det blev huggsexa kring bordet om de sista dropparna.
Efterlyser porrbilder!
 

matage

Medlem
Badenhorst Family Wines Ramnasgras 2020

Oklart vad som fick mig at spontanköpa två flaskor av sommarens hittills tråkigaste vin.

Hade förhoppningen om ett lättare svaldrucket rött men det här var helt enkelt svintråkigt.

Sura körsbär, jordgubb och lingon/tranbär men väldigt blaskigt. Barndomens snålblandade Bobs Jordgubbssaft och Cranberry Juice i 50/50-mix med en skvätt vitt för en ohelig "dagens".
Efter första lilla glaset korkades flaskan omgående igen och ställdes i kylen medan vi letade nåt annat. Drack den lite småsporadiskt över 5 dagar och även om den blev aningen bättre över tid så skulle jag tycka det var överprisat om det kostat under hundringen. Kanske är en smaksak men jag säger som Lars Stenberg i MNK: "Nej nej nej!"
 

buteljen

Medlem
1657912480476.jpeg


1657912522616.jpeg

Ytterligare ett spännande vin från @equiponavazos. La Bota de Manzanilla 101 "Florpower MMXVI" är baserat på samma vin som La Bota de Florpower 84 MMXVI (vintage 2016, single vineyard). En del av det vinet fortifierades och lagrades under flor i ytterligare tre år.

Komplex florkysst, nötig doft med gula plommon, gult äpple, jäst, fikon, hö, lite rökighet och något floralt.
I munnen en stram, lätt, uppfriskande och samtidigt en sältig intensiv känsla. Vinöst. Finishen har den där extra energiska kicken som gör att den växlar upp ytterligare en nivå och ligger kvar härligt länge.

Riktigt bra (92p) och en perfekt match till grillad seabream.
 
Visa bifogad bild 26679

2018 Patrick Piuze Chablis Terroir de la Chapelle

Härlig ljust gyllene. Doftar mogen gul frukt med aprikos, citron och gula äpplen samt rök. Lite fet i munnen med mogen gul frukt, citron, och lite honung. Syran är fint integrerad men tittar fram lite i eftersmaken tillsammans med en lätt beska. Ganska fyllig.

Har verkligen utvecklats fint sedan jag drack min första flaska i februari 2020 som jag minns som mer floral och grön. Hur tänker ni andra med chablis? Hur länge låter ni dem ligga? Har ännu inte tullat på mina 1er cru, men det kanske börjar bli dags.
jag köpte också några lådor Piuze 2018 - provade denna och Découverte från samma årgång oktober 2020 och då var de på tok för tidiga att öppna. Tänkte göra ett försök om ett år igen eller så. Din rapport fick mig att tänka att jag kanske inte behöver vänta så länge! Tack!
 
Toppen